Nu het stralend weer is in Nederland denk je niet meteen aan de film. Maar toch is het heerlijk om tijdens een zwoele zomeravond een leuke avond in de bioscoop mee te maken. In de bioscoop heb je even helemaal tijd voor jezelf. Genieten van een feel good movie.

Filmpremière

Afgelopen dinsdag had ik (Tamara) namens Mamaliefde de unieke gelegenheid om bij de première van Mamma Mia 2 Here we go again te zijn! In vervolg op de ABBA-musical Mamma Mia! uit 2009. De film speelt zich af in Griekenland, dus de hele sfeer van die avond was nagebootst in deze prachtige bioscooparena. In een overvolle Pathé Tsuchinski was dit keer geen rode loper, maar een blauwe loper. Ik vind dit zelf een van de mooiste locaties van Amsterdam. De kleuren van Griekenland (lichtblauw en wit) kwamen terug in de hele entourage en aankleding van de foyer en bioscoopzaal. Heerlijke cupcakes met blauw-wit (wat houd ik daarvan!), een heerlijk flesje Ibiza-drink en de mogelijkheid om in het roeibootje plaats te nemen. Aan niets ontbrak het die avond. Buiten stonden de paparazzi klaar om iedereen op de foto te zetten. Het was grappig en bijzonder om dit mee te mogen maken. Na ongeveer drie kwartier werden we gevraagd om plaats te nemen in de zaal. Hoogtevrees moet je niet hebben, want het is enorm stijl. De film werd geopend door de jonge spelers van de cast voor te stellen.

Het verhaal

Het verhaal speelt zich eerst af in het wilde leven van Donna, gespeeld door Meryl Streep. Het is nog steeds onduidelijk wie de vader is van Sophie is. In haar jonge jaren had Donna drie verschillende minnaars. De film switcht tussen heden en verleden van Sophie´s moeder Donna. Deze film Mamma Mia 2 speelt zich vijf jaar later af. Sophie heeft nog steeds geen DNA-test laten doen. Donna is inmiddels overleden (het wordt niet duidelijk in de film waarom) en opent als grootste wens van haar moeder een hotel in Griekenland. In de film beleeft Sophie roerige tijden. Ze beleeft gezellige, uitzonderlijke en fijne momenten op het eiland met drie mannen, die eigenlijk passanten zijn in de film. Eigenlijk een soort vergelijking met haar moeder en de drie vaders. Aan het einde van de film heeft het echt een happy end en wordt Sophie moeder van een zoon. De nummers van ABBA passen prima bij dit verhaal.

De volwassen minnaars en vader van Sophie worden gespeeld door Colin Forth, Pierce Brosnan en Stellan Skarsgard. Leuke geestige elementen in de film. In het laatste gedeelte maakt Cher haar opwachting als grootmoeder van Sophie bij de opening van het Griekse restaurant aan de kust van het eiland.

Afterparty

Na afloop was er een leuke afterparty met een DJ, die lekkere muziek draaiden, dus we hebben een dansje gewaagd. Lekkere Griekse hapjes, spiesjes van feta, tomaat, olijven en komkommer en toastjes met een pittige fetadip en tzatiki. Ook de Nederlandse bitterballen ontbraken niet. Genieten van de film en nog even nakletsen. Bekende Nederlanders zoals Dries Roelvink, Albert Verlinde en de nieuwe Miss Nederland.

Onze mening

De tweede Mamma Mia!-film is een heerlijke zomerse film met komische onderbrekingen en een niet moeilijk te volgen verhaal. Je kunt lekker meezingen pop de vele ABBA-hits en voor de echte fans, zoals wij, is dit een heerlijk feestje! Ik vond het verhaal heerlijk luchtig en het was goed te volgen. Sommige ABBA-nummers waren wel een beetje “gezocht”. Opeens kwam het nummer Waterloo tevoorschijn bij een date in een Frans restaurant tussen Sophie en één van haar minnaars. Soms moest je even zoeken naar het verband van het nummer van ABBA en de setting en entourage. Maar ik zou zeker aanraden om deze film te bezoeken. Af en toe komisch, lekkere muziek. Maak er een mooie avond van met vriendinnen en andere moeders. We hebben genoten. Je zult er geen spijt van hebben.

Heb jij deze film al gezien of van plan om deze film te gaan kijken?