Fan van Clementoni, speelgoed dat ontwikkeling stimuleert. Afgelopen jaren heb ik al speelgoedreviews mogen schrijven van onder andere de loopwagen en het voetbalspel, want speelgoed is natuurlijk vooral leuk en het is fijn als je er wat van leert, zoals omgaan met winnen en verliezen. Ze hebben echter niet alleen speelgoed voor jonge kinderen. In de wereld die steeds digitaler wordt is het natuurlijk positief als die ontwikkeling ook gestimuleerd wordt. Zelf ben ik van oorsprong een echt beta-meisje en ik hoop die verwondering bij mijn kinderen ook aan te wakkeren. Door ze daar op een positieve en leuke manier mee kennis te laten maken. Gelukkig gebeurt dat niet alleen thuis, maar ook op school. Waar ze bijvoorbeeld met de bee-bots werken en diverse opdrachten doen. Voor thuis komt er steeds meer speelgoed op de markt waarmee ze spelenderwijs hiermee bekend worden. Zo heb je de Clementoni Coding Lab collectie. Deze bestaat uit drie producten: DOC Talking Robot, Mind Designer en Robomaker. Ik mocht er een reviewen en mag onderaan de andere twee weggeven!

Spelend leren programmeren

De Clementoni Coding Lab collectie bestaat zogezegd uit drie producten. Vorig jaar was DOC, de educatief pratende robot genomineerd voor Speelgoed van het Jaar 2017 in de categorie 4 & 5 jaar. Dus toen ik hem zag staan terwijl we last-minute kerstinkopen deden, en de kinderen zelf 1 doos mochten uitzoeken kon ik het niet laten om die te laten staan. Die ging mee als ‘bonus’, omdat ik het zelf belangrijk vind dat dit gestimuleerd wordt. En voor het geld hoef ik het niet te laten, want speelgoed van Clementoni is niet alleen kwalitatief goed maar ook zeer betaalbaar. Ze hebben hier het afgelopen jaar veel mee gespeeld, en zij zijn niet de enige. Ook papa en mama, en zelfs oma en opa moesten er natuurlijk ook mee spelen. Maar dan wel met wat meer uitdaging.

Voor kinderen vanaf 10 jaar en ouder heb je de Robomaker. Hierbij ga je eerst aan de slag om een robot te maken en vervolgens kan je die robot aan het werk zetten om te programmeren.

Mind Designer Robot

Tijdens de jurydag van Speelgoed voor het Jaar 2018 maakte ik kennis met het soort van grotere broertje van deze robot. Namelijk de Mind Designer Robot, deze biedt meer uitdaging en is geschikt voor kinderen vanaf 7 jaar doordat hij over meer functionaliteiten beschikt. Nu mocht ik als bestuurslid van de Stichting Speelgoed Nederland geen stem uitbrengen, maar tijdens de demonstratie en het ‘testen’ (lees spelen) was mijn interesse gewekt. En ik was niet de enige, want hij werd zowaar genomineerd voor speelgoed van het jaar in de categorie 7 & 8 jaar. Toen ik werd gepolsd of ik een samenwerking zag zitten en deze robot wilde reviewen en weggeven in een winactie, zei ik natuurlijk meteen ja!

Creatieve robot

Aan de ene kant is de Mind Designer Robot zoals de naam het al een beetje verklapt een creatieve robot. Je kan de robot namelijk laten tekenen. In het midden loopt er een buis waar je één van de bijgeleverde stiften kan steken. Vervolgens kan je er voor kiezen om de robot direct een figuur te laten tekenen vanuit de robot of gebruik te maken van de app. De app is zowel beschikbaar voor Android als iOS-toestellen en kan je gratis installeren. Via Bluetooth kan je een koppeling maken met de robot om opdrachten te versturen, maar je kan ook direct vanaf de robot laten tekenen. Onze voorkeur gaat uit naar de app, omdat je dan visueel ziet welke opdracht je geeft. Er zijn twee verschillende opties beschikbaar.

Vrij tekenen

De kinderen vinden dit creatieve de meest interessante optie van deze robot. We beginnen met het zelf tekenen, ook zonder robot kan je zelf je tekening op de app maken. Je tekent met lijntjes een figuur die je opslaat. Zodra er een koppeling is gemaakt met de robot kan je hem de opdracht geven die te gaan tekenen. Zo maken we een huis en iets wat doorgaat als vierkant.

Tangramfiguren tekenen

Omstebeurt maken ze een tangram op de telefoon om vervolgens de robot de opdracht te geven die te tekenen. Eén keer blijf hij een beetje haken waardoor de kop van de zwaan halverwege de nek wordt getekend. Dit kan komen doordat het papier echt heel strak en glad moet zijn zonder vouwen (het beste kan je hem dan ook vasttapen) en geen al te lange lijnen. We laten de robot een boom tekenen, maar ook een kat en een vos. Nadat de opdracht is gegeven gaat de robot direct aan de slag, het blijft spannend tot hij klaar is. Dan kan je de robot optillen en zien of de tekening gelukt is. Dochterlief gaat met de tekeningen aan de slag om ze te kleuren en vervolgens uit te knippen.

Programmeren

Natuurlijk proberen we ook de programmeerfunctie uit. Dit is net een stap ingewikkelder en past het leeftijdsadvies ook bij. Je kan de robot zowel direct als robot programmeren als via de app. Via de app heeft als voordeel dat je ziet welke opdrachten je in welke volgorde hebt gegeven, het maakt de opdracht een stuk visueler. Daarnaast kan je werken met ‘blokjes’ van opdrachten, zoals rechtdoor en hoek maken als blok en die dan een aantal keer herhalen. Naast de stappen kan je ook kiezen voor afstand en in welke hoek de robot zich moet bewegen. Zo worden kinderen uitgedaagd om niet alleen te oefenen met het programmeren, maar ook een stukje wiskunde. Zodra de reeks (maximaal 40) klaar is kan je de robot geven die te volgen. Dit kan je doen met stift, zodat je kan zien wat het patroon is wat hij maakt. Of zonder stift door te oefenen met links en rechts.

Speelmat

In de doos wordt ook een speelmat meegeleverd, deze is wel opgevouwen dus moet je heel goed vlak houden anders komt de robot niet over de vouwen heen. De speelmat is aan beide kanten bedrukt. Op de robot zitten twee functies waar je uit kan kiezen; zowel free waarbij je zelf vrij kan programmeren en tekenen. Ideaal om een beetje bekend te raken met de robot en een functie ‘game’ waarbij ze echt opdrachten moeten gaan uitvoeren.

Obstakelparcours

We beginnen zelf met het doolhof waarbij lasers obstakels zijn die niet gepasseerd mogen worden en de robot op zoek is naar een voorwerp waarmee hij de deur kan openen. Het verschil met doc is dat je niet alleen van a naar b moet programmeren, maar ook meteen door moet denken naar c. Terwijl mama en papa omstebeurt bedenken hoe de route moet verlopen vinden de kinderen het geweldig om dit in te voeren in de robot. Daarna ok en afwachten of de robot de juiste weg aflegt.

Zodra de basis van het programmeren onder de knie is kan je het natuurlijke en stapje ingewikkelder maken en 3D gaan werken. Je kan een parcours uitzetten met blokken en bruggen waar hij onderdoor moet of juist omheen. De kunst is om hem dan zo te programmeren dat hij langs de obstakels naar de finish rijdt. Iedere beweging is standaard een x-aantal cm en de hoek 90 graden zodat je daar rekening mee kan houden met het uitzetten. Bij deze opdrachten zitten er ook meerdere opdrachten achter elkaar zodat je moet ‘doordenken’. Op dit moment hebben ze hier nog even hulp bij nodig, van a naar b lukt prima, en van b naar c kunnen ze ook goed programmeren. Maar die twee achter elkaar en hoe je dan moet denken terwijl de robot nog op start staat is even wennen.

Cijfers en rekenen

Aan de andere kant van de speelmat staan er cijfers, ook hier wordt dus weer de link gelegd naar het rekenen / wiskunde. Je krijgt eerst twee cijfers die je moet invoeren en vervolgens moet je een rekensom maken om bij het eindgetal uit te komen. Dit spel hebben we nog maar even laten gaan. Wel is het fijn dat de robot dus meegroeit met je kind en je er dus heel lang profijt kan van hebben (of dat kinderen van verschillende leeftijden er allebei mee kunnen spelen en uitgedaagd worden op eigen niveau).

Pratende robot

Je kan de robot direct programmeren met de knopjes die op zijn rug zitten of opdrachten versturen via de app. Daarnaast is er nog een derde mogelijkheid; namelijk spraak. Als je dat inschakelt, kan je met de robot communiceren en op die manier opdrachten versturen. In het boekje staan de opdrachten die je kan geven, zoals welkom heten of een programma kiezen. Binnen het programma kan je vervolgens kiezen voor een opdracht. Bijvoorbeeld om iets te tekenen of om een bepaalde stap te zetten. Wil je een ander spel kiezen moet je eerst terug naar het ‘menu’ en dan kan je door naar het volgende spel.

Winactie

Ben jij na het lezen van deze review ook zo enthousiast geworden over deze robot en vind je het echt iets voor je kinderen? Dan heb ik goed nieuws voor je! Ik mag namelijk in samenwerking met Clementoni Doc, de pratende robot (5+) en de Robotmaker (10+) weggeven! Perfect om alvast opzij te zetten voor Sinterklaas of Kerst. Wil je kans maken op een van de twee robots? Laat dan hieronder een reactie achter waarbij je aangeeft voor welke robot je voorkeur uitgaat ivm leeftijd van je kind(eren) met een geldig mailadres zodat ik je na afloop kan mailen als je hebt gewonnen.

Wil je toch liever de Mind Designer robot, dan kan je hem bij Intertoys, ToyChamp of Bol.com kopen.

Vind jij dat deze Mind Designer Robot Speelgoed van het Jaar moet winnen? Jij bepaalt welk speelgoed er in november deze titel wint. Stemmen kan via de website van www.Speelgoedvanhetjaar.nl .

stories

Linda

Publisher at Mamaliefde
Linda is oprichter van Mamaliefde.nl, getrouwd en moeder van een koningskoppel bestaande uit een self-proclaimed prinses en een nieuwsgierige zoon. Met een achtergrond als pedagoge is ze op de hoogte van de theorie, maar weet ze ook dat dat in de praktijk als moeder soms net iets anders kan zitten. Het liefste reist ze de hele wereld over, ze heeft een zwak voor kwalitatief speelgoed en probeert de vele uurtjes werken te compenseren met quality time doorbrengen met het gezin. Daarom ook dat dat haar favoriete onderwerpen zijn om over te schrijven. Altijd in voor een spontane actie.