Linkbuilding voor bloggers; 3 manieren om te werken aan je backlinkprofiel

In het kader van kennis delen vandaag een speciaal blogje voor de bloggende volgers. Als blogger krijg je namelijk met enige regelmaat de vraag of je wilt meewerken aan een linkruil. Dat wil zeggen dat iemand een artikel schrijft en naar jouw blog verwijst en zij dat van jou verwachten. Dit wordt ook wel linkbuilding genoemd en is een SEO (Search Engine Optimalisation) methode. Over het nut hiervan wordt nog wel eens gediscussieerd. Aan de ene kant wordt gezegd dat goede en uitgebreide blogs schrijven meer nut hebben, aan de andere kant merk je wel dat een uitgebreid linkprofiel een fijne basis is. Mijn advies is dan ook en-en. Staar je er niet blind op, maar houdt er wel rekening mee. Over linkbuilding zijn al vele blogs geschreven, dus hoe je dat moet doen ga ik je niet mee vervelen. Wel heb ik een paar specifieke tips hoe je als blogger aan een linkje kan komen.

Link wheels

Directe linkruil is volgens Google helemaal niet zo handig. Die directe linkjes naar elkaar zouden tegen elkaar weggestreept worden. Daarom dat een deel van de bedrijven overstapt naar de a-b-c ruil, waarbij jij (a) naar b linkt, b naar c en c weer naar jou. Dan heb je dus geen heen-en-weerlinkjes. Je kan dit doen met bedrijven of bloggers.

In beide situaties is het handig om rekening te houden met de pa- en da-waarde of de trustflow van de andere site. Een vrij technisch verhaal, waarvan je als je de link volgt meer kan lezen. Maar het komt er in principe op neer dat hoe hoger die is, hoe meer linkjuice er naar jou doorvloeit en hoe hoger jouw waarde wordt (en dus ook je positie in Google). Heb je zelf een hoge (boven de 30) pa / da zal je dus ook sneller dat soort mailtjes ontvangen. Echter is het ook belangrijk om van een aantal lagere sites een link te hebben omdat je anders wordt afgestraft op linkbuilding.

Een methode om aan linkjes te komen is door het opzetten van een zogenaamd linkwheel. Heb jij bijvoorbeeld een bepaalde samenwerking gedaan, samen met een paar anderen? Spreek dan met elkaar af dat je naar elkaar doorlinkt (via een a-b-c-constructie, vandaar de naam wiel). Fijn voor jou, fijn voor de ander, fijn voor de lezer die meer inspiratie krijgt en positief voor het bedrijf. Of zet gewoon in het algemeen een linkwheel op met een aantal bloggers. Kies daarbij niet specifiek voor je homepage, maar ook een aantal blogs die je graag (meer) in het zonnetje wilt hebben om zo hoger te scoren in Google en zo meer bezoekers binnen te halen.

Tags

Een handige methode voor bloggers om aan linkjes te komen is door het bedenken van een tag. Dat is een soort van vragenlijstje, net zoals de vriendenboekjes die je vroeger had en waarin je op het einde anderen tagt om het over te nemen. Maar dan binnen een bepaald thema. Nu was dit een jaar geleden helemaal ‘hip’, de laatste tijd zie je het wat minder. Maar ze bestaan nog steeds en kunnen heel handig zijn om te werken aan je linkbuilding. Het is namelijk een soort ‘erecode’ om als je een tag overneemt te verwijzen (linken) naar de blogger die hem heeft bedacht en de blogger die jou heeft getagd. Om hier goed mee te scoren heb ik de volgende tips;

  • Bedenk een nieuwe tag rondom een thema dat veel mensen aanspreekt (feestdagen, grote winkelketen, lifestyle) en originele vragen. Dan zullen anderen sneller geneigd zijn om die over te nemen.
  • Het is natuurlijk de bedoeling dat anderen de tag overnemen. Vraag dus in een tribegroepje (app, Facebookgroep of Instagram) wie graag getagd wil worden. Dan weet je tenminste zeker dat je tag niet direct uitsterft. Voor anderen is het ook een meerwaarde om hieraan mee te werken omdat ze dan een linkje ontvangen naar hun homepage.
  • Vermeld onderaan je tag dat, als anderen hem overnemen, je het waardeert als ze naar jou als bedenker verwijzen.
  • Wat eventueel kan helpen is om aan te geven dat je een overzicht maakt van iedereen die jouw tag heeft overgenomen. Bloggers zullen dan iets sneller geneigd te zijn om hem dan in te vullen. Doe dat dan niet onder de originele tag, maar op een aparte pagina, om die directe linkruil te voorkomen en beide linkjes niets meer waard zijn.

En dat is het eigenlijk, daarna is het afwachten.

Bloggers gezocht

In de groep bloggers gezocht komen regelmatig oproepjes voorbij. Van structurele of eenmalige gastblogs binnen een bepaald thema, een vraag of bijdrage aan een blog en nog veel meer. In principe altijd met vermelding en verwijzing naar de originele bijdrager. Dit wordt vaak erbij vermeld in het oproepje. Door dit soort oproepjes in de gaten te houden en er een bijdrage aan te leveren kan je dus makkelijk werken aan je linkprofiel. De ene keer zal je er wel wat meer voor moeten doen dan de andere.

Volgende
Vorige

Comment ( 1 )

  • Fijne tips voor een onderdeel waar ik nog wel wat in zou mogen doen. Dank je wel voor de tips en de uitleg.

Enroll Your Words

CommentLuv badge

To Top
// and these part of the code may be inserted in the end of HTML document of your website to exclude delays in loading of your main content.