We kennen het allemaal: het wordt langzaam donkerder en kouder buiten. De herfst is in volle gang en de winter is in aankomst. Met de feestdagen voor de deur, willen we eigenlijk maar één ding: lekker warm op de bank onder een dekentje netflixen. Het liefst drinken we hier en daar nog een warme chocomel met slagroom en genieten we van de lekkernijen die de feestdagen met zich meebrengen. Waarschijnlijk klinkt dit de meeste mensen als muziek in de oren… Maar voor je lichaam is dit seizoen funest! Over het algemeen komen mensen namelijk 0,4 tot 6 kilo aan tijdens de feestdagen. Om je lichaam niet aan het vele eten en weinig bewegen te laten ondergaan, hebben wij tips voor je om fit te blijven in de winter.

Kies de juiste sport

Als eerste is het natuurlijk belangrijk om ook in winter genoeg te blijven bewegen. Om ons lichaam gezond te houden moeten we wekelijks sporten. Twee tot drie keer per week sporten is een haalbaar doel en doet al wonderen voor de fitheid van je lichaam. Als het koud is buiten, houden de meeste mensen er niet van om buiten te sporten. Toch heeft sporten in de buitenlucht ontzettend veel voordelen! Zo verbetert je concentratie door de frisse lucht en het maakt je mentaal sterker. Je zult dus lekkerder in je vel zitten als je af en toe buiten sport. Daarnaast is buiten sporten vaak helemaal gratis en op je eigen schema aan te passen. We zetten een aantal buitensporten voor je op een rijtje.

Hardlopen

Hardlopen is perfect voor beginnende, maar ook voor ervaren sporters. Doordat je jouw eigen tempo kunt bepalen, is het aan jou hoe intensief je workout zal zijn. Als beginner kun je rennen afwisselen met kleine afstanden wandelen om het langer vol te houden. Er bestaan veel (gratis) apps die je run tracken, zoals Runtastic, en waar je je resultaten en vooruitgang achteraf kunt bekijken. Plus: het enige dat je nodig hebt is een stevig paar dames hardloopschoenen.

Wielrennen

Wielrennen is een andere sport die je in de buitenlucht kunt uitvoeren. Hiervoor heb je echter wat meer spullen nodig; een fiets kan al gauw een grote som geld kosten. Heb je dit er toch voor over? Super! Ook hierbij bepaal je jouw eigen tempo en intensiviteit. Een handige tip: stippel voor je vertrek een route uit met het aantal kilometers die je wilt maken. Ook voor fietsers zijn veel apps die de rit kunnen bijhouden, zoals Strava. Mocht je een variatie zoeken op wielrennen? Denk aan mountainbiken in het bos!

Bootcamp

Bootcampen kun je zelf doen of onder begeleiding van een instructeur. Veel sportscholen organiseren een aantal keren per week bootcamps in groepsverband. Leuk om met vrienden te doen en je werkt meteen aan je hele lichaam!

Zorg dat je goed gekleed bent!

Aangezien het erg koud kan worden in de winter, is het belangrijk om je warm aan te kleden. Als je naar buiten gaat is het zeker verstandig om thermokleding te dragen. Houd jezelf goed warm, vooral op rustmomenten wanneer je stil staat. Draag bij neerslag een regenjas, om te voorkomen dat je doorweekt raakt. Hier kun je namelijk onderkoeld door raken. Ook goede hardloopschoenen met een vering kunnen erg aangenaam zijn voor je voeten, of geschikt voor alle soorten ondergronden en weersomstandigheden zoals de Nike hardloopschoenen.

Toch liever binnen sporten?

Voor veel mensen is de stap om in het koude weer naar buiten te gaan toch te groot. Niet getreurd, er zijn ook veel sporten die je binnen kunt doen! Denk hierbij aan fitnessen, squashen of zwemmen. Deze overdekte sportactiviteiten zijn echter gewoonlijk niet gratis. Mocht je hier geen geld aan willen uitgeven? Dan is een workout thuis het perfecte alternatief. Trek je fitnesskleding aan en start je zoektocht op YouTube. Hier staan talloze filmpjes met de meest uiteenlopende workouts. Zoek bijvoorbeeld op ‘whole body workout‘ of ‘thuis workout buik’. Je volgt de instructies van de coach in het filmpje… dat is alles. Super eenvoudig dus én ook nog eens gratis.

Weet wat je eet

Naast beweging is voeding natuurlijk ook erg belangrijk als het gaat om je lichaam in vorm te houden. Vooral tijdens de feestdagen kan het lastig zijn om op je voeding te letten. Je mag zeker genieten tijdens deze dagen, zo lang je er voor zorgt dat je in balans blijft. Minder de week vóór en na de feestdagen een beetje om te compenseren. Dus geniet, maar houd een oogje in het zeil!

Wat doe jij om fit te blijven in de winter?