Een superinteressante ochtend op het bloggerevent van Fisher-Price, waar ik namens Linda van Mamaliefde bij mocht zijn. Noem mij emotioneel, maar ik werd oprecht geraakt door de woorden van de eerste spreekster Heleen de Hertog. Heleen die de Nederlandse bewerking van het boek “How To Talk So Kids Will Listen” “Listen So Kids Will Talk” van Adele Faber en Elaine Mazlish heeft gemaakt. Het boek dat mij al twee jaar bezighoudt. Het boek dat ik als naslagwerk gebruik in de opvoeding van mijn dochtertje. Het boek dat ik voor mijn verjaardag heb gekregen van mijn beste vriendin. Wat mij keer op keer ontroert.

How2Talk2Kids

Want hoe vaak staan we – als ouders – eigenlijk stil bij ons eigen gedrag? En wat daar het effect van is op ons eigen kind? Realiseren we ons wel hoe ons gedrag het zelfbeeld en zelfvertrouwen van ons kind beïnvloedt? Doordat ik het oorspronkelijke boek ken, was deze lezing voor mij meer dan herkenbaar. Op een ludieke en humorvolle manier bespreekt Heleen essentiële punten in de opvoeding. Maar er is ook ruimte voor een klassikale oefening. In een mini-rollenspel wordt duidelijk hoe het voelt voor een kind als je – als opvoeder – in een bepaalde rol kruipt.

Een kind mag een kind zijn

Dat was meteen een mooi inkoppertje voor de presentatie van Brand Manager Yvonne van Fisher-Price. Main theme en boodschap voor de toekomst is namelijk de stelling dat een kind een kind mag zijn. Wist je dat de kindertijd steeds sneller afneemt? Er minder speeltijd overblijft? En dat terwijl spelen juist zó belangrijk is voor de ontwikkeling van een kind!

Denken en leren

De drie nieuwste producten van Fisher-Price werden uitgelicht:

  1. de Leerplezier Wassen en Poetsen Wastafel
  2. de Leerplezier Wereldbol Hallo Wereld
  3. Co-de- Rups (een van de Denken en Leren-speeltjes).

Er zijn allerlei ontwikkelingen gaande met betrekking tot de Bright Beats dansende BeatBo. Allemaal moderne producten die stimuleren tot spelen. Die op een liefdevolle manier een kind aanzetten tot leren, op een speelse manier. Zodat de onbevangenheid van een kind  gewaarborgd blijft.

Fisher-Price

Ja, ik voel wat bij het merk Fisher-Price. Niet alleen door de historie (ik speelde al met Fisher-Price speelgoed toen ik nog een kleine Rory was) of degelijkheid (nagenoeg het enige speelgoed dat ik veilig genoeg achtte voor mijn eigen dochter, die ik op 41-jarige leeftijd mocht krijgen), maar ook door hun missie, hun idee “Een kind mag een kind zijn”. Spelen is belangrijk? I couldn’t agree more!

Kinderen zijn de toekomst

Onze kinderen zijn de toekomst. Laten we ze behandelen zoals wij zelf ook behandeld willen worden. Dat het altijd makkelijk zal zijn? Simpel? Vanzelfsprekend? In de waan van de dag. De drukte. Het zoeken naar de werk-privé balans. Nee, dat niet. Maar wij hebben – als ouders – gekozen voor een kind. En dus zijn wij niet alleen verantwoordelijk voor hun opvoeding, maar ook voor hun welbevinden. En los van ons gedrag. Spelen doet leren. Dat doen wij – als volwassenen – helaas veel te weinig (vind ik). De verwondering is weg. Laten we onze kinderen stimuleren. Tot spelen. Tot kind zijn. Want een kind mag een kind zijn.

Spelen jouw kinderen wel genoeg?

Tot de volgende keer.

Rory Blokzijl – 40envoorheteerstmoeder