Eindelijk tijd gehad voor dit blogje. Het is alweer twee weken geleden, dat ik samen met een vriendin en zonder kinderen op pad ben geweest. Dat is het voordeel van een lange vakantie van je man is dat je er als vrouw ook alleen op uit kan. Vroeger zijn we vaak samen op vakantie geweest, van Kroatië tot aan Portugal en daartussen hebben we mooie bestemmingen bezocht. Maarja, dan ben je verloofd en getrouwd, verandering 1. Kom je terug van de huwelijksreis; ja hoor zwanger! Nog een keer zijn we samen op pad geweest, toen ik zes maanden zwanger was. Naar de Algarve in Zuid-Portugal. Dat is dan toch wel even anders. Waar ik vroeger geen probleem had om in een tocht een stadswandeling te maken langs alle bezienswaardigheden, was ik nu na twee kerken moe. En hard toe aan een uitpufpauze. Dat is dan ook de laatste keer geweest dat we echt met zijn tweetjes samen op pad zijn geweest. Dat is dus ruim twee jaar geleden. In de tussentijd hebben we wel met een dochter uitstapjes gemaakt, bijvoorbeeld een treinreisje naar Maastricht  Maar zeker in de tijd dat we een pleegkind hadden, of toen ik zwanger was van onze zoon werd dit lastig. Tijd dus om daar verandering in te brengen. Na kort overleg kwam de keuze neer op Alkmaar of Zwolle. Het werd het laatste, daar had ik meer mee. Zo zonder kinderen (in de buik of erbij) ziet je dag er gelijk een stuk anders uit. Heerlijk.

Lees ook: Overijssel met kinderen wat te doen? Leukste activiteiten, goedkope uitjes, bezienswaardigheden en tips dagje uit
Lees ook: Zwolle hanzestad; Bezienswaardigheden, uitjes omgeving, activiteiten en tips wat te doen met kinderen

Met de trein naar Zwolle

Om negen uur hadden we op het station afgesproken. Via Rotterdam en Utrecht was het een kleine twee uur reizen. Tijd zat dus om even goed bij te praten. Al kregen we op het stukje Delft – Rotterdam een paar boze blikken toen we eenmalig iets tegen elkaar zeiden in de stilte coupe. Een keer moet kunnen toch? Daarna konden we wel honderduit praten. De vriendin had, voorbereid als ze is, een lijstje gemaakt met bezienswaardigheden die ze graag wou zien. Vroeger wou ik ook alles zien, nu vind ik het prima. Ik zie wel. Dat is dan wel weer iets wat ik heb geleerd van het moederschap. Wel had ik een wandeling gevonden, maar toen we die probeerden op de kaart uit te tekenen leek dat nergens op. Dan maar zonder. En mooie dingen hebben we gezien, zelfs als de musea gesloten zijn zoals op maandag het geval is, zeker de moeite waard.

Historisch centrum Zwolle

Zwolle: Sassenpoort - mamaliefde

Het uitzicht bij de gracht op het historische centrum is al erg imponerend. Zeker ook met de Sassenpoort erbij. Dat ziet er zo idyllisch uit dat daar vast heel veel trouwfoto’s gemaakt zullen worden. Via smalle steegjes met schuine gevels en oude huizen liepen we langs een synagoge naar het Gasthuisplein. Een gezellig plein met cafés en veel oranje vlaggetjes. Aangezien Nederland die avond zou voetballen letten we hier alvast op. Voor het geval we dan nog in Zwolle waren, daar wilden we natuurlijk niets van missen.

Lunch Zwolle

Via de NS hadden we een bon gekregen voor koffie / thee met gebak bij Doppio Espresso. Die kans laten we natuurlijk niet voorbij gaan. Die chocolademuffin zag er erg goed uit en de thee was ook heerlijk. Het uitzicht op een stukje van de stadsmuur en de zon zorgt gelijk voor dat heerlijke vakantiegevoel. Dat doet een mens goed.

Stadswandeling

De wandeling langs de kade en stadsmuur is zeer de moeite waard. Hier liggen ook veel woonboten en ‘speciale’ boten zoals de Pannenkoekenboot en de verhalenboot. Hier kwam net een dolenthousiaste groep kinderen naar buiten, dus volgens mij zijn de pannenkoeken goed bevallen. Mooi ook die ouderwetse ophaalbruggen naar Het eiland.

Broerenkerk boekenwinkel

Zwolle: Broerenkerk - mamaliefde

Vanaf hier volgden we de kade en de stadsmuur tot aan de Broerenkerk. Een bijzonder gebouw dat sinds kort in gebruik is als boekenwinkel. Ideaal concept. Mooi ook dat een deel van de kruisgang te bezoeken is. De rust en stilte van een boekenwinkel in combinatie met de authentieke plafondschilderingen en glas in lood ramen doet het goed. Zo voel je toch nog iets van de sfeer die er normaal in een kerk hangt. Hier tegenover zit ook een winkel van de Librije.

Uitzicht Zwolle

Zwolle: daar zou ik wel willen wonen - mamaliefde

We volgden de kade langs het Eiland helemaal tot we bij het rodetorenplein kwamen. Vanaf hier heb je een mooi uitzicht op de stad, inclusief de Peperbus (kerktoren van de Onze Lieve Vrouwenkerk). Voor ik het vergeet; wat een mooi huis staat daar zeg, aan de andere kant van de kade. Daar zou ik het niet erg vinden om te wonen, alhoewel, met al dat water… Je hebt hier ook het moderne winkelcentrum Het Bolwerk in een enorme glazen passage.

Marktplein

Zwolle; crisiskunst - mamaliefde

De volgende stop was het Grote Marktplein; het centrum van Zwolle. Alles hier is tot middernacht geopend. De St. Michaels kerk was nu ook open, dus konden we even binnenwippen. Een enorme kerk waarvan een deel nu in gebruik is als boekenmarkt en expositieruimte. Achter het koor vond je onder andere een verzameling crisiskunst. Wat een idee zeg, leuk ook om met je kinderen te doen.

Zwolle: peperbus - mamaliefde

Na een lunchpauze bij Tosti world op het Grote Marktplein, de muffin lag nog zwaar op onze maag en vanwege het voetbal zouden we ook niet te laat gaan dineren, liepen we door naar de Onze Lieve Vrouwenkerk. Ideaal concept is dat trouwens; je besteld binnen een tosti, mag kiezen uit wit en bruin brood en wordt a la Subway vers in elkaar wordt gezet. Vooral de kerktoren, in de volksmond Peperbus genoemd, schijnt zeer populair te zijn. Zelf geloofden we het wel en hielden we het op een rondje door de kerk. Vooral de koorgang voorin vond ik erg mooi, van de allure van deze kerk is door de geschiedenis heen niet veel bewaard gebleven. Bij de ingang kregen we namelijk heel vriendelijk een boekje toegereikt met alle ins en outs van deze kerk.

Museum de Fundatie

Zwolle: Museum de Fundatie - mamaliefde

Vanaf hier liepen we langs het Museum de Fundatie met het enorme ‘ei’ op het dak weer terug naar het station. Het was pas drie uur dus besloten we de trein via Lelystad en Den Haag terug naar huis te nemen. Letterlijk een rondje Nederland dus. Zo kom je nog eens een keer in Flevoland, onder andere dwars door de Oostvaardersplassen waar we een kudde Konikspaarden zagen.

Avondje in de kroeg in Leiden

In Leiden zijn we uitgestapt op zoek naar een eetgelegenheid waar we ook naar een scherm konden kijken. Hier was het veel warmer dan in het Oosten van het land, er lagen dan ook veel mensen in het park van de zon te genieten. Gelukkig hadden we hier bijna een uur de tijd voor, want het waren vooral veel cafés die het voetbal uitzonden. Uiteindelijk kwamen we toch bij een grand cafe aan. Niet helemaal wat we hadden verwacht, maar het was er (nog) niet druk. Het eten was prima, en we konden ‘rustig’ eten. Enig minpuntje was dat tijdens de eerste helft het geluid veel te hard stond. Gelukkig werd dit na de rust veranderd. Als Nederland dan wint is zo’n sfeer erg euforisch. We konden dus vrolijk weer naar huis na een lange dag. Tijd om de kinderen een kus en knuffel te geven en daarna toch ook zelf naar bed te verhuizen.

Lees ook: Leiden met kinderen; de leukste uitjes en bezienswaardigheden en tips wat te doen in de omgeving

Het volgende tripje staat ook al op de planning; dankzij een actie van NS International gaan we in Augustus een dagje ‘even’ op neer naar Lille in Frankrijk. Of dit met of zonder kinderen zal zijn is nog onbekend. Het laatste geniet in ieder geval de voorkeur!

Linda

Publisher at Mamaliefde
Linda is oprichter van Mamaliefde.nl, getrouwd en moeder van een koningskoppel bestaande uit een self-proclaimed prinses en een nieuwsgierige zoon. Met een achtergrond als pedagoge is ze op de hoogte van de theorie, maar weet ze ook dat dat in de praktijk als moeder soms net iets anders kan zitten. Het liefste reist ze de hele wereld over, ze heeft een zwak voor kwalitatief speelgoed en probeert de vele uurtjes werken te compenseren met quality time doorbrengen met het gezin. Daarom ook dat dat haar favoriete onderwerpen zijn om over te schrijven. Altijd in voor een spontane actie.