Sinds een paar maanden hebben we de Nintendo Switch in huis en de afgelopen tijd zijn er al een aantal reviews voorbij gekomen van leuke games voor deze consule. Die games kan je downloaden in de Nintendo Shop of kopen zodat je een fysieke gamecard krijgt die je in het geheugen moet steken om het spel te kunnen spelen. Net zoals bij de Nintendo Wii kan je echter ook online spelletjes spelen. Zo kan je bijvoorbeeld previews spelen van games die binnenkort uitkomen, maar ook games die je vroeger zelf speelde zoals het befaamde Tetris. Niet alleen leuk voor de kinderen; maar ook voor papa en mama!

Nintendo Online

Als je verbinding maakt met de WiFi kan je tegen betaling gebruik maken van de Nintendo Online omgeving. Dit is gebaseerd op een abonnement dat je afsluit voor 1, 3 of 12 maanden. Bij het jaarabonnement kan je kiezen voor lidmaatschap voor 1 account of een familielidmaatschap voor 8 accounts. Als je lid bent kan je gebruik maken van de volgende voordelen:

• Online Spelen; geniet van het competitieve en coöperatieve waarbij je tegen elkaar speelt of juist samen met elkaar aan de slag gaat. Je kan online gamen met vrienden en rivalen van over de hele wereld in ondersteunde Nintendo Switch- games, zoals Mario Kart 8 Deluxe en Splatoon 2.
  • Nintendo Entertainment System; je krijgt altijd en overal toegang tot een groeiend aantal klassieke NES-games, inclusief toegevoegde onlinefuncties! Deze kan je individueel spelen op de joycon of tegen elkaar.
  • Exclusieve aanbiedingen voor leden; haal je voordeel uit een reeks aanbiedingen die alleen voor leden beschikbaar zijn, zoals exclusieve producten die alleen leden van Nintendo Switch Online kunnen kopen!
  • Opslagcloud; maak online veilig en automatisch een back-up van je spelgegevens. Hierdoor is het heel eenvoudig om je opgeslagen spelgegevens terug te halen als je je Nintendo Switch kwijtraakt of een nieuwe gaat gebruiken.
  • Smartphone-app; gebruik de speciale smartphone-app van Nintendo Switch Online om voicechat in te schakelen en toegang te krijgen tot speciale functies in ondersteunde Nintendo Switch-games.

Nu ben ik zelf niet zo zeer van het online gamen, en wil ik voorlopig ook niet dat de kinderen dat doen. Die spelen er vooral nog graag samen of met vriendjes op. Maar manlief vindt dit soort games wel erg leuk. Daarentegen vond ik het wel leuk om weer wat oude games uit te proberen van vroeger, al was het wel even puzzelen hoe bepaalde spelletjes ook alweer werken en welke knoppen je ervoor nodig hebt. Zelfs het ontwerp en de grafische afbeeldingen zijn hetzelfde als vroeger.

Meer informatie over Nintendo Online vind je hier.

Ouderlijk toezicht

De Nintendo Switch is bewust ontworpen voor de hele familie en geschikt voor kinderen. In de praktijk is het als ouder niet altijd makkelijk om te zien hoeveel tijd je kind besteedt aan games. Op deze leeftijd kan ik nog heel eenvoudig zeggen wat de tijden zijn waarop ze achter een beeldscherm (Nintendo, tablet of tv) mogen en dat in de hand houden, maar naar mate ze ouder worden kan dat steeds meer een uitdaging worden. En dat terwijl je ook niet altijd zin hebt om de strijd aan te gaan als ze niet meer mogen. Gelukkig kan je daarom gebruik maken van de ouderlijk toezichtfunctie op de Nintendo Switch.

Ouderlijk toezicht voor Nintendo Switch is een gratis app voor smartphones en tablets die je aan de Nintendo Switch kunt koppelen. Daarmee kun je gemakkelijk zien wat voor games je kinderen spelen en hoelang. Als je geen smartphone of tablet hebt, kun je bepaalde beperkingen ook rechtstreeks op de Nintendo Switch instellen.

Met de app voor smartphones en tablets kun je een tijdslimiet instellen om te bepalen hoe lang je kind mag spelen.
Zodra de limiet is bereikt, geeft de Nintendo Switch een melding dat de tijd op is. Met de app kun je ook gemakkelijk zien of je kinderen zich aan de
afgesproken tijd houden of niet. In de instellingen kun je er met de functie ‘Onderbreken’ voor zorgen dat de game automatisch wordt afgesloten zodra je kind de tijdslimiet heeft bereikt. Ideaal dus om discussies te vermijden en ze zelf de zeggenschap te geven over de Nintendo zodat het leuk blijft voor het hele gezin.

Meer informatie over deze handige functie vind je hier.

Tetris

En tot slot Tetris; wie kent dit spel niet van vroeger dat je het op je eigen console kon spelen? Ik wil niet weten hoeveel uren ik kwijt ben geweest aan het draaien en laten zakken van de blokjes in een poging om zoveel mogelijk rijen weg te spelen en zoveel mogelijk punten te scoren en zo te kunnen levelen. Dit spel is nu helemaal terug van weggeweest, maar in een nieuw jasje. Je speelt namelijk niet meer alleen tegen jezelf, maar tegen 98 anderen verspreid van over de hele wereld. Als je het spel opent worden je kandidaten gezocht en daarna begint het spel. Je speelt het in principe gewoon zelf, maar als je ‘af’ bent zie je waar je bent geëindigd. De eerste keer dat ik het spel speelde leverde me dat een 13e plek op waar ik best tevreden over was, zeker omdat ik in het begin even moest uitvogelen hoe of wat en welke knoppen. Toch niet verleerd blijkbaar ;-)

Zelf vind ik het een fijn spelletje om even tussendoor te spelen, of als een soort ‘beloning’ te gebruiken. Dus dan moet ik van mezelf eerst een bepaalde taak / opdracht doen en mag daarna even vijf minuten gamen, want het voordeel is dat het maar een kort spelletje is. Minder vind ik wel dat de blokjes steeds sneller gaan vallen, al is dit naar mate je hoger eindigt. Dus kom je in de top 50, dan gaat hij een tikkeltje sneller en vanaf top 10 is er geen houden meer aan. Ook kan je ‘aangevallen’ worden door de overige spelers waardoor er aan de onderkant rijen bijkomen zodat het steeds moeilijker wordt. Nu zag ik dat je zelf ook kan aanvallen of dat automatisch kan inschakelen met de joystick, maar ik ben er nog niet achter hoe dat precies werkt.

Ideaal om zo even weer te ontspannen en je gedachten los te laten. Ik merk dat de kinderen het ook wel leuk vinden om te zien dat ik nu ook spelletjes speel op de Switch. Zo wordt het echt een console dat geschikt is voor de hele familie. Na afloop kan je terugzien hoe je spelverloop was in de statistieken en ga je een level omhoog. Bij je tegenkandidaten kan je ook zien hoe vaak zij dit spel al hebben gespeeld.

Als je Tetris een beetje leuk vindt worden er soms ook speciale events georganiseerd waarbij de winnaar extra punten krijgt die dan weer ingezet kunnen worden in de Nintendo Shop.

Linda

Publisher at Mamaliefde
Linda is oprichter van Mamaliefde.nl, getrouwd en moeder van een koningskoppel bestaande uit een self-proclaimed prinses en een nieuwsgierige zoon. Met een achtergrond als pedagoge is ze op de hoogte van de theorie, maar weet ze ook dat dat in de praktijk als moeder soms net iets anders kan zitten. Het liefste reist ze de hele wereld over, ze heeft een zwak voor kwalitatief speelgoed en probeert de vele uurtjes werken te compenseren met quality time doorbrengen met het gezin. Daarom ook dat dat haar favoriete onderwerpen zijn om over te schrijven. Altijd in voor een spontane actie.
mamaliefde@gmail.com'