Nog maar 10 nachtjes slapen en dan is het 11 november, de dag dat alle kindjes weer de ronde in de buurt maken om in ruil voor een liedje snoepjes te ontvangen. Het enthousiasme in de liederen varieert mede afhankelijk van de leeftijd, maar de aanblik van de schalen met lekkernijen doen de oogjes glinsteren. Voorzien van (zelfgemaakte) lampionnetjes wordt er aan de deur gebeld waarbij de oudere kinderen van het ene naar het andere huis racen en de jongsten begeleid door de ouders zoveel mogelijk lekkers buit maken.

Lees ook: Sint-Maarten; wat vieren we en liedjes
Lees ook: Lampionnen maken voor Halloween & Sint Maarten

Sint-Maarten

Mijn zoontje was 2,5 jaar toen wij hem op dit avontuur meenamen. Ik weet niet meer of we dit nu meer voor onszelf of voor hem deden, maar verregend hebben we ons eraan gewaagd. Met succes, want ons zoontje vond het fantastisch en hij deunde zachtjes de liedjes mee. Dan ben je nog zo klein, maar hij had het al snel door. Beetje zingen (vooral mama) en dan krijg je een snoepje. Eenmaal thuis hadden we enige moeite om hem het snoep af te troggelen en na al deze opwinding in zijn bedje te krijgen. Winegums, marsen, dropsleutels, alles kwam voorbij. Snoepgoed waarmee ons zoontje nog niet bekend was en wij hebben het dan ook zorgvuldig uitgezocht en een selectie gemaakt dat wel dreumes-proef was.

Dat is nu precies waar het wringt, want al dat snoepgoed, al die opwinding vergezeld door suiker leidt tot hyperactieve kinderen. Ook luidt 11 november het begin aan van een twee maanden durende feestperiode. Want na 11 november volgt de Sinterklaasintocht, op 5 december Sinterklaas, Kerst en dan Oud en Nieuw. En met een bak snoepgoed op voorraad wordt deze periode wel erg enthousiast ingeluid. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de kinderen nog net zoveel plezier beleven aan Sint-Maarten, maar wel thuiskomen met iets minder suikers dan gebruikelijk?

10 gezonde alternatieven voor snoepgoed met Sint-Maarten

Het is zo ver, je kind is aan de deuren geweest en laat trots zijn/ haar winst zien. Zoveel zakjes chips, smarties, gevulde koeken, zakje gummibeertjes, marsen, nutsen etc. Tijdens de selectie worden de doosjes rozijntjes en de mandarijnen er direct uitgefilterd. De winst van laatstgenoemde is niet daar. Eén keer hoorde ik kindjes klagen dat de buurvrouw op de hoek altijd mandarijnen geeft. Volgend jaar gaan ze daar niet meer heen. Ja, ondankbaar, maar daar zit de lol voor een kindje niet in. De sport is om snoep te geven dat ze als lekker ervaren, maar niet de suikerlevels een enorme boost geven. Wat zijn dan de alternatieven?

De tien tips!

  1. Minifruit. Ik weet het, ik geef net aan dat kindjes dit niet per se als de voor ogen zijnde buit zien. Maar wil of kun je er echt niet omheen, dan heeft minifruit als effect nog wel een vrolijke aanblik. Je kan er zelfs nog extra werk van maken door de minibanaan als Minion of racebaan te versieren.
  2. Popcorn. Popcorn is een gezonde snack die je kan onderverdelen in zakjes of kant-en-klaar kan kopen. Let wel, wil je de popcorn alvast bereiden dan is de mate van gezondheid afhankelijk van hoe je dat doet. Moet de popcorn in de magnetron of in de olie dan is het weer geen gezonde snack.
  3. Zakje met ongezouten nootjes. Wil je het snoepgoed zo natuurlijk mogelijk houden, dan kun je ook een zakje bereiden met een ongezouten notenmix. Noten zijn een slimme vervanger voor chips en andere vette snacks. Let wel op, nootjes kun je beter niet aan heel jonge kinderen geven in verband met verstikkingsgevaar. En let ook op met notenallergieën en benoem het risico bij het uitdelen van je snoepgoed. Tsja, dan is hier waarschijnlijk een doosje rozijntjes meer op zijn plaats.
  4. Gedroogde vruchten. Een goed alternatief voor snoepgoed zijn gedroogde vruchtjes, tuttifrutti. Lekker zoet en vol van vitamines, mineralen en vezels. Maar let op, gedroogde vruchten plakken en daar krijg je weer gaatjes van.
  5. Repen Zonnatura, de Snelle Jelle ontbijtkoek, Sultana’s of de Evergreenkoeken. Ook wel de energiekicks. Het zijn gezonde tussendoortjes, maar wel zijn het de iets grotere snacks voor tussendoor. Maar feit blijft, het zijn de gezondere varianten op de Marsen en KitKats voor Sint-Maarten.
  6. Zakje groentechips. De zakjes chips zijn ook altijd populair tijdens het uitdelen met Sint-Maarten. Een alternatief is een zakje met groentechips, maar kies dan wel voor de biologische variant. In aantal calorieën zal het niet veel schelen in vergelijking met de chips gemaakt van aardappel, maar je raakt sneller verzadigd van de groentechips en het is op een gezondere wijze bereid.
  7. Volkorenkoekjes. Heb je bedacht dat je koekjes gaat uitdelen, dan is de tip: kies voor volkorenkoekjes. Volkorenkoekjes zijn gezonder dan koekjes die gemaakt zijn van tarwemeel. En de meeste kindjes kunnen een koekje ook wel waarderen. Probeer het op en leuke manier te verpakken.
  8. Zelfgemaakte cake/ brood. Zie ook mijn bananencakerecept bijvoorbeeld. Verpakt in doorzichtig cadeaupapier met een lintje ziet het er ook nog aantrekkelijk uit.
  9. Biologisch snoep. Tegenwoordig worden er ook alternatieven geboden voor snoep dat volzit met allerlei toegevoegde suikers en smaakversterkers. Maar de trend voor gezond eten voor kinderen hebben de bekende A-supermarkten ook ontdekt en daar kan je ze ook krijgen. Kies dan ook voor gezond, want dat is net zo lekker.
  10. In plaats van snoep een klein cadeautje. Je kan natuurlijk ook een alternatief bieden voor snoep, door de lekkernij te vervangen met een klein cadeautje. Zie hiervoor het artikel ‘Kleine cadeautjes onder de 10 euro’ of uitdeelcadeautjes.

Wat te doen met al dat snoepgoed?

Nu heb je wat inspiratie om zelf het goede voorbeeld te geven, maar het is waarschijnlijk dat je kind alsnog met heel veel lekkernijen thuiskomt. En dat moet ook kunnen! Hoe zorg je er dan voor dat je kind geen aanval pleegt op zijn verzameling snacks. Je kan in overleg en op educatieve wijze het ongezonde snoepgoed eruit filteren en apart houden. Een ander idee is om de snoeppot te confisqueren en af te spreken dat je kind elke dag één item uit de pot mag hebben. Ik zou er wel voor zorgen dat je de snoeppot in dit geval op een heel goede plek verstopt.

Je kan ook kiezen voor een leerzame maatregel en de ervaring als goede leerschool hanteren. Laat je kind zelf beslissen wat hij/ zij doet met al het snoep. Of hij/ zij direct aanvalt en met buikpijn naar bed gaat of dat je zoon/ dochter zijn/ haar snoep onder het bed verstopt en af en toe ervan snoept. Het kan voor jezelf nog een interessante studie zijn. Hoe verantwoordelijk zal je kind zich hierin opstellen? Kortom, laat de boel de boel en mocht het verkeerd uitpakken, dan weet je kind voor volgend jaar dat te veel snoep niet zaligmakend is.

Bronnen:
Nu.nl, Gezondheidsnet.nl, De Consumentenbond, Blijsuikervrij.nl

Follow me!

Daphne Keislair

Freelance tekstschrijver at Daphne Keislar
Blogger voor dit mooie platform. Ik ben freelance tekstschrijver/ copywriter en ik doe een opleiding journalistiek. Ik ben vijfendertig jaar en moeder van Stijn, een ondernemend ventje van drieënhalf jaar. Zie ook mijn website www.daphneschrijft.nu
Daphne Keislair
Follow me!

Latest posts by Daphne Keislair (see all)