8 tips om haaruitval tegen te gaan

Soms heb je periodes dat er ineens een heleboel haar achterblijft in je borstel (of in het doucheputje). Geen reden om meteen in paniek te raken, er zijn namelijk genoeg dingen die je kunt doen, om het allemaal weer wat beter te maken. Ik heb zelf regelmatig last van haaruitval. Niet zoveel dat ik kale plekken heb gelukkig, maar ik vind het soms wel vervelend dat er zoveel haar terecht komt op mijn kleding (bijvoorbeeld op mijn schouders). Hieronder lees je hoe je haaruitval tegen kunt gaan.

Oorzaken haaruitval?

Iedereen heeft last van haaruitval; zowel mannen als vrouwen. Haar is een weefsel dat langzaam groeit en zich vernieuwt door de uitval van oude haren. Gemiddeld verlies je per dag tussen de 40 en 120 haren, afhankelijk van je haartype en genetische achtergrond. Op dezelfde plaats groeien ook weer nieuwe haren, dit is dus geen aanleiding om je zorgen te maken. Soms kan je echter (tijdelijk) meer last hebben van plotselinge haaruitval.

Mogelijke oorzaken voor haaruitval zijn:

  • Leeftijd; op latere leeftijd, neemt de dikte van je haar af.
  • Medicijnen; het gebruik van bepaalde medicijnen kan haaruitval veroorzaken. Dit staat dan in de bijsluiter vermeld.
  • Hormonen; hormonen bij een zwangerschap beïnvloeden je haaruitval. Ook andere schommelingen van hormonen hebben een effect op je haaruitval. Zoals verstoord evenwicht van het mannelijke hormoon testosteron ter hoogte van de haarwortels. Dit wordt androgene alopecia genoemd.
  • Schildklier; door een verminderde werking van de schildklier. Dit wordt ook wel hypothyreoïdie genoemd en dit kan haaruitval tot gevolg hebben.
  • Vitamines / voedingsstoffen; bij een gebrek aan vitamines en essentiële voedingsstoffen bijvoorbeeld als gevolg van anorexia kan er extra haartuitval optreden.
  • Stress; door stress kan je te maken krijgen met veel meer haaruitval! De adrenaline die in aanraking komt met je talgklieren in de hoofdhuid produceren melkzuur. Melkzuur is de boosdoener voor je haargroei en hoofdhuid. Als stress de oorzaak is van de haaruitval zal het haar over het algemeen weer terug groeien nadat de stress voorbij is.
  • Wisseling van seizoenen; je verliest meer haar in de herfst / aan het einde van de zomer in de maanden augustus en september. De exacte werking is niet bekend maar men weet wel dat het te maken heeft met de dag-nachtcyclus die anders is tijdens de zomerperiode.

Het begint allemaal bij de aanzet

Vooropgesteld; haaruitval kan door heel veel verschillende factoren worden veroorzaakt. Simpel uitgelegd: een verzwakt haarzakje op een ongezonde hoofdhuid zal loslaten. Dit betekent dat je, als je haaruitval tegen wilt gaan, het beste voor producten kunt kiezen, die het probleem bij de aanzet aanpakken. Kies voor een product dat de haarzakjes versterkt en de hoofdhuid zal verbeteren. Op deze manier ligt de groei van sterker haar op een gezonde hoofdhuid weer binnen handbereik.

Kies de juiste shampoo

Je kunt overwegen om shampoo te gebruiken die speciaal is voor haar dat last heeft van uitvallen. Kies het liefst voor een sulfaatvrije shampoo, zodat je de haaraanzet op een milde manier kunt reinigen. Belangrijk om te weten is, dat je altijd je shampoo goed moet uitspoelen!

Be careful!

Ga voorzichtig om met je haar; borstel het niet te hard, gebruik zo min mogelijk een föhn of stijltang en gebruik een versterkende conditioner (tegen ontwarring) die zal helpen tegen het breken van je haren. Kies niet te zo snel voor een paardenstaart, maar draag je haar zo vaak mogelijk los. Je haar kleuren is geen goed idee als je last hebt van haaruitval, door de chemicaliën die er in zitten kan het probleem verergeren.

Was je haar niet te vaak met shampoo

Als je je haar wast, gebruik dan de juist producten (zie hierboven), maar was je haar zeker niet te vaak. Ben je in het bezit van een mooie bos krullen (of pluist je haar snel) laat dan de shampoo het liefste helemaal zitten. Conditioner doet veel beter zijn werk en maakt je haar ook lekker schoon.

Massage!

Heerlijk, een hoofdmassage! Helaas is het te kostbaar om iedere dag in de kappersstoel te gaan zitten, dus je zult zelf aan de slag moeten. Masseer met je vingertoppen de zijkant en de kruin van je hoofd met stevige en cirkelende bewegingen. Op deze manier stimuleer je het haar vanuit de aanzet en verbeter je ook nog eens de bloedcirculatie in je hoofd. De haarzakjes krijgen hierdoor meer ruimte om te ademen, waardoor de haargroei gestimuleerd wordt.

Eet gezond

Ook je haar heeft behoefte aan verschillende voedingsstoffen. Je haar heeft vooral baat bij vitamine C en eiwitten. Wat je met een gerust hart kunt eten en wat goed is voor je haar is; zalmfilet, groene groente, bonen, noten, gevogelte, eieren, volkorenproducten, oesters, wortelen en zuivelproducten.

Stop met roken!

Rokers hebben vaak last van futloos en broos haar. Door het roken worden de bloedvaten namelijk vernauwd en ook is de microcirculatie op je hoofdhuid minder goed. Daardoor krijgen je haren minder zuurstof en gaan ze er futloos uitzien. En de vieze rookgeur blijft in je haar hangen, waardoor jij vaker je haar gaat wassen (en dat is niet goed, weet je nog?).

Haaruitval door stress

Haaruitval door stress is een veelvoorkomend probleem. Probeer te ontdekken waar die stress vandaan komt en zoek een manier om er vanaf te komen.

Heb jij nog een tip die kan helpen om je haren langer te laten groeien?

Summary
Review Date
Reviewed Item
Haaruitval bij vrouwen; 8 tips om te verminderen of tegengaan
Author Rating
41star1star1star1stargray
Amanda

Amanda

Blogger & Eigenaar at KiDDoWz
33 jaar - Trotse moeder van 2 boys ('09 en '16) - Vriendin van de allerleukste - Fulltime blogger - Levensgenieter - Duizendpoot
Amanda
Volgende
Vorige

No Comments

Enroll Your Words

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

To Top