Moederschap en schuldgevoel: Schuldig voelen tegenover je kind

 ‘Mama….. Mama…. Mama…’. Ah, zou ze mij misschien bedoelen? Weer betrap ik mezelf erop dat ik verdiept was in iets voor mezelf en niet meteen reageerde op haar vraag. Wat een zoektocht is het soms, naar de balans tussen iets voor jezelf doen en tijd en aandacht aan je kinderen schenken. Bij wie gaat het moederschap niet gepaard met schuldgevoel? Die zou ik dan graag een keer de hand willen schudden, maar dat geheel terzijde.

Schuldgevoelens van een werkende moeder

Vroeger leek het leven een stuk overzichtelijker. Je leerde een toffe vent kennen, ging trouwen, zette een paar kinderen op de wereld om daar vervolgens heel liefdevol en toegewijd voor te gaan zorgen. 24/7. Altijd. Oké, lichtelijk overdreven misschien, want de moeders van die tijd hadden natuurlijk ook hun me-time, maar het gros van de moeders stopte met werken om hun leven te wijden aan de zorg voor de kinderen. Geen gepieker over wie de kleintjes naar school bracht. Geen zorgen wie er thuisbleef wanneer één van de kinderen ziek was. En moest één van de kinderen naar een sport? Geen probleem, moeder stond paraat.

De keerzijde was toen natuurlijk wel dat het huishouden over het algemeen meer tijd in beslag nam dan nu. Nu stoppen we een was in de machine om het daarna met het grootste gemak in de droger te stoppen. En klaar is Kees. Dat kostte vroeger toch wel de helft meer aan tijd, als het niet meer was. De kinderen kregen dus niet voortdurend aandacht. Ze werden geacht zichzelf meer te vermaken dan tegenwoordig.

Hoe anders is dat tegenwoordig? Moeders werken gemiddeld ruim 25 uur per week. Dat betekent dat het continu schipperen is tussen werk, kind en mams zelf. En ik heb de indruk dat, doordat moeders meer zijn gaan werken, ze het idee hebben de verloren tijd te moeten compenseren.

Mindful moederschap

Dus even op een rijtje: moeders zijn meer gaan werken dan vroeger en ze willen meer tijd kunnen doorbrengen met hun kinderen? Hoe dan? Nou niet, zou ik zeggen. Natuurlijk moet je tijd doorbrengen met je kinderen, maar wel in gezonde en haalbare porties. Het heeft geen zin om je schuldig te voelen op je werk, terwijl je kind zich vermaakt op de BSO. Of zich niet vermaakt, maar dan heb je daar toch geen invloed op terwijl je kilometers verderop zit. Als je dan toch op je werk bent, vermaak je daar dan tenminste. Haal eruit wat erin zit gedurende acht uur. Zet je in, laat zien wie je bent op werkgebied.

En als je thuis de behoefte hebt om even een tijdschrift te lezen terwijl je kind speelt en zichzelf wel lijkt te redden, dóén! Als je iets doet, doe het dan met de volledige aandacht. Dus, terwijl je verdiept bent in een fijn artikel in je tijdschrift is het niet erg dat je even niet ziet dat je kind de kat aan één poot optilt (echt gebeurd!). Nee, focus je volledig op dat wat je aan het doen bent. Dat betekent namelijk dat, wanneer je bewust tijd doorbrengt met je kind, je dit ook met volledige aandacht doet. Dat kan je kind ook absoluut waarderen. Waan je een autocoureur wanneer je met de welbekende toettoet-auto’s speelt. Of beeld je in dat je daadwerkelijk koningin Elsa bent en alles in ijs kan veranderen. Want op het moment dat je dit met volledige aandacht doet, is er even niets anders. Geen gepieker over schuldgevoel, want er is alleen het nu.

En mocht je nu het idee hebben dat je echt tekortschiet, praat er dan over. Met je partner of met iemand anders die je vertrouwt. De kans is groot dat het allemaal best wel meevalt. En anders, complimenten dat je ervoor openstaat om te bekijken of je een en ander wel in balans hebt. Nooit verkeerd om kritisch naar jezelf te kijken, maar er zijn wel grenzen.

Drie tips om schuldgevoel de baas te zijn

Ik heb 3 tips op een rijtje gezet om het ‘meer bewust, minder schuldgevoel’-leven te gaan leven:

  • Onderzoek waar je gelukkig van wordt. Vul op internet eens een kernwaardenvragenlijst in (hier) en kom er zo achter wat jouw belangrijkste waarden zijn. Zodra je die helder hebt, weet je waar je de meeste aandacht aan wil schenken. Dat betekent misschien wel dat je het huis van de overburen niet meer kan zien, omdat ramen wassen nu eenmaal niet bij je kernwaarden stond. Daarentegen heb je wellicht wel meer energie omdat je ervoor hebt gekozen meer te investeren in vriendschappen. Echt de moeite waard!
  • Probeer meer mindful door het leven te gaan. Want als je je focust op wat er nu is, is er niet wat anders. Dus als er nu een tijdschrift en een kopje thee is, dan is er nu een tijdschrift en een kopje thee. Niet meer en niet minder. Natuurlijk kost dit tijd om het onder de knie te krijgen. Maar het is zeker de investering waard. Download eens gratis de VGZ mindfulness app. Spreek met jezelf af dat je het een maand probeert en kijkt wat het effect ervan is. Niet meteen opgeven als het niet lekker gaat. Ook dat hoort bij het proces van meer mindful worden.
  • Ga helemaal op in het spel met je kinderen. Laat je gaan en laat het vrije kind in jezelf los! Je leeft maar één keer. En hoe fijn is het om lol te hebben?! Moet je een paard spelen van je kind? Doe dat, compleet met hinnikgeluiden en schrapende paardenhoeven. Wat maakt jou het uit? Je kind heeft een fantastische herinnering erbij en jij, jij ook, toch? Als je bewust tijd doorbrengt met je kind, hoef je je op het moment dat je op je werk zit of je een artikel aan het lezen bent, niet schuldig te voelen. Eén en één is twee!

Waar voel jij je schuldig over?

Holding hands stockphoto from Shutterstock / irin-k

Tekst door Loes van ’t Hooft

Summary
Review Date
Reviewed Item
Tips schuldgevoel (werkende) moeder tegenover kind de baas te zijn & mindfull moederschap
Author Rating
51star1star1star1star1star

No Comments

Enroll Your Words

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

To Top