Ontzwangeren na de bevalling

Hoe erg zie jij uit naar het einde van je zwangerschap? Ik moet nog 6 weekjes tot de uitgerekende datum en kan bijna niet meer wachten… Ik ben zo nieuwsgierig naar ons baby’tje! Of misschien heb je vanaf de eerste week al last van misselijkheid of duizeligheid en kan je daardoor niet wachten… Maar wat gebeurt er eigenlijk na de bevalling?

Lees ook: Bevalling opwekken; tips en middelen

Hormonen tijdens bevalling

Hormonen zijn niet je grootste vrienden. Ben je een keer goed chagrijnig? Grote kans dat iemand naar je hoofd slingert: ‘Dat zijn de hormonen zeker?’ Een opmerking die je humeur NIET ten goede komt. Maar… tijdens de bevalling zijn hormonen wél je beste vrienden.

Je lichaam maakt steeds meer prostaglandine aan naarmate de bevalling dichterbij komt. Dit hormoon bereidt je lichaam voor op de bevalling en zorgt er bijvoorbeeld voor dat je voorweeën krijgt en je baarmoedermond weker wordt.

Gaan de voorweeën over in echte weeën? Dan begint je lichaam met het aanmaken van oxytocine. Hét wonderhormoon van vrouwen. Oxytocine zorgt er tijdens je bevalling voor dat je in een roes komt. Hoe heftiger de weeën worden, hoe meer oxytocine er vrij komt. Een lichaamseigen pijnstiller dus, net als endorfine, een hormoon wat ook tijdens de bevalling vrij komt. Adrenaline remt de aanmaak van oxytocine en endorfine, daarom is het belangrijk om goed te ontspannen tijdens je bevalling.

Lees ook: Alles wat je wilt weten (of niet) over weeën

Hormonen na bevalling

Tijdens je zwangerschap krijgt je lichaam een heel andere hormoonhuishouding dan normaal. Je lichaam moet immers ook anders functioneren. De hormonen oestrogeen en progesteron worden veel meer geproduceerd tijdens je zwangerschap en bevalling.

Na de geboorte van je baby wordt de placenta geboren, vanaf het moment dat de placenta los raakt van de baarmoederwand, stopt de extreem hoge productie van oestrogeen en progesteron. Je lichaam heeft het signaal gekregen ‘niet meer zwanger’, en gaat weer normaal functioneren. Maar dat ‘normaal functioneren’ is negen maanden geleden, inmiddels is je lichaam gewend geraakt aan die hoge productie hormonen. Eigenlijk is het heel logisch dat je lichaam opnieuw moet wennen en dat je daar bepaalde klachten bij kunt hebben.

Lees ook: Depressief Tijdens Borstvoeding; Dysforische-Toeschietreflex

Symptomen ontzwangeren eerste weken

Behalve dat je blij bent met de baby, heb je ook een prestatie van wereldformaat neergezet met je bevalling, heb je gebroken nachten, ben je de hele tijd in de weer met voedingen, verschoningen en komt de vraag boven: kan ik dit eigenlijk wel? Als je daar ook nog die plotselinge hormoonschommeling bij optelt, is die ‘roze wolk’ helemaal niet zo logisch.

Lees ook: Symptomen tijdens de zwangerschap

Naweeën en stuwing

De eerste dagen na de bevalling heeft iedere vrouw naweeën, de baarmoeder is tijdens de zwangerschap meer dan 500 keer zo groot geworden en moet weer terug krimpen naar de oorspronkelijke grootte. Naweeën kunnen erg pijnlijk zijn en komen vooral opzetten bij het geven van borstvoeding. En nu we het toch over borstvoeding hebben…, de eerste dagen hebben vrouwen last van stuwing in de borsten. De melkproductie is gestart, maar de borsten zijn daar nog niet aan gewend en voelen opgeblazen, warm en geïrriteerd.

Aambeien en obstipatie

Omdat je tijdens de bevalling erg hebt moeten persen, kun je last hebben van aambeien. Geen pretje als je onderkant al zo beurs voelt als ik-weet-niet-wat… Poepen kan dan ook erg eng zijn, je herinnert je de pijn van de bevalling en je hersenen kunnen maar moeilijk geloven dat die pijn er bij het poepen niet is. Daardoor hebben veel vrouwen last van verstopping. Neem daarom de tijd om naar de wc te gaan en houd het niet tegen. Als je het tegen houdt, wordt de ontlasting alleen maar harder en gaat het nog moeilijker.

Vloeien en urineverlies

De placenta zat vastgegroeid in de baarmoederwand, hier is een wond ontstaan bij de nageboorte. Hierdoor verlies je bloed, net als door de naweeën. Het lijkt een mega-ongesteldheid, het duurt lang en je verliest veel bloed en soms zelfs grote stolsels. Laat je niet uit het veld slaan, je baarmoeder is zich aan het reinigen en elke dag wordt het bloedverlies minder.

Naast bloed, kun je soms ook ongewild urine verliezen. Bijvoorbeeld tijdens een lachbui, als je moet niezen of bij een onverwachte beweging. Niets om je voor te schamen, veel vrouwen hebben hier last van, zelfs al voor de bevalling. Je blaas heeft een tijd in de knel gezeten en heeft het zwaar gehad tijdens het persen. Wees een beetje lief voor je blaas door de tijd te nemen om uit te plassen en je blaas te trainen met bekkenbodemspieroefeningen.

Lees ook: 8x Wat kan je doen met de placenta?

Schildklier tijdens ontzwangeren

Als je na je bevalling extreem vermoeid blijft, kun het zijn dat je last hebt van je schildklier. Na de bevalling is je hormoonhuishouding sterk veranderd, en bij sommige vrouwen lukt het de schildklier niet om zelf de balans weer te vinden. Het kan dan gebeuren dat de schildklier veel te hard gaat werken. Hierdoor word je, vanzelfsprekend, heel erg moe en daarnaast val je ook erg af. Nu zullen de meeste vrouwen dat niet erg vinden, maar wel als je je daardoor energieloos voelt en ook je reserves verdwijnen. Daardoor is je weerstand erg laag en voel je je continu niet lekker in je vel. De huisarts kan met een bloedtest testen of je last hebt van je schildklier.

Afvallen tijdens ontzwangeren

Tijdens je bevalling val je natuurlijk het snelst af. Die kilo’s die de weegschaal er de afgelopen negen maanden keurig bij optelde, zijn na de bevalling voor een groot deel weer verdwenen. De baby, het vruchtwater, de placenta… Allemaal extra gewicht. En wat dacht je van een liter extra bloed in je lichaam en al het extra vocht wat je tijdens je zwangerschap vasthield?

Na een paar weken is het extra bloed en vocht verdwenen, maar zijn er nog wel een paar kilo’tjes over. De eerste zes weken na je bevalling mag je nog niet afvallen. Tijdens het afvallen verbruik je meer energie dan er binnen komt, en binnen die zes weken heb je juist extra energie nodig om aan te sterken. Afvallen zorgt er dan alleen maar voor dat je lichaam zich niet kan herstellen.

Na zes weken mag je voorzichtig beginnen met afvallen, behalve als je borstvoeding geeft. Beweeg veel; je buik zit niet meer in de weg en je buikspieren en bekkenbodemspieren hebben juist training nodig. Bouw langzaam op, je buikspieren hebben het de afgelopen maanden erg zwaar gehad en je wilt ze niet overbelasten. Afvallen door middel van meer bewegen of een dieet mag pas weer ná je borstvoedingsperiode, of in bijzondere gevallen in overleg met een lactatiedeskundige.

Lees ook: Ervaringen Get Started Program Sportcity; sporten om af te vallen.
Lees ook: Sporten tijdens de zwangerschap; Richtlijnen wat kan wel en wat wordt afgeraden

Hoofdpijn tijdens ontzwangeren

Door die verandering in je hormonen kan je last hebben van fikse of langdurige hoofdpijn. Maar ook door het slaaptekort en het voortdurend alert zijn op je kindje, kun je hoofdpijn krijgen. Gelukkig mag je, ook met borstvoeding, paracetamol slikken. Let er ook op dat je genoeg water drinkt en je slaapkamer elke dag (ook ’s winters) even door laat waaien.

Vruchtbaarheid en ontzwangeren

Na de bevalling duurt het 3-6 weken voor je baarmoeder zich gezuiverd heeft en een nieuwe slijmlaag heeft aangemaakt. Als die nieuwe slijmlaag er is, kan er een eisprong zijn. Vanaf dat moment ben je vruchtbaar. Is je lichaam snel, dan kan je dus 3 weken na je bevalling al weer vruchtbaar zijn. Na de eisprong word je pas weer ongesteld, dus je zou weer zwanger kunnen worden nog vóór je ongesteld bent geweest.

Het geven van borstvoeding remt de eisprong, daardoor kan het zelfs meer dan een jaar duren voor je weer ongesteld wordt na je bevalling. Borstvoeding geven is geen anticonceptie, maar het verlaagt wel de kans op een nieuwe zwangerschap.

Borstvoeding en ontzwangeren

Het effect van borstvoeding geven op het hele ontzwangeringsproces, is dat het ontzwangeren geleidelijker gaat. Na de bevalling is er die grote hormoonveranderding, maar het borstvoeden zorgt ervoor dat hormoonschommelingen geleidelijker verlopen.
Tijdens het borstvoeden komt er ook oxytocine vrij, net als tijdens de bevalling. Als dit hormoon ook regelmatig aangemaakt wordt ná de bevalling, helpt dit hormoon om de baarmoeder herstellen en bloedingen te voorkomen.

Tips bij ontzwangeren

  • Verwacht niet van jezelf dat je direct weer de oude bent, geef jezelf de tijd en sta stil bij alle veranderingen die je meegemaakt hebt.
  • Neem rust. De maatschappij rent ook verder als jij even op de bank gaat liggen of op tijd naar bed gaat. Je hebt lichamelijk en psychisch waanzinnig veel mee gemaakt, dat wordt verwerkt als jij in rust bent. Die rust is ’s nachts een stuk minder, dus rust overdag voldoende. Hierdoor kan je lichaam zich beter herstellen en heb je minder kans op sombere buien.
  • Eet ijzerrijke groente. In groene groenten, zoals andijvie en spinazie, zit veel ijzer. Door dit zeker 2 keer in de week te eten, verhoog je het ijzergehalte in je bloed. Als het ijzergehalte te laag is, voel je je moe en futloos. Spinazie is erg makkelijk te ‘verstoppen’ in een smoothie!
  • Denk niet dat je gek bent. De gemiddelde vrouw heeft een jaar nodig om te herstellen van een bevalling en te wennen aan het moederschap.
  • Ga elke dag naar buiten. Ergens in de buitenlucht zit een magisch stofje wat je hoofd schoonwaait en positieve energie mee brengt.
  • Vraag anderen om hulp. Vraag of een vriendin of familielid een keertje helpt met het huis schoonmaken en accepteer de hulp niet schoorvoetend. We zijn op de wereld om elkaar te helpen!
  • Ik geloof dat ik deze tips maar even uitprint en op m’n wc-deur plak als herinnering… Ga jij ook een beetje lief zijn voor jezelf als je bent bevallen?

Hoe lang had jij nodig om te ontzwangeren?

Martine Pieters-de Wit

Martine Pieters-de Wit

Op koningsdag 2018 was het zo ver, ons prinsesje Hadewych Elizabet Alicia is geboren! En ik merkte al snel: wat is het belangrijk om foto's te maken, Hadewych groeit als kool!

Bij een eerste kindje horen duizend en één nieuwe vragen en nieuwe keuzes. Gelukkig is mamaliefde.nl er met alle info, eerlijkheid en een lolletje. Ik vind het super leuk om via deze blog een stukje van mijn zoek- en vindtocht in babywereld met jullie te delen!
Martine Pieters-de Wit

Latest posts by Martine Pieters-de Wit (see all)

Summary
Review Date
Reviewed Item
Ontzwangeren na de bevalling; van hormonen tot afvallen
Author Rating
51star1star1star1star1star

No Comments

Enroll Your Words

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

To Top