Marie Kondo methode; nu ook op Netflix!

Marie Kondo, in 2017 kon je niet om haar heen toen haar boek ‘Opgeruimd!’ (The Life-Changing Magic of Tidying up) in de schappen verscheen. Zelfs als je het boek zelf niet hebt gelezen heb je vast wel over haar gehoord. Zij wordt namelijk gezien als de nieuwe opruimguru / queen of organizing en is heel bekend geworden vanwege het begrip ‘Sparkle of Joy’. Na een aantal tv-optredens is er nu ook een serie op Netflix waarin zij huishoudens in Amerika helpt met het opruimen. Ik zag het en scrollde verder naar de serie die ik aan het kijken was. Tot mijn moeder erover begon, mijn moeder die niet eens een Netflixabonnement heeft, had het dus al wel gezien en was heel enthousiast over haar manier van kleding opvouwen. Dat wekte toch wel mijn interesse, dus zo kwam het dat ik om elf uur ’s avonds ‘nog even’ terwijl ik al in bed lag, ging kijken. Het idee was even vijf minuten tot ik dat kleding vouwen had gezien maar waar ik het de afgelopen tijd min of meer bewust had laten gaan. Want ja, meer is niet altijd beter, maar om nu alles zomaar weg te gooien… Ondertussen heb ik meer afleveringen gezien en kriebelt het toch wel heel erg om verder te gaan hier in huis. Want voor een deel is het eigenlijk al zeer vanzelfsprekend en werken we al zo (gecategoriseerd opbergen, opbergen in kleine bakjes etc). Toch ben ik wel benieuwd naar wat manlief ervan zal zeggen 😉

Marie Kondo

De Japanse bestsellerauteur Marie “KonMari” Kondo runt een befaamd consultingbedrijf in Tokio waar zij klanten helpt hun rommelige huis (en leven) om te zetten in inspirerende en serene ruimten. Met een wachtlijst van ruim drie maanden is haar organisatiemethode een waar fenomeen geworden. Ze schreef vier boeken over organiseren en opruimen, welke vertaald zijn in talen als Koreaans, Chinees, Duits, Frans, Engels en, natuurlijk, Nederlands. Haar meest bekende boek is ‘Opgeruimd!’ (The Life-Changing Magic of Tidying up), bestseller in onder meer Japan, de UK en Duitsland en is wereldwijd al meer dan 2 miljoen keer verkocht en meer dan 30 landen. Daarnaast is haar boek omgezet in een dramaserie speciaal voor de Japanse TV. Ze heeft in meer dan 30 televisie- en radioshows opgetreden en verscheen in kranten als The London Times, The Sunday Times, Red Magazine, The Wall Street Journal, The New York Time en vele meer. In 2015 werd Kondo uitgeroepen door het Amerikaanse weekblad ‘Time’ tot één van de 100 meest invloedrijke mensen van 2015.

Al sinds haar jeugd is Marie geobsedeerd over alles wat te maken heeft met opruimen. Als volwassen vrouw was het dan ook geen verrassing dat Kondo ‘professional cleaning consultant’ werd. Nu helpt ze haar klanten om hun huis te veranderen in een rustige, inspirerende omgeving. Haar boek is zo’n doorslaand succes gebleken dat zij de hele wereld wordt overgevlogen om workshops te geven en te spreken over, jawel, opruimen! Haar missie is; blijdschap te verspreiden door op te ruimen.

Sparkle Joy

Sparkle Joy is een heel belangrijk begrip in haar opruimmethode. Het gaat er niet zomaar om dat je met zo min mogelijk moet doen, maar dat je bewust keuzes maakt en blij wordt van de dingen om je heen. Mensen zijn al snel geneigd om veel te verzamelen en dan niet meer te weten wat je in huis hebt en je het vervolgens ook niet meer gebruikt. Daarom worden alle spullen (binnen een bepaalde categorie) op een stapel gelegd en wordt alles even aangeraakt ‘om tot leven te wekken’. Vervolgens laat je alles door je handen gaan, of het nu gaat om foto’s of kledingstukken om te kijken of je er blij van wordt. In het begin zal je misschien nogal snel geneigd zijn om dingen te houden, maar gaandeweg het proces wordt het gevoel ‘sparkle joy’ veel duidelijker

Het idee op de achtergrond is dat je daardoor ook steeds bewustere keuzes gaat maken als het bijvoorbeeld gaat om uitgaven. Doordat je je er bewust van wordt hoeveel kleding je hebt zal je minder snel geneigd zijn om nieuwe kleding te kopen. Ook besef je zo weer waar je prioriteiten en interesses liggen en zorgt het niet alleen voor een opgeruimd huis maar kan het ook een motivator zijn voor je lifestyle. Het gezegde is tenslotte niet voor niets ‘een opgeruimd huis, een opgeruimde geest’. Het werkt ook door in je emoties, als je overal rommel ziet wordt je daar al snel moe van en geïrriteerd. Terwijl als het overzichtelijk is en je minder tijd kwijt bent aan opruimen je dus ook meer tijd hebt voor je gezin / partner. En iedereen daar ‘beter’ van wordt.

Nogmaals; het gaat er dus niet om dat je zoveel mogelijk weggooit. Maar wel dat waar je voor kiest om te bewaren je blij maakt. Voor de één kan dat een volle boekenkast zijn, voor de ander een muur met foto’s van de familie en voor de ander een vensterbank vol planten. Het gaat er om dat jij energie krijgt van de dingen om je heen in plaats van dat het je energie kost. Kwaliteit in plaats van kwantiteit.

Kon-Mari methode

De Kon-Mari methode om je huis op te ruimen bestaat uit vijf stappen / fasen. Ze werkt per categorie zodat je dezelfde soort spullen in 1 keer opruimt, in plaats van dat je begint met de keuken, daarna doorgaat met de woonkamer etc. Door het per categorie aan te pakken wordt duidelijker wat je nu eigenlijk allemaal hebt en is het makkelijker om keuzes te maken wat wel en wat niet en wordt de kans kleiner dat je het gaat verplaatsen naar een andere ruimte om daar vervolgens later weer tegen aan te lopen. Denk bijvoorbeeld aan kleding of boeken waarvan de kans groot is dat die verspreid over het hele huis terug te vinden zijn.

  1. Kleding; bij kleding is de volgorde: bovenkleding, onderkleding, kleding die moet hangen, sokken, ondergoed, handtassen en dergelijke, accesoires (sjaals, ceintuurs, hoeden en dergelijke), kleding voor speciale aangelegenheden (zwemkleding, uniformen  en dergelijke), schoenen. De kleding (broeken, shirtjes, truien) vouwt ze op tot langwerpige ‘pakketjes’ die je rechtop kan neerzetten zodat je ziet hoeveel je hebt in plaats van dat het op een stapel ligt. Een uitleg hiervan kan je oop op YouTube  vinden.
  2. Boeken (en dvd’s, magazines etc)
  3. Papieren; bij papieren is het belangrijk om direct een keuze te maken, houden of wegdoen en niet te gaan lezen. Vaak worden papieren liggend bewaard waardoor het hele stapels worden. Door het juist staande te bewaren (in een doos of mandjes) krijg je sneller overzicht. Tegenwoordig gaat er ook steeds meer digitaal, dus hoef je minder paperassen te bewaren.
  4. Komono (al het andere); zoals badkamer, garage, keuken. Een soort combinatiegroep waarbij je per categorie gaat kijken wat je ermee doet.
  5. Dingen met emotionele waarde; dit is de laatste categorie, omdat het vaak het moeilijkste is om voorwerpen waar je een bepaalde herinnering aan hebt ‘los te laten’. Echter door dit te doen kan je je ook los maken van het verleden en je meer richten op de toekomst. Denk bijvoorbeeld aan schriftjes van toen je zelf nog op school zat of liefdesbrieven; moet je dat echt bewaren?

Bijzonder is dat voordat je aan de slag gaat, je eerst even gaat zitten om ‘contact te maken met het huis’ om het huis te bedanken en aan te geven dat je hiermee aan de slag gaat. Ook indien je een item wegdoet (prullenbak of doneren) wordt dit even bedankt.

Tips om op te ruimen

  • Bedenk wat je doel is. Voordat je gaat beginnen met opruimen bedenk wat je doel is, wat je graag wilt bereiken. Door dat te doen vergroot je de kans om ook echt daadwerkelijk door te pakken en bewuster keuzes te maken om dingen weg te doen in plaats van toch te houden.
  • Zet door. Doe niet geleidelijk iedere maand een beetje. Maar zet door en pak in 1 maand alles aan. Door het zo drastisch aan te pakken zie je meteen het effect en word je je daar veel meer bewust van.
  • Opruimen per categorie. Bewaar dingen zoveel mogelijk bij elkaar. Dingen als keukenspullen of badkamerspullen is nog wel logisch. Maar denk bijvoorbeeld ook aan alle foto’s overzichtelijk in dezelfde kast of dingen die overal rondslingeren zoals elastiekjes of medicijnen zoals paracetemol. Grote kans dat je ze in de badkamer hebt, wat beneden (in de keuken), in de gang, op het toilet, in je schoudertas, op de slaapkamer. Zoek daarvoor een vast plekje om het te bewaren. Dan weet je a. precies wat je hebt en zal je dus minder snel nieuwe kopen en b. kan je het makkelijker vinden en hoef je niet te zoeken.
  • Zichtbaar opbergen. Voor de dingen die je wil bewaren adviseert ze om het zo zichtbaar mogelijk op te bergen. Denk bijvoorbeeld aan kerstdecoratie of spullen in de garage in transparante bakken. Of in plaats van alle keukengerei los in de la, dat in kleinere bakjes te leggen gesorteerd op grootte. Zo kan je direct zien wat er in zit en kan je er dus ook makkelijker weer bij. Dus zorg ook voor een handig opbergsysteem achter de deuren.
  • Veel opbergruimte. Mijn ervaring is dat voldoende opbergruimte ook erg belangrijk is. Je hoeft niet alles weg te gooien, maar datgene wat je bewaart moet overzichtelijk opgeruimd worden. Door genoeg opbergruimte te hebben is de kans al snel kleiner dat het gaat rondslingeren (terwijl aan de andere kant het risico ook is dat je meer gaat bewaren). Zelf werk ik heel graag met verschillende bakken zodat je makkelijk en gesorteerd kan opruimen. Je weet dan precies wat waar ligt en hoeft niet in een enorme kist te graaien om het onderste speelgoedje te pakken, waar in de praktijk dus nooit mee gespeeld wordt.

Opgeruimd; het boek van Marie Kondo

Meer weten? Dan is het boek opgeruimd van Marie Kondo een absolute aanrader! Zij helpt je jouw huis op te ruimen, zodat je het nooit meer hoeft op te ruimen? Voor de Japanse Marie is het haar levenswerk. Het is eenvoudig, maar je moet streng zijn. Sorteren per categorie, selecteren (word ik er wel of niet gelukkig van), wegdoen en je overgebleven spullen opbergen. Wat je overhoudt, moet je koesteren en met respect behandelen. Dus omring je alleen met spullen waarvan je houdt. Je wordt er gelukkiger van, gezonder, slanker, je krijgt meer zelfvertrouwen. Hoe eerder je begint, hoe meer profijt je ervan hebt. In het boek vind je veel herhalingen. ‘Begroet je huis, je spullen willen je helpen, als je iets verbrandt, blijft de energie achter van een voorwerp dat nuttig wil zijn’, zijn wat minder praktische opmerkingen. Ordelijk, overzichtelijk boek, zodat het register zelfs overbodig is. (Drs. Marianne van den Heuvel)

Meer informatie vind je hier.

Marie Kondo op Netflix; ‘Tidying up with Marie Kondo’

Voor de mensen die niet van lezen houden is er nu dus de Netflix– serie waarin Marie Kondo Amerikaanse gezinnen helpt om hun huishouden op orde te krijgen. Gedurende een maand brengt ze ongeveer wekelijks een bezoekje aan het gezin en voorziet ze van tips en uitleg, doet ze voor hoe de methode werkt en geeft ze een huiswerkopdracht waar het gezin die week mee aan de slag gaat. Zoals het opruimen van de kleding, keuken / garage of kerstdecoratie. Het werkt erg overzichtelijk om zowel haar als het gezin hiermee bezig te zien. De families zijn zeer verschillend zodat de kans groter is dat bepaalde situaties herkenbaar voorkomen en je juist helpen om er zelf ook mee aan de slag te gaan.

Wat mij opvalt is dat vaak de woonkamers erg netjes zijn. Maar zodra je de kastjes in de keuken komt, of in de kamertjes komt die nauwelijks gebruikt worden, dan stapelen de spullen zich op. Heel herkenbaar, voordat wij op zolder sliepen was dat ook onze grote ‘vergaarbak’. Nu we die ruimte als woonruimte gebruiken moesten we daar ook echt doorheen en keuzes maken.

Krijg je er geen genoeg van? Kijk dan bijvoorbeeld ook eens de serie Consumed met opruimexpert Jill Pollack. Haar methode werkt net iets rigoreuzer. Ze geeft een gezin drie dagen de tijd om alles wat ze hebben in te pakken. Vervolgens krijgen ze een koffer per persoon voor kleding, mogen ze de essentiële dingen zoals tandenborstels en kookgerei houden en kiezen ze als familie 10 niet-essentiële dingen die ze mogen gebruiken tijdens de komende twee weken. Hetzelfde gevoel dat als je op vakantie gaat met beperkte bagage en je eigenlijk beseft dat je veel niet (direct) nodig hebt. Na die twee weken gaan ze naar een opslag waar alle spullen staan uitgestald en ze moeten kiezen wat mee teruggaat. Het doel is om 75% van de spullen weg te doen!

Ben jij thuis al aan de slag gegaan met Marie Kondo?

Tidying up stockphoto from Shutterstock / Kostikova Nathalia

Linda

Publisher at Mamaliefde
Linda is oprichter van Mamaliefde.nl, getrouwd en moeder van een koningskoppel bestaande uit een self-proclaimed prinses en een nieuwsgierige zoon. Verslaafd aan chocola en sinds kort aan bloggen. Houdt van reizen, lekker eten en natuurlijk quality time doorbrengen met het gezin. Altijd in voor een spontane actie.
Summary
Review Date
Reviewed Item
Marie Kondo; tips & volgorde Kon Mari methode, boeken, website, youtube en nu ook op Netflix!
Author Rating
51star1star1star1star1star

Comment ( 1 )

  • Nee, nog steeds niet, maar ik moet het hoognodig eens doen. Ik woon in een erg klein huis met de kinderen zonder zolder, kelder of berging, en het staat veel te vol. Zelfs de kerstboom staat er nog! (Oké, wel afgetuigd inmiddels. ;-))
    Ik ga dit weekend maar eens flink opruimen…

Enroll Your Words

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

To Top