Een postnatale depressie komt vaker voor dan je denkt. In Nederland krijgt maar liefst 1 op de 8 vrouwen hiermee te maken na een bevalling. Naast bekende vrouwen zoals Adele, Gwyneth Paltrow en Alanis Morisette die hun ervaringen gebruiken om hier meer aandacht voor te vragen, is er de campagne ‘Hey! Het is oké, maak postnatale depressie bespreekbaar!’ van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).  Een postnatale depressie heeft ook invloed op de omgeving; het gezin, familie en vrienden. Weet of vermoed je dat iemand in je omgeving last heeft van een postnatale depressie, maar weet je niet hoe je daar het beste over kan beginnen? En wil je graag helpen maar weet je niet hoe? 

Lees ook: Symptomen; Babyblues of postnatale depressie?
Lees ook: Postnatale depressie na bevalling; Ervaringen van Nicole

Zorg dat je geïnformeerd bent, ook als omstander!

Op dit moment zit praten over depressie, en specifiek een postnatale depressie, nog in de taboesfeer. Er wordt nogal makkelijk overheen gepraat. Na de bevalling word je als moeder geacht op een roze wolk te zitten, maar als deze wolk voor jou niet zo roze is, krijg je te horen dat het wel meevalt, dat het erbij hoort, of dat het de hormonen zijn.

Daarom is het erg belangrijk dat er genoeg informatie beschikbaar is, niet alleen voor de moeder, maar ook voor de omstanders. Daarnaast is het van belang dat er voor iedereen meer bekendheid komt rondom postnatale depressie, zodat de symptomen vroegtijdig gesignaleerd kunnen worden in de omgeving. Deze informatie vind je onder andere bij de verloskundige, in het ziekenhuis of op een kraammarkt. Karin den Oudsten (hypnotherapeute, coach en ervaringsdeskundige) heeft zelf weleens op een kraammarkt gestaan en werd daar door andere professionals letterlijk ‘weggeduwd’ omdat haar informatie negatief zou zijn. Terwijl het doormaken van psychische klachten niet als ‘negatief’ bestempeld zou moeten worden, maar als een realistische mogelijkheid. Daarom is het goed dat er een omslag plaatsvindt in het denkproces en dit onderwerp uit de taboesfeer wordt gehaald.

Voor partners is het daarom heel goed om ook te zorgen dat je op de hoogte bent. Lees erover, verdiep je in de materie zodat je na de bevalling de signalen kan herkennen. Vaak zijn de eerste signalen pas na weken zichtbaar en dan is de kraamverzorgster alweer het huis uit. Het kan ook pas maanden later aan het licht komen, waardoor Karin situaties hoort waarin vrouwen met depressieve klachten terecht komen bij de huisarts en dit niet meer relateren aan de bevalling.

Erkenning

Belangrijk is dat de moeder zelf de situatie erkent. Juist als omstander kan je het verschil maken door het gesprek op gang te brengen. Je kan de eerste stap nemen als je ziet dat iemand in je omgeving kampt met (signalen van) een postnatale depressie. Als een moeder ondanks de klachten toch gewoon wil gaan werken, kan en wil ze nog niet geholpen worden. Een tip die Karin geeft is dat je wel kan vragen of de moeder iemand kent in de omgeving met vergelijkbare klachten. Daarmee voorkom je dat de moeder zich gedwongen voelt om over haar eigen situatie te praten, maar wel zelf tot inzicht kan komen zonder zich aangevallen te voelen.

Geef daarnaast duidelijk aan dat je er voor de ander bent, en vraag of je ergens mee kan helpen. Maar push vooral niet een bepaalde richting op, herstel begint bij de moeder zelf. Karin: “Een herstelproces is eigenlijk een optelling van alle kleine stukjes inzichten die je in jezelf krijgt.” Als de moeder ertoe in staat is, laat haar dan verwoorden waarover ze verdrietig is en waardoor ze opnieuw uit balans kan raken.

Luister echt naar de ander

Hoe vaak komt het niet voor dat als een moeder van een pasgeboren baby ‘klaagt’ over de slapeloze nachten, het vele huilen en dat het door de omgeving wordt afgedaan als ‘dat hoort erbij’ of ‘niet zo aanstellen’? Maar liefst 55,6% van de vrouwen vindt het lastig om haar (signalen van) postnatale depressie aan te kaarten bij anderen. 47,4% van de vrouwen is bang om gezien te worden als een slechte moeder en 52,2% van de vrouwen wil anderen niet belasten met hun situatie (bron: flitspeiling VWS). Probeer dus met een open houding te luisteren naar de ander. Toon begrip en luister naar wat de moeder te zeggen heeft en probeer vooral geen tips te geven of direct met oplossingen te komen.

Zelfvertrouwen

Een postnatale depressie kan een flinke aanslag zijn op het zelfvertrouwen van de moeder. Het is belangrijk om haar eigenwaarde te vergroten, zodat ze al haar gevoelens durft te bespreken. Door de moeder keuzevrijheid te geven, kan ze zelf ontdekken wat haar kan helpen om te herstellen. “Geef haar ook de ruimte om alle emoties te verwerken” is het advies van Karin den Oudsten. Door de moeder aan te sporen om vooral ‘leuke dingen te gaan doen’ ga je voorbij aan het feit da