Een stoomtrein blijft tot de verbeelding spreken; of je nu al wat ouder bent of pas net komt kijken. Het blijft toch echt iets magisch, zo’n enorme locomotief met enorme stoomwolken die een trein vooruittrekt. In de vakantie zijn we in Frankrijk naar een stoomtrein geweest en de kinderen vonden dat heel indrukwekkend. Ook in Nederland zijn er nog een aantal plekken waar de stoomtrein rijdt op een toeristische of museumlijn, waaronder de Miljoenenlijn in Limburg. Dit is één van de eerste lijnen in Nederland en de eerste lijn die de grens over ging. En dat allemaal in de heuvelachtige omgeving van Zuid-Limburg waardoor je het gevoel hebt alsof je in het buitenland bent en je kan genieten van prachtige vergezichten!

Lees ook: Museum kinderen; overzicht van de leukste kindermuseums ook met peuters en kleuters
Lees ook: Limburg met kinderen wat te doen? Leukste activiteiten, goedkope uitjes, bezienswaardigheden en tips dagje uit

De Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij

De Miljoenenlijn in Zuid-Limburg is onderdeel van de toeristische spoorweg tussen Kerkrade en Schin op Geul die wordt geëxploiteerd door deze stichting. De naam Miljoenenlijn is de bijnaam van deze spoorlijn tussen Aken-Maastricht (die in 1853 werd geopend) vanwege de enorme kosten tijdens de aanleg van de lijn. Vanwege het heuvelachtige landschap waren er tenslotte andere uitdagingen dan de overige lijnen die het kostenplaatje flink opschroefden. In 1992 reed de NS voor het laatst op dit spoor en daarom werd de stichting opgericht om dit stuk spoor te kunnen behouden. In 1995 reden de eerste toeristische treinen over dit spoor.

Bij Schin op Geul is het spoor ook aangesloten op het spoor van Prorail waar voorheen wel gereden wordt, maar momenteel niet meer vanwege de enorme kosten voor het recht om daar te mogen rijden en de eisen die er gesteld worden. Naast Schin op Geul en Kerkrade is er een derde lijn naar Vetschau, een dorpje tegen Aken aan en passeert dus de grensovergang. Deze spoorlijn en de daaraan gelegen stations behoren tot het museum. Het ‘hoofdstation’ waarvan alle treinen vertrekken vind je in Simpelveld. Vanaf hier kan je kiezen uit de drie bestemmingen waar meerdere keren per dag op gereden wordt met zowel een stoomtrein als een railbus (diesel). Alle drie de routes hebben iets unieks! Naast het station is er een grote parkeerplaats waar je gratis kan parkeren. Al is het ook mogelijk om op één van de andere haltes op te stappen.

Doordat de stichting wordt gerund door vrijwilligers zijn er beperkte rijdagen; over het algemeen op woensdag en zondag en extra ritten op feestdagen / vakantie. Met enige regelmaat worden er ook speciale events georganiseerd waar veel enthousiastelingen op afkomen. Check dus altijd voor de zekerheid of er gereden wordt, of bestel online de tickets. Deze kan je op het station in Simpelveld omruilen voor papieren kaartjes.

Meer informatie over de Miljoenenlijn vindt je hier of volg ze via instagram of facebook.

Station Simpelveld

Het plan was om van Bocholtz het grensstation te maken, maar omdat de mensen daarop tegen waren omdat ze bang waren dat de koeien minder melk zouden geven en de kippen zouden schrikken, werd dit een halte naar voren geschoven naar Simpelveld wat het dorpje economisch gezien veel vooruitgang heeft gebracht! Het stationsgebouw stamt uit 1908. Hierdoor is station Simpelveld een vrij groot station geworden met diverse rangeerterreinen en meerdere perrons, ook werden hier in het verleden alle passagiers gecontroleerd door douaniers. Vanaf perron 2 en 3 vertrekken de treinen, hiervoor moet je het spoor oversteken. Op perron 1 vind je een klein speeltuintje met speeltoestel, de tuinbaan met diverse modelspoortreinen waaronder Thomas de Trein en Brasserie Perron 4 in de authentieke visitatieroom en met een terras buiten. In het station is er ook een klein museum ingericht. Kortom, ook naast een ritje met de trein is er bij het station zelf ook genoeg te zien en doen. Heel bijzonder ook hoe alles nog authentiek is ingericht, van haringkar tot en met de bagagekarren compleet met koffers, wachtbankjes en reclameborden. Het maakt het plaatje helemaal af.

Naast de dienstdoende treinen en locomotieven is er nog veel meer materiaal in de loop van de tijd verzameld. Niet alles is echter meer rijvaardig. Een aantal van deze locomotieven en treinstellen vind je op het spoor, maar ook staan een aantal overdekt. Het is mogelijk om met een rondleiding een bezoek te brengen en uitleg te krijgen over deze locomotieven.

Brasserie Perron 4

Als je een dagje weg bent moet er natuurlijk ook gegeten worden, nu kan je als je uitstapt ergens eten maar ook in Brasserie Perron 4 vind je hiervoor de mogelijkheid. Buiten vind je een zelfbedieningsterras, je zal dus binnen moeten bestellen. Alle tafeltjes hebben een ander kleur tafelkleed en dochter had natuurlijk al gespot dat er ook roze tafels waren dus natuurlijk moesten we daar zitten ;-) Op de kaart staan wat lokale gerechten, zo mag natuurlijk de vlaai niet ontbreken en een soepje, maar ook de standaard tosti, patat en broodje met snack. Misschien geen heel uitgebreide keuze maar wel prima. We bestelden allemaal wat anders, zelf ging ik voor de tosti, en was aangenaam verrast dat er ook een kleine salade bij geleverd werd compleet met dressing. Ook het bordje patatjes was echt enorm, daar hebben beide kinderen goed van kunnen eten! En het was ook nog eens allemaal heel betaalbaar! Vanaf het terras heb je ook een goed uitzicht op de speelplek en de treinen, want de kinderen kregen daar geen genoeg van en kwamen zo af en toe wat eten halen. Wel vond ik het een nadeel dat er gerookt werd op het terras, ook al is dit misschien wettelijk toegestaan.

De drie routes

Zoals gezegd zijn er drie routes waar je uit kan kiezen. Er zijn twee dienstregelingen; een blauwe en een gele op drukkere dagen waarop de treinen wat vaker rijden. Het is misschien even puzzelen, maar het is zeker mogelijk om alle drie de routes op een dag te combineren en toch ook nog rustig de tijd te hebben om te lunchen en te spelen.

Tip: Zoek vooraf uit welke rit je graag wil maken en waar je voorkeur naar uitgaat en wat je eventueel wil doen als je gaat uitstappen / overstappen en hoeveel tijd dat kost en houdt daarbij rekening met de treindienstregeling zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Simpelveld – Kerkrade

We begonnen onze dag met de route van Simpelveld naar Kerkrade, dit is een korte route van ongeveer een kwartier met een tussenstop. Je kan kiezen uit de stoomtrein of de railbus. Wij namen de laatste vanwege de planning. Er rijden meerdere mensen mee en dat is maar goed ook, want onderweg moet er wel ‘gewerkt’ worden. Zo worden een aantal slagbomen met de hand bediend.

Je kan ervoor kiezen om heen en weer te rijden, of je kan op het eindpunt uitstappen en een latere rit terug nemen. Iets wat ik zeker kan aanbevelen aangezien je op vijf minuten lopen van het Continium zit. Wij zijn hier ook uitgestapt en hebben een kort bezoekje gebracht aangezien ik hier veel positieve verhalen over heb gehoord en ik het nu wel eens zelf wilde zien ;-) De Miljoenenlijn biedt ook een aantal arrangementen aan waarbij ze samenwerken met andere partijen, waaronder het Continium en je een combinatiekaartje kan kopen. Zeker met kinderen is dit echt wel een aanrader omdat het een fijne afwisseling is op de rest van de dag. In Kerkrade vind je ook nog Monde Verde en Gaia Zoo, dit is echter wel een stukje lopen. Er zijn ook andere arrangementen mogelijk bijvoorbeeld in combinatie met een lunch.

Meer informatie over deze combinatie of andere arrangementen vind je hier.

Simpelveld – Vetschau

Dit is misschien de kortste lijn van de drie; in een half uur rij je heen en weer met vijf minuten op het eindstation. Deze rit wordt alleen gemaakt met de railbus en heeft ook zeker een uniek karakter. Met deze lijn passeer je namelijk de grensovergang met Duitsland. Van Vetschau naar Maastricht was de derde spoorlijn die werd aangelegd in Nederland en de eerste internationale spoorlijn van Nederland. Dit ritje is dus eigenlijk puur geschiedenis!

Onderweg word je ook gewezen op wat dingen die je onderweg tegenkomt. Zo was er een bunker die door de spoorlijn werd bewaakt en ze na de oorlog hebben geprobeerd op te blazen, tevergeefs. Meer dan wat scheuren zijn er niet. Ook zie je nog de betonnen tankwering die de grens moest bewaken. Bij de grens staan er paaltjes met D en aan de achterkant NL. Ook al ga je niet heel ver de grens over, zodra je in Duitsland bent ontvang je al snel het smsje met welkom in Duitsland ;-).

Op het eindstation sta je vijf minuten stil zodat de machinist aan de andere kant kan gaan zitten en je heel even kan uitstappen. Er is hier echter niet veel te zien of doen. Als het rustig is kan je zelf ook ergens anders gaan zitten, als het drukker is blijf je zitten maar kan je heel handig de leuningen omzetten zodat je weer vooruit kan kijken als je weer gaat rijden.

Wat de kinderen misschien nog wel het leukste vonden van de hele dag was toen we wegreden de stoomlocomotief mee ‘opreed’ tot aan de wissels en er zo een soort ‘wedstrijdje’ ontstond. Dat vonden ze natuurlijk superspannend, en het leek er aardig op alsof de stoomlocomotief zou gaan winnen! Niet alleen de kinderen, ook menig papa stond met de telefoon dit spektakel te filmen ;-)

Simpelveld – Schin op Geul

Vooraf kreeg ik het advies dat dit de mooiste route zou zijn en we die zeker niet moesten overslaan. Omdat we de stoomtrein nog niet hadden gehad en deze de hele dag naar ons lonkte, wilden we natuurlijk ook die ervaring meepakken. We hadden tenslotte het leukste voor het laatste bewaard!

In de trein had ik meteen dat nostalgische gevoel met de pluchen zitbankjes en de afgesloten eerste klas coupés. Dit deed me ergens denken aan de nachttrein naar Milaan tien jaar geleden. De kinderen voelden zich meteen helemaal thuis. Omdat de bankjes erg breed zijn moesten ze wel even schoenen uittrekken. Eén van de treinstellen fungeert ook als restauratievoertuig waar je wat te eten of drinken kan bestellen. De treinstellen staan onderling met elkaar in verbinding.

Nadat het fluitsignaal klonk vertrokken we richting het westen. Er was geen woord van gelogen; wat is dit een prachtige route door het heuvelachtige landschap met links en rechts prachtige uitzichten. Van dorpjes met kasteeltjes en mooie kerkjes tot en met wijnvelden met druivenstruiken en weilanden met koeien of schapen. De kinderen zaten nog net niet aan het raam geplakt om maar niets te missen.

Op het eindpunt in Schin op Geul sta je ongeveer een half uur stil op het station. Je kan hier uitstappen om bijvoorbeeld te gaan shoppen in het dorpje, ik zag een aantal mensen terug komen met tassen vol die duidelijk geslaagd waren. Aan de andere kant stopt de spoorlijn van Arriva waar je kan overstappen richting Valkenburg en Maastricht Randwijck voor bijvoorbeeld een bezoekje aan de grotten, kasteelruïne, de rodelbaan, het sprookjesbos. Op het station is er ook een klein terras met horeca waar je wat kan drinken.

Werk met passie

Wat mij nog het meeste opviel aan deze hele dag zijn de vrijwilligers die het avontuur compleet maken en zorgen voor een onvergetelijke ervaring. De vrijwilligers zijn van verschillende leeftijd en iedereen heeft zijn eigen taak; van het controleren van de kaartjes, tot en met het bedienen van de slagbomen, tot en met treinmachinist, het verkopen van kaartjes of het verzorgen van de tuinbaan. Je voelt gewoon dat ze dit allemaal vanuit hun passie doen en dat enthousiasme op de bezoekers overbrengen. Ergens voelde het ook wel aan als ‘treintje spelen’ maar dan voor volwassenen ;-) Zeker toen ik zag hoe twee mannen in de tuinbaan aan het overleggen waren over de aanleg van een nieuwe modelspoorbaan. Precies dat; maar dan in het groot! Of het nu gaat om uitleg geven over wat je ziet, tot en met een kijkje laten nemen in de locomotief waar het vuur is waar de kolen in gaan. Wat de kinderen ook erg bijzonder vonden was dat ze nog ouderwets zelf hun kaartje mochten knippen. Zulke kleine dingetjes maken het gewoon tot een geweldig avontuur voor de kinderen! En ook leuk dat ze het zo authentiek mogelijk proberen te houden, compleet met fluitsignalen en het werken met seinbordjes.

Hebben jullie al eens een ritje gemaakt met de Miljoenenlijn?

stories

Linda

Publisher at Mamaliefde
Linda is oprichter van Mamaliefde.nl, getrouwd en moeder van een koningskoppel bestaande uit een self-proclaimed prinses en een nieuwsgierige zoon. Met een achtergrond als pedagoge is ze op de hoogte van de theorie, maar weet ze ook dat dat in de praktijk als moeder soms net iets anders kan zitten. Het liefste reist ze de hele wereld over, ze heeft een zwak voor kwalitatief speelgoed en probeert de vele uurtjes werken te compenseren met quality time doorbrengen met het gezin. Daarom ook dat dat haar favoriete onderwerpen zijn om over te schrijven. Altijd in voor een spontane actie.
mamaliefde@gmail.com'