Natuurfilms saai voor kinderen? Dan heb je vast nog nooit een film van DisneyNature gezien! Vanaf 2 mei draait de nieuwste DisneyNature film BLUE in de Nederlandse bioscopen. In de film neemt dolfijn Blue je mee op een leerzaam avontuur met een belangrijke boodschap. De zee is van groot belang voor onze aarde. Daar moeten we met z’n allen heel zuinig op zijn! Ter ere van Disneynature’s BLUE ging ik voor MamaLiefde op pad met mijn twee spetters. Op Schiermonnikoog keken wij als een van de eersten naar DisneyNature’s BLUE. We ontmoetten de regisseur Keith Scholey en de verteller in de film Jim van der Zee (The Voice winnaar 2017). Ook gingen we op pad om de geheimen van onze eigen Noordzee te ontdekken. Ga je mee op avontuur?

Op de boot naar Schiermonnikoog

Ons avontuur begint op een vroege zaterdagochtend. Na een lange autorit komen we aan in Lauwersoog. Vanaf daar vertrekt de boot naar Schiermonnikoog. We worden hartelijk ontvangen door het PR-team van Disney Nederland. Terwijl we genieten van een stukje BLUE-taart druppelen de gasten langzaam binnen. Rond 11 uur vertrekken we met de boot naar Schiermonnikoog. Voor mijn meiden begint het avontuur nu echt. Wat een geniale inleiding op de film die we straks gaan zien. Eenmaal op zee kijken wij onze ogen uit. Wat is de natuur toch mooi en dat in eigen land!

Dan ineens verschijnt er een heel snelle boot die rondjes om ons schip cirkelt. Heel even denkt mijn oudste geschrokken dat het misschien wel piraten zijn ;). Gelukkig valt het mee. Het is regisseur Keith Scholey (ook bekend van o.a. Disneynature’s African Cat’s) die op spectaculaire wijze aan boord gebracht wordt. Best indrukwekkend, dat Keith Scholey tijd vrij maakt om ons op de koude, winderige Noordzee te bezoeken. Helemaal als je bedenkt dat hij voor het maken van DisneyNature’s BLUE rond de 400 dagen in o.a. de Rode Zee ronddobberde bij een iets aangenamere temperatuur.

Aan boord van het schip genieten we van een lunch met heerlijke producten uit de zee waar we op varen. De tijd vliegt voorbij en al snel zijn we op Schiermonnikoog. Met taxi’s worden we naar het bioscoopzaaltje gebracht waar we straks DisneyNature’s BLUE zullen gaan kijken.

De Film – DisneyNature’s BLUE

Als iedereen een plekje gevonden heeft in de bioscoop, worden we nogmaals welkom geheten. Keith Scholey en Disney vertellen kort over de film en niet lang daarna verschijnen de eerste indrukwekkende beelden. Mijn meiden kijken met grote ogen naar kleurrijke en indrukwekkende wereld van de zee. Met een diepe, dromerige stem vertelt Jim van der Zee (The Voice winnaar 2017) ons het verhaal van dolfijn BLUE.

Het verhaal – Disneynature’s BLUE

Het verhaal begint dolfijn Blue. Blue is een driejarige tuimelaar dolfijn, die hard op weg is om een volwassen, zelfstandige dolfijn te worden. Zijn moeder leert hem hoe hij zelf op visjes moet jagen, wat de gevaren van de oceaan zijn en hoe de dieren in de oceaan elkaar nodig hebben om te overleven. Wij kijken en leren met Blue mee.

Tijdens de film ontmoeten we niet alleen Blue, maar ook zijn bekende en minder bekende medebewoners uit de oceaan. De tijgerhaai, de zeekat, de zeeschildpad, de orka, de bultkoppapegaaivis, de bidsprinkhaankreeft en meer. Ze hebben allemaal een functie en leven met en van elkaar in de grote oceaan. Al nieuwsgierig? Bekijk de trailer van DisneyNature’s BLUE voor een kleine sneak peek! De dromerige stem van Jim van der Zee moet je er even zelf bij bedenken;).

Onze favoriete scènes – DisneyNature’s BLUE

De zeebewoners komen in grappige, mooie, spannende en ontroerende situaties. De prachtige beelden, wisselende verhaallijnen en de diepe stem van Jim van der Zee weten jong en oud te boeien. Als je een film kijkt blijft een select aantal scènes je vaak het meest bij. Ik vertel je welke scènes dat voor mij en mijn meiden waren en waarom. zo krijg je meteen een beter beeld bij de film.

Meeste indruk

Het meeste indruk maakte de scène waarin Blue zijn moeder kwijt is. Hij verstopt zich in een donkere onderwatergrot. Weet hij door de vele gangen de uitweg nog te vinden? Komt hij weer op tijd boven om adem te halen? Vindt hij zijn moeder weer terug?

Spannend

Het spannends was de scène, waarbij een groep orka’s een babybultrug walvis en zijn moeder aanvalt. De orka’s cirkelen om de bultrug walvis, die haar baby probeert te beschermen. Ze neemt haar jong op haar rug, zodat de orka’s hem niet kunnen pakken. De orka’s stoten om beurten tegen de moederbultrug walvis in de hoop dat het jong van haar rug valt. Loopt het goed af?

Fascinerend

Heb jij wel eens van de zeekat gehoord? Dit bijzondere zeedier is familie van de inktvis en kan, net als een kameleon van kleur veranderen. Hij kan zelfs zijn huid aan de omgeving aanpassen. De zeekat vormt dan stekels en tentakels op zijn huid, om nog beter op te gaan in de omgeving. Een spion is er niks bij! Hij heeft acht armen waarmee hij zijn prooi vangt. In de BLUE-film zie je hoe hij als jager te werk gaat en zijn prooi hypnotiseert.

Grappig

De bidsprinkhaankreeft leverde veel grappige situaties op. Dit kleine, kleurrijke diertje met oogjes die alle kanten op schieten, lijkt op het eerste gezicht heel grappig en schattig. Toch moet ook de bidsprinkhaankreeft overleven in de oceaan en aan voedsel komen. Hoe hij dat doet? Hoe schattig hij ook lijkt, er schuilt een kleine bokser in hem. Met zijn sterke hamer “handjes” bokst hij zijn tegenstander tegen de grond. Aan het eind van de film wordt hij bijna opgegeten door de fascinerende zeekat. Hoe loopt het af?

Geen zorgen, Disneynature’s BLUE is en blijft een echte Disneyfilm en dus met een “Happy End” en dus geen schokkende scènes en heel geschikt voor jonge kijkers.

De boodschap

DisneyNature’s BLUE is een film met een heel duidelijke boodschap. De oceaan is uniek. Wist jij dat de oceaan meer dan 70% van de aarde beslaat? Onze aarde wordt niet voor niets ook wel de blauwe planeet genoemd. Water is krachtig en tegelijkertijd ook kwetsbaar. Het kan verwoesten, maar is ook van levensbelang. Door jonge kinderen het belang van onze natuur bij te brengen, draagt BLUE een belangrijke boodschap met zich mee. Een verhaal van levensbelang.

Regisseur Keith Scholey vertelt

Na afloop van de film is er tijd om het gesprek met regisseur Keith Scholey aan te gaan. Keith is heel prettige en toegankelijke man. Hij neemt voor iedereen de tijd en het is dan ook niet moeilijk om een gesprek met hem aan te knopen. Ik vond het toch wel spannend om een man van zijn kaliber zo maar aan te spreken hoor!

Als ik een drankje ga halen, staat hij toevallig bij de bar en we raken aan de praat. Ik vertel Keith over mijn dochters van 2 en 4 jaar. Hoewel het lange stilzitten (de film duurt ca. één uur en een kwartier) merk ik dat de film indruk gemaakt heeft, zelfs op mijn jongste. De wisselende verhaallijnen blijven boeien. De muziek doet veel en ze voelen het verhaal aan.

Ook merkte ik al snel dat ze veel vragen hadden over dingen die in de film gebeuren. De film is zo verteld, dat ook kleintjes zich in het verhaal kunnen vinden op hun eigen manier. Voorbeeld: Blue is zijn mama kwijt. Ieder kind kan zich indenken hoe dat voelt. Mijn jongste riep dan ook een paar keer door de zaal: “Waar is zijn mama nou?”

Keith vertelt over zijn missie: “I want young people to fall in love with nature”. Hij wil dat jonge kinderen verliefd worden op de natuur. Hij hoopt dat ze vanuit die passie en dat interesse beter voor de aarde zullen zorgen. Ook is het van groot belang dat ze de functie van de natuur weten en het belang daarvan. Op die manier stellen ze de toekomst van de aarde en alles wat op aarde leeft veilig. Wat een unieke ervaring om één op één met zo een grootheid te mogen praten. Hij houdt geen promotiepraatje, hij vertelt over zijn grote passie.

En natuurlijk nog even op de foto met Keith! Zou hij net zo blij zijn als ik? Ach, het is ook niet mijn beste foto, haha!

Jim van der Zee

En dan is daar natuurlijk nog Jim van der Zee, die stem weet je nog? Samen met zijn ouders en manager is hij de hele dag aanwezig en neemt deel aan alle activiteiten. Jim zijn passie ligt overduidelijk bij muziek. Hoe komt hij dan toch zo in deze film terecht? Uiteraard heeft hij een prettige stem en zijn naam “van der Zee” past ook wel heel goed bij deze film. Helemaal vreemd is de passie voor natuur niet. Zijn vader is bioloog en geeft les. Jim is dan ook opgegroeid met respect en liefde voor de natuur. Wat mooie dat die twee wegen in deze film samenkomen.

Voor welke leeftijd is de film Disneynature’s BLUE een aanrader?

Hier kan ik eigenlijk vrij kort over zijn: JA! Het komt niet vaak voor dat natuurfilms in de grote bioscopen draaien. Ze worden vaak bestempeld als saai of niet geschikt voor kinderen. Disney maakt wat mij betreft met BLUE echt een statement. Er wordt rekening gehouden met de kleine kijkers onder ons. Zo is de haai in deze film dus geen bloeddorstige moordenaar. Ook voor oudere kinderen en zelfs volwassenen is de film boeiend en leerzaam. Er zit een verhaal in dat raakvlakken biedt voor alle leeftijden.

Educatief voor jong en oud

Dat Disneynatures’s BLUE educatief is voor kinderen had ik je al verteld. Toch heb ook ik van de film geleerd. Ook ik was verbaasd over de prachtige beelden en de magische dieren die in de zee leven. Heb jij wel eens gezien hoe dolfijnen op visjes jagen? Ze zwemmen een rondje om een school vissen in wat laagstaand water. Op die manier vormt zich een cirkel met zand in het water. De vissen voelen zich in het nauw gedreven en springen omhoog over de cirkel van zand heen. De dolfijnen wachten lachend rond om de cirkel, terwijl de visjes letterlijk in hun bek springen. Wat slim en wat bijzonder! Er is nog zoveel te ontdekken over de natuur.

Geschikt voor alle leeftijden

Disneynature’s BLUE is geschikt voor alle leeftijden. Mijn oudste van vier jaar kon de film goed volgen en het stilzitten was goed vol te houden. Mijn jongste van twee had er iets meer moeite mee, maar dat lijkt mij niet meer dan normaal op die leeftijd. Wat mij betreft zijn Disney, Keith Scholey en Jim van der Zee er met hun teams in geslaagd mijn kinderen te fascineren de geheimen van de zee. Een mooie gelegenheid om er als ouder op in te haken en meer te vertellen over het belang van het behoud van de natuur en onze aarde.

Wil jij je kinderen op een bijzondere manier deze mooie boodschap meegeven? Wil je wegdromen bij beelden van de prachtige oceaan terwijl Jim je van alles over de geheimen van de zee vertelt? Dan is DisneyNature’s BLUE een echte must see voor jou en je kids!

De geheimen van onze eigen Noordzee

Na afloop van de film stond de terugtocht met de boot op het programma. Toch zouden we niet zomaar terug varen. Eerst gingen we nog de geheimen van onze eigen Noordzee ontdekken. Na een stukje varen en wat uitleg van de gids maakten we een tussenstop op de Engelsmanplaat, een zandplaat tussen Ameland en Schiermonnikoog. Daar begon ik met mijn spetters ons eigen avontuur. Het avontuur van de Noordzee. We gingen wadlopen over de bodem van de zee!

Zeehonden spotten

Eenmaal in de buurt van de Engelsmanplaat ging de boot zachter varen. In de verte zagen we een paar donkere gedaantes op de zandplaat. Wat zijn dat? Zeehonden! De kinderen mochten door de verrekijker kijken en keken hun ogen uit. Wat bijzonder om deze dieren in de natuur te zien! Ze waren diep onder de indruk. Mijn oudste vroeg meteen of dolfijn Blue soms ook in deze zee woont. De link tussen film en “real life” was dus gelegd, go Nina en bravo Disney PR-team;).

Wadlopen en krabben vangen op de bodem van de Noordzee

De boot meerde aan op de zandplaat. De opdracht was, broekspijpen zo hoog mogelijk oprollen en op de blote voeten de zandplaat op. Het water was vier graden, dus dat was een verfrissend moment. Vlak bij de boot zwommen twee zeehondjes heen en weer. Steeds weer kwamen de koppen boven water, wat bijzonder om ze van zo dichtbij te zien. Ze leken totaal niet bang en namen steeds nieuwsgierig een kijkje.

Eenmaal op de zandplaat konden de kinderen heerlijk uitwaaien en rondrennen. Samen met de gids zochten ze naar krabbetjes, schelpen, kwallen en zeewormen. Wat een avontuur om over de bodem van de zee te lopen!

Spettergevaar!

Vooral mijn jongste had het ook wel even nodig om zich flink uit te leven. Na lang stilzitten tijdens de film, was dit het perfecte moment om uit te razen. Ze rende van de ene naar de andere kant, tot ergernis van de gids. Stampend in het water en in de modder hadden ze de tijd van hun leven. Het ging als maar wilder en het was gewoon wachten tot er één languit in de modder ging. En ja hoor, Sara nam een mooie duik, nu zat de modder ook letterlijk achter haar oren. Gelukkig hadden we droge kleertjes mee voor de kids.
De vloed kwam snel opzetten. Het water steeg met 1cm per minuut. Eenmaal terug bij de boot werd het al snel duidelijk dat ook ik een natte broek ging halen. Hoewel ik mijn broek tot over mijn knieën opgerold had, was het water al flink gestegen. Gelukkig was ik niet de enige en kwam menigeen aan boord met een nat pak! Ach, het mocht de pret niet drukken.

Privéconcert op “de bodem van de zee” – Jim van der Zee!

Eenmaal aan boord trok ik de meiden snel droge kleren aan. Even opwarmen maar met een lekkere kop chocomel! Het ene bijzondere moment was nog niet voorbij of daar kwam het volgende. Jim van der Zee was niet voor niets nog altijd aanwezig. Er stond nog een concert op zee op de planning! Hij ging een heus privéconcert geven op de boot. Met zijn gitaar in de aanslag, nog op blote voeten en met opgerolde broekspijpen begon het concert. Hij speelde een aantal nummers, waarbij hij zichzelf begeleidde op gitaar. Bijzonder om zo een goede zanger, niet voor niets winnaar van The Voice, van zo dichtbij en in zo een intieme setting live te mogen zien. Magisch en helemaal in de sfeer van Disney.

Eenmaal terug aan het vaste land kregen we nog een heerlijke maaltijd voorgeschoteld met producten uit de zee. De perfecte afsluiting van deze bijzondere dag. Wat hebben we genoten! Echt een “spetterende” dag die we niet snel zullen vergeten! Oh en de stem van Jim van der Zee trouwens ook niet;).

Nog meer betoverende Disney Blogs van MamaLiefde? Kijk dan snel hier!