Tussen de genomineerden voor Speelgoed van het Jaar vind je niet alleen speelgoed maar ook spellen. Eerder heb ik al geschreven over de spellen van SmartGames die je vooral individueel kan spelen. Maar daarnaast zijn er ook gezelschapsspellen; de twee favorieten van mijn kinderen zijn Crocs’ socks van BS Toys dat genomineerd is in de leeftijdscategorie van 4 & 5 jaar en Lynx dat genomineerd is in de leeftijdscategorie 6 & 7 jaar. De opzet van beide spellen lijkt wel een beetje op elkaar; je moet vooral heel goed opletten!

Crocs’ socks – BS Toys

Als eerste het spel Crocs’ socks van het Nederlandse merk BS Toys. Naast een enorme uitgebreide collectie van buitenspeelgoed hebben ze ook spelletjes voor binnen waaronder Crocs’ socks. Het lijkt misschien nog wel het meeste op een soort van memory met houten kaartjes en vier ‘ploppers’. Het spel leert je snel na te denken en te handelen. Het is goed als hersentraining, helpt de motoriek te ontwikkelen en zorgt voor een stukje competitie. Het is gewoon heel erg leuk om te doen voor jong en oud!

Spelregels

Voor jonge kinderen is het fijn als de spelregels simpel en eenvoudig zijn. Dat is bij dit spel zeker het geval. Iedere deelnemer krijgt een plopper. Vervolgens worden alle kaartjes met sokken op de tafel neergelegd. Wij speelden vervolgens dat de stapel met krokodillen met het plaatje naar de onderkant ernaast ligt. Vervolgens pak je een kaartje van de stapel en probeer je zo snel mogelijk de juiste sok te ploppen. Waarbij het wel goed opletten is; want er zijn zowel linker- als rechtersokken. Dus voor je het weet heb je de verkeerde sok te pakken! Als de stapel op is worden de setjes vergeleken en is de speler met het meest aantal setjes de winnaar.

Onze ervaringen

Het spel was snel uitgelegd aan de kinderen en ook snel opgezet. Het spel speelt ook lekker snel zodat je al snel een paar potjes achter elkaar kan spelen en kinderen er goed hun concentratie bij kunnen houden. We speelden het spel een paar keer met kinderen en volwassenen. Het grappige is dat wij als ouders misschien nog wel het meest fanatiek waren in het spel ;-) Het tweede potje mocht ik daarom van beide mannen niet meer meespelen, omdat ik had gewonnen en dat terwijl ik tussendoor ook nog foto’s aan het maken was. Doordat het spel zo eenvoudig is, kunnen kinderen dit ook heel goed met elkaar spelen. Of is het mogelijk om er wat eigen regeltjes bij te bedenken. Ideaal dus als je memory zat bent en graag wat meer uitdaging zoekt in een spelletje waarbij je ook het verschil kan oefenen tussen links en rechts.

Toelichting ontwikkelingspycholoog

Krok’s Sokken is een leuk gezelschapsspel waarbij goed kijken en reactiesnelheid belangrijk zijn. De spelers krijgen een plaatje te zien van Krok (een alligator) met maar één sok aan. Op tafel liggen een groot aantal kleurrijke plaatjes van sokken met allemaal verschillende patronen (links- en rechtsgeoriënteerd). De kinderen moeten zo snel mogelijk de passende sok erbij zoeken. Als ze denken het kaartje met de juiste sok gezien te hebben, dan proberen ze die zo snel mogelijk op te pakken met een ‘plopper’ (gootsteenontstopper/stokje met een zuignap eraan). Kinderen moeten dus snel details waarnemen in het grotere totaalplaatje. Het vraagt om visueel scannen, waarnemen van visuele details, patroonherkenning, spiegelen en het ontwikkelen van een efficiënte zoekstrategie en daarnaast snel reageren, of juist jezelf afremmen als je ziet dat je toch niet het goede plaatje probeert vast te zuigen (‘inhibitie’). De combinatie van de plopper en het snel reageren zorgt voor veel hilariteit. De spelers moeten wel redelijk aan elkaar gewaagd zijn. Kinderen die een stuk jonger zijn dan de anderen zullen zelden een kaartje te pakken krijgen en kunnen dan gefrustreerd raken.

Lynx van Identity Games

Ook Lynx is een spel ontwikkeld door een Nederlands merk. Identity games heeft een breed scala aan gezelschapsspellen zowel met educatief karakter zoals de Squla-spelletjes, als voor oudere kinderen en volwassenen zoals de Escape-games. Lynx is een nieuw spel dat dit jaar ook meteen de nominatie voor Speelgoed van het Jaar te pakken heeft. Ook bij dit spel draait het om goed zoeken en dezelfde te zoeken. Alleen dan met wat meer uitdaging waardoor het een goede test is om het concentratievermogen te testen. En door het spel vaker te spelen goed te trainen.

Spelregels

Het spelbord bestaat uit verschillende ‘puzzelstukken’. Deze leg je in elkaar met de cirkel in het midden en de pizzapunten daaromheen. Er is geen vaste manier waarop je iedere keer weer een ander speelbord hebt, ook is er geen boven of onderkant of links of rechts. Vervolgens krijgt iedere speler drie fiches in een kleur en worden er allemaal kaartjes met dezelfde afbeeldingen als op de grondplaat in een bakje gedaan. Blind trek je daar drie kaartjes uit en zodra de tijd start begin je met zo snel mogelijk om die afbeeldingen te zoeken. Doordat je het speelbord iedere keer anders in elkaar kan zetten blijft het iedere keer zoeken en heb je dus geen voordeel als je het spel vaker speelt.

Onze ervaringen

Het was duidelijk te merken dat je voor dit spel wat meer concentratievermogen nodig hebt. Er staan maar liefst 350 afbeeldingen op het speelbord dus dat is soms wel heel goed zoeken en een flinke uitdaging. Het ene plaatje lijkt dan heel makkelijk maar met de volgende is het weer heel erg zoeken. Er zit ook totaal geen structuur in het bord; zo komen de kleuren terug op alle borden en ook de verschillende soorten afbeeldingen. Van speelgoed tot groenten, van moderne apparatuur tot voertuigen. Dat kan soms dus wel een beetje irritant zijn dat je eindelijk de ‘zonnebril’ hebt gevonden maar dan in een net andere uitvoering en kleur en je dus verder moet zoeken. Omdat zoonlief niet heel goed tegen zijn verlies kon hebben we de spelregels iets aangepast en er een coöperatief spel van gemaakt waarbij het niet meer ging om wie er het snelste de drie fiches had neergelegd maar of het haalbaar was om alle afbeeldingen te vinden. Zelfs met meer personen bleek dat een flinke uitdaging en hebben we het op driekwart toch maar opgegeven ;-) Ook omdat de kaartjes dan op een gegeven moment over elkaar heen komen te liggen.

Toelichting ontwikkelingspsycholoog

Lynx is een visueel zoekspel. Het spelbord is een grote ronde schijf met een enorm aantal kleurige plaatjes van voorwerpen, dieren, planten, enzovoort. Elke speler krijgt drie kaartjes met afbeeldingen en moet die zo snel mogelijk terugvinden op het spelbord en daar markeren met een fiche van zijn eigen kleur. Als één van de spelers zijn drie plaatjes heeft gevonden, stopt het spel. Iedereen mag de kaartjes met de juist gemarkeerde afbeeldingen bewaren. Wie na een aantal rondes de meeste kaartjes heeft is de winnaar. Het spel kan ook nog op een eenvoudigere manier gespeeld worden. Lynx bevordert visueel scannen, detailwaarneming en reactiesnelheid. Het snel reageren zorgt voor spanning en hilariteit en maakt het spel leuk. Voor sommige kinderen die minder snel zijn kan het spel tot frustraties leiden. Daarmee kan het ook (met begeleiding van een ouder) worden gebruikt om de frustratietolerantie van een kind te versterken.

Speelgoed van het jaar

De jury bepaalt welk speelgoed genomineerd wordt voor Speelgoed van het Jaar; maar wie de winnaar wordt, bepaal jij! Op de website Speelgoedvanhetjaar kun je tot 3 november 2019 stemmen wie jij vindt dat zou moeten winnen per leeftijdscategorie. En om het stemmen nog leuker te maken, maak je kans om het genomineerde speelgoed te winnen!

Linda

Publisher at Mamaliefde
Linda is oprichter van Mamaliefde.nl, getrouwd en moeder van een koningskoppel bestaande uit een self-proclaimed prinses en een nieuwsgierige zoon. Met een achtergrond als pedagoge is ze op de hoogte van de theorie, maar weet ze ook dat dat in de praktijk als moeder soms net iets anders kan zitten. Het liefste reist ze de hele wereld over, ze heeft een zwak voor kwalitatief speelgoed en probeert de vele uurtjes werken te compenseren met quality time doorbrengen met het gezin. Daarom ook dat dat haar favoriete onderwerpen zijn om over te schrijven. Altijd in voor een spontane actie.
mamaliefde@gmail.com'