Ik won kaartjes voor het Scheepvaartmuseum! Via deze leuke blog won ik 4 vrijkaartjes voor het Scheepvaartmuseum. In de kerstvakantie besloten we deze kaartjes te gebruiken en gingen we al vroeg op pad naar Amsterdam. We besloten de auto bij de Arena te parkeren en via het openbaar vervoer verder te gaan naar het Scheepvaartmuseum. De verbindingen waren goed en we stapten vlak voor de deur van het museum uit de bus.

Lees ook: Museum kinderen; overzicht van de leukste kindermuseums ook met peuters en kleuters
Lees ook: Noord-Holland met kinderen wat te doen? Leukste activiteiten, goedkope uitjes, bezienswaardigheden en tips dagje uit
Lees ook: Amsterdam met kinderen; Wat te doen? Leukste gezinsuitjes, goedkoop dagje uit en activiteiten of museum

Scheepvaartmuseum Amsterdam

Aangekomen in het museum keken onze jongens hun ogen al uit naar de enorme binnenhal van glas met mooie verlichting. En nadat we onze jassen opgeborgen hadden in de kluisjes begonnen we aan de zalen van het museum. De eerste zaal ging over de scheepvaart van nu. Er werd duidelijk uitgelegd wat een schip allemaal vervoert en je kon zelfs een ritje maken in een simulatieschip. Nadat we de scheepvaart van nu hadden bekeken gingen we door naar de scheepvaart van vroeger. De Gouden Eeuw en de tijd van de VOC. Via levensgrote filmbeelden maakte je kennis met mensen die in die tijd leefde en tijdens je “reis” langs de oude schepen, schilderijen en voorwerpen uit de VOC-tijd hoorde je hun levensverhaal. Alles was erg mooi tentoongesteld en de goede verlichting zorgde voor de juiste sfeer. Aan het eind van de “reis” heb je een boel geleerd van de scheepvaart uit die tijd en hoor je hoe het uiteindelijk afliep met de mensen van de verhalen. We besloten na deze reis door de VOC-tijd even te lunchen in de grote hal. Zo zuinig als wij zijn hadden we zelf voor brood en drinken gezorgd maar je kon ook uitstekend eten in het restaurant.

Lees ook: De top 10 (historische) bezienswaardigheden in Nederland

Na de lunch bezochten we het verhaal van de walvis. Voor de jongens bleek dit één van de leukste hallen. Nadat we wat verhalen over de walvis hadden gezien op schilderijen kwamen we uit bij een heel grote walvis die midden in een ruimte stond. Je kon via de bek van de walvis naar zijn buik en naar zijn hart die je met licht en geluid hoorde en zag kloppen. Voor de jongens was een reisje door een walvis natuurlijk een groot avontuur, ze hebben zich in die walvisbuik dan ook prima vermaakt. Vanuit de walvis gingen we naar een ruimte met allemaal cijfers op de grond en vitrines aan de zijkanten. Je zag duidelijk dat het om een spel ging, we wisten alleen nog niet zo goed hoe dit spel moest. Pas toen ik naar de andere kinderen keek kwam ik erachter dat je een “emmer” nodig had om het spel te spelen. Het was alleen best druk die dag en de meeste emmers die het deden waren al in gebruik. We hebben dus even moeten wachten op een emmer die werkte en zijn toen het spel ook gaan spelen. Via een filmpje en interactief spel op een schermpje in die emmer leerden de jongens van alles over het leven aan boord. Telkens als ze een vraag goed beantwoord hadden gingen ze naar een ander nummer en kwamen uiteindelijk bij de finish.

We hadden nu via schilderijen en films wel van alles geleerd over het leven op een schip, maar we wilden natuurlijk ook zelf ervaren hoe het is binnen in een schip. Ook daar wordt goed voor gezorgd want het belangrijkste onderdeel van het Scheepvaartmuseum is natuurlijk het schip “de Amsterdam” dat buiten voor anker ligt. Voor de jongens het tweede hoogtepunt van de dag, want nu konden ze piraatje spelen. Het schip was heel goed begaanbaar ondanks de drukte en er werd via borden van alles uitgelegd. In het ruim was een klimbaan gemaakt voor kinderen en ze konden grote zware kisten omhoogtrekken met touw en katrollen. Natuurlijk wilden ze ook nog even aan het roer staan en in de kapiteinshut zitten.

We hebben ons goed vermaakt in het museum, ik had dit niet verwacht en dacht dat we na 2 uurtjes alles wel gezien zouden hebben. Maar door de leuke en uitgebreide filmpjes, het interactieve spel en natuurlijk het schip zijn we bijna 5 uur bezig geweest in het museum. Een echte aanrader dus! Ik wil Linda van Mamaliefde en het Scheepvaartmuseum heel erg bedanken voor deze leuke dag.

Heb jij je weleens laten verrassen door zo’n bezoek aan een museum?