Vandaag geen leuke winactie voor moeders, maar voor vaders. Of eigenlijk, vaders-to-be. Ken jij iemand die op het punt staat om vader te worden, of waarvan net bekend is dat hij vader gaat worden dan is deze winactie zeker een aanrader. Over het algemeen is er heel veel aandacht voor vrouwen die zwanger zijn en op het punt staan om moeder te worden. Tijdens mijn zwangerschap heb ik me dan ook een hoop ingelezen. Er is alleen een nadeel; veel van deze boeken waren alleen interessant voor mij. Manlief heeft wel een paar pogingen gedaan maar er zat niet echt iets tussen wat rekening hield met de positie van vader. Tenminste, niet al tijdens de zwangerschap. Bij de kraamvisite werd hij niet overgeslagen en kreeg hij een erg leuk boek vooral voor oudere kinderen.

Vader worden voor Dummies

In de serie Voor Dummies hebben ze nu ook een boek Vader worden voor Dummies. Veel zwangerschapsboeken zijn specifiek gericht op de aanstaande moeder. En worden vaak niet gelezen door vaders, die daardoor toch een minder beeld hebben van wat ze kunnen verwachten. Het bijzondere aan dit boek is de gebruikte humor, die over het algemeen precies aansluit bij de taal die mannen gebruiken. Hierdoor zijn de vele stukken tekst prima te lezen, en waar nodig met een duidelijke afbeelding geïllustreerd. Een perfect cadeautje met knipoog, dus mocht er een collega vader worden. De praktische  informatie wordt ook heel basic gebracht waardoor het voor iedereen duidelijk is en mannen ook een beetje voorbereid zijn op wat er gaat komen. Het boek geeft antwoord op alle brandende vragen rond zwangerschap en ouderschap. Zo wordt de impact van een zwangerschap op leven en relatie besproken en er is aandacht voor de veranderingen in je seksleven. Ook wordt van alles uitgelegd over de ontwikkeling van de foetus, hoe het is om met een zwangere vrouw te leven, wat de financiële gevolgen zijn van de geboorte van een kind en wat je kunt verwachten in het eerste halfjaar nadat de baby geboren is. Bovendien krijg je nuttige informatie over voedingen, luiers verschonen, omgaan met veelvoorkomende ziekten en noodgevallen. Op deze manier kunnen mannen in deze moderne tijd ook hun deel leveren aan de zorg voor de zwangere tijdens de zwangerschap en nadien aan de verzorging van de baby.

Superpapa

Met deze tien tips uit het boek wordt iedereen een superpapa.

1. Wees niet te bang omdat je kindje zo klein is
  2. Vertrouw op je instinct
  3. Een band opbouwen, huid-op-huid en oog-in-oog
  4. Omgaan met frustraties
  5. Word vriendjes met je malle ‘ik’
  6. Trek eropuit
  7. Leer je baby nieuwe dingen
  8. Veilig stoeien
  9. Lees voor… en niet alleen uit babyboeken
  10. Stuur mammie weg

Pictogrammen

In het boek tref je zoals gewend in de Dummies boeken naast de tekst zo nu en dan pictogrammen aan. Zo kun je de belangrijkste zaken, later ook eenvoudig terugvinden. Een hand met de wijsvinger omhoog staat voor een belangrijk punt, of zoals het boek aangeeft: informatie waarvan je mag hopen dat je die langer dan 2 minuten onthoudt. Oftewel: belangrijk! Een poppetje dat zijn wijsvinger omhoog steekt duidt op technische informatie. Misschien niet voor iedereen even interessant om te lezen, maar wel noodzakelijk om alles goed te begrijpen. Maar nieuwsgierige mannen zullen juist deze stukken met extra aandacht lezen. Door deze informatie te onthouden, kun je wellicht een verpletterende indruk maken op je partner… Een dartbord met pijl staat voor een tip: absoluut lezen, want waarom zelf het wiel uitvinden als anderen dat al hebben gedaan. Praktische tips voor elke vader! Een opvallende pictogram van een bom met de woorden: pas op. Dit behoeft geen uitleg: belangrijke veiligheidswaarschuwing!

Winactie

Ik mag maar liefst drie boeken Vader worden voor Dummies weggeven. Wat moet je doen om kans te maken? Meedoen is niet moeilijk. Je laat onder dit bericht een reactie achter met voor welke vader jij wil winnen. Natuurlijk met een geldig e-mailadres zodat ik je als je wint kan bereiken. Voor een extra winkans mag je de Facebookpagina van Mamaliefde liken en je aanmelden voor de nieuwsbrief in de sidebar. De winnaar wordt komende zondagavond bekend gemaakt.