Goed voornemen van 2019; making memories & terugblik 2018

Oudejaarsavond, we zitten aan tafel terwijl er net geproost is en genieten van de oliebollen. Dan vraag ik aan de kinderen wat ze het leukste vonden het afgelopen jaar. Het blijft stil, want wat hebben we ook al weer gedaan allemaal? Gelukkig is daar Instagram. Er wordt teruggescrold naar de eerste foto van het jaar en lopen zo het jaar door. Een jaar vol mooie herinneringen. Mijn voornemen van het afgelopen jaar, en wederom ook het voornemen van dit jaar! Want je leeft tenslotte maar één keer, en ze zijn maar 1 keer kind. Dus moeten we daar maar goed van genieten! In ieder geval kan ik binnenkort één ding van mijn bucket list afstrepen; in maart ga ik namelijk met mijn moeder naar New York! Nieuwsgierig naar (een deel) van onze hoogtepunten van het afgelopen jaar?

De grootste speelgoedbeurs ter wereld in Neurenberg

Aan het begin van het jaar bezocht ik samen met Fleur de Spielwarenmesse in Neurenberg. De grootste speelgoedbeurs ter wereld. Twee jaar geleden hoorde ik daar voor het eerst van, vorig jaar baalde ik dat ik er niet bij was en toen hoorde ik dat Fleur ook wel interesse had. Dus boekten we een bed en breakfest en reden we met de auto naar Neurenberg om daar een paar dagen lang ons onder te dompelen in de wereld van het speelgoed. Dat is ons erg goed bevallen zodat we dit jaar zeker teruggaan.

Openingsweekend Safari Resort Beekse Bergen

De kinderen houden van dieren, dus hoe gaaf is het dan om te overnachten in dit safariresort waar de dieren gewoon in je achtertuin staan? Om dit goed te ‘lanceren’ was er een heel blik aan bloggers en BN-ers uitgenodigd voor het openingsweekend. Het werd een geweldig weekend met heel veel bijzondere ervaringen. Zo hebben ze kennis gemaakt met bowlen, wat we dit jaar vaker hebben gedaan. En hebben we een rondleiding gehad door het park nog voor openingstijd waarbij we wel heel dichtbij de dieren kwamen. Ook de autosafari was een groot succes met giraffen die ‘geaaid’ konden worden. Er waren dit weekend ook fijne zonsondergangen.

Met een vr-bril in de achtbaan

Ook dit jaar waren we gelukkig welkom tijdens de persreis naar Europapark. Dit jaar was ik gelukkig niet ziek dus kon ik met de rest van het gezin mee genieten. Het was heerlijk weer en de kinderen vonden het super om alle achtbanen af te gaan. Het hoogtepunt, of in ieder geval een heel unieke ervaring was de achtbaan waar je met een vr-bril in gaat! Echt een aanrader.

Lees ook: Europapark met kinderen

Sneeuwballengevecht in een t-shirt

In de meivakantie gingen we naar Zwitserland op vakantie, in de omgeving van Interlaken. Aangezien manlief weer moest werken, ging hij na het bezoek aan Europapark terug naar huis en reed mijn moeder mee naar Zwitserland. Daar aangekomen begonnen we de week goed met een uitgebreide kaasfondue. We hebben een boottocht gemaakt om de bergen vanaf het water te bewonderen, gingen de grotten in om ze van binnen te bekijken en op zoek te gaan naar de watervallen, tussen de bergen door een wandeling gemaakt door een kloof die al vroeg open was en natuurlijk ook een berg ‘beklommen’ met de kabelbaan om daar in de sneeuw uit te stappen! Dat beviel zo goed dat we later die week ook nog bij een andere berg naar boven zijn geweest. Heerlijk in het zonnetje een sneeuwballengevecht houden!

Lees ook: Uitjes & bezienswaardigheden Interlaken Berner Oberland met kinderen

Spreker bij Blogger By Nature

Hoe gaaf was het om gevraagd te worden als spreker bij Blogger by Nature om te praten over mijn ervaringen als blogger. Ik wilde niet alleen mijn ervaringen delen, maar de rest ook zoveel mogelijk tips te geven om daar zelf mee aan de slag te gaan. Misschien wel iets teveel, waardoor het heel veel informatie was in korte tijd. Maar heel fijn om na afloop en zelfs een paar maanden later nog te horen dat ze er veel aan hebben gehad.

Ribvaren over het IJsselmeer naar het nieuwe Marker Wadden

Tijdens een persreis, waar we in twee dagen heel veel hebben gezien en gedaan in Flevoland, was het hoogtepunt toch wel de afsluiting. Een vaartocht in een ribboot over het IJsselmeer. Niet zomaar een vaartocht maar we kwamen heel dicht bij de Marker Wadden. Dit was echt een supergave ervaring!

Overnachten bij de Efteling in het Guesthouse Hotel

Het grootste pretpark van Nederland is natuurlijk de Efteling, dus hoe gaaf is het dan om op loopafstand daarvan te overnachten in dit geweldige hotel. Met enorme ruime familiekamers in een heel hippe en groene omgeving. Compleet met speeltuin op het dak. We brachten ook een bezoekje aan de Loonse en Drunense Duinen, wat heel goed beviel.

Lees ook: Guesthouse Hotel Kaatsheuvel Efteling

Monstertucks bij Monster Jam

Samen met zoonlief ging ik naar de Kuip in Rotterdam om de enorme monster trucks met eigen ogen te zien. Voordat de show begon was er de pitshow en mochten we heel dichtbij de trucks komen en daarmee op de foto. Er waren ook een aantal springkussens en daarna zochten we onze plekjes op op de tribune. Om, voorzien van oordopjes, naar het gebulder van de monstertrucks te kijken en te zien hoe ze de strijd met elkaar aan gingen en stoere trucjes gingen doen.

Lees ook: Monster Jam De Kuip Rotterdam

Taizé

Helaas waren we hier net na de viering maar toch was het super om door dit dorpje rond te lopen. Geen heel populaire bezienswaardigheid, maar eentje met veel waarde voor ons. Tijdens de jongerenontmoeting van Taizé heeft manlief mij namelijk tijdens Oud en Nieuw ten huwelijk gevraagd tijdens het grote feest. Heel bijzonder om nu in het dorpje zelf te zijn.

Zomervakantie in Toscane

De regio van Toscane staat al een tijdje op mijn wishlist om te bezoeken. Ik kan zo genieten van de foto’s van deze omgeving en er stonden een aantal bezienswaardigheden zoals de Toren van Pisa en Cinque Terre op. Zo blij was ik dan ook dat deze wens dit jaar mogelijk werd en we een week bij het strand van Sibbiona mochten verblijven. En we ook andere mooie steden zoals Siena hebben bezocht. Dat lag redelijk centraal tussen alles wat we wilden zien en was goed te combineren met bezoekjes aan het strand en zwembad om heerlijk tot rust te komen.

Toren van Pisa

De toren van Pisa, een enorme toeristische trekpleister maar iets wat ik gewoon heel graag een keer gezien wil hebben. Gelukkig waren we vroeg vertrokken zodat we in de buurt konden parkeren en er al snel waren. Het was nog heel rustig dus we konden op ons gemak overal naar binnen en bekijken. De toren zelf beklimmen zat er niet in aangezien de kinderen daar nog te jong voor zijn. Als we een keer terugkomen hebben we dus nog iets te doen 😉 In ieder geval hebben we wel de clichéfoto voor de toren 😉

Koepel kathedraal Florence beklimmen

Ook hebben we tijdens deze vakantie de kathedraal van Florence beklommen. Niet een heel bijzondere activiteit; iedere dag staan er enorme rijen van mensen die dat willen doen, daarom is het ook belangrijk om op tijd kaartjes te reserveren. Maar toch wel een heel bijzondere ervaring. Het is stiekem een behoorlijke klim naar boven, eerst in de kerk waarbij je half rond door de koepel loopt en vervolgens het laatste stuk tussen de koepel en het dak aan de buitenkant met een heel steile klim. En dan sta je opeens bovenop en kan je genieten van het schitterende uitzicht over de stad. Gewoon even een wow-moment.

Cinque Terre

Op de heenweg vanuit Frankrijk via de Mont Blanc tunnel reden we ‘in de buurt’ van Cinque Terre. Hier wilde ik ook zeker een bezoekje brengen aan de schitterende dorpjes langs de kust. Vanaf de parkeerplaats is het wel een flink stuk bergafwaarts wandelen naar het dorpje en het strand. Helaas een kort bezoekje, maar wel zeer indrukwekkend!

Lees ook: Vakantie Toscane met kinderen; mooiste steden en bezienswaardigheden

Tree tents bij Wildpark Grotten van Han & Speleologie

Na een bezoek in het voorjaar aan de Grotten van Han, waren we uitgenodigd om een nacht in de tree tents te slapen in het wildpark zelf. Die uitnodiging liet ik natuurlijk niet aan me voorbij gaan! Dit was absoluut een bucket-listervaring. In een tent slapen met zijn vieren in een groot bed is sowieso al bijzonder, maar als die tent in de bomen hangt in een wildpark en je vanaf het terras zo kijkt naar het veld waar de buffels en andere dieren lopen, zijn daar gewoon geen woorden voor. Nadat de zon onder was genoten we van een bbq en de volgende ochtend kregen we een privé-rondleiding door het park.

Ook heel bijzonder voor man en dochter was de speleologietour door de Grotten van Han, waarbij ze op handen en voeten door de grotten heen kropen! Zoonlief was nog helaas te jong, anders waren we met zijn vieren gegaan.

Lees ook: Overnachten in de tree-tents bij de Grotten van Han

Palmenstrand & Speedboat Kreta

In het najaar ging ik met zoonlief een weekje weg voordat hij vijf jaar zou worden en leerplichtig. We waren namelijk een weekje uitgenodigd in Oost-Kreta en genoten daar van moeder-zoontijd. Bij het palmenstrand Vai hadden we eerst even heerlijk een momentje samen spelen in het warme water voor de kust in Oost-Kreta en daarna uitgebreid spelen met zand en kastelen bouwen. Hij vermaakte zich prima bij de kuststrook zodat ik even rustig kon praten met een vertegenwoordiger van het toerismebureau. Helemaal bijzonder werd het toen we de boot opgingen, in eerste instantie wilde hij niet (liever op de speedboat of op de bananenboat) maar toen hij op volle snelheid door het water ging straalde zijn gezicht. En tja, dan geniet je als moeder ook!

Ook de vaartocht met de piratenboot naar een onbewoond eiland waar hij ging schatzoeken met een piraat heeft veel indruk gemaakt. Hij kan zich ook nog steeds het kanonschot herinneren dat in de grot werd afgevuurd en hem best heeft laten schrikken en wat vanwege het vuurwerk weer terugkwam.

Lees ook: Oost-Kreta met kinderen; bezienswaardigheden en mooiste plekjes

Reis door de tijd bij Puy du Fou

Oké, de heenreis was drama omdat de vluchten gecanceld waren, maar het was voor het eerst dat we met zijn vieren in het vliegtuig zaten voor vakantie. Vorig jaar was ik al met dochter naar Zweden gevlogen en een paar weken daarvoor met zoonlief naar Griekenland, nu gingen we met zijn vieren. Wat is dit een geweldig park vol met indrukwekkende shows; van de show met de gladiatoren bij de Romeinen tot en met de honderden roofvogels die over je hoofd scheren bij de roofvogelshow of in het donker de fonteinenshow. Alles is in thema, dus ook de hotels en restaurants. Absoluut een must om te bezoeken en niet voor niets winnaar van de prijs beste attractiepark ter wereld.

Op de terugweg mochten ze zelfs even een kijkje nemen in de cockpit bij de piloot!

Lees ook: Puy du Fou; beste attractiepark ter wereld?

The Lion King

Vroeger ging ik vaker naar één van de grotere musicals, de laatste tijd kwam het daar minder van. Eén van de shows die ik heel graag wilde zien was The Lion King. Heel goedkoop zijn die kaartjes echter niet. Daarom was ik als een kind zo blij toen de uitnodiging binnen kwam of we daar met het gezin heen wilden gaan. Wat een geweldige show was dit, dit heeft dan ook heel veel indruk gemaakt op de kinderen en wil ik in de toekomst zeker vaker gaan doen.

Lees ook: The Lion King met kinderen

Speelgoed van het Jaar

Vorig jaar was ik op de uitreiking van de Speelgoed van het Jaar 2017 en raakte ik aan de praat met de secretaris. We ontmoetten elkaar ook op de Spielwarenmesse en maakten toen een afspraak om bij te praten. Het was een grote verrassing toen ik gepolsd werd om plaats te nemen in het bestuur dat deze verkiezing organiseert. Het was echt super om dit te mogen doen en zo nog meer met speelgoed in aanraking te komen. Daar heb ik toch wel echt een zwak voor. In november was de uitreiking van 2018 op een geweldige plaats bij Nemo Science Center.

Lees ook: Speelgoed van het Jaar 2019

Bollo bij Landal

Afgelopen jaar hebben we een aantal vakantieparken van Landal mogen bezoeken. Van het Atelier op Heideheuvel, tot en met Eifeler Tor in de Eifel, de opening van het nieuwe indoorspeeltuin bij Esonstad. Want ook dichtbij huis is het echt genieten. De kinderen vonden de weekendjes bij Landal geweldig; de belangrijkste reden is Bollo! Het hoogtepunt was toch wel de verjaardag van Bollo bij Landal Landgoed ’t Loo waar het hele weekend feestelijke activiteiten werden georganiseerd.

Lees ook: Bollo-weekend bij landal landgoed ’t Loo

K3 interviewen

K3 is de meisjesband waar heel veel kinderen (niet alleen meisjes) groot fan van zijn. Hoe gaaf is het dan dat je moeder wordt uitgenodigd voor de albumpresentatie met optreden en jij vervolgens als 6-jarige K3 mag interviewen? Gewapend met een statief en in de nieuwste K3 Roller Disco outfit stapten we in de auto. Eerst genoten we van het intieme optreden in de gymzaal, wat al bijzonder is om zo dichtbij te staan tijdens het optreden en daarna mocht ze samen met K3 op de foto en een paar vragen stellen.

Lees ook: K3 Roller disco; albumpresentatie nieuwe cd 2018 & interview

Slang om de nek

Het weekend voor Kerst besloot ik last minute een weekendje Landal te boeken. Dit keer ging ik voor Landal Port Greve dicht bij het strand en heerlijk haardvuur stoken. In de omgeving van een aantal uitjes in Nederland die op mijn lijstje staan. Zoals aan Berkenhof’s Tropical Zoo compleet met kids jungle waar ze heerlijk konden spelen in badkleding met zand en water en dat in de winter! En tot slot met een slang om de nek op de foto!

Overige hoogtepunten

Wat is jouw mooiste herinnering aan het afgelopen jaar?

Linda

Publisher at Mamaliefde
Linda is oprichter van Mamaliefde.nl, getrouwd en moeder van een koningskoppel bestaande uit een self-proclaimed prinses en een nieuwsgierige zoon. Verslaafd aan chocola en sinds kort aan bloggen. Houdt van reizen, lekker eten en natuurlijk quality time doorbrengen met het gezin. Altijd in voor een spontane actie.