Er zijn aardig wat bloggers die er van dromen; om van bloggen je werk te maken. Er zijn een aantal voorbeelden van mensen die dat zijn gelukt en dat willen zij graag ook. Ze zijn bijvoorbeeld als hobby begonnen met bloggen of ook met die insteek begonnen om er werk van te maken. En ik snap het wel, ik vind het zelf ideaal. Ja, het kost veel tijd. Maar ik ben wel flexibel en naast een inkomen levert dat vaak ook heel unieke ervaringen op. Ik krijg daar regelmatig vragen over, of ik tips heb hoe ze dat kunnen bereiken. Of ik zie vragen op Facebook voorbij komen van bloggers die daar ook naar streven. Laat ik voorop stellen dat het zeker mogelijk is om van bloggen je werk te maken, maar dat je dan, net als bij iedere andere onderneming, heel veel tijd in moet investeren en de verhouding van wat het financieel oplevert en wat je er insteekt niet altijd interessant is. Mocht het je dus echt puur om het geld gaan, zijn er andere manieren om sneller aan meer geld te komen. Wil je het toch gaan proberen; hieronder deel ik heel veel tips en ervaringen. Geen gedoe met downloads, dingen waarvoor je moet betalen, cursussen waar je aan vast zit, gewoon open en vrij zodat je een beeld krijgt van wat er allemaal komt kijken bij het bloggen (en geld verdienen met bloggen). Dit in de vorm van een soort stappenplan waarbij je stapsgewijs aan de slag kan gaan om er zelf ook geld mee te verdienen.

Inhoudsopgave

Wat is het verschil tussen bloggers, vloggers en influencers?

Bloggers

Blog is de afkorting van web-log. Oftewel een soort log / dagboekje online waarop je regelmatig schrijft. Dit kunnen persoonlijke verhalen zijn, van bijzondere ervaringen en verhalen, of echt de dagboekjes met overzichten wat je een bepaalde dag (plog = picture log) of week hebt gedaan. Of je nu een hobby, amateur of professionele blog hebt, als blogger heb je een eigen site waar je regelmatig updates plaatst. Dit kunnen stukjes tekst en/of foto’s zijn. Ook de onderwerpen kunnen verschillen. Zo heb je bepaalde ‘niches’ zoals mamabloggers, travelbloggers, boekenbloggers etc. die zich richten op een specifiek thema. Hoe vaak er een artikel wordt gepubliceerd is afhankelijk van de blogger; dit kan één keer per maand zijn of vijf keer op een dag.

Toch zit hier ook nog onderscheid in; zo heb je blogs (meer persoonlijk) maar ook online magazines (algemeen) en kan je op je eigen blog beheren of als gastblogger op de blog van een ander updates schrijven.

Lees ook: Overzicht soorten niche blogs

Youtubers & Vloggers

Hoezeer het ook op elkaar lijkt; youtubers zijn net iets anders dan vloggers.

Iemand die regelmatig filmpjes maakt en deelt op Youtube is een youtuber. Je hebt verschillende soorten content die je kan delen op Youtube. Denk bijvoorbeeld aan diy’s, challenges, gaming video’s etc. Als youtuber kan je ook zeker een blog bijhouden waar de filmpjes worden gedeeld, in de praktijk zie je echter vaak dat beiden toch echt een andere doelgroep hebben.

Net zoals blog staat voor web-log staat vlog voor video-log. Oftewel een dagboek in videovorm. Alle vloggers zijn in principe youtubers, maar alle youtubers hoeven geen vloggers te zijn. Als vlogger film je echt dagboekjes waarin je laat zien wat je allemaal doet, eet, ziet etc. Dat kan een vlog zijn van een uitstapje of een bepaald ritueel, van een vakantie, of een weekvlog waarin je deelt wat je die week hebt gedaan. En vrijwel iedereen kiest ervoor om dat op Youtube te delen, in plaats van een ander videodistributiesysteem.

Social influencers

Tot slot heb je nog de social influencers. Dit zijn vaak mensen met een grote following op social media, zoals Instagram of Snapchat. Dit zijn toch wel vaak de media met een wat jongere doelgroep die niet de tijd heeft / neemt om uitgebreid blogs te lezen maar wel op de hoogte wil blijven. Bijvoorbeeld van de laatste fashion trends, of het wel en wee van bekende Nederlanders / sporters. Zij staan niet alleen bekend om de grote groepen volgers, maar ook de interactie met hun volgers. Als ze een vraag stellen komen daar heel veel reacties op. Of als ze iets nieuws hebben willen ze graag weten waar dat is gekocht omdat ze het ook willen hebben. Het zijn dus echt mensen die op social media hun doelgroep in beweging kunnen brengen.

Lees ook: Preppr; instagram foto’s inplannen ook via desktop

Voordat je begint met bloggen

Steeds meer mensen overwegen om te gaan bloggen. Wat er ook gezegd wordt, het is nog steeds helemaal hot. Je komt het ook steeds meer tegen als beroep in films.. Om een soort online dagboek bij te houden of in de hoop op veel gratis producten of om er een inkomen uit te halen. De één begint gewoon, zoals ik heb gedaan en de ander denkt goed na over hoe of wat en leest zich goed in. Mocht je overwegen om te gaan bloggen maar niet goed weten waar te beginnen; lees dan vooral verder.

Waarom bloggen?

Regelmatig zie ik de tip voorbij komen dat als bloggen niet je passie is je niet ver komt. Daar zit wel wat in. Om met bloggen echt iets te kunnen bereiken zul je, net als andere ondernemingen, heel veel moeten investeren voor je kan oogsten. Je zult dus over een lange adem en doorzettingsvermogen moeten beschikken. Veel houden er om die reden ook na een paar maanden weer mee op. Als bloggen je hobby en passie is, is dat minder een probleem. Hobby’s kosten nu eenmaal tijd en dan is dat makkelijker vol te houden. Daarnaast merk je als lezer ook het verschil tussen iemand die van zijn passie werk heeft gemaakt of het puur commercieel is ingestoken. Aan de advertenties, oproepjes voor nieuwsbrieven, inhoud van de artikelen en vooral ook de schrijfstijl. Iemand die schrijft als passie is vaak prettiger te lezen.

Dat bloggen puur een hobby is een vooroordeel dat ik regelmatig voorbij hoor komen. Ja, je kan een blog beginnen als hobby en dat is prima. Maar dat wil niet zeggen dat je er niet ook echt geld mee kan verdienen. Net zoals taartenbaksters; je kan een taart bakken en decoreren omdat je dat leuk vindt. Voor jezelf en voor de buren of familie. Maar je kan er ook een klein of groot bedrijfje mee opzetten voor wat extra inkomsten of je fulltime onderneming. Dat geldt ook voor het online ondernemen. En ja, daar kan je ook gewoon een volledig inkomen mee genereren dat gelijk staat aan een fulltime baan bij een werkgever. Het is niet allemaal vrijblijvend. Het is daarom ook niet voor iedereen weggelegd, als je dat echt wilt bereiken zal je er veel tijd en geduld in moeten steken. Net zoals een willekeurige andere onderneming die je wilt opzetten.

Waarover ga je bloggen?

Het maakt niet uit waar je over gaat bloggen; over het verzorgen van je paard, de recepten die je maakt, verslagen van je vakantie tot en met meer lifestyle-achtig met plogs en vlogs. Het belangrijkste is dat je ergens over gaat schrijven wat dicht bij je staat en waar je genoeg over weet te schrijven. Twijfel je, maak dan eens een lijst met potentiële onderwerpen. Ongeacht of je de onderwerpen wel gaat uitwerken, het geeft alvast een indicatie of er genoeg te schrijven is voor je. Schrijf over de onderwerpen die je graag zelf zou willen lezen of je graag leest. Zo zal je vanzelf een groep lezers opbouwen die dat ook interessant vinden.

Als je een site hebt moet je aan de slag; content produceren. Het maakt niet uit waar je over schrijft, zolang dit maar bij jou en je blog past. Dit kunnen reviews zijn, verslagen van wat je die dag hebt gedaan, tips voor andere ouders, recepten wat je maar wilt. Sluit je desnoods een weekend op in de slaapkamer, of boek een hotel in je eentje en ga schrijven. Bij voorkeur minimaal 40 of nog meer artikelen. Zodat de lezers ook echt iets te lezen hebben. Een blogje met ‘ik ben … en ik ga bloggen’ is leuk maar zorgt er niet voor dat mensen ook weer terugkomen, en dat is waarschijnlijk wel je bedoeling.

Blognaam

Je moet ook nog een blognaam hebben, eerlijk gezegd heb ik over Mamaliefde nooit zo heel lang nagedacht. Ik wilde iets met mama en iets met dat ik het echt heel leuk vind om te moederen. Dit is in een opwelling gekozen en ik ben er nog steeds heel erg blij mee. Het geeft duidelijk aan waar de blog over gaat maar is breed genoeg voor allerlei ‘uitstapjes’ naar andere onderwerpen. Het is ook goed om na te denken voor het gebruik van persoonlijke (bij)namen in je domeinnaam. Als je begint met bloggen is het nog heel persoonlijk, maar soms slaat het aan en voor je het weet heb je een soort miniredactie voor je schrijven.

Gewoon Doen

Tot slot; gewoon beginnen. Maak nu nog een (gratis) account aan en ga ervoor. Het is goed om je in te lezen, maar door te doen leer je het meeste. De heel algemene tips gelden voor iedereen, maar verder verschilt het toch heel erg per blog wat werkt en wat niet werkt. Je loopt vanzelf tegen onderwerpen aan zoals hoe vaak je gaat bloggen per dag, of meer theoretische dingen zoals seo etc. waar je je altijd nog in kan verdiepen. Het kan dan handig zijn om een klein netwerk op te bouwen met bloggers waar je vragen kan stellen. Zo zijn er op Facebook een aantal groepen. Het opbouwen van een netwerk is niet alleen goed voor vragen, maar het zorgt er ook voor dat je sneller groeit. Twijfel je dan kan je altijd nog beginnen als gastblogger.

Wat heb je nodig om te bloggen?

Als je begint met bloggen heb je niet veel nodig; een laptop om stukjes op te typen, je telefoon om foto’s mee te maken en klaar ben je. Naar mate je langer blogt en je wilt professionaliseren zijn er een aantal investeringen die je kan doen. Om daar vervolgens (meer) geld mee te verdienen.

  • Een goede internetverbinding die je kan vertrouwen en er niet om de haverklap uitligt en bij voorkeur ook nog eens snel is zodat je niet uren hoeft te wachten voor iets geüpload is. Bijvoorbeeld glasvezel internet is ideaal.
  • Een goede laptop; onder bloggers is de MacBook erg populair, maar ook een betaalbare laptop die lekker snel is werkt prima. Als je niet vlogt heb je ook geen heel zware programma’s nodig.
  • Een witte tafel of ondergrond; handig om snel foto’s te maken. Maak je veel flatlay’s, dan is het ook handig om diverse ondergronden te hebben. Bijvoorbeeld papier, karton, behang, placemats etc. Net als accessoires om te gebruiken.
  • Een mobiele telefoon met goede internetverbinding zodat je altijd en overal mail kan lezen of social media updaten en goede camera.
  • Een goede camera; denk bijvoorbeeld aan een handzame vlog-camera als je wilt vloggen, een spiegelreflex om thuis mooie foto’s te maken en/ of een systeemcamera om op locatie foto’s te maken (en naar je telefoon te sturen).
  • Een goede website; goed wil zeggen dat hij snel is en niet te zwaar, origineel, aantrekkelijk en overzichtelijk is en helemaal past bij jouw eigen stijl. Die kan je heel goed zelf maken, met bijvoorbeeld een gratis, of betaald thema. Of je kan een webbouwer vragen om er één voor jou te ontwerpen. En eventueel vervolgens ook te laten onderhouden. Ja, dat kost jou geld, maar het scheelt je wel weer tijd. Zelfs als je het leuk vindt om het technische gedeelte zelf te doen. Tijd die je weer kan steken in andere zaken die ook tijd kosten.
  • En tot slot heel veel brandstof; om naar events te gaan en pr-dagen bijvoorbeeld. Niet altijd omdat je er voor betaald krijgt, of omdat het de moeite waard is. Maar ook om te investeren in je netwerk, zodat je in de toekomst wel on top of mind ligt. Beetje goodwill kweken, al komt dat van twee kanten.

Contentmanagementsystemen

Er zijn verschillende contentmanagementsystemen (cms) waar je gebruik van kan maken om een blog te beginnen. Een cms is een systeem dat gebruiksvriendelijk is, ook als je niet zo thuis bent online. Je hebt gewoon een editor voor je waarin je dingen kan aanpassen en hoeft je niet druk te maken over codes en dergelijke. Het voordeel is ook dat je hier vaak met meerdere personen in kan werken of vanaf verschillende locaties. Je bent niet gebonden aan één computer. Net zoals heel veel andere bloggers draait deze blog op WordPress. Het is misschien niet zoals Blogspot het eenvoudigste systeem, maar je kan er (in mijn ogen) wel het meeste mee. Andere cms zijn bijvoorbeeld Joomla en Adobe Dreamweaver.

Bloggen met wordpress

Waarom ik voor WordPress heb gekozen? Zoals ik in de inleiding schreef omdat ik daar het meeste mee kan. Het is misschien iets ingewikkelder omdat je zelf een thema moet installeren en met plugins gaat werken. Maar vervolgens kan je er wel het meeste mee, je kan het helemaal eigen maken. En je blog de features geven die jij graag wilt. Daardoor kan je je blog ook een stuk beter inzetten op technisch gebied; of je het nu wilt laten sneeuwen op je blog, wat jaren geleden de trend was, of toch liever een snellere site hebt die foto’s laat cachen.

Zo is de grote community echt wel ideaal. Juist omdat er zoveel mensen mee werken, wordt er ook meer voor ontwikkeld en is het makkelijk om hulp te vragen. Bijvoorbeeld in de Facebook groep Durftevragen over WordPress. Er zijn altijd wel mensen die zich in het werken met WordPress hebben gespecialiseerd en precies weten waar ze mee bezig zijn. Natuurlijk kan je het zelf doen, maar naarmate je blog groeit, komt er steeds meer bij kijken en dan is het fijn om bijvoorbeeld het beheer en de technische kant uit te besteden.

Gratis of betaald WordPress

Er zijn verschillende pakketten mogelijk binnen WordPress. Zelf ben ik begonnen met een gratis site via wordpress.com; eerst maar eens kijken hoe lang deze nieuwe hobby zou blijven hangen. Na drie maanden dagelijks bloggen maakte ik de overstap. Je hebt dan twee keuzes; via wordpress.org of zelf een site hosten. Mijn advies is altijd te gaan voor zelf een site te hosten. Via wordpress.org heb je te maken met een Amerikaanse server en ben je veel meer kwijt terwijl je bij een Nederlandse host vaak sneller contact hebt.

WordPress Thema

Als je een wordpress site hebt aangemaakt moet je als eerste een thema kiezen. Je kan kiezen voor een gratis thema, deze zijn echter over het algemeen wat verouderd en trager of tien in het dozijn waardoor de kans groot is dat er meer dezelfde lay-out hebben. Je kan ook kiezen voor een betaald thema. Onder andere bij Themeforest vindt je heel veel thema’s. Let daarbij onder andere op de snelheid van de pagina. Hoe sneller hoe beter. Daarnaast moet het thema responsive zijn, dat wil zeggen dat het zich aanpast aan de afmetingen van het beeldscherm. Responsive sites zijn een must voor google om daar hoger op te scoren.

Host

Als je weet wat je graag wilt bereiken kan je het beste op zoek gaan naar de manier die daar bij past. Voor een online dagboek is een gratis wordpress of tumblr account perfect, eventueel achter een wachtwoord die je alleen aan familie en vrienden geeft zodat niet alles op het internet rondzwerft. Wil je meer de zakelijke kant op met je blog is de eerste stap om op zoek te gaan naar een host met eigen domein. Dit hoeft maar een kleine investering te zijn van 35 euro per jaar (of nog minder) die je er met een beetje geluk al snel uit kan halen. Voordat je je ergens aanmeldt, vraag dan naar de ervaringen van anderen. Dat scheelt je overstappen op een later moment. Zelf zit ik bij antagonist en ben daar heel tevreden over.

Lay-out van je blog

Thema

Het belangrijkste van je lay-out is natuurlijk je thema. Zelf heb ik gekozen voor een betaald thema. Na wat vergelijkingen kwam ik hierbij uit omdat je hier heel eenvoudig dingen in kan aanpassen. Zonder dat je hoeft te gaan puzzelen in html of met css-scripts. Nu heb ik daar geen moeite mee, maar vind het toch een ‘eng’ idee. Wat als ik iets verkeerd aanpas? Natuurlijk is het ook belangrijk dat het thema responsive is. Zeker nu Google sinds het begin van vorige week een nieuw algoritme online heeft gegooid waarbij sites die niet responsive zijn zakken in de ranking. Verder is het vooral belangrijk om voor jezelf op een rijtje te zetten wat je van je lay-out verwacht. En eventueel ook met welke prioriteit. Sommige combinaties zijn niet mogelijk.

Plug-ins

In principe probeer ik te voorkomen dat er plugins zijn geïnstalleerd die ik niet gebruik. Als je dan toch met je lay-out bezig bent kan je dit gelijk even nalopen. Minder plugins betekend vaak ook een snellere site. Met de plugin p3Plugin Performance Controller krijg je een handig overzicht van de snellere en minder snelle plugins. Handig om in je afweging mee te nemen. Deze kan je na de scan natuurlijk weer deactiveren en verwijderen. Hierbij let ik voornamelijk of ik de plugins die ‘aan’ staan echt gebruik en nodig heb, of dat er een vervanger is. En natuurlijk het verwijderen van niet actieve plug-ins.

  1. Akismet; De meest gebruikte plug-in om spam tegen te gaan.
  2. Broken link checker; Geeft door welke interne en externe links niet meer correct zijn.
  3. Jetpack; Allerlei ‘futures’ die ik graag gebruik. Wel een hele zware plug-in, als je slechts enkele onderdelen gebruikt kan je die beter vervangen door afzonderlijke plug-ins.
  4. P3 Plugin Performance Profiler; Om te zien wat de laadtijd is van de plug-ins en deze eventueel weer te verwijderen.
  5. Pin-it button voor pinterest; om plaatjes eenvoudig op pinterest te plaatsen voor je lezer.
  6. Share a draft; Om een concept artikel te delen om hem na te laten lopen. Artikel wordt weergegeven als blog zelf.
  7. Simple scroll to top; Een klein pijltje rechtsonderin scherm dat je eenvoudig weer naar boven verwijst. Handig als je veel longreads schrijft.
  8. WordPress Editorial Calender; Om handig en overzichtelijk blogjes in te plannen.
  9. WordPress SEO; de Plug-in van Yoast om met een paar handige tips te zorgen voor een goede weergave in Google.
  10. WP Smush.it; Om afbeeldingen te comprimeren bij uploaden. Let op; nog wel eerst verkleinen voordat je ze upload.

Je header is de blikvanger van je site. Het is handig als hierin de titel van je blog, en eventueel je tagline in terugkomen. Wat foto’s of afbeeldingen die de onderwerpen waar je over schrijft symboliseren geven vaak ook al een duidelijke  visuele ondersteuning. Je kan zelf aan de slag gaan in canva of picmonkey om een header te ontwerpen. Check wel altijd eerst even de afmetingen in je thema. Twijfel je over je eigen kunnen? Vaak zijn er genoeg anderen die (voor een kleine vergoeding) je graag helpen. Zo ben ik erg blij met Iris Does die mijn header heeft ontworpen.

Je kan er ook voor kiezen om van een soortgelijk ontwerp een logo te maken dat je kan gebruiken op social media. Vaak werkt een foto van je gezicht beter, omdat dat je tastbaar en persoonlijk maakt. Mensen willen graag weten tegen wie ze het hebben.

Sidebar

De sidebar, dat balkje aan de zijkant van je blog. In mijn geval aan de rechterzijde. Waar je de zoekbalk, social media buttons, populaire blogjes, korte intro en een aantal banners vindt. Zelf ben ik van hoe