1. Meer bezoekers op je blog? en 2. Hoe kom ik aan meer samenwerkingen? zijn twee vragen die regelmatig voorbij komen in het ‘bloggerswereldje’. Vaak wordt de vraag of je ‘succesvol’ blogt afgemeten aan de informatie die bij deze twee vragen hoort. Meer bezoekers betekend namelijk dat je interessanter wordt voor bedrijven voor een samenwerking en waarschijnlijk ook sneller gevonden wordt via google en dus niet alleen door lezers maar ook door bedrijven. Namelijk het aantal bezoekers of het aantal samenwerkingen op je blog. Ik ben van mening dat de tweede vraag indirect gerelateerd is aan de eerste vraag. Niet alleen bloggers die net zijn begonnen, ook bloggers die al lang bezig zijn zitten met deze vragen. Als ze daar dus niet direct antwoord op hebben is dat geen onwil of teken dat ze bang zijn voor concurrentie. Ze zijn zelf nog zoekende en er is geen kant en klaar antwoord. 

Lees ook; Blogtips; alles over beginnen met bloggen tot geld verdienen

Allereerst een waarschuwing; dit is geen handleiding met een succesformule die als je hem helemaal opvolgt dat betekend dat je hetzelfde resultaat kan boeken. Die succesformule bestaat namelijk niet. Er zijn zo ongelofelijk veel factoren die een rol spelen in de bezoekersaantallen. Het zijn iedere keer afwegingen die je moet maken en het is soms een kwestie van geluk hebben. Wat dat betreft is het net als opvoeden; wat voor het ene gezin of kind werkt hoeft voor een volgende niet zo te zijn. Wat ik wel met jullie kan delen zijn de lessen die ik het afgelopen jaar heb geleerd. Wat voor mij werkt hoeft echter niet per definitie ook op jouw blog zo te werken. Het blijft een grote zoektocht; of je nu net bent begonnen of  al langer blogt. Allemaal willen we graag meer lezers. Want het is natuurlijk leuk om te zien dat datgene waar jij je tijd en energie in steekt gewaardeerd wordt. Het is letterlijk een kwestie van tijd. Want veel tijd kost het zeker. Het zou me niet verbazen als ik wekelijks de veertig uur haal; een volledige werkweek dus. Het schrijven van blogjes zelf hoeft niet zoveel tijd te kosten, maar als je ziet wat er allemaal bij komt kijken is het een hele grote investering die niet snel komt aangewaaid. Nu kan je er ook minder tijd insteken, maar dan zal je langer geduld moeten hebben.

Sterke content

Om te beginnen bij het schrijven van de blogjes zelf. Dat is tenslotte de basis van het bloggen. Of in ieder geval datgene wat je naar buiten brengt. Het blijft zoeken naar wat je lezers leuk vinden om te lezen. En waar je eigen passie ligt.

Over de lengte van de stukken wordt er veel tegenstrijdige informatie gegeven. De een adviseert langere stukken, omdat deze beter scoren in google. Langer betekend vaak meer informatie en dus dat de kans groter is dat de bezoeker hier het antwoord op zijn vraag kan vinden. Kortere stukken worden vaak makkelijker gelezen door je vaste bezoekers. En de kans is groter dat ze daarna doorklikken.

Zelf merk ik dat blogjes met een duidelijk onderwerp sneller aanspreken dan een algemeen verhaaltje. Persoonlijke updates doen het altijd goed bij je vaste volgers. Maar met een duidelijke kern, een onderwerp dat je uitlicht en onder een vergrootglas legt spreek je een breder publiek aan.

Afbeeldingen in een blog doen het altijd erg goed. Vooral goed gekozen foto’s die het onderwerp visueel ondersteunen. Foto’s die bij wijze het verhaal vertellen zonder dat je het hoeft te lezen. Je kan hiervoor foto’s gebruiken, humoristische afbeeldingen, quotes of infographics. Als jij heel erg goed bent in het maken van foto’s en je eigen stijl hebt ontwikkeld zullen hier ook mensen voor terugkomen. Hetzelfde geldt trouwens voor het delen van youtube filmpjes.

De afweging tussen persoonlijk en informatieve stukjes. Voor de vaste lezers doen persoonlijke stukjes het altijd erg goed. Ze blijven je volgen omdat ze geïnteresseerd zijn in hoe het met jouw gaat of wat jij doet. Informatievere stukjes zoals diy’s, recepten etc. doen het juist weer goed voor bezoekers via google en pinterest.

Unieke content; Als je een informatief stukje deelt doen eigen creaties het altijd beter. Ook als het mislukt is, dan kan je delen waar de bezoekers op moeten letten. Een keertje linkjes delen van anderen of foto’s van pinterest is geen probleem. Maar als je dat te vaak doet raak je je vaste bezoekers kwijt. Die informatie kunnen ze zelf ook wel googlen.

Unieke en persoonlijke teksten zullen ook sneller meer reacties opleveren. Zelf kijk ik wel eens in de sidebar naar blogjes waar veel op gereageerd wordt, blijkbaar zijn dat interessante stukjes en zal ik sneller doorklikken.

De frequentie van het bloggen. Het is even zoeken naar wat voor jouw werkt. Als je een keer per week schrijft zal het langer duren voor je een vaste volgersgroep opbouwt. Vaker een blogje delen, die erg kort is of kwalitatief minder zal echter ook niet worden gewaardeerd. Bezoekers willen ook graag weten waar ze aan toe zijn, probeer daarom zoveel mogelijk dezelfde dag / tijdstip aan te houden. Voor google geldt dat hoe meer blogjes je hebt des te sneller je gevonden wordt.

Verhouding samenwerkingen en andere stukjes; zelf vind ik het heel erg belangrijk dat deze in evenwicht zijn. Een blog met veel samenwerkingen is leuk voor jouw, maar minder interessant voor je vaste lezers. Die zijn vaak niet op zoek naar reclame. Zelf probeer ik productreviews daarom te ‘verpakken’ dat ze voor een grotere doelgroep interessant zijn om te lezen. Wees ook zorgvuldig met het direct delen van persberichten en schrijf zelf je teksten. Veel persberichten zullen namelijk alleen maar meer persberichten opleveren. Bedrijven zoeken of zoveel mogelijk blogs die voor zo min mogelijk willen samenwerken of gaan op zoek naar een blog die inhoudelijk ook aansluit bij wat zij willen uitdragen waar dan ook een passende beloning tegenover staat.

Meer bezoekers via Social media

Je hebt eens tukje geschreven, herschreven, nog een keer aangepast en helemaal tevreden. Klaar voor de wereld om te lezen, dus deel je je blogjes via social media. Je laat een linkje achter op facebook, twitter, google+ en misschien deel je de foto op pinterest en instagram. Helaas bestaat hier nog geen plug-in voor, dus zal je dit handmatig moeten doen. Je hebt je blog aangemeld bij bloglovin die hem automatisch vanuit de rss-feed laadt zodat hij direct beschikbaar is. Veel afwegingen die je hier moet maken zijn tussen de vaste lezers en het korte versus lange termijn denken.

Als je net begint met bloggen is het altijd even spannend; weten lezers mij te vinden. Een eerste stap die je kan zetten, zeker als je het nog niet durft te delen met je familie en vrienden, is het achterlaten van reacties op andere blogs. Zorg er wel altijd voor dat je een inhoudelijke reactie achterlaat die iets toevoegt aan het blog van de ander. Dit kan je soms zelfs tientallen bezoekers opleveren.

Als je al een aantal blogjes hebt geschreven kan je op zoek gaan naar websites en groepen waar je je blog kan delen. Voor bloggende mama’s heb je bijvoorbeeld de mamablogs lijst. Als mensen vervolgens naar je site komen omdat ze nieuwsgierig zijn is het natuurlijk handig als ze ook echt een beeld krijgen van wat je te bieden hebt. En zullen ze ook sneller terugkomen / je beginnen met volgen.

Voor het verspreiden van je blogjes via bloglovin hoef je zelf niet veel te doen. Wel heb je invloed op het weergeven van een afbeelding die er voor zorgt dat de lezer sneller nieuwsgierig wordt en doorklikt in plaats van kiezen voor ‘mark as read’. Mocht je thema dit niet automatisch doen kan je de plug-in wp rss images gebruiken. Een andere afweging die je kan maken is het weergeven van een samenvatting zodat je lezer wel moet doorklikken naar je blog om verder te lezen of het gehele stuk weer te geven. Zelf kies ik voor dat laatste, wederom zijn hier kleine ‘irritaties’ als ik op een samenvatting terecht kom nadat ik een titel heb aangeklikt waarvan ik denk interessant. Dit zijn ook de blogjes die ik na verloop van tijd bij een opschoonbeurt als eerste uit mijn lijst verwijder. Liever dan iets minder lezers in de statistieken, maar wel betrokken lezers. Ik zie het als een extra service en ‘klantenbinding’.

Facebook likebox; het is een trend om onderin het scherm een pop-up weer te geven waarin je bezoekers uitnodigt je facebook pagina te liken. Leuk natuurlijk voor de extra likes. De box wordt echter door veel bezoekers als hinderlijk ervaren, zeker als je de pagina al hebt geliked of als je op je mobiel leest. Dan wordt de normale tekst onleesbaar, tot je het wegklikt. Een extra handeling die terugkomende lezers niet zullen waarderen. Als je er toch voor kiest doe het dan tijdelijk.

Je hebt een aantal enorme facebookgroepen. Je linkje daar delen kan zorgen voor een enorme stroom aan bezoekers. Wees hier wel voorzichtig mee, een keertje een toepasselijk linkje delen zal worden gewaardeerd. Een paar dagen achter elkaar, of niet passend, wordt al snel als spam-gedrag ervaren waardoor je op korte termijn misschien veel bezoekers zal delen maar ook irritatie opwekt en dus op de lange termijn geen bezoekers aan je bind. Probeer hier dus heel zorgvuldig mee om te gaan. Je kan ook voor jezelf bijhouden in welke groep je het wanneer hebt gedeeld. Zo is het leuk om je linkje achter te laten in een spam-je-blog-groep, maar als niemand doorklikt is het zonde van je energie. Probeer ook passende groepen te zoeken; een blogje over bloggen zal in een bloggersgroep sneller gekozen worden dan een blogje over de zindelijkheidstraining van je kind.

Twitter en instagram zijn media die heel snel gaan. Als je op het juiste moment, dat veel van je volgers actief zijn, deelt kan dat veel bezoekers op leveren. Eventueel kan je er voor kiezen om je blog op een later moment nogmaals te delen. Ook dit is iets wat irritatie kan opwekken bij je vaste lezers die het ‘weer’ voorbij zien komen.

Meer bezoekers via Google

Misschien heb je de term Search Engine Optimalisation wel eens voorbij zien komen. Als je blog optimaal geschreven is zal hij in google hoger ranken en je daardoor meer bezoekers opleveren. De lijst met factoren die van invloed zijn op deze ranking is enorm lang. Deze lijst kan je hier vinden. Je moet dus met heel veel rekening houden om hoger geplaatst te worden. Het wil ook nog wel eens sterk wisselen. Meerdere malen per dag wordt deze lijst aangepast. In het verleden is al eens bewezen dat wat vandaag veel bezoekers oplevert, de volgende dag opeens tegen je kan werken. Een aantal

Of je blog seo-technisch optimaal geschreven is kan je bijvoorbeeld controleren met de plug-in SEO by Yoast. Een handige wordpress plug-in waarmee je kan checken of de tekst die je hebt geschreven geoptimaliseerd is voor de zoekmachines. Bij deze check wordt er gecontroleerd op zoekwoord, maar ook lengte van de tekst en titel, interne en externe linkjes, h2 en alt-tags, metabeschrijving etc. Let op; een groen bolletje betekend niet direct ook een hoge positie in google.

Het streven van Google is om het best passend antwoord zo hoog mogelijk te laten ranken in het zoekresultaat. Probeer dus je blogje af te stemmen op wat de lezer graag wil lezen. Onder andere door de meta-beschrijving hierop aan te passen.

Zo kijkt google onder andere naar je domein; de leeftijd of tijd waarvoor je domein gereserveerd is. Trefwoorden die hierin terugkomen en of je eventueel penalty’s hebt gehad in het verleden. Zelf heb ik mijn domen maar voor een jaar geregistreerd; eerst mezelf maar eens bewijzen dat ik het vol kan houden. Dit heb ik nu wel gedaan, zodat ik hem binnenkort ga verlengen naar drie jaar. Nieuw is het https certificaat dat ook zorgt voor een hogere ranking.

Zorgvuldig omgaan met het delen van linkjes; de ideale verhoudingen zijn voor mij ook nog een raadsel maar ga zorgvuldig om met het delen van interne en externe linkjes. Follow- en not-follow linkjes en affiliatie links. Met mate komt dit je site ten goede en zal je hoger ranken. Overdaad schaad echter. Zoek hierin je eigen weg; een keer een do-follow link delen in een advertorial wordt echt niet gelijk gestraft met een google penalty. Probeer ook te voorkomen dat je op een pagina meer dan dertig linkjes deelt, zoals bij een blogroll. Dan wordt je pagina sneller als ‘link-farm’ aangemeld en zal hij lager scoren. Dit kan je op lossen door er no-follow linkjes van te maken.

De snelheid van je website; een tragere server, veel plug-ins, veel afbeeldingen of een groot thema zorgt ervoor dat je website langzamer laadt en dus ook lager scoort in google. Toch blijft het altijd een afweging; zowel jetpack als seo bij yoast zijn zware plug-ins. Toch zorgen ze er voor dat je site er beter van wordt. Het blijft voor jezelf afwegen wat je zwaarder laat tellen. Niet alleen je thema telt mee, ook of het responsive is. Sites die niet aanpassen aan het beeldscherm formaat van tablet en mobiel zullen lager scoren.

Verwijzingen of ook wel backlinks genoemd; niet alleen de linkjes die jij deelt naar andere sites ook de linkjes naar jouw site zijn van invloed. Google redeneert in principe; meer verwijzingen is dus beter. Tenminste; ze kijken ook naar de kwaliteit van die site. Een linkje van een link-pagina kan je blog alleen maar schaden. Of linkjes afkomstig van alleen hoog gerankte sites. Probeer hier dus een mix in te vinden.

Natuurlijk kan je andere bloggers mailen met de vraag of ze een linkje willen delen in een blogroll etc. veel zijn daar ook toe bereidt. Maar je kan ook proberen het op een andere manier aan te pakken. Door een unieke tag te schrijven die vervolgens overgenomen wordt. Of een challenge te bedenken waar heel veel mensen aan meedoen. Trouwens; niet alleen veel linkjes vanaf sites tellen mee. Ook het aantal keer dat je gedeeld bent op social media wordt meegerekend. Waarbij, heel verrassend, google+ het hoogste scoort.

Ook zijn er zogenaamde bloggersnetwerken zoals de blogsociety en bloggersnetwerk waar je je blogjes kan delen. De ervaringen hier zijn heel wisselend. Mijn eigen ervaring is dat het regelmatig delen een handjevol lezers oplevert. En als je geluk hebt (twee keer gebeurt) een paar honderd. Helaas is het vooraf niet te voorspellen.

Bezoekersaantallen; resultaten uit het verleden bieden in principe geen garantie voor de toekomst. Toch let google hier voor een deel op. Veel bezoekers betekend dus blijkbaar een interessante site zodat je hoger gaat ranken. Als veel bezoekers direct weer weg gaan, en dus je bounce rate omhoog vliegt redeneert google dat je informatie toch niet aantrekkelijk is en zal je weer zakken.

Om nog even een vooroordeel uit de weg te halen; alleen een hoge ranking is niet voldoende. Je metabeschrijving moet ook aantrekkelijk geformuleerd worden. Anders wordt er sneller doorgeklikt naar een andere site. Bovendien leert de ervaring dat een vierde positie bijvoorbeeld meer aangeklikt wordt dan de derde. Omdat deze onderaan de site staat, en er daarna gescrollt moet worden. Daardoor is je link net iets langer in beeld en zal er sneller op geklikt worden.

Bovenstaande zijn mijn eigen ervaringen en lessen. Nu is deze lijst natuurlijk lang niet compleet. Natuurlijk ben ik niet de enige die tips deelt over hoe je meer bezoekers trekt naar je blog. Wil je meer lezen verwijs ik je graag door naar sites die ik zou adviseren zijn;

  • De blogacademie; Onder andere over het nut en onnut van meer bezoekers op je blog.
  • Lisanneleeft; Handige tips en tips wat je vooral niet moet doen om meer bezoekers te trekken op je blog.
  • De blogbouwers; Niet veel tips, maar zeker wel inhoudelijke goede om meer bezoekers te trekken. Vooral de laatste; heb geduld. Trek er rustig twee jaar voor uit om een degelijke blog op te bouwen.
  • Winst.nl; Een heel leuk interview met Serena Verbon van Beautylab, met 55.000 unieke bezoekers per dag. Inclusief tips voor meer bezoekers
  • Blogtrommel; Hoe meer bezoekers te krijgen op je blog. Tip; zoek hier op meer bezoekers, Ben heeft er meerdere interessante stukjes over geschreven.
  • Dutch Bloggers; Hoe je meer bezoekers trekt met huidige artikelen.
  • Elja Daae; Over hoe je kwalitatief meer bezoekers trekt die ook blijven plakken.

Tot slot ben ik heel nieuwsgierig naar wat jij doet om meer bezoekers te trekken op je blog?

Linda

Publisher at Mamaliefde
Linda is oprichter van Mamaliefde.nl, getrouwd en moeder van een koningskoppel bestaande uit een self-proclaimed prinses en een nieuwsgierige zoon. Met een achtergrond als pedagoge is ze op de hoogte van de theorie, maar weet ze ook dat dat in de praktijk als moeder soms net iets anders kan zitten. Het liefste reist ze de hele wereld over, ze heeft een zwak voor kwalitatief speelgoed en probeert de vele uurtjes werken te compenseren met quality time doorbrengen met het gezin. Daarom ook dat dat haar favoriete onderwerpen zijn om over te schrijven. Altijd in voor een spontane actie.
mamaliefde@gmail.com'