Skip to Content

Huiswerkbegeleiding basisschool bij het thuisonderwijs

Huiswerkbegeleiding basisschool bij het thuisonderwijs

Huh, schrijft ze dat nou wel goed? Basisschool? Maar huiswerkbegeleiding is toch voor middelbare scholieren? Ja, dat klopt. In de meeste gevallen wel, maar basisscholieren krijgen ook wel eens huiswerk op. En dan hebben zij ook huiswerkbegeleiding nodig. Zo simpel is het eigenlijk. Vaak komt het neer op de ouders. En aangezien niet alle ouders leerkracht zijn, heb ik wat tips voor je opgeschreven die waardevol voor jou kunnen zijn.

Corona huiswerkbegeleiding

Iedere ouder gaat er anders mee om; de één verwacht van het kind dat al het huiswerk in de ochtend is gemaakt. De ander verspreidt het over de dag en biedt iedere keer een paar opdrachten aan. Het is goed om zelf met je kind te kijken wat haalbaar is. Verwachten dat je kind twee uur lang aan het werk is, is iets teveel van het goede.

Maar het is wel fijn als het huiswerk aan het einde van de dag gemaakt is. Kijk bijvoorbeeld of je kind een ochtend- of een middag- / avondkind is. Wanneer kan hij / zij zich het beste concentreren? Zorg ook voor een goede werkplek zonder teveel afleiding. Dus geen keukentafel die ook vol ligt met andere dingen, of dat de één aan het knutselen is en de ander huiswerk maakt.

Pomodorotechniek

De pomodorotechniek is een techniek om je voor een langere periode te concentreren. En dat is voor kinderen niet altijd gemakkelijk met alle afleiding om hen heen. De techniek is in theorie vrij simpel:

  • Je werkt 25 minuten aaneengesloten.
  • Je hebt 5 minuten pauze.

Meer informatie over deze techniek vind je hier.

Werktijd

Deze werktijd is gebaseerd op het concentratievermogen van een gemiddelde middelbare scholier. In het geval van basisscholieren zou ik gaan voor 15 – 20 minuten. Merk je dat 15 minuten al te lang is, begin dan met 10 minuten. Pas de snelheid aan op je kind.

De timer

Het is de bedoeling dat je deze tijd instelt met een timer. Dit kan op een tablet, maar mag ook een kookwekker zijn. Zo hoeft je kind niet telkens zelf op de klok te kijken (want dan is je kind toch weer afgeleid).

Concentreren

Het is de bedoeling dat je kind zich gedurende deze tijd concentreert op het werk wat jullie hebben besproken. Bijvoorbeeld de twee bladzijdes van rekenen of het leren van Engelse woordjes. Wat ik vooral merk is dat kinderen moeite hebben om zich te concentreren tijdens het leerwerk: bijvoorbeeld het leren van Engelse woordjes. Het maakwerk lukt ze vaak wel om af te krijgen, omdat ze inzichtelijk hebben wanneer dat klaar is. Daarom is het stellen van een tijd zo belangrijk, dat geeft bij het leren een eindtijd aan.

Pauze

En hoe vul je deze pauze nou zinvol in? Het is belangrijk dat je weggaat van je computer. Het is goed om even te gaan staan en in beweging te komen. Ik weet niet welke leeftijd jouw kinderen hebben, maar kinderen uit groep 8 vinden het belangrijk om in contact te blijven met hun vrienden. Dat ze dus op hun mobiel willen kijken in hun pauze is begrijpelijk. Geef dus als tegenhanger mee dat ze ook lopend of staand kunnen appen. En anders is het een mooie challenge. En zet ook een timer van vijf minuten voor de pauze.

Grote pauze

Na drie pomodoro cyclussen is het tijd voor een langere pauze van 25 minuten. Om bijvoorbeeld te eten of lekker buiten te spelen. Maar mogelijk is al het werk al af voordat je deze drie cyclussen hebt doorlopen en dan heb je natuurlijk alle tijd om lekker buiten te spelen.

Maak een planning

Het is belangrijk om een planning te maken. Het is namelijk heel fijn om te zien op welke tijd je wat gaat doen. Je hoeft dan niet meer na te denken over hetgeen je gaat doen, je kunt namelijk meteen van start. Schrijf dus specifiek op wat je gaat doen:

8:30 – 8:55 uur: Engelse woordjes leren
9:00 – 9:25 uur: schrijven in het schrijfschrift bladzijde 11
9:30 – 9:55 uur: taal maken bladzijde 24
10:00 – 10:30 uur: pauze
Etc.

Vermijd zoveel mogelijk afleiding

Zorg voor een omgeving zonder al te veel afleiding.

Locatie

Heeft je kind af en toe toezicht nodig? Dan is het handig als je kind in de woonkamer zit. Zorg er dan wel voor dat je niet in de woonkamer de televisie aan hebt of druk bezig bent met de andere kinderen. Geef de andere kinderen eventueel ook rustig werk te doen. Zoals het maken van een puzzel of samen een boek lezen. Heeft je kind wat minder sturing en controle nodig, dan is de eigen slaapkamer aan het bureau de beste plek. Kom af en toe wel langs. Niet zo zeer voor controle, maar meer voor de betrokkenheid en gezelligheid.

Mobiel

Het mobieltje is één van de grootste afleiders. Het liefst laat je kind deze bij jou liggen, zodat hij ongestoord aan het werk kan. In het begin kan dit strijd opleveren. Maar naarmate de tijd vordert zal hij merken dat het hem meer rust oplevert en hij zo zijn huiswerk sneller af heeft.

Tablet

Tegenwoordig krijgen de kinderen ook huiswerk op wat ze op hun tablet moeten maken. En daar zit natuurlijk ook een grote afleiding. Daar kan WhatsApp op staan of sociale media die telkens meldingen weergeeft.

Broertjes en zusjes

Zet het geluid uit van de broertjes en zusjes. Oké en als je die knop niet kunt vinden, probeer ze dan zoveel mogelijk te instrueren dat ze hun grote broer met rust moeten laten.

Actieve vorm van leren

Lessen kunnen ook op een leukere manier gegeven worden dan via werkbladen of klassikale uitleg. Merk je dat je kind moeite heeft met leren, bekijk dan samen of er andere manieren zijn om de stof tot je te nemen. Denk hierbij aan:

  • Staand leren
  • Tijdens het overhoren springen als je het antwoord goed hebt.
  • Kijken hoeveel tafelsommen je goed hebt als je in een handstand staat.
  • De bal overgooien en de som goed beantwoorden als jij de bal krijgt.

Beloning

Het is misschien niet altijd even verantwoord, maar soms kan het wel heel erg ideaal zijn om iets in het vooruitzicht te stellen om te zorgen dat de kinderen hun huiswerk maken. Beloningen zijn belangrijk. Kinderen in alle leeftijden vinden beloningen te gek. Je moet alleen de juiste beloning aanbieden. Jij weet goed waar je kind voor warm loopt en misschien geeft hem dat net dat extra zetje wat hij nodig heeft. Een paar ideeën:

  • Een half uur langer beeldscherm.
  • Dubbel broodbeleg.
  • Het toetje uitkiezen.
  • Een kwartier later naar bed.
  • Samen buiten voetballen.

Of wat dacht je van wat lekkers eten; zo heeft Linda een doos met verrassingseieren gekocht en als het coronahuiswerk goed is gemaakt verstoppen we een ei op hun kamer die ze mogen zoeken. Of een cadeautje; bij de Action heb ik een aantal kleine dingetjes gekocht zoals een kleurboek, speelzand, knutselsetje voor paasslinger etc) die ik ook kan instellen. Dit werkt erg goed, zo goed dat een dag dochter al om 7.05 uur aangekleed naast ons bed stond met het verzoek of ze naar beneden mocht om huiswerk te maken. Een uur later, nog voor we hadden ontbeten, was het af… En wilde ze graag een ‘cadeautje’ uitzoeken.

Van een andere moeder hoorde ik dat ze een ‘winkeltje’ had opgesteld met allemaal lekkere dingen of extra ‘tijd’. Ze had een overzicht gemaakt met taken die gedaan moesten worden en waarmee monopolygeld verdiend kon worden. Iets breder dus dan alleen het huiswerk maken. Afhankelijk van wat ze hadden gedaan kregen ze geld en konden ze dat inzetten voor wat lekkers of extra tv-tijd.

Zorg voor gezonde voeding

Een gezond lichaam zorgt ervoor dat jij je beter kunt concentreren. Zorg dus voor voldoende fruit en groente. Kijk hier eens voor leuke fruittips.

Samen

Het is goed kinderen zelfstandigheid bij te brengen. Hier hebben ze jaren later nog steeds profijt van. Let wel dat zelfstandigheid niet gelijk staat aan ‘aan zijn lot overlaten’. Vraag aan je kind waarbij je kunt helpen. Breng een kopje thee en een banaan en help tijdens het overhoren. En kap het geklaag niet meteen af, af en toe klagen omdat ze geen zin in huiswerk hebben hoort er helemaal bij. Zelf klaag ik ook wel eens als ik de badkamer moet schoonmaken.

De rambam

En soms lukt het allemaal even niet. Denk dan maar: krijg lekker de rambam.

Anita Schokker