Onlangs kreeg ik op de peuterspeelzaal te horen dat ik teveel zou vragen van onze dochter. Verwachtingen die volgens haar niet realistisch waren, of nog niet nodig. Zelf vind ik het belangrijk dat er een bepaalde uitdaging aangeboden wordt. Dit aansluit bij de ontwikkeling van het kind. Ik ga echt niet verwachten dat onze dochter leert klok kijken, als ze net tot 12 kan tellen. Bijvoorbeeld in het speelgoed dat aangeboden wordt; boekjes, puzzels, zand, muziekinstrumenten of duplo. Het maakt niet uit. Want leren en ontwikkelen moet wel leuk zijn. Onlangs deelde ik wat er allemaal komt kijken bij het spelen van verstoppertje. Een spel dat je doet omdat je het leuk vind, en niet om wat je er van kan leren. Als ze naar school gaan moeten ze al zoveel. 

Lees ook: Taalontwikkeling kind stimuleren bij peuters; Van woordenschat vergroten tot spraak

Taalontwikkeling

De woordenschat is zeer uitgebreid en thuis kletst ze er aardig op los. Soms wat brabbelend, dat je een ondertiteling nodig hebt. Op andere momenten, als ze iets van je wil, weet ze dat heel goed verbaal duidelijk te maken. Natuurlijk het liefst zo snel mogelijk en precies zoals mevrouw het wenst. Op de peuterspeelzaal is ze echter ontzettend stil. Kreeg ik laatst te horen dat ze een aanwijsspelletje hadden gedaan en ze alle woorden wist. Eh, ja dat doet ze al een jaar. Thuis zingt ze er op los, soms vanaf het midden van een liedje, dat je even moet puzzelen om uit te vinden om welk liedje het gaat. En maakt ze ook steeds meer zinnen. Dus met een simpel ‘die’ of ‘drinken’ volstaat het niet meer, dan antwoord ik ‘Wil je wat drinken alsjeblieft?’ waarna er in ieder geval een alsjeblieft volgt en soms ook de rest van de zin. Of andere zinnen. Zoals het geval was op de peuterspeelzaal. Ze is nog geen drie, dus dat was nog niet nodig…

Motorische ontwikkeling

Bij onze zoon vind ik het wat lastiger. Het is duidelijk dat hij wat langzamer is in zijn ontwikkeling. En hem de kans geven om te doen en laten waar hij aan toe is, als hij er klaar voor is. Gewoon in zijn eigen tempo, als zijn spieren er sterk genoeg voor zijn. Zo is hij nu bezig met stappen. Dan steekt hij beide armpjes in de lucht, niet om opgetild te worden zoals voorheen. Maar om zich op te trekken en te gaan stappen. Dit doet hij namelijk het liefste veilig aan mama’s handen. Of die van oma. En ja, dan ben ik ook wel zo’n moeder die dan heen loopt, een half rondje draait en nog weer terug probeert te lopen. Iedere keer een stapje verder, tot hij zich echt laat vallen omdat hij het weer zat is.

Evenwicht?

Toch blijft het zoeken naar het evenwicht. Geen uitdaging bieden zorgt ook niet voor ontwikkeling. Maar wat is voldoende? Dat hij wel uitgedaagd wordt, maar niet over gestimuleerd. Gelukkig is het een vrolijke jongen, die veel lacht. De laatste tijd is hij ook enorm sociaal, voornamelijk richting meisjes die net iets ouder zijn dan hem. Zo had hij laatst drie meisjes om zich heen dreutelen, en maar blijven uitdagen. Jong geleerd zullen we maar zeggen… En als hij iets niet wil laat hij ook wel van zich horen. En dat geldt ook voor onze dochter; ik kijk naar wat ze kan en probeer ze een volgend stapje aan te bieden. Niet dat er consequenties aangeboden worden als het niet gedaan wordt / lukt, maar ik laat haar de keus.

Hoe gaan jullie om met het stimuleren van de ontwikkeling van je kind?

Linda

Publisher at Mamaliefde
Linda is oprichter van Mamaliefde.nl, getrouwd en moeder van een koningskoppel bestaande uit een self-proclaimed prinses en een nieuwsgierige zoon. Met een achtergrond als pedagoge is ze op de hoogte van de theorie, maar weet ze ook dat dat in de praktijk als moeder soms net iets anders kan zitten. Het liefste reist ze de hele wereld over, ze heeft een zwak voor kwalitatief speelgoed en probeert de vele uurtjes werken te compenseren met quality time doorbrengen met het gezin. Daarom ook dat dat haar favoriete onderwerpen zijn om over te schrijven. Altijd in voor een spontane actie.