De term ‘harde buiken’ heb je vast al weleens langs horen komen. Het gaat daadwerkelijk om een hard aanvoelende buik tijdens je zwangerschap. Het is een heel gewoon verschijnsel, hoewel ze ook iets kunnen vertellen… Waarom heb je soms last van een harde buik en wat kan het voor je betekenen?

Lees ook: Symptomen begin bevalling
Lees ook: Overzicht soorten weeën

Wat zijn harde buiken?

In principe zou je harde buiken ook oefenweeën kunnen noemen. Zo word je lichaam zachtjes aan voorbereid op de bevalling. Harde buiken komen dan ook vooral voor aan het einde van je zwangerschap. Toch kunnen ze ook al eerder in de zwangerschap voorkomen. Naast oefenweeën worden harde buiken ook wel Braxton-Hicks contracties genoemd. Overigens heb je er bij een eerste zwangerschap meestal minder last van dan bij een volgende zwangerschap. En bij de derde nog meer etc.

Oefenweeën

Je baarmoedermond zal tijdens de bevalling moeten oprekken om de baby te laten passeren. Dit voel je als een wee. Wat er dan gebeurt is het samentrekken van de baarmoeder. En deze spier, want dat is de baarmoeder eigenlijk gewoon, gaat vooraf even oefenen!

Bandenpijn

Tussen de baarmoeder en je bekken vind je ‘banden’. Inspanning en bijvoorbeeld stress kunnen niet alleen harde buiken veroorzaken, maar ook bandenpijn! In dit geval gaat het dus niet echt om oefenweeën, maar heb je wel last van harde buiken (en bandenpijn).

Wat lokt een harde buik uit?

Naast dit oefenen kunnen harde buiken gestimuleerd worden door andere gebeurtenissen. Het kan zijn dat de baarmoeder vrij snel groeit, waardoor harde buiken uitgelokt worden. Ook een beweeglijke baby kan hiervoor zorgen. Maar ook factoren die niet direct in verband staan met de zwangerschap kunnen de aanleiding zijn. Denk hierbij aan zaken als seks/orgasme, een volle blaas, blaasontsteking, stress en lichamelijke activiteiten (te snelle bewegingen). O ja, het is overigens weer eens een hormonenkwestie die harde buiken laat voorkomen.

Hoe voelt een harde buik?

Een harde buik is niets anders dan een gespannen gevoel, waardoor het lijkt alsof je buik hard is. Je kan het ook als een soort kramp ervaren. Het voelt uiteraard niet fijn, maar het mag eigenlijk geen pijn doen. Gemiddeld zal dit gevoel tussen een halve en een hele minuut aanblijven. Maar dit is per vrouw verschillend. Bij sommige vrouwen kan het ook langer duren.

Kunnen harde buiken kwaad?

Normaal gesproken zijn harde buiken iets wat aan het einde van je zwangerschap er gewoon bij hoort. Komt het echter voor nadat je je hebt ingespannen, dan kan het ook een teken zijn dat je het wat rustiger aan moet doen!

Is het een wee of een harde buik?

Maar dan komt uiteraard de grote vraag om de hoek kijken of het nu gaat om oefenweeën of echte weeën (of voorweeën). Daar zitten wel enige verschillen tussen waardoor je kunt bepalen om wat voor gevoel het gaat.

  • Bij oefenweeën: de tijd tussen de weeën is onregelmatig en er is dus totaal geen sprake van een ritme. Normaliter doen harde buiken geen pijn. Ook mag er nog geen sprake zijn van ontsluiting. Harde buiken zullen niet in sterkte toenemen en meestal zul je deze krampen boven in je baarmoeder voelen.
  • Bij echte weeën kan deze ontsluiting al wel er zijn (maar dat zal je zelf niet kunnen bepalen, daar heb je de verloskundige of gynaecoloog voor nodig), ze doen pijn en komen in een bepaald ritme, waarbij de tussenpozen steeds korter worden.

Wel of niet de verloskundige bellen?

De verloskundige hoef je niet te bellen als je last hebt van harde buiken. Blijven de harde buiken echter voortdurend terugkomen dan bel je haar wel even. Ook als ze pijn doen of als je bloed en/of vruchtwater verliest moet je de verloskundige bellen! Heb je pijn bij het plassen? Laat dit dan ook checken want het kan ook om een blaasontsteking gaan! Of heb je er gewoon een vervelend gevoel bij? Aarzel niet en bel je verloskundige op! Zij kan je het juiste advies geven of je iets moet doen.

Wat doe je tegen harde buiken?

Er zijn wel een aantal factoren die invloed hebben op harde buiken. Door deze toe te passen, kan je het vervelende gevoel enigszins verlichten.

  • Rustig aan doen. Zeker als de weeën na inspanning komen, geeft je lichaam zelf dus al aan dat je te druk bent!
  • Kalm blijven, want stress verergert het alleen maar.
  • Eigenlijk heel simpel, want wie kent het niet bij buikpijn: een warme kruik!
  • Neem een lekker warm bad (of douche).
  • Heb je al geleerd hoe je moet ademen bij weeën? Die helpen ook bij oefenweeën!
  • Harde buiken kunnen tegengegaan/voorkomen worden door ondersteuning te bieden aan je buik. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een buikband of een zwangerschapssteunslip. Laatstgenoemde is ook fijn om lage rugpijn en bandenpijn te verminderen.
  • Geef je buik (en banden) rust door te gaan liggen, bij voorkeur op je linkerzij (in verband met een betere doorbloeding).

Ondersteuning

Kies je voor een buikband of de zwangerschapssteunslip, dan ondersteun je, zoals gezegd, ook je onderrug en je banden. Daarnaast kan een buikband eveneens voorkomen dat je buik onnodig gaat hangen en daardoor zal de huid minder uitrekken. Dit kan voor na je bevalling weer fijn zijn om een mooiere buik over te houden… Nu zijn er verschillende banden waardoor je bijvoorbeeld bepaalde delen van je lichaam extra verlicht. Even goed informeren is dus zeker de moeite waard! Zo zijn er bijvoorbeeld ook bekkenbanden. Overleg eventueel met je begeleider wat voor jou slim is om te doen.

Volg me via:

Wil Cats

Schrijfster at geWILde teksten
Trotse moeder van 4 zoons, gelukkig getrouwd en vrouwtje van een hele 'veestapel'. Maar ook schrijfster in allerlei vormen: zowel voor het geld als voor de passie. Mijn favoriete onderwerp? Precies: kinderen!
Wil Cats
Volg me via: