Advertisement
Vandaag is de kortste dag van het jaar, omdat het buiten koud is maken veel mensen het binnen extra gezellig. Maar of dat met het humeur ook zo is… In deze tijd van het jaar zijn er veel mensen die last hebben van de winterblues; een seizoensafhankelijke depressie. Daglicht is daarbij van onschatbare waarde. Daarom ook dat veel mensen geen voorstander zijn van het aanhouden van de zomertijd als het uur terug- en vooruitzetten van de klok wordt afgeschaft. De kans op depressies bij een zomertijd het hele jaar door is namelijk veel groter. Zelf heb ik in deze periode heel veel last van vermoeidheid. Kan ik in de zomer rustig doorwerken, moet ik nu moeite doen om overdag mijn ogen open te houden. Daarnaast heb ik in deze tijd van het jaar veel meer last van mijn psoriasis. Daarom was het aanbod van Coolblue om ervaring op te doen met de daglichtlamp van Medisana meer dan welkom. 

Wat is en hoe werkt een daglichtlamp?

Het gebruik van de Medisana LT 470 daglichtlamp moet er voor zorgen dat er nieuwe energiereserves worden aangemaakt en zorgen voor een stabilisatie van de hartfrequentie, wat kan leiden tot een wakkerder gevoel en ook een betere slaap ’s nachts. Klinkt veelbelovend en ik vraag me dan altijd af hoe dat precies werkt, dat je lichaam door zo’n apparaat nieuwe energiereserves gaat aanmaken bijvoorbeeld.

Het blijkt dat de aanmaak van serotonine en melatonine wordt beïnvloed door het licht. Een daglichtlamp bootst het soort licht dat deze neurotransmitters aanmaakt na en zorgt dus voor exta aanmaak. De aanmaak hiervan is belangrijk omdat het effect heeft op het gevoel van welzijn en de biologische klok. En kan dus een flinke oppepper zijn, ook voor je humeur! Lichttherapie is wetenschappelijk bewezen door middel van klinisch onderzoek. Het onderzoekswerk van Dr. George Brainard en zijn collega’s aan de Thomas Jefferson Medical Universiteit in Philadelphia wordt gezien als de grootste doorbraak op het gebied van kennis over lichttherapie. Lichttherapie wordt ook voor veel andere doeleinden ingezet, ook in ziekenhuizen. Zo kan kleurlichttherapie helpen bij het bestrijden van jetlag (ook in de zomer) of is er lichttherapie om de verergering van psoriasis tegen te gaan.

Hoe gebruik je de Medisana LT 470?

De Medisana LT 470 Daglichtlamp heeft een lichtsterkte van 10000 Lux en is voorzien van een 45 Watt-lamp die flikkervrij is en voorzien van een UV-filter zodat je er veilig gebruik van kan maken. Daarnaast is hij in verhouding met andere daglichtlampen zeer betaalbaar en daarom een fijne optie. Eén keer per dag een lichtbad van deze daglichtlamp is voldoende om het lichaam weer de energie te geven die je gewend bent.

De lamp kun je voor je neer zetten met behulp van de standaard of gebruiken om op te hangen. Er zit een aan- / uitknop op en zodra je hem aanzet baad je meteen in het licht. Na een paar minuten kan dit licht nog iets feller worden. Doordat de lampen warmte af geven, mogen ze maar maximaal 4 uur achter elkaar aanstaan. Daarna moet hij eerst afkoelen.

Hoe je de lamp het beste kan gebruiken is afhankelijk van de afstand tot aan de lichtbron. De hoeveelheid lux (lichtsterkte) neemt namelijk bij een tl-lamp af naar mate je verder van de lamp afzit, waardoor je dus langer achter de lamp moet zitten. Dichterbij (15 cm) is een half uur voldoende terwijl op een afstand van 35 cm twee uur wordt geadviseerd. Omdat hij naast de laptop staat (zodat ik niet recht in de lamp kijk) is de afstand hier iets groter en houd ik dus ook een langere duur aan. De daglichtlamp moet wel echt voor je (of net naast het beeldscherm) staan zodat het daglicht ook echt op het netvlies van je ogen valt, maar je er niet rechtstreeks inkijkt.

Het advies is om de daglichtlamp gedurende 1 à 2 weken te gebruiken in de ochtend, vlak na het ontwaken. De klachten zullen dan het snelste verdwijnen. Pas als die klachten terugkomen, maak je opnieuw gebruik van de daglichtlamp. In de avond moet je het gebruik van deze lamp vermijden; het felle licht beïnvloedt je biologische klok waardoor het mogelijk is dat je daardoor moeilijker in slaap valt. Doordat de lamp heel compact is, berg je hem na gebruik ook heel makkelijk op totdat je hem weer nodig hebt.

Voor wie is een daglichtlamp een uitkomst? Thuis of kantoor?

De Grieks-Romeinse arts Claudius Galenus (129 – 200 AD) was waarschijnlijk de eerste arts die de het positieve effect van licht op de gezondheid van de mens inzag. Galenus adviseerde zijn lichtgedepriveerde patiënten in de winter af te reizen naar het zuiden om daar de zon op te zoeken. Inmiddels is de effectiviteit van lichttherapie bij winterdepressie onomstotelijk wetenschappelijk aangetoond en is opgenomen in nationale en internationale behandelrichtlijnen van artsen. Bron

De daglichtlamp is ideaal voor mensen die net als ik in de winter vaker / sneller moe of lusteloos zijn. Dat begint in de ochtend al, nu ben ik al geen ochtendmens, maar in de winter is dat helemaal drama. Zo is het vorige week gebeurd dat op maandag de wekker ging en nadat ik hem een paar keer had gesnoozed, ik me realiseerde dat het helemaal geen weekend was, maar maandag en ze over een half uur op school moesten zijn… Dat we toch nog op tijd waren was een wonder! Het grootste probleem