Spelenderwijs leren over gezonde voeding

Het is kind eigen om een sterke voorkeur te hebben voor eten. Het ene moment eten ze alles wat de pot schaft en het volgende zijn ze zeer selectief en krijg je er niets meer in. Tenminste patatjes, pizza’s en pasta is vaak geen probleem. Dat is een fase die bij het opgroeien hoort. Het gaat er op dat moment om hoe je daar als ouder in staat. Toch zijn het niet alleen de ouders die zich daarbij betrokken voelen. De gevolgen van een verkeerd voedingspatroon zorgt voor steeds meer kinderen met obesitas. Ook scholen en andere organisaties voelen zich maatschappelijk betrokken om dit probleem aan te pakken. En hoe kan je dat beter doen dan met een spelletje!

Gevarieerde voeding

Variatie is noodzakelijk voor een gezonde groei en ontwikkeling van het kind. Peuters ontwikkelen een bredere smaak die hun voedselvoorkeur bepaalt voor de rest van hun leven. Gebrek aan variatie veroorzaakt een tekort aan voedingsstoffen, wat op zijn beurt weer een eenzijdig eetpatroon tot gevolg kan hebben en een rem kan zetten op de gezonde ontwikkeling van het kind.

Onderzoek laat zien dat veel smaakvoorkeuren al vroeg, namelijk in de babytijd, worden gevormd en daarna opvallend stabiel zijn. Vroege blootstelling aan veel verschillende smaken maakt kinderen minder kieskeurig, en zorgt ervoor dat ze later nieuwe smaken eerder accepteren. Vanuit dit gezichtspunt is het gunstig om kinderen al heel vroeg veel variatie in smaak te geven.

Gebrek aan groenten

Maar liefst 63 procent van de kinderen die problemen met groente hebben, eet minder dan 100 gram groente per dag. Voor kinderen van vier tot twaalf jaar bevat een gezonde maaltijd echter 150 gram. Oudere kinderen moeten 200 gram groente per dag eten volgens het Voedingscentrum. De 4 lekkerste groenten vinden de kinderen: sperziebonen, spinazie, worteltjes en broccoli. Terwijl de meest gehate groenten onder peuters spruitjes, witlof, zuurkool, prei en bruine bonen zijn. Sommige groenten moet je leren eten en daar moet je dus de tijd voor nemen. Courgettes zijn zacht van smaak, dat is een echte kindergroente. Maar de smaak van tomaat is voor sommige kinderen heel uitgesproken, misschien wel te scherp. Kinderen houden van naturel zodat het belangrijk is dat je de groente zo kookt dat de echte smaak blijft behouden en je niet teveel aan de gang hoeft met sausjes en kruiden. Als ze een groente niet willen kan je ze ook beter geen alternatief aanbieden, dan leren ze het helemaal niet eten.

Kinderen met overgewicht

In de afgelopen jaren is het aantal kinderen met overgewicht sterk toegenomen. Het aantal kinderen in Nederland met overgewicht is de laatste 20 jaar verdubbeld. Op dit moment is één op de zeven kinderen te dik en het aantal neemt alleen maar toe.

Overgewicht bij kinderen kan leiden tot ernstige gezondheidsproblemen en gevolgen hebben voor later. Voorkomen is dus beter dan genezen.  De oorzaken van de diktetrend zijn bekend: kinderen snoepen te veel, ze drinken cola en eten chips en chocola. Ze zitten achter de computer en de tv, op straat wordt er amper meer gespeeld. Ouders hebben het druk en nemen hun toevlucht tot fast food of kant- en klaarmaaltijden.

Gevolgen ongezonde voeding

Overgewicht vergroot de kans op hart- en vaatziekten en diabetes type 2. Ouderdomsdiabetes (diabetes type 2) kwam tien jaar geleden bij kinderen niet voor, maar duikt nu regelmatig op bij kinderen jonger dan twaalf jaar. Verder krijgen dikke kinderen ook vaker te maken met sociaal-emotionele problemen, zoals een minderwaardigheidsgevoel, eenzaamheid en gedragsproblemen te maken. Gevolg is ook de ongewenste lichaamsomvang en belemmering bij het sporten.

Naast overgewicht heeft een ongezonde voeding nog meer gevolgen.  Zo kan een ongezonde voeding leiden tot achterblijvende groei, ondergewicht, overgewicht, darmproblemen (obstipatie, diarree) en tandbederf. Veel voeding gerelateerde klachten zijn het gevolg van ongezonde voeding. Diarree kan een gevolg zijn van veel (fructoserijke) vruchtensappen en verstopping kan komen door te weinig voedingsvezels en/of te weinig vocht. Verder kan spugen bij zuigelingen het gevolg zijn van te veel drinken, te veel lucht slikken, te snel drinken of te geconcentreerde voeding.

Kinderen met een gezonde voedingsstijl presteren beter op school dan kinderen die voornamelijk ongezonde voeding bestaande uit teveel vet en zout eten en te weinig groente, fruit, vezels, proteïnes, calcium en gezonde vetten.

Spelenderwijs leren over gezonde voeding

Friesland Zorgverzekeraar wil dit maatschappelijk probleem tegengaan en heeft daarom samen met Grendel Games een serious game ontwikkeld die de kinderen op een tablet of telefoon kunnen spelen: Garfield vs Hot Dog. Dit spel helpt kinderen tussen de vijf en elf jaar om spelenderwijs alles over goede voeding en gezond leven te leren. Samen met deze beroemde kat kunnen kinderen op een leuke en speelse wijze leren hoe ze gezonde keuzes kunnen maken.

Garfield is de meest luie kat ter wereld, hij houdt erg van lasagne. Hij weet ook dat je beter gezonder kunt leven en daarom neemt hij ons in Garfield vs Hot Dog mee op reis. Hij bezoekt zeven steden en in elke stad beleeft hij avonturen en moet hij opdrachten uitvoeren waarmee hij punten kan winnen. Hij kan bijvoorbeeld gezonde en lekkere hapjes kopen om de bewoners van zijn stad gezonder te maken.

“Plezier hebben en tegelijk leren hoe je gezond kunt eten, dát is de bedoeling van het spel”, vertellen bestuurder Steven Hofenk van De Friesland Zorgverzekeraar en directeur Tim Laning van Grendel Games. Garfield vs Hot Dog is verkrijgbaar in de App-store en in Google-play. Het spel wordt volgend jaar geïntroduceerd in onder andere de Verenigde Staten, China, Australië, Zuid-Amerika en Engeland.

Gezond eten met je kinderen

Met de volgende tips kan je thuis werken aan een gezond voedingspatroon.

  1. Betrek de kinderen bij het voorbereiden van de maaltijd.
  2. Geef vooraf stukjes rauwe groente, bijvoorbeeld als vijfuurtje.
  3. Eet samen met de kinderen
  4. Geef diepe borden en handzaam bestek.
  5. Schep niet te veel tegelijk op.
  6. Leer een kind te proeven
  7. Gebruik eten nooit als straf of beloning
  8. Neem de tijd voor maaltijden.
  9. Eet niet te laat en zoek naar regelmaat.

Summary
Review Date
Reviewed Item
Gezonde voeding voor kinderen en peuters / kleuters
Author Rating
51star1star1star1star1star

Linda

Publisher at Mamaliefde
Linda is oprichter van Mamaliefde.nl, getrouwd en moeder van een koningskoppel bestaande uit een self-proclaimed prinses en een nieuwsgierige zoon. Verslaafd aan chocola en sinds kort aan bloggen. Houdt van reizen, lekker eten en natuurlijk quality time doorbrengen met het gezin. Altijd in voor een spontane actie.

No Comments

Enroll Your Words

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

To Top