Maandag begonnen de laatste scholen. Dan heb je alvast de tijd gehad om er weer in te komen. Ik in ieder geval wel. Nu zag ik bij iemand anders dat ze goede voornemens had bedacht aan het begin van het schooljaar. Dat vond ik wel een goed idee, dus na twee weken heb ik dat voor mezelf ook gedaan. Juist omdat je nu weer een beetje gewend bent kan je realistische doelen stellen. We hebben ook de ouderavond weer gehad en aangehoord wat de wensen zijn rondom lunches en gezonde 10-uurtjes. Daarom vulde ik deze back-to-school-tag in.

Lees ook: 10 infused water recepten om zelf te maken; zo wordt water drinken nog lekkerder! 

Naar welke groep gaan je kinderen?

De oudste is dit schooljaar begonnen in groep 2, de jongste begint over drie maanden in groep 1.

Wat gaat er voor de kinderen veranderen in het nieuwe schooljaar?

Nu ze oudste kleuter is zal ze, spelenderwijs, alvast voorbereid worden op groep 3 en kennis maken met de letters en cijfers. Zodat ze die alvast kan ‘lezen’ en de vaardigheden die daarvoor nodig zijn. Ze zal dus serieuzer moeten worden met werkjes, niet alleen maar vrijheid blijheid maar er worden ook verwachtingen aan gesteld. En vaardigheden aanleren die ze in haar latere schoolloopbaan goed kan gebruiken.

Voor de jongste gaat er heel veel veranderen; van twee ochtendjes naar de peuterspeelzaal vier dagen en een ochtend naar school. Hij begint vlak voor Sinterklaas, dus begint met een feestmaand. Maar zal daarna er ook aan moeten geloven.

Wat zit er in de schooltas van de kinderen?

Iedere dag gaat er een 10-uurtje mee en wat te drinken. Vanuit school hebben ze de eis dat de woensdag een gezonde dag is en je alleen groenten of fruit mag meenemen in plaats van koek of snoep. Zelf doe ik dat ook op de andere dagen (tenzij ik echt nodig boodschappen moet doen). Dit hoeft niet altijd veel werk te zijn; de gezonde snacks van AH zoals paprika, wortel en selderij zijn al voorgesneden zodat je het alleen nog hoeft in te pakken of in het bakje moet doen.

Verder zit er standaard reservekleding in, ook al vindt dochterlief dat het niet meer nodig is. Je weet maar nooit. Natuurlijk hebben ze op school wel kleding, maar het is toch fijn je eigen kleding te hebben. Scheelt ook weer terugbrengen etc. daar ben ik niet altijd even trouw in.

Op de dagen dat ze overblijft zit er ook een lunchtrommeltje in met boterhammen, wat snacks en drinken.

Wat zijn de regels betreft voeding op de basisschool van je kinderen?

Je bent in principe heel vrij in wat je je kinderen meegeeft. Er is echter een verzoek; ze zijn namelijk een gezonde school en hebben zich aangemeld voor het Europees Fruitproject en willen dat je op woensdag alleen groenten of fruit meegeeft. De rest van de dagen heeft ook de voorkeur, maar wordt er niet naar gekeken. Dan zijn er ook genoeg die snoep, koek of een boterham meegeven. Zeker in de oudere klassen.

Wat geef je de kids mee naar school als tien uurtje?

Ik geef ze in principe iedere dag fruit of groenten mee als 10-uurtje, daarbij probeer ik zoveel mogelijk te variëren. Voor onze dochter is dat best lastig omdat ze vrij kieskeurig is. En als ze het niet wil / lust, je het weer in het bakje vindt naar huis. Ik heb het wel een paar keer geprobeerd, door ook iets mee te geven wat ze thuis niet snel moet met de hoop dat ze het onder de sociale groepsdruk wel gaat eten. Maar helaas zonder succes. En dan vind ik het toch zonde als het bruin of vies thuis terugkomt. Daarom vraag ik ’s ochtends wat ze mee wil en mag ze uit twee of drie dingen kiezen. Bij zoonlief is dat gelukkig heel anders, die eet onder andere druiven en snacktomaatjes alsof het snoep is. Bij hem kan ik dus straks helemaal ‘los’ gaan ook met bento-lunches. Met name tomaatjes en worteltjes vindt hij heel erg lekker.

Bij de lunch probeer ik ook altijd een gevarieerde lunch mee te geven. Ik vind bento-lunches heel inspirerend, maar wil het dan wel ‘makkelijk’ de eerste week ben ik wel los gegaan met vormpjes uitsteken, maar dat kost toch veel tijd en voor de kinderen is het niet noodzakelijk. Datzelfde geldt voor fruit op satéprikkers etc. Het maken van uitgebreide lunchpakketjes kan erg tijdrovend zijn en daar heb je ’s ochtends niet altijd de tijd voor. Met de snackgroente van Albert Heijn heb je echter altijd de perfecte aanvulling voor een gezonde lunchbox die zo klaar is!

Omdat ze niet altijd overal trek in heeft, geef ik diverse producten mee, afgelopen week vond ik een briefje in haar lunchbox van de overblijfjuf dat ze niet alles had opgegeten. De volgende dag heb ik er dus een briefje in gestopt met dat ik dat ook niet verwacht. Dat dat juist de reden is dat ik het doe. Vaak zitten er standaard twee boterhammen in; één met worst of kaas en één met beleg naar keuze. Iets hartigs zoals een gekookt eitje, een plakje ontbijtkoek, crackers etc en iets zoets zoals rozijntjes en heel soms een enkel snoepje om te verrassen en vaak een tweede stuk fruit of groenten. De ene keer eet ze met moeite een boterham, en de andere keer zijn twee te weinig. Op deze manier heeft ze in ieder geval altijd iets om te eten zodat ze niet met een lege maag de middag door moet.

Zijn jouw kinderen goede drinkers en hoe zorg je ervoor dat de kinderen genoeg
drinken?

Ook hier weer; onze zoon wel. Onze dochter helaas niet. Ik moet haar soms echt dwingen om te drinken. Daarom heeft ze ook snel last van obstipatie. Ik geef ze nauwelijks pakjes mee, vaak zitten die dan ook weer in het trommeltje en de meeste drankjes zitten vol suiker. Maar een drinkbeker met water en soms een paar druppels geconcentreerde limonade, maar dan wel met minder suiker. Ook fruit met een watersmaakje scoort altijd heel goed. Daarom heb ik altijd wel een paar pakjes in de kast liggen, voor een dagje uit of om af te wisselen. Zodat zij ook een keer een drinkpakje heeft. Ook de drinkpakjes met AH Water Wallie de Walvis scoren erg goed bij de kinderen.