Kinderen en hun sport

Over het algemeen kan je kind vanaf het vierde levensjaar kennismaken met sport (uitzonderingen daargelaten). Het belangrijkste op deze leeftijd, en eigenlijk wel op alle leeftijden, is dat ze er plezier aan beleven. Soms wordt er ook voor gekozen dat het kind eerst een zwemdiploma moet halen voor het verder mag met een andere sport. Probeer te vermijden je kind per se op schaken te doen, terwijl de energie aan alle kanten eraf spat en hij op elk willekeurig moment aan het breakdancen is. Je loopt dan het risico dat de lol er gauw af is. Of ergens voor te kiezen omdat mama of papa dat zo leuk vinden en je kind het helemaal niets vindt. Vaak kan je daarom eerst een proefles volgen voordat je voor een heel jaar lidmaatschap betaalt. Belangrijk is dat je kind sporten (en dus bewegen) leuk vindt en niet dat er verwacht wordt de nieuwe wereldkampioen in spe te zijn.

Lees ook: Sportkeuze voor kinderen

Waarom sporten?

Uit onderzoek is gebleken dat sporten gezond is. En dat verkeerd aanmoedigen minder gezond is. Dat is op zich niet heel erg verrassend. Sporten helpt kinderen zich meer te ontspannen en minder te vervelen. Het verbetert hun conditie, gaat overgewicht tegen, is goed voor hun zelfvertrouwen en leert hen omgaan met allerlei emoties, zoals boosheid wanneer er wordt verloren. Daarnaast leren ze meer contact maken met vriendjes en vriendinnetjes. Kortom, voldoende redenen om je kind lekker te laten sporten.

Motivatie versus pushen

Kinderen zouden niet teveel gepusht moeten worden. Pushen gaat namelijk vooral over wat de ouder graag wil dat het kind laat zien. Bijvoorbeeld meer fanatisme, meer doorzettingsvermogen, meer conditie kweken. Het gaat dan niet over de wens van het kind. Oké, het kost je misschien je nagels om te zien dat je kind pulkjes staat te draaien tijdens de volleyballes, maar als je kind stralend het veld afkomt en één en al enthousiasme laat zien dan is dat ook wat waard toch? Maar hoe zit het dan met je kind stimuleren? Natuurlijk is het goed om je kind te stimuleren, soms heeft het net even dat ene zetje nodig, net die ene aanmoediging om lekker los te gaan. En dat is prima. Wanneer echter de druk van uwe hoogheid ‘prestatie’ komt kijken, zou ik een stapje terug doen.

Ik ben zelf vroeger altijd wel gestimuleerd om te sporten en om een muziekinstrument te leren spelen. En ik moet zeggen, daar heb ik nog altijd profijt van. Nu vond ik het zelf ook leuk om te doen, dat scheelt een slok op een borrel. Dus vind vooral een balans tussen aanmoediging en je kind lekker laten aanmodderen.

Welke sport kiezen?

Een en ander hangt ook af van de leeftijd. Mijn dochter van vier doet sinds een paar maandjes ninjutsu met haar vader. Spelenderwijs leren ze onder andere aarden, rollen, zichzelf verdedigen en dit alles met een vleugje lol en plezier. Als iets niet lukt dan is het niet fout, maar dan lukt het gewoon nog niet. Niet meer niet minder.

De leeftijd waarop kinderen kunnen gaan sporten hangt ook af van de aard van de sport. Babyzwemmen is bijvoorbeeld geschikt voor baby’s. Peutergym; de naam zegt het al, kan vanaf peuterleeftijd. Lekker bewegen op muziek, gevoel krijgen voor ritme en samen lol maken. Soms zelfs samen met papa of mama, wie wil dat niet? Rugby daarentegen zou ik niet vanaf vier jaar adviseren. Evenals waterpolo. Is toch wat lastig, met zwembandjes en al proestend door het water ploeteren.

Op internet is van alles te vinden over diverse sporten en de leeftijd om ermee te beginnen.

Lees ook: Sportkeuze kinderen; welke sport kiezen?

Handleiding voor supporters in de dop

Omdat niet alles geaccepteerd wordt als het gaat over de aanmoediging van je kind heb ik een handleiding opgesteld. Dus wil je getolereerd worden, let goed op!

  • Schreeuwen is een ‘no-go’. Hoe lastig het ook is, wanneer je kind mijlenver staat te dagdromen en je ziet de bal aankomen en droomt over een geweldige actie, links, rechts erlangs, hakje en dan met een stiftje de bal tussen de palen… Niet doen! Het schijnt voor kinderen erg verwarrend te zijn als er van alle kanten instructies geschreeuwd worden. Daarnaast hebben wetenschappers ontdekt dat wanneer er geschreeuwd wordt het angstcentrum in de hersenen geactiveerd wordt. De impact is net zo groot als dat van een alarm of een sirene. (Andersom werkt dat ook zo wanneer mijn kinderen schreeuwen naar mij, realiseer ik me nu. Vandaar dat ik er dan vaak voor kies om onder tafel te gaan zitten, ik word gewoon bang eigenlijk).
  • Kinderen weten op een gegeven moment niet meer naar wie ze nu moeten luisteren, naar coach of naar alle beste stuurlui die aan wal staan. Tip: laat de coaching aan de coach over.
  • Vechten vindt men ook niet zo leuk. Ik kan me geen voorbeelden voor de geest halen waar er bij een balletuitvoering gevochten werd, langs de zijlijn bij de voetbal gebeurt dit echter vaker dan men lief is ben ik bang. En ben je dan trots op jezelf, vraag ik me af? Loop je dan terug naar huis met het idee dat je de wereld een klein beetje hebt verbeterd? Dat je je cursus ‘assertiviteit, hoe kom ik op voor mezelf?’ een beetje hebt verdiept en om je heen bent gaan meppen. Dat je dan naar de evaluatiebijeenkomst gaat en een powerpointpresentatie kunt laten zien over je bereikte mijlpalen? Ik vraag het me af. Niet doen, nooit, is mijn idee.
  • Pushen niet doen. Stimuleren wel doen. Het is niet erg als je kind een keer een training overslaat. Het is wel goed om uit te leggen waarom het belangrijk is om regelmatig te oefenen. Overigens vergroot het misschien ook nog wel de kans op faalangst wanneer de druk om te presteren te groot wordt. Zoek daar een balans tussen. En als je kind echt niet wil gaan, kijk dan eens of hij de sport nog wel zo leuk vindt. Is er misschien iets anders dat zijn aandacht heeft getrokken? Laat hem kennismaken met andere sporten. Bijna overal kun je wel een keer een proefles doen.

Lees ook: Faalangst kind; Wat is faalangst en tips hoe er mee om te gaan

Sporten bij financieel beperkte middelen

Alle kinderen moeten kunnen sporten. Ook wanneer ze mentaal, fysiek of financieel beperkt zijn. Vaak zijn er met een beperkte portemonnee best mogelijkheden wanneer je dit bespreekbaar maakt. Of vraag eens bij je gemeente wat de mogelijkheden zijn.

Op regelhulp.nl kun je kijken of je een bijdrage kan krijgen om bijvoorbeeld contributie of sportspullen (deels) vergoed te krijgen. Zo hoeft geen enkel kind sportloos thuis te zitten.

Doet jouw kind aan sport?

Loes van 't Hooft

Loes van 't Hooft

Ik ben moeder (35)van 2 kinderen in de leeftijd van heel ondeugend en een beetje ondeugend.
Daarnaast werk ik als verpleegkundige in de psychiatrie.
Ik neem het moederschap met een vette knipoog, dikke glimlach en een flinke korrel zout.
Loes van 't Hooft
Summary
Review Date
Reviewed Item
Kinderen en sport; waarom belangrijk voor ontwikkeling kind
Author Rating
51star1star1star1star1star

No Comments

Enroll Your Words

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

To Top