Een nieuwe fase is hier in huis aangebroken; namelijk de fase van de spelcomputer. Na de kindertablet heeft nu ook de Nintendo Switch hier in huis zijn intrede gedaan. En al op de eerste dag heeft hij zijn plekje veroverd. Het was wel even wennen, thuis hadden we nooit een spelcomputer, ik speelde altijd bij een vriendinnetje, later heb ik er ook nooit één gekocht. Manlief had wel de Xbox, en die is ook aangesloten maar gebruiken we eigenlijk puur voor die zeldzame momenten om een dvd te kijken of cd af te spelen. We maakten kennis met de Nintendo Switch en eigenlijk was ik meteen verkocht. Niet alleen ikzelf trouwens, maar ook manlief en de kinderen. We konden daar Super Mario Party spelen met zijn vieren en dat was voor mij eigenlijk de doorslaggevende factor. Dat het iets is wat we met zijn vieren kunnen doen, even stukje family time. Superblij was ik dan ook toen ik te horen kreeg dat we de Nintendo Switch kregen om te gaan reviewen. Anders had hij met Kerst zijn intrede gedaan!

Nintendo Switch

‘Ben je ooit met een game gestopt omdat je niet genoeg tijd had om te spelen? Met Nintendo Switch speel je jouw favoriete games altijd, overal en met iedereen. Sluit je systeem aan op je tv, om games op het grote tvscherm te kunnen spelen. Dit is de ideale manier om thuis plezier te maken met familie en vrienden. Als je geen tv bij de hand hebt, haal je de Nintendo Switch uit de houder en klap dan de standaard van de Nintendo Switch uit. Geef een controller aan een vriend om samen of tegen elkaar te spelen op het scherm van de Nintendo Switch. Je kunt ook onderweg de games spelen in handheldstijl waarbij de controllers aan het Nintendo Switchscherm vastzitten. De twee controllers kun je samen of apart gebruiken: de Joy-Con-controllers. Dit is de gekleurde uitvoering waarbij de Joy-Con-controllers die bij het systeem zitten gekleurd zijn in neonrood en neonblauw. Switch & Play – speel altijd, overal en met iedereen.’

Nintendo Switch is sinds in 1970 de eerste spelcomputer en later de komst van de NES de zevende grote videogameconsole die door Nintendo is ontwikkeld en de opvolger van de Nintendo DS die ook al een draagbaar systeem had. Eerdere consoles van Nintendo waren een groot succes en zeer populair en ook de Nintendo Switch die in maart 2017 uitkwam, heeft alle potentie om heel veel huishoudens te veroveren. Het huidige Nintendo-assortiment bestaat uit een tweetal draagbare systemen, de Nintendo 3DS XL en de Nintendo 2DS XL. Daarnaast zijn er twee spelletjessystemen voor thuis te koop, de Nintendo Wii U, het eerste HD-systeem en de Nintendo Switch. En dan heeft de Japanse fabrikant nog een tweetal retro spelcomputers in haar assortiment, de NES Classic Mini en de recent gelanceerde SNES Classic Mini.

Unboxing

In de ‘standaard’ doos zitten verschillende onderdelen. Zo heb je:

• de ‘tablet’ met 6,2 inch lcd-touchscreen
  • Twee joy controllers
  • Het docking station
  • Twee schuifjes en polsbandjes voor de controllers
  • Zwarte Joy-con grip
  • Voedingskabel
  • HDMI-kabel

Joy-con

De joy-cons kunnen rood en blauw zijn, maar ook grijs of roze en groen. De prijzen voor deze kleuren kunnen licht verschillen. Daarnaast zijn er zogenaamde special editions zoals de Pokémon Let’s go editie waarbij ze zijn versierd met Pokémondecoratie. De Joy-Con controllers hebben een klassieke knoppenindeling, zo is de bekende joystick aanwezig en vier bedieningsknoppen. Ook de achterste knoppen voor je wijsvinger zijn in het design meegenomen. De rechter controller is tevens voorzien van een Home-knop, om naar het menu terug te komen. Op de linker controller is een soortgelijke knop aanwezig, hiermee kun je tijdens het gamen een screenshot maken, om deze vervolgens te delen met je vrienden op social media.

Aan de joy-cons zit een polsbandje zodat je hem kan ‘vastbinden’. Naast de polsbandjes is er een trilmotor in de joy-cons aanwezig zoals ook in iPhones. Bij bepaalde spelletjes wordt die functie gebruikt om het spel meer 4D-ervaringen te geven door beeld en gevoel met elkaar te combineren. Het is in het spel verwerkt en moet je van drie verschillende soorten trillingen voelen welke overeenkomt. Achterin de rode joy-con is er een camera ingebouwd. Die kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je bij Nintendo Labo verschillende richtingen of opdrachten kan geven doordat deze worden gereflecteerd. Ingebouwde sensoren kunnen ook handbewegingen meten, die gebruikt worden bij meer actievere games.

Joy-con grip

De Nintendo controller is wanneer je deze met de Joy-Con grip gebruikt iets kleiner dan die de Xbox One en PlayStation 4, wat voor kleine kinderhandjes ideaal is en laten die nu eens het uitgangspunt zijn van het ontwerp. Het rubberen materiaal voelt lekker stevig in de hand.

Console

De console tablet beschikt over een 720p HD display van 6,2-inch. Dit is iets minder pixels dan bijvoorbeeld op een iPhone. Daarnaast heeft het een LCD-touchscreen functionaliteit. De luidsprekers en het volume dat ze produceren zijn boven verwachting goed. Aan de zijkant vind je een rails om de joy-cons aan te bevestigen en is er de mogelijkheid om een koptelefoon aan te sluiten.

De batterijduur van de Nintendo Switch is afhankelijk van de games die je speelt. Bij een grafisch zwaar spel zoals Zelda ligt dit tussen de twee en drie uur. Voor grafisch minder zware games is dit zes uur. Voor het opladen kan je de switch in de docking station plaatsen. De joy-cons worden los opgeladen.

De Nintendo Switch console vind je hier.

Installeren

Aangezien manlief nog aan het werk was en de kinderen niet konden wachten deed ik maar een poging om alles te installeren. Als het gaat om computers en tablets ben ik hier in huis toch wel de aangewezen persoon, maar met spelcomputers heb ik totaal geen ervaring. Dat is dus even puzzelen in het begin hoe je de joy controllers moet vasthouden, welke knopjes je moet gebruiken en dergelijke. Gelukkig word je stap voor stap door de installatie geleid op het scherm en staat er duidelijk aangegeven (in het Nederlands) wat je moet doen en in welke volgorde. Eigenlijk sprak alles voor zich, al bleek het hdmi-kanaal waar ik hem eerst in had gestoken niet te werken maar een andere aansluiting gelukkig wel. Het viel me dus allerzins mee. Wat me wel opvalt is dat hij in het begin meerdere updates draait.

Switchen