Zit jouw kind wel veilig in de auto?

Er lekker op uit met je kleintje: je droomt tijdens je zwangerschap misschien al van leuke uitjes met elkaar. Helaas is niet alles met de wandelwagen te bereiken, dus zal je toch ook het vervoer met de auto onder ogen moeten zien. Jouw kindje moet uiteraard goed beschermd mee. Maar weet je ook hoe? Want voor iedere leeftijdsgroep zijn er andere eisen en andere soort stoelen. Sinds kort is er ook de i-Size-wetgeving waar de autostoel aan moet voldoen. Dat is wel wat anders dan toen je vroeger zelf in de kinderwagenbak van de wandelwagen zat vastgeklemd op de achterbank met de bijrijdersstoel en er geen gordels waren.

Lees ook: Review: Maxi Cosi AxissFix met airbags; nog veiliger in de autostoel

Baby’s in de auto

Voor het eerst met de auto op stap. Veel kindjes vinden dat helemaal geen probleem. Bij mij was het zelfs zo dat ik met één van mijn mannen expres ging rijden omdat het de enige manier was om hem overdag even te laten slapen! Kinderen vervoer je in autostoelen. Voor baby’s zijn dit een soort kuipstoeltjes waar ze tot en met 12 maanden in vervoerd mogen worden. Het voordeel van deze autostoelen (in de volksmond meestal Maxi Cosi genoemd, maar er zijn natuurlijk meer merken) is de draagbeugel waar je hem aan kan vasthouden zodat ze kunnen blijven zitten als je ergens bent. Er zijn onderstellen te koop, waardoor je er zelfs met adapters een buggy van kan maken.

Tot wanneer in welke autostoel?

Autostoeltjes zijn ingedeeld in leeftijd- of lengtegroepen. In dit overzicht zie je welk soort zitje geschikt is voor welk gewicht en lengte. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 73% hun kind niet in een veilige autostoel vervoert en bijvoorbeeld te snel overstapt, de stoel niet goed heeft bevestigd of kinderen niet goed vastzitten.

Babystoeltjes

Voor baby’s tot ruim 1 jaar: Groep 0(+) (tot 13 kg) zitje of i-Size tot zo’n 75 cm.

  • Deze autostoeltjes worden in achterwaartse rijrichting geplaatst. Het kind zit dus met de rug naar de rijrichting. Deze positie biedt meer steun aan het hoofd en de nek van het kind bij een frontale botsing.
  • Bevestiging van het autostoeltje is vaak met de autogordel of met behulp van Isofix-bevestigingspunten. Als je kuipstoel geen isofix heeft, is er een onderstel die je kan bevestigen met isofix en daar de maxi cosi op kan klikken. Aan de voorkant zit er een derde poot die voor extra stabiliteit zorgt.
  • Het kindje zelf wordt in het autostoeltje vastgezet met een harnasgordeltje, vaak is dit een driepunts- of een vijfpuntsgordel.
  • Overstappen op een volgende autostoel wordt pas geadviseerd als je kind zwaarder is dan 13 kg of wanneer het hoofdje boven het stoeltje uitkomt.

Kinderstoeltjes:

Voor peuters van ongeveer 9 maanden tot 4 jaar: Groep 1 (van 9 tot 18 kg) of i-Size tussen 60 en 105 cm.

  • In Groep 1-autostoeltjes zit het kind meestal in de rijrichting van de auto. In i-Size-stoeltjes kijken kinderen achteruit tot ze minimaal 70 cm zijn.
  • De autostoeltjes worden vaak vastgezet met de 3-puntsgordel die aanwezig is in de auto, maar er komen steeds meer Isofix-stoeltjes voor deze groep op de markt. Daardoor zit er veel minder speling in de auto.
  • Het kind zelf wordt in het autostoeltje vastgezet met een drie- of vijfpuntsgordel.
  • Het kinderautostoeltje is bedoeld voor kinderen die al zelfstandig kunnen zitten.
  • Vaak heeft de autostoel meerdere standen zoals een slaapstand waarin je de rugleuning / zitting kan plaatsen.

Tip: er is sinds oktober 2017 ook een autostoeltje met ingebouwde airbags verkrijgbaar.

Zittingverhoger

Voor kinderen van ongeveer 3 tot 12 jaar: Groep 2/3 (van 15 tot 36 kg) of i-Size tussen 100 – 135 cm.

  • Vaak worden autostoeltjes voor groep 2 (tot 25 kg) en groep 3 (vanaf 25 kg) gecombineerd zodat je niet een nieuw autostoeltje hoeft te kopen. Vroeger was een zitkussen voldoende. Tegenwoordig is een autostoel verplicht.
  • Dit soort autostoeltjes zijn zitting- of autostoelverhogers waarin het kind rechtstreeks met de veiligheidsgordel, die aanwezig is in de auto, wordt vastgezet. Omdat het kind hoger zit, past de gordel beter. Vaak zit er bovenaan ook een steun zodat hij schuin over het lichaam gaat over de schouder en niet in de nek snijdt en de heupgordel over de heup in plaats van buik.
  • De zittingverhogers hebben meestal, en bij voorkeur, een rugleuning om het hoofd te steunen en de gordel te geleiden. Vanaf februari 2017 zijn zittingverhogers zonder rugleuning alleen nog toegestaan voor kinderen groter dan 125 cm en 22 kg.
  • Autostoelverhogers met hoofdsteun en zijsteunen (ook wel ‘sidewings’ genoemd) genieten de voorkeur vanwege de betere bescherming bij een aanrijding van opzij.
  • De rugleuning is meestal in hoogte verstelbaar zodat deze meegroeit met je kind. De rugleuning zorgt er ook voor dat het kind iets naar voren komt en daardoor de knieën kan buigen. Dat zit prettiger en voorkomt onderuit zakken.
  • De nieuwe modellen zitverhogers worden ook vastgezet door middel van een isofix-bevestiging.

Met gordel

Vanaf 1.35 mag je kind in de auto vervoerd worden zonder zitting maar met een gordel. Heeft je kind last van de riem kan je een gordelverlager gebruiken of toch nog een zitje.

Naast deze groepen zijn er ook zogenaamde meegroeistoelen aanwezig waarbij de stoel zogezegd meegroeit. Deze stoelen zijn niet per definitie ook veiliger, omdat ze aan meerdere eisen moeten voldoen. Let hier dus goed op bij de aanschaf.

Autostoeltjes verplicht? Keurmerk en wetgeving autostoeltjes

In Nederland is het verplicht om je kind tot 135 cm te vervoeren in een goedgekeurd autostoeltje. Afhankelijk van de lengte of leeftijd van je kind zijn er aanvullende eisen. Zo moeten baby’s achterwaarts vervoerd worden. Dit vanwege een optimale bescherming van je kind in de auto.

Net als veel andere zaken zijn ook aan autostoeltjes eisen gesteld. En dat is maar goed ook. In Europa zijn auto-ongelukken de grootste oorzaak van kindersterfte. Met deze wetgeving wordt de kans hierop zo klein mogelijk gemaakt. De Europese veiligheidseisen worden aangeduid met i-Size. Op het stoeltje moet dit vermeld zijn. Dit kan op een label of op een sticker zijn. Omdat niet iedere auto hetzelfde is, is het verstandig om voor de koop even te kijken of het stoeltje wel goed past in jouw auto! Natuurlijk let je ook goed op de toegestane lengte. Dit kan je ook vinden op het keuringslabel.

Sinds 2013 nieuwe normen: i-Size. Hierbij gaat men uit van lengte en leeftijd. Door de i-Sizenorm is het volgende veranderd:

  • Kinderen moeten tot minimaal 15 maanden achterwaarts vervoerd worden.
  • Stoeltjes met gordelbevestiging verdwijnen van de markt.
  • Alleen stoeltjes met isofix-methode op de markt.
  • Huidige en nieuwe regelgeving gelden allebei tot 2018.

Veel nieuwe auto’s hebben ‘i-Size ready’ -zitplaatsen. Natuurlijk moet je hier rekening mee houden bij de aanschaf van je stoel, want dit werkt weer heel anders. Hiervoor zijn speciale i-Size-stoeltjes op de markt, met onder andere een isofix-bevestiging. Dit zijn een soort van metalen beugels in de zitting waar je de autostoeltjes aan bevestigt zodat er absoluut geen speling meer is. Tegenwoordig is er zelfs een driepuntsfix, waarbij je de derde riem van de bovenkant van het autostoeltje bevestigt aan een ring aan de achterkant.

i-Size norm

Grote veranderingen binnen de i-Size norm is dat kinderen langer achterwaarts vervoerd worden. Jonge baby’s in een maxi cosi worden natuurlijk al achterwaarts vervoerd. In de praktijk gaan ze tussen de 8 en 12 maanden over naar een autostoel. Veel doordat je dan contact kan hebben met je kindje terwijl het achterin de auto zit. Binnenkort wordt je verplicht om tot ze 15 maanden zijn ze achterwaarts te vervoeren. Dit is veiliger omdat bij een botsing je kind in het stoeltje wordt gedrukt om de klap op te vangen. Bij jonge kinderen is de nek niet stevig genoeg, waardoor deze beschermd wordt. Ook worden de nieuwe autostoelen standaard getest op zijwaartse botsingen. Dat is nu ook nog niet het geval.

De ouderwetse autostoelen worden vaak bevestigd met de riem, en in een enkel geval met iso-fix. Dit zijn twee oogjes waar je de stoel aan vast klikt. Bij de nieuwe i-Size norm komt daar nog een derde bevestigingspunt bij; namelijk op de grond. Dit is belangrijk omdat je dan altijd zeker bent dat de autostoel goed vast zit. Dit is wel een prettig idee, heb onlangs nog gehad dat een stoeltje goed vast zat met de riem maar toch schuin ging. Dan schrik je wel eventjes.

Het derde grote verschil is de indeling. Deze gaat niet meer uit van gewicht maar op lengte. Ik weet nog goed dat ik bij onze eerste aan het consultatiebureau vroeg wanneer je kind precies over moest. En zij daar geen antwoord op hadden. Het antwoord online kwam vooral neer op zo lang mogelijk in de maxi cosi. In ieder geval tot het hoofd er niet bovenuit steekt. Dat hebben we dus ook bij beide aangehouden en pas na een jaar echt de overstap gemaakt. Bij de i-Size norm is er een indeling op lengte.

  • Achterwaarts gerichte stoel; tot 83 cm, verplicht tot 71 cm en 15 maanden.
  • Voorwaarts gerichte stoel; langer dan 71 cm en ouder dan 15 maanden
  • Combinatiestoel; tot 83 cm in achterwaartse stoel en daarna omgedraaid.

Gefaseerde invoering

Zoals ik al schreef wordt deze wetgeving gefaseerd uitgevoerd. Waarbij momenteel fabrikanten worden gestimuleerd om onderzoek te doen en zelf een achterwaarts stoeltje te ontwikkelen. Dit was al bekend toen ik twee jaar geleden voor onze dochter op zoek ging, maar helaas waren ze toen nog niet op de markt. Ik heb zelfs overwogen om er dan eentje uit Scandinavië of Amerika over te laten komen omdat ik veiligheid het belangrijkste vond. Nu zijn we twee jaar verder en merk je dat de eerste achterwaartse autostoelen op de markt komen. Nu wordt je niet gedwongen om gelijk naar de auto te rennen, tot en met 2018 blijft de oude norm gelden. Met een beetje geluk zitten jouw kinderen dan al op een stoelverhoger of zonder iets in de auto.

Bij anderen in de auto

Niet alleen ouders hebben er moeite mee hun kind veilig mee op pad te nemen, voor bijvoorbeeld opa’s en oma´s lijkt dit nog lastiger. Het onderzoek laat zien dat de kans groter is dat kinderen onveilig in de auto zitten als ze door iemand anders dan de ouder worden vastgezet. Gaat je kind met iemand anders mee in de auto? Zorg ervoor dat er een autostoel aanwezig is en leg als ouder daarom goed uit hoe het werkt. Zelf heb ik altijd een opblaasbare autostoel in de auto liggen. Dit neemt weinig ruimte in en als er dan een vriendje of vriendinnetje mee komt van school, zit het toch een stuk veiliger dan los in de auto.

Achterwaarts vervoeren

Onderdeel van de i-Size-wetgeving is dat je baby achterwaarts vervoerd moet worden. Zolang je kindje in de achterwaartse stoel past, is het het veiligst om hem of haar tegen de rijrichting in te plaatsen. Je baby is natuurlijk extra kwetsbaar. Dus zal je begrijpen dat hij in de auto extra bescherming nodig heeft. Zeker omdat de nek van een klein kind nog niet sterk genoeg is en daarom niet zo veel kan hebben. Door je baby tegen de rijrichting in te vervoeren is de kans op blessures bij een aanrijding minder groot doordat ze in het stoeltje worden gedrukt. Krachten op het nekje bij een frontale botsing zijn namelijk tot 5 keer zo laag.

Autostoelen die voldoen aan de i-Size-norm kunnen kinderen achterwaarts vervoeren tot een leeftijd van minimaal 15 maanden. Volgens de R44-norm mag je kind vanaf 9 kg vooruit kijken. Het advies is om pas over te stappen op een volgende autostoel als je kind te zwaar wordt volgens de veiligheidsvoorschriften van het stoeltje of het hoofdje boven de schaal van het zitje uitkomt. Er zijn tegenwoordig ook autostoeltjes die met je baby meegroeien, deze zijn wel duurder dan andere autostoeltjes. Maar aangezien je de kuip omdraaien naar voren kan je er ook langer gebruik mee maken en scheelt het in de kosten voor een volgende autostoel.

Voorin of achterin de auto?

Dit is iets wat ik niet had verwacht, maar er zijn geen leeftijdseisen aan het voorin of achterin vervoeren van je kind in de auto. Ook je baby mag voorin de auto vervoerd worden. Er zijn wel echter een aantal ‘voorwaarden’ om je kind veilig te vervoeren:

  1. Kinderen kleiner dan 1,35 meter moeten in Nederland altijd in een kinderstoeltje of zitverhoger vervoeren. Voorin én achterin.
  2. Zit je kindje voor in de auto op de passagiersstoel; schakel dan de airbag uit of als je niet weet hoe dat moet plaats je kind dan achterin.
  3. Beschikt de autostoel over een isofix-bevestiging dan is dit vaak alleen mogelijk op de achterbank. Over het algemeen zit er voor in de auto geen isofix.
  4. Zitten er geen gordels achterin de auto, moeten kinderen onder de drie jaar voorin vervoerd worden. Zitten voorin ook geen gordels, mag je kind niet in die auto vervoerd worden.
  5. Als op de achterbank al twee autostoeltjes en/of zittingverhogers in gebruik zijn en er geen plaats meer is voor een derde, dan mogen kinderen van 3 jaar en ouder op de achterbank de autogordel gebruiken. Het is daarbij niet toegestaan om de driepuntsgordel als heupgordel te gebruiken, door het schuine gedeelte achter de rug te laten lopen.
  6. Als kinderen incidenteel (dus niet wekelijks naar de sportclub) in andermans auto meerijden, dan mogen kinderen ouder dan 3 jaar zonder autostoeltje of zittingverhoger vervoerd worden. Mits het om een korte afstand gaat en alle aanwezige autostoeltjes gebruikt zijn. Het is echter veiliger om voor de zekerheid een stoelverhoger (zonder rugleuning) achterin de auto te hebben liggen voor als er een vriendje meerijdt. Er zijn tegenwoordig ook opblaasbare zitverhogers die handig zijn voor op reis.
  7. Uitzondering is het vervoer in de taxi als er geen kinderzitje aanwezig is. Dan mogen kinderen tot drie jaar ook ‘los’ op de achterbank en voor kinderen langer dan 1.35.

Vervoer je een kind kleiner dan 1,35 meter zonder kinderzitje? Of heb je een kinderzitje in tegengestelde richting geplaatst terwijl de airbag aan stond? In alle gevallen volgt een boete van 140 euro (Openbaar Ministerie, 2018).

Slapen in de auto

Zoals gezegd ging mijn mannetje eindelijk slapen als we in de auto reden. Toch moet je hier even mee opletten. Een autozitje is hier niet voor gemaakt. Zet het nooit onbeheerd op een tafel ofzo, want door het wippen wat ze doen kunnen ze verplaatsen…met alle gevolgen van dien. Kijk goed of je kindje goed kan ademen (uiteraard geldt dat ook tijdens slapen in de auto) én probeer wel zijn jasje en zo, zo los te maken dat hij of zij het niet te warm krijgt! Beter is het natuurlijk om jouw kindje gewoon eruit te halen. Misschien slaapt hij of zij wel gewoon lekker verder…

Jonge baby’s blijken door hun, in verhouding natuurlijk, grote hoofd snel met hun kin tegen hun borstje te zakken, waardoor ze moeilijk kunnen ademhalen. Een studie uit Nieuw Zeeland heeft dit ontdekt. Hierdoor kunnen dus levensgevaarlijke situaties ontstaan. Houd dan ook altijd toezicht en laat je kindje dus niet onnodig lang in het stoeltje liggen. Sommige kindjes, met bijvoorbeeld hartafwijkingen of die ziek zijn, lopen nog meer risico. Daarnaast geeft een langdurig gebruik van deze stoeltjes of bijvoorbeeld een wipstoeltje het risico te geven op een plat of scheef hoofd! Omdat het kindje niet echt kan bewegen is het eveneens niet bevorderlijk voor zijn motorische ontwikkeling.

5 tips om je kind veilig te vervoeren

Ouders kunnen met een paar tips de veiligheid van kinderen in de auto al flink verbeteren:

  • Installeer je autostoel altijd conform de handleiding. Neem de tijd om je goed te laten voorlichten. Belangrijk is dat de autogordels niet gedraaid zijn, de juiste route volgen en goed zijn vastgeklikt.
  • Gebruik je ISOFIX? Check of alle bevestigingshaken goed vastzitten. In het geval van de baby- en peuterautostoel moet ook het derde bevestigingspunt gebruikt worden.
  • Trek de gordels van de autostoel goed aan. Er mag maximaal één centimeter ruimte tussen de gordel en het lichaam zitten.
  • Let bij een peuterautostoel op de hoogte van het harnasje. Er mogen maximaal 2 vingers ruimte tussen het harnasje en de schouder zitten.
  • Is jouw kind toe aan een kinderautostoel? Gebruik een autostoel mét rugleuning.

Kijk hier voor onze voorlichting over het veilig vervoeren van jouw kind.

Nieuw of tweedehands autostoeltjes kopen

Autostoeltjes zijn vast tweedehands een stuk goedkoper en daardoor fijner voor je portemonnee. Het is wel goed om hier heel kritisch in te zijn. Een stoeltje ouder dan zes jaar moet je eigenlijk niet willen kopen. Daarnaast moet je er ook zeker van kunnen zijn dat het stoeltje of zitje niet beschadigd is of zelfs maar bij een aanrijding betrokken is geweest. Dan is de veiligheid namelijk niet meer te garanderen. Dan betaal je toch liever meer?!

Tips bij gebruik en keuze van een autostoel

  • Een open deur, maar toch zeg ik het even: zorg dat het stoeltje goed vast staat in de auto. Op steeds meer autostoelen zit er een soort controle die groen kleurt om te bevestigen dat hij goed vast zit.
  • Als je de stoel bevestigt, controleer dan of er geen speling op zit!
  • Niet iedere stoel werkt hetzelfde, dus wees slim en lees de gebruiksaanwijzing of check een instructie op YouTube.
  • Als de voetjes uitsteken is de stoel nog niet te klein. Maar uiteraard wel als het hoofdje boven de rand uit gaat komen.
  • Let vooral goed op het gewicht als je twijfelt of je moet overstappen op een volgende autostoel.
  • Controleer ook of de sluiting van het tuigje makkelijk te openen is voor jou, maar niet voor je kind. En of de banden verstelbaar zijn.
  • Let bij de aanschaf ook op de bekleding van het autostoeltje.
  • Vervang na een ongeluk het stoeltje. Ook al lijkt er niets aan de hand!
  • Bij erg lange autoritten regelmatig pauzes houden en je kleine even lekker laten spartelen op een vlakke oppervlakte.
  • Lees als je een keuze gaat maken de test van de Consumentenbond om te weten welke autostoeltjes wel of niet veilig zijn.
  • Het advies is om je kind maximaal twee uur per dag in een maxi cosi te laten zitten.
  • Als je op vakantie gaat met de auto is het goed om even te letten op de eisen in dat land, in sommige landen is het verplicht om je kind tot 1.50 in een autostoel te vervoeren.
  • Controleer altijd of je kind goed vast zit voor je wegrijdt. Ook als het zichzelf vast zet.

Dat ouders zich goed verdiepen in de juiste installatie van de autostoel is van levensbelang. Judith van Sambeek, Marketingmanager bij Maxi-Cosi stelt: “Het installeren van een autostoel is lastig. We adviseren ouders altijd goed de handleiding te lezen en eventueel instructiefilmpjes te bekijken voor de juiste installatie. Laat het bij twijfel checken door een expert, bijvoorbeeld bij een erkend verkooppunt of de autostoelenfabrikant.”

Onveilig in een veilige autostoel

8 op de 10 kinderen zitten niet veilig in de auto. De helft van de autostoelen is niet goed geïnstalleerd. Ook het vastzetten van kinderen in de autostoel gaat vaak mis. 6 op de 10 kinderen zit te los in de autostoel doordat ouders de gordeltjes van het harnasje niet goed aantrekken. Dit blijkt uit recent onderzoek van de Taskforce Kinderveiligheid, uitgevoerd door VeiligheidNL, onder kinderen van 0 tot en met 8 jaar. De Taskforce Kinderveiligheid, een samenwerkingsverband van o.a. VeiligheidNL, Maxi-Cosi, Erasmus MC en kinderchirurg-traumachirurg dr. William Kramer, vindt de resultaten verontrustend en roept ouders met klem op om de autostoel met aandacht te installeren en het kind goed vast te zetten.

Het kiezen van de juiste autostoel voor de baby, peuter of kind gaat in vrijwel alle gevallen goed (93%). “Een schokkend resultaat is dat 9 op de 10 ouders denken dat ze hun kind veilig vervoeren,” zegt Saskia Kloet, programmamanager Opgroeien bij VeiligheidNL. “Met het kopen van de juiste autostoel ben je er echter nog niet. De volgende stappen zijn de correcte installatie van de autostoel in de auto en het goed vastzetten van je kind in de autostoel. Daarbij gaat nog veel mis. De gordel zit vaak gedraaid, volgt niet de juiste route, de gordel is niet goed vastgeklikt of de riempjes zitten veel te los.”

Vooral bij de kuipstoel hoor je dit wel eens voorbij komen, dat ouders er opeens achterkomen dat de manier waarop zij voorheen de kuipstoel vastzetten anders is dan wat eigenlijk zou moeten waardoor er ook opeens veel minder speling is. Zelf heb ik dat altijd voorkomen door gebruik te maken van een iso-fix base die met iso-fix wordt vastgezet en je je kind vastklikt. Dan weet je zeker dat hij juist in de auto is bevestigd. Daarnaast zie je zeker nu in de winter wel dat baby’s met winterjas in de gordels worden vastgezet. Doordat een winterjas dik is, zitten de riempjes dan vaak een stuk minder strak en is er bij een botsing teveel speling. Beter is het daarom om je baby zonder winterjas in de stoel te zetten en vervolgens in een goedgekeurd wikkelkleed warm te houden. Waarbij het belangrijk is dat er gaten of uitsparingen zijn voor de gordels zodat die altijd zichtbaar zijn. Zodat, mocht er iets gebeuren, hulpdiensten of derden direct je kindje uit de autostoel kunnen bevrijden.

Fatale gevolgen

Kinderchirurg-traumachirurg dr. William Kramer ziet dagelijks de gevolgen van het onjuist gebruik van autostoelen: “Kinderveiligheid is een must. Een ongeluk gebeurt in een flits. Bij een frontale botsing en een loszittend autogordeltje schiet het kind als een raket naar voren tegen de voorstoelen of door de voorruit. Dit kan leiden tot levensgevaarlijke verwondingen. Bij een niet goed sluitende gordel of bij een dikke winterjas slaat het hoofdje en de armen met grote kracht tegen de voorstoel en kan de gordel diep insnoeren, leidend tot ernstige inwendige verwondingen. Zorg dus ondanks de drukte in het gezin dat veiligheid voor uw kind nummer één is. In een goed autostoeltje, goed in de gordeltjes en bij baby’s en peuters in een stoeltje geplaatst tegen de rijrichting in.” Dit is daarom ook de nieuwe standaard binnen de wetgeving.

Taskforce Kinderveiligheid

Het observatieonderzoek ‘Veilig vervoer jonge kinderen in de auto’ is uitgevoerd door VeiligheidNL in opdracht van de Taskforce Kinderveiligheid. Het onderzoek is uitgevoerd in juli en augustus 2018 waarbij 470 kinderen van 0 tot en met 8 jaar zijn geobserveerd. Met dit onderzoek vraagt de Taskforce Kinderveiligheid aandacht voor het veilig vervoeren van kinderen in de auto. Het onderzoek is een herhaling én uitbreiding van een observatieonderzoek van de Taskforce uit 2013, waarbij alleen het veilig vervoer van kinderen in de leeftijd van 0 tot 4 jaar is geobserveerd.

Zit jouw kind wel veilig in de auto?

Baby safety seat stockphoto from Shutterstock / new africa

Linda

Publisher at Mamaliefde
Linda is oprichter van Mamaliefde.nl, getrouwd en moeder van een koningskoppel bestaande uit een self-proclaimed prinses en een nieuwsgierige zoon. Verslaafd aan chocola en sinds kort aan bloggen. Houdt van reizen, lekker eten en natuurlijk quality time doorbrengen met het gezin. Altijd in voor een spontane actie.
Summary
Review Date
Reviewed Item
Je kind veilig vervoeren in de auto; wat zijn de regels en welke autostoel / zitverhoger?
Author Rating
51star1star1star1star1star

No Comments

Enroll Your Words

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

To Top