Zo zorg je ervoor dat je ook echt iets gaat doen - Mamaliefde.nl

Drie valkuilen die je ervan weerhouden om productief aan de slag te gaan

Vorige week schreef ik een blogpost vol ideeën over wat ik allemaal wel niet zou kunnen doen als de kinderen naar school gaan. Dat waren heel veel ideeën. Ondanks dat ik het weekend daarvoor toch al aardig wat van de door de feestdagen achterstallige dingen had ingehaald, waren er nog steeds veel taken op mijn to-do-list. Vol goede hoop ging ik aan de slag. Het moment dat ik alleen de supermarkt inwandelde, voelde gewoon bijna euforisch. Natuurlijk kwam ik er wel vaker alleen, maar dit voelde gewoon anders zo overdag. Al miste ik wel even de buggy om alle spullen in te doen en vond het onzin om een tasje te kopen. Desondanks is het me toch redelijk gelukt mijn to-do-lijstje af te werken. Hoe ik zorgde dat ik toch echt iets ging doen?

Lees ook: Planborden voor kinderen; zelf een dag- en weekplanning maken

Zo krijg je dingen ook echt gedaan

Om ervoor te zorgen dat ik ook daadwerkelijk iets doe maak ik iedere dag voor mezelf een lijstje met drie dingen die ik minimaal gedaan wil hebben aan het eind van de dag. Dit doe ik vaak de avond ervoor als ik in bed lig in mijn hoofd, dan maal ik vaak even over wat er allemaal moet gebeuren en maak ik een lijstje. Als dit teveel punten worden typ ik het even op de telefoon zodat ik het niet vergeet en pik ik er drie uit voor de volgende dag. Tussendoor komen er natuurlijk heel veel andere dingen. Het één doe je ‘even’ tussendoor, maar soms is het ook gewoon goed om die taken even uit te stellen en op je to-do-lijst te parkeren. Voor een later moment.

Dat kunnen wisselende dingen zijn; zoals vandaag in bad gaan. Een belangrijk telefoontje plegen dat je stiekem al even hebt uitgesteld. Boodschappen doen en ga zo maar door. De dag ervoor weet je of je moet werken of niet en hoeveel tijd er over blijft en kun je dus bepalen wat je die dag moet doen. Natuurlijk zijn er altijd standaard activiteiten zoals opstaan, kinderen aankleden etc. Het gaat dus echt om de variabele dingen. Zoals dat familiebezoekje in het weekend, of als je moet werken staat dat ook op je lijst.

Lees ook: Planborden voor gezin met kinderen; van zelf maken tot pictogrammen

Wat ik daadwerkelijk heb gedaan?

Nu kan ik natuurlijk allereerst beginnen met een excuus dat de tijd die ik in gedachten had korter was. De wenochtenden zijn namelijk maar drie uurtjes van half negen tot half twaalf, in plaats van half twee. Dat is niet zo heel erg veel tijd om ook daadwerkelijk iets te doen. Dat is tegelijkertijd ook de grootste valkuil. Gelukkig ging het direct de eerste dag al erg goed dus kreeg ik halverwege een telefoontje. Ik was al bang dat hij te moe was of er toch nog niet klaar voor was. Maar nee, het tegenovergestelde; het ging prima en mocht meteen een uurtje langer blijven zodat hij ook kon blijven eten. Weinig tijd dus om veel te doen. Zondagavond maakte ik dus een lijstje, vele malen langer dan de drie items met dingen die moesten gebeuren. Ik maakte alvast een selectie maar besloot tot de volgende dag af te wachten wat precies zou werken. Een weekplanning maken voor de blog is niet zo’n groot probleem, alle concepten ook daadwerkelijk uitwerken is weer een ander verhaal.

De eerste dag heb ik tijdens ‘schooltijd’ daadwerkelijk één van die drie taken af kunnen strepen. Het kostte toch iets meer tijd dan ik dacht en liet me afleiden door andere taken. Aan het eind van de dag kon ik echter wel drie taken afstrepen. Dinsdag ging het al iets beter, ondanks dat ik die dag ook gewoon aan het werk was. De keuze voor taken had ik daarop aangepast. Op donderdag had ik even een dipje, maar ja met drie kinderen de hele dag in huis verbaast dat me niets. Aan het eind van de week was mijn takenlijstje verdriedubbeld en 20,5 streepjes kunnen zetten. Valt mee toch?

De drie valkuilen

Wil je het laten werken, begin dan heel klein. Dus geen activiteiten die een uur kosten zoals de was opvouwen of naar een afspraak toe. Begin heel klein met een telefoontje plegen, een factuur versturen en een kastje uitruimen. Dan heb je die dag in ieder geval al je quotum bereikt van drie activiteiten die je van je lijstje af kan strepen. Dat zorgt ervoor dat je je succesvol voelt en misschien nog wel wat meer gaat oppakken.

Wat je productiviteit heel erg kan beïnvloeden zijn onverwachtse zaken. Zoals die ingeving dat je dat ook nog ‘eventjes’ moet doen. Dat is natuurlijk een stuk leuker dan de zaken die op je lijstje staan anders had je dat allang gedaan. Dus ga je eerst dat doen. Dan werkt het beter om dat eerst even op het lijstje te zetten. Blijven onverwachte gasten voor de deur of spontane telefoontjes waar je geen invloed op kan uitoefenen over…

Tot slot is het een valkuil om te snel teveel te willen doen. Zelfs met alleen al achter de laptop zitten had ik zonder overdrijven op een gegeven moment 41 tabbladen verspreid over twee schermen open staan. Geloof me dat is niet echt bevorderlijk voor je productiviteit. Van jou niet en het device waarop je werkt. Terwijl ik aan het wachten was tot er een nieuw tabblad aan het laden was, las ik ondertussen wat mailtjes en maakte ik in mijn hoofd aantekeningen om daar een reply op te sturen.

Succes mag beloond worden.

Natuurlijk is het al een directe beloning iedere keer als je een taak kan afstrepen of je quotum voor die dag hebt gehaald. Om het aantrekkelijker te maken kun je ook voor jezelf een beloning bedenken. Zoals dat lekkere chocolaatje, even een kopje thee en met de voetjes omhoog of een aflevering kijken op Netflix. Wil je net zoals ik dan het liefste na vijf minuten de hele serie achter elkaar kijken, dan kun je het beter houden op een youtube-filmpje of iets dergelijks.

Werk jij ook graag met planningen?

Linda

Publisher at Mamaliefde
Linda is oprichter van Mamaliefde.nl, getrouwd en moeder van een koningskoppel bestaande uit een self-proclaimed prinses en een nieuwsgierige zoon. Verslaafd aan chocola en sinds kort aan bloggen. Houdt van reizen, lekker eten en natuurlijk quality time doorbrengen met het gezin. Altijd in voor een spontane actie.

Comments ( 10 )

  • Ik plan ook graag, maar omdat ik nogal chaotisch ben, loopt het toch altijd anders. Wat mogen ze bij jullie lang naar de pz zeg! Ik maakte er voor de jongste vorig jaar even gebruik van, maar het was 1 ren je rot race met school en de pz. Bij ons was dat namelijk maar 2,5 uur en dat 2x per week. Desondanks was de tijd dat ik even lekker door kon gaan heerlijk 🙂 en ik zette altijd een wekkertje zodat ik wist wanneer de tijd om was.

    • Ja, het zijn zeker lange ochtenden. Is in verband met het vve-programma waar ze mee werken. Slim om wekker te zetten, weet je zeker at je de tijd niet vergeet.

  • Oh zo herkenbaar dit! Die paar uurtjes die Jim slaapt overdag wil ik meestal een ellenlange to do list afwerken. Na 1 of 2 puntjes denk ik, maniana, en ga ik met j kopje thee en een blaadje op de bank zitten. Ook belangrijk 🙂

  • Ik heb ook vaak hele plannen, niet alles lukt. Belangrijk is wel dat huishoudelijke taken niet gedaan worden als het huis kindvrij is. De kindvrije uren zijn voor mij echt voor telefoontjes, concepten uitwerken, foto’s maken, besprekingen, of andere werk gerelateerde dingen.

    • Het huishouden kan ook zeker gedaan worden als de kinderen er bij zijn. Sommige ‘klusjes’ zijn echter toch vaak net iets makkelijker als er geen kinderen bij zijn en leveren tijdswinst op als ze er wel zijn. Zo probeer ik altijd het huis / ontbijttafel een beetje aan de kant te hebben en vaatwasser uitgeruimd voordat ze naar school kan. Kan ik daarna gelijk aan het ‘werk’ of nog even snel een boodschap doen en dan aan de slag.

  • Toen mijn zoontje 4 jaar geleden naar PSZ ging had ik hele korte tijd ’s ochtends van 9-11.30u dus die ochtenden deed ik echt huishouden en administratie.
    Sinds hij 2 jaar terug naar Basisschool ging heb ik meer tijd 8.30-12.00 en 13.00-15.00u, en nam ik mij zelf voor om 1x pw te gaan banenzwemmen. Tot op heden moet het nog steeds gebeuren, maar ben nu echt van plan om vanaf deze week iedere woensdag te gaan zwemmen. Het staat al in mijn agenda.
    Maar ik werk idd met afvinklijstjes in Evernote met punten die gedaan moeten worden.
    Iedere zondagavond maak ik zo’n lijstje en daar moeten iedere dag 1 a 2 dingen van gedaan worden en op vrijdag moet lijstje leeg zijn. Werkt echt ideaal. Maar ja ik heb natuurlijk iets meer “vrije tijd”. Ook begint mijn betaalde werk 4 dagen per week pas om 14.15u.

    • Dat is wel heerlijk dat je pas zo laat hoeft te beginnen met werken. Fijn dat lijstjes bij jou ook zo goed werken.

  • Ik werk met een deskplanner voor iedere dag met de dingen die werkgerelateerd zijn of echt moeten. Ik ben nogal gestructureerd dus dat komt wel goed. Ik ben alleen op de maandag even kindvrij, want is mijn enige vrije dag.p, verder moet ik het hebben van losse uurtjes buiten mijn werk om. Het huishouden vind ik heerlijk en doe ik dus tussendoor. Wasje vouwen een kwartiertje etc. Wel zorg ik ervoor dat hele huis netjes is voordat ik s morgens wegga. Er staat dan echt geen vaat meer, alles is gestofzuigd, was in de machine, bedden opgemaakt etc. Dat is wel echt een lekker gevoel haha

  • Ik werk met lijstjes. Kan niet zonder. Er staan wel heel veel puntjes op mijn lijstjes en ik weet van tevoren dat het me binnen 24 uur never nooit gaat lukken maar ik zie mijn lijstjes als een streven. Wat ik echt niet gered heb verschuift naar de volgende dag. Ik probeer tegenwoordig ook wat ‘leuke’ puntjes op mijn to-do-lijstjes te doen dus inderdaad even in bad of een aflevering van iets kijken want alleen moeten moeten, daar wordt niemand vrolijk van 🙂

Enroll Your Words

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

To Top