Kinderen zijn helemaal lief, leuk en geweldig, maar er hangen wel een paar ‘consequenties’ aan vast. Zo kom je al snel een hoop slaap tekort. Ik in ieder geval wel en ik hoor het ook om me heen. Zelfs als je kinderen hebt die ’s nachts geen radbrakers zijn en tien keer uit bed komen, schieten de uren er al snel in. En hoe vaak ik wel niet hoor verzuchten waarom er geen meer uren in een dag zitten zodat je tijd overhoudt voor alles wat je moet doen, en ook nog eens kan zorgen dat je genoeg slaapt en uitrust zodat je de dag weer aan kan en alles wat er op je pad komt… Daarom was ik ook erg blij toen ik een uitnodiging kreeg om in het nieuwe Health Lab in Scheveningen te komen floaten. Want ook al ben ik niet zo van de beautydingetjes / -behandelingen; de belofte van totale ontspanning klinkt als geroepen! Voordat ik ging zocht ik echter even het een en ander op over wat floaten nu precies is, en nadat ik had gelezen dat het niet verstandig was met wondjes, of het dan wel handig was als je last hebt van psoriasis, en wil die informatie graag met jullie delen.

Lees ook: Health Lab de Pier Scheveningen voor de ultieme ontspanning!

Wat is floaten?

Iedereen weet wel dat als je in de Dode Zee zwemt je vanzelf blijft drijven vanwege het hoge zoutgehalte in het water en je je daardoor beter kan ontspannen. Precies dat is de kracht van het floaten, een nieuwe techniek die is over komen waaien vanuit Zuid-Amerika en Australië. Daar zijn mild zoutwater- en magnesiumzwembaden al langere tijd heel populair. Floaten is een wetenschappelijk bewezen ontspanningsmethode. Tijdens het floaten drijf je in een bad en verblijf je in een prikkelarme omgeving zodat je je echt even helemaal kan ontspannen en ontstressen. Officieel wordt dit Floatation REST (Restricted Environmental Stimulation Technique) genoemd. Tijdens het floaten verbetert de bloeddoorstroming, de ademhaling en het hartritme vertragen en de bloeddruk daalt. Zo krijgt het lichaam de kans om zijn natuurlijke balans, waarin alle delen en systemen met elkaar samenwerken, te hervinden en voel jij je weer als herboren. De hersenactiviteit wordt verlaagd naar de thetafase, die normaliter alleen tijdens het slapen kan worden bereikt. Vandaar de vergelijking dat 1 uur floaten gelijk staat aan 4 tot 6 uur slapen.

Wat is Epsom zout?

Aan het schone water is maar liefst 400 kg epsom zout toegevoegd. Vanwege dit hoge zoutgehalte stap je dus in een bad, maar blijf je vanwege de opwaartse kracht van het zout drijven en kan je zo optimaal genieten van dit ontspannende effect zonder dat je in het vliegtuig moet stappen! Epsom zout wordt ook wel bitterzout of magnesiumsulfaat genoemd (opgebouwd uit zowel magnesium en sulfaat) en is een mineraal zout dat een positieve werking heeft op de huid. Zo zorgt het voor de afvoer van afvalstoffen en een verhoging van het magnesiumgehalte via je huid. Doordat het zout een Ph-gehalte heeft van 7 en daardoor ph-neutraal is zal je geen last krijgen van een rimpelige huid zoals je normaal ziet als je in bad stapt, maar voelt je huid heerlijk schoon en zacht aan.

Daarnaast heeft het epsom zout meerdere voordelen. Zo kan het helpen bij verstuikingen en kneuzingen, splinters, jicht, artrose en bij een zongevoelige huid doordat tijdens het floaten een laagje van het zout op het lichaam wordt gevormd en het magnesium uit het zout door het lichaam wordt opgenomen. Daartegenover staat dat een tekort aan magnesium kan leiden tot psychische klachten zoals angst, nervositeit en concentratiestoornissen en vele lichamelijke klachten zoals spierkrampen, vermoeidheid, osteoporose, oorsuizen, PMS en hartfalen. 40 tot 70% van de mensen in de westerse wereld heeft een tekort aan magnesium. Natuurlijk kan je magnesiumtabletten slikken, maar opname door de huid (zoals tijdens het floaten) is veel efficiënter.

Tip: Wil je thuis ook de ervaring van het floaten ervaren, dan kan je aan het bad 250 / 300 gram epsom zout toevoegen en daar 20 minuten heerlijk in zitten en daarna goed afspoelen. Ook in een voetbad of handbad kan dit erg fijn zijn. Als je gaat floaten kan je een pot met een kg zout kopen om mee te nemen naar huis.

De voordelen van floaten

Het floaten heeft meerdere voordelen. Als een mens te lang stress ervaart of als deze te intens is, kan dit zeer nadelige gevolgen hebben voor lichaam en geest. Lichamelijk ontstaan er dan mogelijk ‘jachtige’ gevoelens, hoofdpijn en spierpijn, slaapproblemen, maagzweren en hart- en vaatziekten. Geestelijk kan teveel stress verantwoordelijk zijn voor nervositeit, overspannenheid, depressie, burn-out en angststoornissen A. Sonneveld (2014).

Totale ontspanning

Tijdens het floaten bevind je je in een prikkelarme omgeving zodat je je heel diep kan ontspannen. Zo ben je gewichtsloos, kan je het licht uitdoen en hoor je helemaal niets zodat je echt even op jezelf aangewezen bent. Nu zal het de eerste keer nog even wennen zijn om je zo over te geven, maar naar mate je dit vaker doet of oefent met bijvoorbeeld yoga-oefeningen, zal dit alleen maar makkelijker worden.

Het grote voordeel van totale ontspanning is niet alleen dat je goed kan uitrusten, maar ook dat alle spieren complete rust kunnen ervaren. Normaal gesproken zijn er altijd wel spieren die gebruikt worden en onder spanning staan. Tijdens het floaten ben je volledig gewichtsloos en doordat je je helemaal kan ontspannen en geen last hebt van signalen van buiten, kan je je optimaal ontspannen. Doordat je je helemaal kan ontspannen zorgt dat ook voor een goede doorbloeding waardoor er meer zuurstof wordt opgenomen en je lichaam dus van binnenuit aan het werk kan gaan.

Slaap inhalen

Zelf ben ik echt een avondmens, het meest efficiënt ben ik in de avond en dan krijg ik het meeste gedaan. Op het moment merk ik daar niet echt veel van, of dat komt door het stormachtige weer of toch nog een sluimerende jetlag geen idee. De avond voordat ik langsging was ik zelfs al om kwart voor negen naar boven verhuisd. Terwijl ik normaal pas rond twaalf uur naar bed ga… Oké, nog wel even liggend een filmpje gekeken maar toch, dit was best een unicum. Een sessie van een uurtje floaten kwam dus erg goed uit!

Zoals ik al in de inleiding schreef zijn er genoeg mensen die graag wat meer uren in een dag zouden willen hebben. Maar goed dat 1 uur floaten dan al gelijk staat aan 4 tot 6 uur slapen! Nu is het natuurlijk geen vervanger, maar toch handig om zo af en toe wat slaap in te halen. Daarom is het ook mogelijk om een abonnement af te nemen zodat je maandelijks of vaker langs kan komen om te zorgen dat je toch de nodige slaap in kan halen. Ook erg handig na een lange vlucht / verblijf in het buitenland om van je jetlag af te komen!

Aanmaak endorfine; oftewel gelukkig voelen

Floaten stimuleert de aanmaak van endorfine, dit is een neurotransmitter die wordt aangemaakt door de hersenen. Endorfine lijkt op opiaten vanwege het vermogen om pijnstilling te veroorzaken evenals een gevoel van welbevinden en geluk waardoor je je prettiger gaat voelen. Oftewel je ervaart hierdoor minder pijn en bovendien bevordert het de gemoedstoestand. Wist je dat de enige andere activiteit die de aanmaak van endorfine in de hersenen stimuleert; juist het tegenovergestelde is namelijk lichaamsbeweging!

Stressverlagend

Heb je een periode waarin je veel stress ervaart, dan kan het ook een aanrader zijn om te gaan floaten. Diverse onderzoeken waaronder het Onderzoek door de Universiteit Amsterdam en Leiden in 2005 bewijzen dat floaten het stresshormoon (cortisol) met wel 20%-30% verlaagt en dat al na 1 floatsessie van 45 minuten. Floaten is daarom het beste stressreductiemiddel van deze tijd. De aanwezigheid van stress kan ook nog eens andere effecten hebben. Wanneer er langdurig sprake is van spanning, pijn of angst welk vaak wordt veroorzaakt door negatieve stress, dan kun je te maken krijgen met de slopende effecten van dat het lichaam langdurig teveel cortisol aanmaakt. Hierdoor zullen er negatieve gevolgen ontstaan voor onze gezondheid (bijvoorbeeld diabetes, burnout, slapeloosheid, hart- en vaatziekten, verminderd libido, overgewicht, depressie). Vanwege het stressverlagende effect werkt het floaten preventief tegen stress, burn-out en angstbestrijding.

Ontgiften

Tijdens het floaten wordt door de aanwezigheid van het epsom zout het spijsverteringssysteem gestimuleerd waardoor het mogelijk is om na een aantal sessies hiervan het effect te zien. Hierdoor worden afvalstof