10x gezond broodbeleg voor kinderen

Voordat ik hieronder allerlei gezonde dingen met jullie ga delen, moet ik eventjes iets kwijt; ik ben echt niet dé bewuste moeder die áltijd gezond beleg op het brood van mijn kinderen doet. Het is ook goed om voor variatie te kiezen. Ook hier gaat er weleens een broodje met hagelslag mee naar school, of eet de jongste een boterhammetje met smeerworst omdat hij dat lekker vindt. Toch maak ik regelmatig een bento-box voor de oudste en dan probeer ik zeker wel de variëren met het broodbeleg. Het is tenslotte echt niet lekker om iedere dag hetzelfde te eten, daar wordt helemaal niemand gelukkig van. Daarom deze lijst met tien soorten gezond, maar ook lekker broodbeleg!

1. Pindakaas

Say what? Jazeker, pindakaas mag dan wel niet de minste calorieën bevatten, maar zit wel vol met goede vetten en eiwitten. Waar de meeste mensen pindakaas als zoet broodbeleg zullen zien, is dit er toch echt eentje die onder het kopje hartig beleg thuishoort. Kies wel altijd pindakaas zonder toegevoegde suikers. Wil je echt een keertje een ontzettend gezellig (en lekker) broodje in de broodtrommel stoppen, ga dan voor pindakaas met banaan (wel eventjes een gezichtje maken met de plakjes dan hè!).

2. Appelstroop

Brrr, ik vind het echt niet lekker, maar ik weet uit ervaring dat kinderen dit over het algemeen heerlijk vinden. Appelstroop zit vol met ijzer, dus als je kind zich regelmatig moe voelt, is dit een goede oppepper. Appelstroop met kaas schijnt trouwens ook lekker te zijn…als je dit gaat proberen, laat dan vooral even weten hoe het was!

3. Hummus

Hummus is helemaal in en zeker niet alleen onder de volwassenen. Het is in zoveel verschillende smaken te verkrijgen, dat er ongetwijfeld een smaakje tussen zit dat jouw kindje heerlijk vindt. Het is plantaardig, dus ontzettend gezond. Heb je het al eens in combinatie met avocado geprobeerd? Ik vind dat echt heerlijk en met een plakje kipfilet is het ook echt een feestje.

4. Eieren

Een gekookt eitje is altijd een goed idee. De eiwitten van een ei bevatten heel veel essentiële aminozuren en dat is gewoon erg gezond. Een gebakken ei kan ook, maar zorg er dan voor dat je niet teveel olie (of bakboter gebruikt). Eiersalade is ook prima, maar kies dan niet voor kant-en-klare-uit-een-bakje-troep.. Gewoon zelf maken en letten op het aantal vetten en de hoeveelheid zout.

5. Magere vleeswaren

Mijn kinderen zijn dol op vleeswaren en daarom eten ze dit ook regelmatig. Ik probeer dan wel altijd te kiezen voor de magere vleeswaren. Denk aan rookvlees, kalkoenfilet en kipfilet. Vooral op de laatste twee is het lekker om een plakje komkommer te doen. De oudste eet ook nog weleens rosbief, maar dan wel van de slager (vers gesneden).

6. Magere kaas

We weten allemaal dat kaas niet het allergezondste broodbeleg is, maar het bevat wel hoogwaardige wei- en melkeiwitten. Je kunt het dus best aan je kind(eren) geven, maar dan wel met mate. Kies bij voorkeur voor 20+ en 30+ kaas. Deze bevatten namelijk relatief weinig verzadigd vet. Ook magere smeerkaas kan zo nu en dan best wel, maar let wel op de E-nummers.

7. Groente- en fruitspread

Een goede keuze is en blijft pure groenten en fruit. Denk hierbij bijvoorbeeld aan schijfjes aardbeien, banaan, geprakte frambozen, tomaatjes, komkommer of avocado. Je kunt het gemakkelijk zelf maken, maar tegenwoordig is het ook gewoon te koop in de supermarkt. In de groente zelf zit vrij weinig energie, smeer dus gerust een laagje boter of margarine eronder. Kinderen hebben deze vetten nodig, dus maak je niet ongerust.

8. Jam zonder suiker

Jam zonder suiker kun je prima op de boterham van je kind(eren) smeren. Er zijn gelukkig tegenwoordig een heleboel soorten jam, waar geen suiker of andere troep meer in zit. De Kleine Keuken heeft bijvoorbeeld heerlijk groente- en fruitbeleg met aardbeien en bietjes. Onze jongste vindt het echt heerlijk.

9. Vis

Misschien geef je dit niet zo snel mee naar school (omdat het dan niet zo goed gekoeld blijft) maar thuis kun je prima een keertje vis op brood doen. Een broodje makreel of zalm gaat er bij onze oudste in ieder geval goed in. Wij eten minimaal 1 keer per week vis, dus ze leren vanzelf allerlei verschillende soorten kennen.

10. Honing

Geef dit niet aan je kindje als het nog onder de 12 maanden is. Er zit in honing een bacterie waar ze behoorlijk ziek van kunnen worden. Overigens is het geen goed idee om elke dag honing op brood te smeren, het kan af en toe best wel, maar het is natuurlijk hoofdzakelijk suiker en water waar het uit bestaat.

Welk beleg geef jij jouw kind(eren) op brood?

Summary
Review Date
Reviewed Item
Gezond broodbeleg kind; lijst met hartig beleg voor op brood
Author Rating
51star1star1star1star1star
Amanda

Amanda

Blogger & Eigenaar at KiDDoWz
33 jaar - Trotse moeder van 2 boys ('09 en '16) - Vriendin van de allerleukste - Fulltime blogger - Levensgenieter - Duizendpoot
Amanda

No Comments

Enroll Your Words

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

To Top