Tips voor een geslaagd EN relaxt kinderfeestje!

Een kinderfeestje; de één draait er de hand niet voor om en kan er optimaal van genieten en gaat er helemaal op los en is weken bezig met de voorbereidingen. De ander wordt al ziek bij het idee en slaapt nachten niet en besteedt het liefste zoveel mogelijk uit. Toch hoeft de organisatie van een kinderfeestje niet heel veel moeite te kosten. Het is niet dat ik na een kinderfeestje zelf te organiseren en één assisteren de waarheid in pacht heb. Maar dat in combinatie met het jaren draaien op een bso / kdv en scoutinggroep doe ik dat toch 😉 Zelf val ik een beetje in het midden; ik houd van een thema en zelf dingen bedenken maar dan zonder weken te knutselen voor de voorbereidingen, en een deel uitbesteden geeft veel rust.

Voorbereiding

  • Meer is niet altijd beter; meer kinderen levert ook een vrij drukke groep op. Vaak hoor ik de regel ‘een kind per jaar’ voorbij komen. Tip: Wie en hoeveel kinderen nodig je uit op een kinderfeestje?
  • Bepaal samen met je kind welke kinderen er uitgenodigd mogen worden. Kies voor kinderen waar je kind graag mee speelt, maar bijvoorbeeld ook die niet erg dominant zijn en je kind niet het middelpunt van het feestje laten zijn.
  • Zorg dat je er niet alleen voor staat. Natuurlijk kun je je man vragen om erbij te zijn, maar ik vond een andere moeder een heel prettig idee. Dan kan je partner met eventuele andere kinderen op pad zodat de aandacht echt bij de jarige ligt en niet bij een jaloers broertje.
  • Leg alles wat breekbaar is buiten bereik, zelfs met ogen in je rug kan je niet alle kinderen tegelijk in de gaten houden. Zet bloemenvazen en wat dan ook daarom buiten bereik. Ook een Playmobiltafel etc. kan je het beste even leeg ruimen om te voorkomen dat je onderdelen mist of afgebroken wordt. Probeer ook zoveel mogelijk vloerruimte vrij te maken waar ze kunnen spelen. Grote kans dat de ouders ook allemaal tegelijk binnen komen.
  • Neem voldoende tijd voor de voorbereidingen, leg alles van te voren klaar. Met een kinderschare om je heen kom je daar echt niet aan toe en hebben ze tig andere vragen.
  • Probeer het vooral simpel te houden, kies bijvoorbeeld een hoek voor decoratie. Leg een tafelkleed op tafel, papieren bordjes en bekers en wat schalen, slinger op de achtergrond, decoratie op de stoel voor de jarige en je hebt al een fijn hoekje waar je kan eten / drinken, spelletjes kan spelen, knutselen en meer.
  • Na afloop kan je een zakje snoep meegeven naar huis, maar je kan ook kiezen voor een knutsel van iets wat je kan bewaren of een klein speelgoedje (zo had ik 12 kettingen en armbanden voor 1 euro bij de Hemarkt).

Communicatie

  • Geef duidelijk aan of de kinderen opgehaald moeten worden of thuisgebracht worden.
  • Wissel telefoonnummers (en mailadressen) uit zodat je ouders kan bereiken indien nodig. Geef ouders ook jouw telefoonnummer, sommige ouders willen bijvoorbeeld graag gerustgesteld worden tijdens het feestje.
  • Vraag eventueel na afloop om een mailadres om de foto’s door te sturen, vinden ze vaak heel leuk. Vraag ook of ze er moeite mee hebben als die op social media worden gedeeld.

Programma

  • Begin in principe met cadeautjes uitpakken. Ze kunnen vaak niet wachten om hun cadeautje te geven en zijn nieuwsgierig naar wat iedereen geeft en hoe de jarige het cadeautje vindt.
  • Probeer het programma afwisselend te maken; dus iets eten, iets actiefs, creatiefs, buiten, vrij spel en iets educatiefs.
  • Zorg voor back-up plans, bedenk vooraf extra activiteiten en spelletjes (bij voorkeur die geen voorbereiding vergen) zodat je als je heel snel door het programma gaat omdat de kinderen een korte concentratieboog hebben je altijd iets uit de kast kan trekken.
  • Bij creatieve activiteiten probeer die divers te maken, voor kinderen met een concentratieboog die het snel zat zijn maar ook die uren door kunnen blijven gaan. Kies bijvoorbeeld voor stickers en stiften om iets te versieren wat ze mee mogen nemen naar huis.
  • Zorg ook voor vrije tijd, de dames willen vooral heel graag op de kamer van de jarige spelen. Dit kan een uur duren, maar ze kunnen ook na een kwartier weer beneden zijn.
  • Geef ze dan ook echt de vrijheid, leg uit wat de grenzen zijn. Bijvoorbeeld niet op de andere kamers / badkamer (tenzij je naar het toilet moet). En kom dan in principe ook niet boven, tenzij ze ruzie gaan maken.
  • Plan niet te strak, sommige activiteiten (zoals creatief) kunnen uitlopen, terwijl andere juist heel snel voorbij gaan. Neem de tijd voor de activiteiten die je doet. Beter iets minder maar dan niet ‘afgeraffeld’ dan alles van het lijstje afgewerkt te hebben en onrustige kinderen.
  • Grote kans dat er ouders niet kunnen wachten om hun kind op te halen en dus tien minuten te vroeg op de stoep staan. Andere ouders kunnen daarentegen te laat komen. Zorg daarom dat de kinderen zelf bezig zijn zodat jij even kan bijkletsen, naar de deur kan lopen etc.
  • Een voorbeeld programma;

12.30 Binnenkomst & Spelen
12.45 Cadeautjes uitpakken
13.00 Wat eten & drinken (op woensdagmiddag lunch)
13.15 Voorbereiden naar buiten (toilet & jassen aan)
13.30 Activiteit buitenshuis / speurtocht / speeltuinentocht
14.30 Creatieve activiteit
15.00 Vrij spel (kan jij opruimen en volgend onderdeel klaarzetten)
15.30 Drinken & Snack
15.45 Paar spelletjes (uitlooptijd / back-upplan)
16.15 Vrij spel
16.30 Einde feestje

Tijdens het feestje

  • Laat als de kinderen binnen komen alle tassen op een plaats neerzetten zodat ouders na afloop zelf de tas van hun kind kunnen pakken.
  • Heb je tijdens het feestje gevonden voorwerpen, leg die daar dan naast.
  • Wordt het te onrustig, laat de kinderen zitten. Op de bank, op de grond, aan tafel. Dan krijg je vanzelf meer overzicht en worden ze zelf ook rustiger.
  • Gebruik de signalen die ze kennen van school, bijvoorbeeld klappen en dan een vinger voor de mond en de ander in de lucht om zo aandacht te krijgen.
  • Regel papieren (of plastic) bordjes en bekers, scheelt je een hoop afwas. Zet een vuilniszak klaar zodat je na het eten alles weg kan gooien en je niet ’s avonds blijft zitten met rommel (wat toch al gebeurt).
  • Ga je op pad voor een speurtocht oid, neem dan ook de tijd voor een toiletronde zodat je met een lege blaas op pad gaat. Zeker als het allemaal kleuters zijn.
  • Als je cadeautjes gaat uitpakken, zorg dat er dan ook een vuilniszak klaar staat zodat het papier direct weggegooid kan worden.
  • Zet alle cadeautjes bovenop een tafel of kast, om te voorkomen dat ze er direct mee gaan spelen en je al tijdens het kinderfeestje spullen kwijtraakt.
  • Maak lekker veel foto’s! Van de jarige alleen en van vriendjes en vriendinnetjes. Dan heb je foto’s om te delen op social media waar andere kinderen niet op staan (of met de rug) en kan je ze na afloop delen. Dan zien andere ouders ook wat je hebt gedaan, vinden ze vaak erg leuk want van kinderen horen ze vaak maar een deel.
  • Vergeet ook niet te genieten en af en toe even te gaan zitten of wat te drinken.
  • Als je de kinderen een cadeautje / snoepzakje geeft, zorg dan voor wat ballonnen of losse snoepjes voor (jongere) broertjes en zusjes die mee komen met ophalen. Daarmee voorkom je jaloerse broertjes en zusjes die ‘ook’ willen.

Na afloop

  • Ook al ben je moe, spreek af met vrienden voor een gezellige borrel. Perfect om even bij te komen en alles te verwerken. Slaap je die avond een stuk beter!
  • De volgende dag kan je dan de foto’s doormailen.
  • Ruim samen met je kind de kinderkamer op.
Volgende
Vorige

Comments ( 3 )

  • Geef je bij de vijfde verjaardag het eerste kinderfeestje?

    • Hebben wij wel gedaan (dochter is nu zeven)
      Wij hebben continuerooster, dus 14.00 uit. Ophalen hebben we -bij vijf en zes jaar- om 17.00 laten doen. Was lang zat.
      Dit jaar voor t eerst tot 18.00 en dan inclusief avondeten. En ook wegbrengen i.p.v. laten ophalen door ouders.

Enroll Your Words

CommentLuv badge

To Top
// and these part of the code may be inserted in the end of HTML document of your website to exclude delays in loading of your main content.