Soms heb je periodes dat er ineens een heleboel haar achterblijft in je borstel (of in het doucheputje). Geen reden om meteen in paniek te raken, er zijn namelijk genoeg dingen die je kunt doen, om het allemaal weer wat beter te maken. Ik heb zelf regelmatig last van haaruitval. Niet zoveel dat ik kale plekken heb gelukkig, maar ik vind het soms wel vervelend dat er zoveel haar terecht komt op mijn kleding (bijvoorbeeld op mijn schouders). Hieronder lees je hoe je haaruitval tegen kunt gaan.

Fasen van haargroei

Haargroei kent de volgende fasen:

  • De groeifase 2- 6 jaar: Nieuwe haarcellen worden gevormd en groeien.
  • De overgangsfase 1 – 2 weken: Het haartje heeft zijn uiterste lengte bereikt en bereidt zich voor om uit te vallen.
  • De rustfase 1 -3 maanden: Het haartje kan eruit vallen, maar blijft meestal nog 1 tot 3 maanden op de hoofdhuid zitten.
  • De uitvalfase

Gemiddeld verliest een vrouw 50 – 100 haren per dag. Gedurende de zwangerschap verkeren de haren in de rustfase. Veel vrouwen hebben daardoor dikker en voller haar tijdens de zwangerschap. Dit gaat vaak gepaard met een mooie glans over het haar. Dit geldt helaas niet voor elke zwangere vrouw. Sommigen hebben droger haar en een ander merkt geen enkele verandering. Hormonen hebben een verschillende uitwerking per vrouw. Wat ook kan betekenen dat je juist tijdens de zwangerschap last hebt van haaruitval. Er kunnen zelfs kale plekken ontstaan. Maar in de meeste gevallen vallen de haren verspreid over de hoofdhuid uit. Meestal keren de haren weer terug na de zwangerschap.

De haargroei wordt beïnvloed door hormonen en deze veranderen nogal tijdens de zwangerschap. Het kan alle kanten op gaan. Meer uitval of juist de haren vasthouden. Heb je veel last van haaruitval tijdens de zwangerschap, dan hoef je je daar niet meteen zorgen over te maken. Wacht af totdat je kindje ongeveer zes maanden oud is. Want het haaruitval is in de regel genomen op zijn piek rond vier maanden na de bevalling. Dan gaat de haargroei weer zijn normale cyclus aannemen. Je kunt ook het gesprek met de verloskundige aangaan om je zorgen te delen. Wanneer je kindje 1 jaar wordt heeft je haar als het goed is weer zijn oorspronkelijke aantal haren van vóór de zwangerschap.

Oorzaken haaruitval?

Iedereen heeft last van haaruitval; zowel mannen als vrouwen. Haar is een weefsel dat langzaam groeit en zich vernieuwt door de uitval van oude haren. Gemiddeld verlies je per dag tussen de 40 en 120 haren, afhankelijk van je haartype en genetische achtergrond. Op dezelfde plaats groeien ook weer nieuwe haren, dit is dus geen aanleiding om je zorgen te maken. Soms kan je echter (tijdelijk) meer last hebben van plotselinge haaruitval.

Mogelijke oorzaken voor haaruitval zijn:

  • Leeftijd; op latere leeftijd, neemt de dikte van je haar af.
  • Medicijnen; het gebruik van bepaalde medicijnen kan haaruitval veroorzaken. Dit staat dan in de bijsluiter vermeld.
  • Hormonen; hormonen bij een zwangerschap beïnvloeden je haaruitval. Ook andere schommelingen van hormonen hebben een effect op je haaruitval. Zoals verstoord evenwicht van het mannelijke hormoon testosteron ter hoogte van de haarwortels. Dit wordt androgene alopecia genoemd.
  • Schildklier; door een verminderde werking van de schildklier. Dit wordt ook wel hypothyreoïdie genoemd en dit kan haaruitval tot gevolg hebben.
  • Vitamines / voedingsstoffen; bij een gebrek aan vitamines en essentiële voedingsstoffen bijvoorbeeld als gevolg van anorexia kan er extra haartuitval optreden.
  • Stress; door stress kan je te maken krijgen met veel meer haaruitval! De adrenaline die in aanraking komt met je talgklieren in de hoofdhuid produceren melkzuur. Melkzuur is de boosdoener voor je haargroei en hoofdhuid. Als stress de oorzaak is van de haaruitval zal het haar over het algemeen weer terug groeien nadat de stress voorbij is.
  • Wisseling van seizoenen; je verliest meer haar in de herfst / aan het einde van de zomer in de maanden augustus en september. De exacte werking is niet bekend maar men weet wel dat het te maken heeft met de dag-nachtcyclus die anders is tijdens de zomerperiode.

Lees ook: Invloed stress tijdens de zwangerschap op de baby en tips hoe omgaan met stress?

Haaruitval tijdens de zwangerschap

Er is veel bekendheid rondom haaruitval na de zwangerschap. Maar het komt ook wel degelijk voor tijdens de zwangerschap. Dit komt allemaal doordat onze hormoonhuishouding enorm verandert gedurende de zwangerschap. Tijdens de zwangerschap zijn er verschillende oorzaken voor haaruitval.

  • De zwangerschapshormonen zijn van invloed op de cyclus van de haargroei.
  • Stress is ook een belangrijke factor die van invloed is op haaruitval. Als je dus veel last hebt van stress tijdens de zwangerschap, dan kan het haaruitval ook komen door de stress die je ervaart. Ditzelfde geldt voor oververmoeidheid. Wat elke zwangere vrouw wel herkent.
  • Hyperthyreoïde is een term voor een te langzaam werkende schildklier. Vrouwen weten dat ze deze aandoening hebben voordat ze zwanger raken. Maar het kan ook na de zwangerschap naar voren komen. Een symptoom van hyperthyreoïde is onder andere haaruitval.

Haaruitval na de bevalling

Haaruitval komt vaker voor na de zwangerschap dan tijdens. Want na de bevalling raakt het mannelijk en vrouwelijk hormoon in goede balans. Vaak is deze haaruitval maar tijdelijk. Zes maanden na de bevalling gaat de haargroei weer zijn normale cyclus aannemen. Vaak herstelt de haargroei zich vanzelf.

Borstvoeding

Geef je borstvoeding dan kan het zijn dat je haar nog vol blijft gedurende deze periode. Als je stopt met borstvoeding, raakt je hormoonhuishouding meer in balans. Het kan dus voorkomen dat de haaruitval na jouw bevalling wat later in gang wordt gezet. Tel dan zes maanden op nadat je bent gestopt met het geven van borstvoeding.

Haaruitval voorkomen

Vooropgesteld; haaruitval kan door heel veel verschillende factoren worden veroorzaakt. Simpel uitgelegd: een verzwakt haarzakje op een ongezonde hoofdhuid zal loslaten. Dit betekent dat je, als je haaruitval tegen wilt gaan, het beste voor producten kunt kiezen, die het probleem bij de aanzet aanpakken. Kies voor een product dat de haarzakjes versterkt en de hoofdhuid zal verbeteren. Op deze manier ligt de groei van sterker haar op een gezonde hoofdhuid weer binnen handbereik.

Kies de juiste shampoo

Je kunt overwegen om shampoo te gebruiken die speciaal is voor haar dat last heeft van uitvallen. Kies het liefst voor een sulfaatvrije shampoo, zodat je de haaraanzet op een milde manier kunt reinigen. Belangrijk om te weten is, dat je altijd je shampoo goed moet uitspoelen!

Be careful!

Ga voorzichtig om met je haar; borstel het niet te hard, gebruik zo min mogelijk een föhn of stijltang en gebruik een versterkende conditioner (tegen ontwarring) die zal helpen tegen het breken van je haren. Kies niet te zo snel voor een paardenstaart, maar draag je haar zo vaak mogelijk los. Je haar kleuren is geen goed idee als je last hebt van haaruitval, door de chemicaliën die er in zitten kan het probleem verergeren.

Was je haar niet te vaak met shampoo

Als je je haar wast, gebruik dan de juist producten (zie hierboven), maar was je haar zeker niet te vaak. Ben je in het bezit van een mooie bos krullen (of pluist je haar snel) laat dan de shampoo het liefste helemaal zitten. Conditioner doet veel beter zijn werk en maakt je haar ook lekker schoon.

Massage!

Heerlijk, een hoofdmassage! Helaas is het te kostbaar om iedere dag in de kappersstoel te gaan zitten, dus je zult zelf aan de slag moeten. Masseer met je vingertoppen de zijkant en de kruin van je hoofd met stevige en cirkelende bewegingen. Op deze manier stimuleer je het haar vanuit de aanzet en verbeter je ook nog eens de bloedcirculatie in je hoofd. De haarzakjes krijgen hierdoor meer ruimte om te ademen, waardoor de haargroei gestimuleerd wordt.

Eet gezond

Ook je haar heeft behoefte aan verschillende voedingsstoffen. Je haar heeft vooral baat bij vitamine C en eiwitten. Wat je met een gerust hart kunt eten en wat goed is voor je haar is; zalmfilet, groene groente, bonen, noten, gevogelte, eieren, volkorenproducten, oesters, wortelen en zuivelproducten.

Stop met roken!

Rokers hebben vaak last van futloos en broos haar. Door het roken worden de bloedvaten namelijk vernauwd en ook is de microcirculatie op je hoofdhuid minder goed. Daardoor krijgen je haren minder zuurstof en gaan ze er futloos uitzien. En de vieze rookgeur blijft in je haar hangen, waardoor jij vaker je haar gaat wassen (en dat is niet goed, weet je nog?).

Haaruitval door stress

Haaruitval door stress is een veelvoorkomend probleem. Probeer te ontdekken waar die stress vandaan komt en zoek een manier om er vanaf te komen.

Wat kan je doen tijdens de zwangerschap om haaruitval tegen te gaan en/of te verminderen?

In de regel kun je haaruitval niet tegen gaan. Want hormonale schommelingen kun je niet tegenhouden. Door jouw haren tijdens- en na de zwangerschap nog beter te verzorgen heeft je haar een goede basis. Maar helemaal tegenhouden is niet mogelijk.

  • Vitaminen. Ga langs de huisarts of verloskundige en vraag naar aanvullende vitaminessupplementen (onder andere B8) die de haaruitval kunnen verminderen.
  • Voedende shampoo. Ga voor een voedende shampoo. Zorg ervoor dat je agressieve shampoo vermijdt. Koop een shampoo op natuurlijke basis. Zo houd je je haar gezond evenals je hoofdhuid. Wat nog belangrijker is.
  • Was het niet te vaak. Hoewel je nu je haren verzorgt met een shampoo op natuurlijke basis, blijft het belangrijk om niet vaak je haren te wassen. Tweemaal per week wassen is meer dan voldoende. Masseer je hoofdhuid zachtjes tijdens het wassen. Masseren bevordert de bloedsomloop wat ten gunste komt aan je hoofdhuid.
  • Borstelen. Borstel je haar voorzichtig met een zachte borstel. Neem hier de tijd voor. Conditioner kan helpen om je haar zachter te maken, waardoor het makkelijker door te kammen is.
  • Vermijd de föhn en stijltang. De föhn en stijltang brengen schade aan het haar door de hitte.
  • Verf of permanent je haar niet. De chemische stoffen in de haarverf zijn niet gezond voor jouw hoofdhuid. Heb je last van haaruitval? Verf het dan een tijdje niet. Dit geldt ook voor het zetten van een permanent.
  • Voeding. Blijf gezond en gevarieerd eten tijdens de zwangerschap. Voeding heeft invloed op de haargroei. Denk hierbij aan: Fruit, groene bladgroente, noten, vis, zuivel en kip.
  • Minoxidil. Dit is een geneesmiddel dat kan werken tegen haarverlies. Deze lotion moet je tweemaal per dag op de hoofdhuid aanbrengen. Het kan haarverlies tegengaan en soms nieuwe haargroei stimuleren. Dermatologen zeggen dat dit niet bewezen is.
  • Vermijd stress. Stress is ook een component dat van invloed is op de haargroei. Dus aan jou de schone taak om stress te vermijden. Ja, dat typ je veel makkelijker op papier, dan dat het werkelijk zo makkelijk is.
  • Andere coupe. Stoor jij je aan de kale plekken die in jouw ogen erg zichtbaar zijn (in werkelijkheid valt dit jou het meest op en is het anderen nog nooit opgevallen). Breng dan eens een bezoek aan de kapper. Zij kan meedenken hoe je jouw kale(re) plekken het best kan camoufleren. Zoals:
    De haarscheiding meer opzij dragen, zodat andere haren over de kale plek heen komen te liggen. Een donkerdere haarkleur (hopelijk heb je die al van jezelf). Door een lichtere haarkleur lijkt je haar dunner.
  • Een kortere coupe of een boblijn. Al met al doet haaruitval wat met de vrouw. Helaas had ik er zelf ook last van. En het tastte mijn vrouwelijkheid aan. Ik had namelijk ook het idee dat iedereen er naar keek. Van de caissière tot aan de juffrouw. Wat achteraf helemaal niet het geval bleek (ik heb het bij sommige nagevraagd). Het is vooral een proces van acceptatie. En het duurde bij mij een poosje voordat ik mijzelf weer durfde aan te kijken in de spiegel. Door een andere haardracht valt het haarverlies mij minder op en voel ik me zelfverzekerder. Ik hoop dat jij je weg naar acceptatie in jouw eigen tijd doorloopt. Schoonheid zit van binnen. Dit realiseerde ik me altijd al, maar voelde ik ook echt toen ik dit proces doorliep.

Extreme haaruitval

Heb je last van extreme haaruitval, bezoek dan de huisarts. Heb je na een jaar na de bevalling nog steeds last van extreme haaruitval of krijg je kale plekken op je hoofd, dan kan er meer aan de hand zijn. De dokter kan bekijken of er sprake is van hormoondisbalans. Is dit niet het geval? Dan is er vaak sprake van medisch haarverlies. De huisarts weet er vaak oppervlakkig iets van. Hij/zij kan constateren of de kale plekken dusdanig extreem zijn dat het noodzaak is om je naar een dermatoloog door te sturen. (De huisarts houdt rekening hoeveel tijd er is verstreken na de bevalling).

Medicatie

Slik je medicijnen? Deze kunnen van grote invloed zijn op jouw haargroei en (hoofd)huid. Neem deze informatie mee naar de dermatoloog als je op consult gaat. Boosdoeners zijn onder andere: antidepressiva en anti-epileptica.

Dermatoloog

De dermatoloog zal jouw hoofdhuid inspecteren en kijken hoeveel actieve haarzakjes er nog aanwezig zijn. Vaak wordt er ook een bloedonderzoek afgenomen. Daarna stelt de dermatoloog een behandelplan op. Houd er rekening mee dat er vaak niets tegen haaruitval gedaan kan worden. Het advies kan wel zijn om een jaar af te wachten, wanneer ze wel actieve haarzakjes ziet. Is het na een jaar verslechterd, dan kan je weer langs gaan. Ook kunnen ze meedenken, zodat je op een betere manier kan leren omgaan met het haarverlies. Denk hierbij aan:

  • Haarstukjes
  • Pruik
  • Bezoek aan de haarkliniek
  • Haarpoeder

Ander kapsel

De dermatoloog kan ook een doorverwijzing sturen naar een haarkliniek. Zodat de zorgverzekering mogelijk wat vergoed.

Heb jij nog een tip die kan helpen om je haren langer te laten groeien?

Amanda