Signalen dat je een peuter een kleuter aan het worden is

Over een maand is het zo ver. Dan wordt ze vier jaar en is ze officieel een kleuter en gaat ze naar de basisschool toe. Al een aantal maanden merk ik dat ze daar heel erg aan toe is. Een tijdje heeft het ook behoorlijke strubbelingen gegeven, de peuterpubertijd rond twee jaar van haar broertje was er niets bij. Zo ging ze echt uittesten hoe ver ze kan gaan.

Lees ook: Bezoek aan schoolarts voor onderzoek als je kind vijf jaar is
Lees ook: Je kleuters thuis helpen met leren van klanken (letters)

Poppetjes tekenen

Megatrots was ik toen bleek dat ze een poppetje kon tekenen. Met een hoofd, haren, lijfje, benen, armen en zelfs tenen en vingers. Toen ik vroeg waar de neus en oren waren heeft ze die er ook nog bijgetekend! Nu gaat het niet alleen om de fijne motoriek maar ook de vaardigheid om een bepaald concept op papier te zetten. Compleet met handen, voeten en ook de ketting mag nooit ontbreken bij een meisje. De oren en neus vallen nog wel eens weg en alle poppetjes hebben stekelhaar 😉

Zelfstandigheid

Heel eenvoudig is het te zien aan de zelfstandigheid; het zelf aantrekken van schoenen (afhankelijk wel van welke schoenen), de jas die ze al even kan uittrekken maar nu ook weet hoe de rits werkt (op het eerste stukje na). Rechtop van de trap naar beneden lopen. De deur die ze zelf open kan maken en dus op de haak moet om te voorkomen dat ze er zomaar tussenuit sneakt. Etc.

Cijfers en letters schrijven ‘lezen’

Overal ziet ze cijfers en letters en moeten wij dus voorlezen wat er staat. Ook herkent ze overal haar eigen naam in. Ze is ook druk bezig met ‘schrijven’ en maakt dan een reeks met allemaal hoekjes. Met enige regelmaat vraagt ze me ook om haar naam te schrijven zodat ze dat kan ‘naschrijven’.

Vriendjes en vriendinnetjes

Ze is heel erg bezig met vriendjes en vriendinnetjes, denkbeeldige op vakantie die dan naast haar zitten in de auto. Maar ook op de peuterspeelzaal wie haar vriendje is en wie niet. Thuis is haar broertje ook haar vriendje en vooral mama moet ze hebben want dat is haar beste vriendin 😉

Lees ook: 16 leukste vriendenboekjes voor je kind

Inlevingsvermogen

Al een tijdje merk ik dat ze zich steeds meer inleeft in verhalen. Ik moet meer oppassen over wat er verteld wordt, voorgelezen of wat ze op tv ziet. Zo vindt ze rozen eng want dat zijn ‘heksenbloemen’ uit het sprookje van Doornroosje.

Ook haar fantasie neemt toe, zo heeft ze de halve vakantie rondgelopen met een denkbeeldige wagen en baby. Kon ze op de meest bijzondere plekken stil gaan staan want ze was haar wagentje vergeten. Gelukkig lette papa er wel goed op en trok hem iedere keer zo tevoorschijn…

Geheugen neemt toe

Ook merk ik dat haar geheugen groeit, zo begint ze opeens een week later thuis over ‘bon giorno’ wat ze in Italië tegen alle voorbijgangers zei. Kan ze beter vertellen wat ze heeft gedaan etc.

Strategischer

Daarnaast merk ik ook dat ze ‘slimmer’ wordt. Of eigenlijk meer strategischer, ze weet steeds beter wat ze wil en hoe dat te bereiken. En daarbij wil ze de waarheid wel eens verdraaien. Zo was ik naar de wc, kom ik terug en heeft ze iets uit de keuken gepakt. En dan haar broertje de schuld geven, terwijl hij de deur van de keuken niet open kan maken…

Het grappige is dat ze dondersgoed weet wat wel en niet mag. Want zodra haar broertje iets doet wat niet mag en ik dat ‘gedoog’ en net doe alsof ik het niet zie komt ze al op me afgerend om te klikken. Geen gedrag echter wat ik stimuleer hoor, integendeel zij krijgt dan te horen dat ik dat niet zo lief vind.

Sterker nog, bij het ontbijt weigert ze haar boterham op te eten. Na een half uur geef ik het op, om een kwartier later een bedelende dochter aan me te hebben hangen dat ze een chocolade-eitje in de la heeft gespot en die wil hebben. Op het antwoord nee, doet ze niets, met als gevolg dat als ik beneden kom met broerlief die ondertussen ook wakker was geworden ze onder tafel zit. Daar speelt ze vaker dus so far niets bijzonders, al is ze wel opvallend stil. Dan krijg ik een ingeving, check ik de la en ja hoor. De papiertjes van de eitjes liggen naast haar onder de tafel…

Waaraan merkte jij dat je peuter een kleuter aan het worden was en toe was aan school?

Linda

Publisher at Mamaliefde
Linda is oprichter van Mamaliefde.nl, getrouwd en moeder van een koningskoppel bestaande uit een self-proclaimed prinses en een nieuwsgierige zoon. Verslaafd aan chocola en sinds kort aan bloggen. Houdt van reizen, lekker eten en natuurlijk quality time doorbrengen met het gezin. Altijd in voor een spontane actie.

Latest posts by Linda (see all)

Comments ( 3 )

  • Herkenbaar stuk! Mijn jongste is ineens bezig met letters, ze kwam net aan me vragen hoe ze oma moest schrijven. De O had ze al gemaakt. Leuk want dit had ik bij haar niet verwacht!

  • Oh dit is zo herkenbaar, behalve het ei. Dit hebben ze bij mij (nog) nooit gedaan. Wel het erom zeuren. Bij mij is het dan ook steevast ‘nee’. Als je niet eet, dan ook niks lekkers.
    En ze begonnen zich te vervelen op de Peuterspeelzaal, ze wilden meer uitdaging.

  • Ik zag het pas toen ze al een half jaar op school zaten en van groep 0 naar groep 1 gingen, daarvoor waren ze echt nog peuter. Ze gingen toen pas echt kleuter dingen doen, daarvoor hadden ze ook nog best op de peuterspeelzaal kunnen zitten.

Enroll Your Words

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

To Top