Recensie: Lego de film 2 & Verslag première

Onderweg in de trein naar Utrecht krijg ik een appje van mijn lichtelijk jaloerse man. “Veel plezier!” Want ik ga de première van De Lego film 2 meemaken. En of wij veel plezier gaan maken 😊

Real Life Lego café

Voor de eerste keer een première bijwonen. En wat voor één! We staan in de rij te wachten om onze tickets te showen. Hoewel wachten vaak een saaie bedoeling is, is daar in dit geval geen sprake van. We krijgen warme chocolademelk aangeboden uit een Lego Café! Een café gemaakt van mega legoblokken. Nee, geen Duplo. Echte mega mega megablokken! Je ziet op onderstaande foto een legobloem. Dat geeft je een indicatie hoe groot ze zijn. Er staat een bruin bankje bij het café met de merknaam erop. Het chocolademelkkraampje is van grote legoblokken en -dakpannen gemaakt. Ik probeer het zo goed mogelijk te omschrijven, want de foto ontbreekt. Eerlijkheidshalve was het de bedoeling dat ik een gehele foto zou maken van dit geweldige café. Maar ik moet je bekennen dat wij nogal overdonderd waren door de hele happening. Daarentegen hoop ik dat ik je nieuwsgierig heb gemaakt, zodat je deze week zelf een kijkje gaat nemen. Het is de moeite waard!

De première

En dan zetten wij onze eerste voetstappen binnen Kinepolis. We houden rechts aan. Zien we opeens lichtflitsen aan onze linkerkant. Ik doe een stapje naar voren en zie dat ik bijna in de fotoshoot van de BN’ers loop. Oh help, We maken met blozende wangen rechtsomkeer. We worden ontvangen met een ontelbare keuze uit drankjes, een cakejes en bananen. Als we de zaal binnenlopen vertraagt de rij. Ik zie mensen met flesjes drinken, popcorn, 3D-brillen. Ik zoek haastig naar mijn portemonnee, maar de rij slinkt nu vrij snel. Ik zoek naar een pinapparaat, maar ik vind hem niet. En op dat moment zie ik dat het gratis is. Ik sta verbijsterd te kijken. Je leest het vast: ik ben nogal een amateur op het gebied van premières. We lopen naar binnen en alle stoelen zijn gevuld. Niet met mensen, maar met gevulde legotasjes. Mijn dag kan al niet meer stuk. Ik neem plaats in mijn bioscoopstoel en moet even bekomen van al deze verwennerij.

De film

Patrick Martens presenteert de opening. De BN’ers komen om de beurt naar binnen gewandeld onder luid applaus. Pip Pellens wordt geadoreerd door mijn dochter vanwege haar broek vol met hartjes. Georgina’s olijke gezicht is de hele tijd olijk. En dan begint Gerard te praten en heb ik even een adoreermomentje. Wat heeft hij toch een prachtige diepe stem. Wij zitten op rij 4 en aanschouwen het tafereel van dichtbij. En dan is het zover, de film start!

Verhaallijn

Emmet dartelt vrolijk rond in een wereld die er niet zo vrolijk uitziet. Maar het enthousiasme krijg je niet uit Emmet. Tot ergernis van anderen. Onder andere Lucy wil graag dat hij eens volwassen wordt. Alleen Emmet wil graag zichzelf blijven. En opeens wordt zijn stad aangevallen en zijn vrienden worden ontvoerd om het huwelijk van Koningin Wiedanook Watdanook bij te wonen. Kan de onvolwassen Emmet zijn vrienden redden en dit huwelijk stoppen?

Vanaf welke leeftijd geschikt?

De film zit boordevol humor voor kinderen en volwassenen. Kinderen vanaf 6 jaar begrijpen de humor, het is leuk om ze te zien grinniken wanneer Emmet zijn huis showt met waterglijbaan in de kelder. Het is geweldig om te zien hoe de legoblokjes voor alles worden ingezet. Deze film is uitermate geschikt voor kinderen van 6 jaar en ouder. Een prachtige film waar niets is wat het lijkt. Waar de vingerafdrukken op de legoblokjes te zien zijn en het eindigt in een waardevol moraal.

Mijn man had deze review niet nodig. Hij was er al van overtuigd dat hij deze film per se moest zien. Voor de twijfelaars. Deze film is een aanrader voor kinderen. Ja, ook voor grote, volwassen kinderen 😊

Anita Schokker

Blogger at Mama in de val
Ik mag mijzelf mama noemen van drie ongelooflijk leuke kindertjes. Op het moment van schrijven zijn ze 7,4 en 1 jaar. Over een jaar zal dat weer anders zijn 🙂