Jaja, eerst krijgen we de pepernoten in de winkel en daarna wordt het koud en guur. De nieuwste Sinterklaasfilms komen uit en voor je het weet is hij in het land en gaan we daarna door naar Kerst. Vol met zenuwachtige, gespannen kindertjes die heel nieuwsgierig zijn naar wat ze dit jaar zullen krijgen en aan de slag gaan met het maken van een verlanglijstje (of meer) om hun wensen en verlangens door te geven. Want ja; je kan wel denken dat je je kind kent, maar soms denkt hij of zij toch aan wel heel wat anders dan wat wij denken. Omdat hij of zij het een keer bij een vriendje heeft gespeeld, op tv of YouTube voorbij heeft zien komen of … En ook al wordt er tegenwoordig heel veel online geshopt; gewoon ouderwets een speelgoedboek doorbladeren en plaatjes uitknippen en scheuren blijft natuurlijk het leukste! 

Lees ook: Nieuwe speelgoedtrends 2019, evenals rages en hypes
Lees ook: Nieuwste en populairste speelgoed van het jaar 2019
Lees ook: Overzicht van het populairste speelgoed van de afgelopen 40 jaar; ken jij deze nog?
Lees ook: Populair speelgoed per leeftijdscategorie
Lees ook: Uitdagend STEM speelgoed ook voor hoogbegaafde kinderen om ze bezig te houden thuis

Het Grote Speelgoedboek

Een speelgoedgids is al wel bekend, deze valt al jaren op de mat en ook dit jaar volgt er één van de grootste speelgoedwinkel in Nederland die gelukkig toch een doorstart heeft kunnen maken. Daarnaast valt er deze week bij gezinnen in Nederland voor het eerst een papieren speelgoedboek op de mat die offline en online combineert. In ‘Het Grote Speelgoedboek’ van bol.com is een uitgebreide selectie van het beschikbare speelgoed te vinden. De QR-codes bij de artikelen in het boek kunnen makkelijk door ouders gescand worden met de app van bol.com. In plaats van productprijzen, is bij elk artikel een QR-code te vinden die gescand kan worden met de bol.com-app. Zo komen gebruikers meteen op de juiste plek in de winkel, waar ze het artikel makkelijk kunnen opslaan in een online verlanglijstje. Deze kunnen met bijvoorbeeld oma’s en opa’s gedeeld worden en de prijsinformatie is altijd actueel. Mensen die het boek niet ontvangen hebben of een tweede boek wensen, kunnen vanaf 14 oktober terecht bij de winkels van Albert Heijn in Nederland.

Verlanglijstje maken & winnen

Kinderen vinden midden in het boek een verlanglijstposter waar zij hun favoriete cadeautjes op kunnen plakken en versieren met bijgevoegd stickervel. Als ze de poster voor het raam hangen en een foto hiervan mailen naar dit mailadres, kunnen ze het lijstje zelfs winnen!

Populair speelgoed

Maar wat is nu populair en geschikt speelgoed voor op dat verlanglijstje? De ontwikkelingen gaan zo snel dat je soms ook niet meer weet wat er te koop is of wat geschikt is voor welke leeftijd. Daarom een handig overzicht van de laatste trends en het nieuwste speelgoed wat dit jaar heel hoge ogen zal scoren. Dit op basis van marktontwikkelingen en data bij bol.com. Bol.com verkoopt al sinds 2009 speelgoed. Met meer dan 10 miljoen klanten en 21 miljoen artikelen in de winkel, ziet bol.com snel verschuivingen in de markt. Als er een trend ontstaat, is dat dus direct terug te zien in de data.

Comeback van klassiek speelgoed

 

 

 

 

 

Klassiek speelgoed is terug van weggeweest. Barbie, Baby Born en Sylvanian Families staan deze feestdagen weer hoog op de verlanglijstjes van kinderen. Merken als Playmobil en LEGO doen het onveranderd goed. Ook ouderwets puzzelen is weer geliefd. Niet alleen ouderen, maar ook kinderen gaan graag samen om de tafel om duizend puzzelstukjes in elkaar te leggen of wat dacht je van puzzels zonder vaste randjes zoals de Mad Cappr puzzels.

Lees ook: Populairste Lego sets; van Duplo tot friends, city en ninjago
Lees ook: Playmobil speelgoed; leukste sets
Lees ook: Sylvanian Families

Gezelschapsspellen; Gamen zonder scherm

 

 

 

 

 

Wat dit jaar vooral opvalt is dat ondanks de groeiende populariteit van online gaming, spellen – van bord- tot kaartspellen – sterk in populariteit groeien. En niet alleen onder kinderen! “Ons assortiment telt tienduizenden fysieke spellen en deze vliegen de winkel uit. Ze worden steeds uitdagender. Naast de klassieke spellen, komen er steeds meer strategische bordspellen op de markt. Deze zijn ook populair bij volwassenen, denk bijvoorbeeld aan traditionele pictionary games in een nieuw jasje of de steeds populairder wordende Escape Games.

Lees ook: Populairste gezelschapsspellen
Lees ook: Smart Games om alleen te spelen

Interactief intelligent speelgoed

 

 

 

 

 

Kiezen kinderen wel voor een spel met een scherm, dan maakt de nieuwe Nintendo Switch grote kans om op de verlanglijstjes te komen”, aldus Carolien van Brakel, speelgoedexpert van bol.com. Daarnaast is interactief en slim speelgoed, dat aan de smartphone gekoppeld wordt en zo tot leven komt, in opkomst. “Deze trend is zichtbaar bij LEGO Hidden Side, waar kinderen met behulp van augmented reality een bouwset tot leven laten komen. Met Snapstar, dat kans maakt om één van dé rages van het jaar te worden, kunnen kinderen foto’s maken van poppen voor een green screen, waarna de foto via een app bewerkt kan worden om daarna te delen op social media”, legt van Brakel uit. Of wat dacht je van speelgoed om te programmeren zoals de robots van Clementoni. Ook ander speelgoed zoals kindertablets, kidicams en horloges zijn populair.

Lees ook: Review; LEGO Hidden Side Newbury Highschool
Lees ook: #Snapstar review
Lees ook: Review: Mind designer robot
Lees ook: Interactief speelgoed programmeren en coderen

Auto’s en racebanen; Max Mania

 

 

 

 

Boys will be boys en auto’s en racebanen zijn ook dit jaar altijd een schot in de roos. Van Brakel: “Naast een hang naar nostalgie en gezelligheid, hebben we óók oog voor onze Hollandse helden, zoals Max Verstappen. Er is sprake van een ware Max Mania in speelgoedland. Van racebanen zoals de nieuwe Turbo Force Racers van VTech met stunt- en racebaan, en ‘hot wheels’ tot op afstand bestuurbare auto’s: kinderen kruipen graag in de huid van hun held en bouwen hun eigen ‘Zandvoort’.”

Lees ook: Turbo Force Racers VTech

Unboxing Toys; Niet weten wat je krijgt

 

 

 

 

 

 

Ook minder voorspelbare cadeaus – de zogenaamde verrassingscadeaus – scoren dit jaar hoog in de Top 10 van speelgoedtrends.  Bijvoorbeeld de ballen van L.O.L. Surprise!, Hatchimals en LEGO minifiguurtjes. Dit zijn cadeautjes die ook heel populair zijn als schoencadeautje. Na de trend op YouTube vinden veel kinderen het leuk om niet precies te weten wat ze krijgen.

Lees ook: LOL Surprise! Poppen

Het jaar van de poppen

 

 

 

 

 

 

Het wordt een poppennajaar waarbij zowel Baby Born en Baby Annabell het goed blijven doen. Nieuw op de markt zijn de O.M.G. LOL Surprise! fashionpoppen die een enorme hit zijn. Naast de poppen zelf komen er ook steeds meer accessoires; van interactieve bedjes of op afstand bestuurbare scooters en zelfs complete glampers en huizen. Naast poppen zijn voor de jongste kinderen ook interactieve knuffels zoals Cubby de beer van Furreal Friends een absolute topper.

Lees ook: O.M.G. LOL Surprise! fashion pop
Lees ook: LOL Surprise Glamper
Lees ook: LOL Surprise Huis
Lees ook: Baby Annabell interactieve pop
Lees ook: Baby Annabell Lunch-tafel
Lees ook: Interactieve babypoppen

Offline battelen

 

 

 

Dé hit op het gebied van gaming in 2018 was Fortnite. Dit populaire spel is nu ook in real life te spelen met verschillende Fortnite-speelgoeditems. Vooral NERF Fortnite komt bovenaan de verlanglijstjes te staan deze feestdagen, verwacht bol.com.

Lees ook: Review: Nerf Laser Ops Pro Alphapoint

Van primair naar pastel

 

 

 

 

 

Ook op het gebied van kleurgebruik doen nieuwe trends hun intrede. Van oudsher heeft veel speelgoed voor kleintjes felle, primaire kleuren. Met de komst van het houten speelgoed zoals van Little Dutch in rustige pasteltinten is hier verandering in gekomen. Maar ook houten speelgoed zoals van Grimm’s dat eerst in primaire kleuren geschilderd wordt, is nu ook veel in monochroom en pastelkleuren te vinden. Voor oudere kinderen zijn de speelkeukens en poppenhuizen van Kidzkraft altijd een succes. Speelgoed van natuurlijke materialen wordt steeds populairder als alternatief van plastic speelgoed met licht en geluid. En naast dat kinderen er mee kunnen spelen, moet het ook ‘passen binnen het interieur’.

Lees ook: Nieuw: Grimm’s monochroom & pastel collectie

Verzamelwoede in de schoen

Naast het unboxen is ook het verzamelen enorm populair. Dit is een behoefte die er al sinds het begin van de mensheid is; toen werd er vooral eten verzameld. Nu gaat het om speelgoed verzamelen, toen ik jong was waren trollen en zeepjes of nagellakkleurtjes populair. Nu zijn vooral LOL Surprise! poppen enorm populair, maar ook de Ugly Dolls. Niet alleen voor meisjes dus. Dit geldt bijvoorbeeld ook bij dingen die je moet verzamelen zoals stickerboeken en kaarten.

Films als inspiratiebron

 

 

 

 

 

Ook films zijn een goede inspiratiebron voor verlanglijstjes. Het langverwachte tweede deel van Frozen zorgt nu al voor een groeiende populariteit van de ijsblauwe producten rondom Elsa, Anna en hun vrienden. De populariteit van de film ‘Detective Pickachu’ is goed terug te zien in de verkoop Pokémon speelgoed.

Lees ook: Frozen 2
Lees ook: Detective Pikachu
Lees ook: The LEGO Movie

Wat staat er bij jullie kind op het verlanglijstje?

Linda

Publisher at Mamaliefde
Linda is oprichter van Mamaliefde.nl, getrouwd en moeder van een koningskoppel bestaande uit een self-proclaimed prinses en een nieuwsgierige zoon. Met een achtergrond als pedagoge is ze op de hoogte van de theorie, maar weet ze ook dat dat in de praktijk als moeder soms net iets anders kan zitten. Het liefste reist ze de hele wereld over, ze heeft een zwak voor kwalitatief speelgoed en probeert de vele uurtjes werken te compenseren met quality time doorbrengen met het gezin. Daarom ook dat dat haar favoriete onderwerpen zijn om over te schrijven. Altijd in voor een spontane actie.
mamaliefde@gmail.com'

Latest posts by Linda (see all)