Zin in augurk, pindakaas, ijs of spek? Een bekend fenomeen! Eetbuien tijdens de zwangerschap. Of je nu zin hebt in hartig of zoet, lekker vet of juist heel zuur, er komt veel voorbij in het lijstje cravings onder zwangere vrouwen. Onder een zwangerschapscraving verstaan we een hunkering naar eten. Een enorm verlangen waarmee je de behoefte aan eten moet bevredigen. Er zijn veel vrouwen die hier last van krijgen tijdens de zwangerschap.

Hoe komt het dat we ineens van die gekke trek krijgen?

Hoe kan het dat we onszelf dan niet meer in kunnen houden? En vooral, moeten we onszelf hierin laten gaan of moeten we streng zijn? Vaak zijn het de eerste symptomen van je zwangerschap en worden deze kenmerken gelinkt aan de toename van zwangerschapshormonen in het eerste trimester. Het is een bijzonder en soms ook ongemakkelijk fenomeen die vrouwen tijdens de zwangerschap kunnen ervaren.

Aversie

Het komt ook voor dat je juist een aversie ontwikkelt voor bepaald eten of misschien is de geur van een bepaald soort eten al genoeg om je van slag te krijgen. Zo smaakte bij mij tijdens de zwangerschap kauwgom niet meer, kan de één niet tegen de geur van vis en trekt een ander geen koffie meer. Door de veranderde hormoonhuishouding verandert je smaak en dat kan ervoor zorgen dat je juist trek krijgt in bepaalde etenswaren waar je normaal gesproken niet zo naar verlangt. Maar zoals blijkt kan het er ook voor zorgen dat je juist een afkeer krijgt van bepaalde etenswaren.

Theorieën

Er zijn verschillende theorieën over waarom we last krijgen van hunkeringen naar bepaalde etenswaren. Opvallend is dat de honger die een zwangere vrouw ervaart, per persoon anders is. Dat blijkt ook wel uit het onderzoek van Mamaliefde op Facebook. Zo reageert een moeder dat ze een craving had naar Fruittella en de ander kon de chocolade milkshakes niet laten staan. Nog iemand anders had drang naar zure haring op roggebrood en was er ook iemand die liters melk achteroversloeg. Bij mijn eerste zwangerschap had ik vooral zin in zoet en dan met name appeltaart met slagroom. En bij mijn tweede zwangerschap had ik alleen in het eerste trimester trek in chocolademelk, maar dan wel specifiek van Nesquick. Er zijn verschillende theorieën die de cravings proberen uit te leggen.

Gebrek aan noodzakelijke voedingsstoffen

Een veelgehoorde theorie, althans ik heb deze ook vaker gehoord, is dat de hunkeringen ontstaan uit een behoefte aan bepaalde voedingsstoffen. Als je zwanger bent, heb je meer nodig en volgens deze theorie geeft je lichaam door die craving precies aan waar je behoefte aan hebt. Alleen wil je waarschijnlijk graag weten waarom je nu specifiek behoefte hebt aan bijvoorbeeld chocolade en wat dit betekent.

Hierbij een klein overzichtje met toelichting;

  • Zoet: Chocolade – De zoete trek geeft aan dat je meer nodig hebt dan toen je niet zwanger was. Je lichaam wijst aan dat je meer calorieën en koolhydraten tot je moet nemen.
  • Zout: Augurken samen met olijven en chips – Doordat je meer bloed rondpompt, heb je ook meer behoefte aan natrium. Het kan ook zijn dat je lichaam aangeeft dat je een tekort hebt aan magnesium.
  • Zuur: Wanneer je veel zin krijgt in citroenen, kan dat erop wijzen dat je lichaam aangeeft dat je gevarieerder moet eten. Vooral in het tweede en derde trimester komt deze behoefte aan zuur voor. Ik kan me voorstellen dat je lichaam aangeeft dat je weer in balans moet komen.
  • Eieren: Dat heeft te maken met je behoefte aan proteïne. Maar let op: alleen hardgekookte eieren zijn geschikt. Een zachtgekookt eitje geeft risico op besmetting van salmonella.
  • Zuivel: zoals bijvoorbeeld kaas, maar ook ijs. Dit kan erop wijzen dat je behoefte hebt aan calcium. Dit verklaart wellicht de eerdergenoemde persoon die liters melk achteroversloeg. In plaats van toegeven aan ijs of een stuk kaas, kan je ook kiezen voor groenten die rijk zijn aan calcium, zoals broccoli of bladgroenten waaronder spinazie of boerenkool.
  • Pindakaas: Heb je behoefte aan een hele pot pindakaas dan wil dat zeggen dat je je proteïnewaarden en vitamine B moet aanvullen.
  • Vet: zoals bijvoorbeeld spek? Dat kan wijzen op een behoefte aan vet eten en proteïne.
  • Fruit: Je lichaam wil graag iets gezonds naar binnen krijgen. En daarnaast kan het zijn dat je wat meer vitamine C nodig hebt. Vandaar die drang naar Granny Smith-appels, zo bleek uit één van de reacties op onze vraag via Facebook.

De drang naar bepaalde etenswaren tijdens je zwangerschap kan duiden op een vitaminetekort, behoefte aan proteïne of bijvoorbeeld aan natrium. Je lichaam doet dat niet zonder reden en het is ook goed om naar je lichaam te luisteren. Maar daarbij is het wel van belang dat je niet doorschiet. Bedenk ook dat je lichaam maar 200-300 extra calorieën per dag nodig heeft. Met een paar boterhammen zit je daar al snel aan. Vooral wanneer je naar de vette hap grijpt. Wanneer het ongezond wordt, zou ik dit persoonlijk bespreken met je verloskundige of de dokter.

Stroomstootje dopamine

Tijdens de zwangerschap kan het voorkomen dat ons dopamineniveau zakt. Dopamine wordt ook wel het gelukshormoon genoemd. Doordat je minder dopamine in je lichaam hebt, ga je op zoek naar iets dat jou wel dat geluksgevoel geeft. En dat uit zich volgens Dr. Jolene Brighten, natuurgenezer en auteur, bij zwangere vrouwen in de vorm van eetbuien. Volgens Dr. Brighten kan zelfs de gedachte aan bijvoorbeeld chocolademousse, je dopaminegehalte verhogen, waardoor je lichaam al tevreden is.

Pica

Er zijn ook vrouwen die last krijgen van pica tijdens de zwangerschap. Met een pica heb je een hunkering naar niet-eetbare producten, zoals bijvoorbeeld klei, krijt of as. Die drang naar niet-eetbare producten kan ook wijzen op een tekort aan ijzer of andere voedingsstoffen. Toch blijkt dat de producten waar je een hunkering naar hebt, niet altijd de voedingsstoffen bevatten waar je lichaam op dat moment een tekort aan heeft. Het is dan ook belangrijk dat je er niet aan toegeeft en je contact opneemt met je verloskundige of de dokter. Zij kunnen vervolgens testen of je een tekort hebt aan bepaalde voedingsstoffen.

Lekker laten gaan?

De theorieën voor de cravings die je ervaart tijdens je zwangerschap lopen uiteen. Maar feit blijft dat er veel zwangere vrouwen zijn die dit ervaren. De vraag is dan of je eraan moet toegeven of dat je jezelf moet weerhouden van deze drang naar eten. Belangrijkst is dat je een eetbui voorkomt en de drang naar eten onder controle houdt. Hierbij een paar tips hoe je dat kan doen:

  • Kleinere porties verdeeld over de dag. In plaats van 3 eetmomenten per dag wordt er aangeraden om bijvoorbeeld 6 eetmomenten per dag aan te houden. Op die manier wordt je honger continu onder controle gehouden.
  • Vaste eetmomenten instellen. Wanneer je dit doet, stelt je lichaam zich erop in en voorkomt het hopelijk eetbuien.
  • Drink meer water. Je lichaam geeft niet altijd duidelijk aan of je nu trek hebt in eten of behoefte aan vocht. Probeer dan eerst wat water te drinken. Het kan zijn dat de drang naar eten verdwijnt. Juist ook omdat je als zwangere vrouw meer behoefte aan vocht hebt.
  • Wanneer je last krijgt van een hunkering naar eten, probeer dan een gezonde variant hierop te vinden. Bijvoorbeeld door geen kaas te eten, maar het te vervangen door groenten die veel calcium bevatten zoals eerdergenoemd.
  • Ontbijt altijd. Zonder het ontbijt krijg je later last van de lekkere trek. Ik zag het vaak bij een zwangere collega die niet ontbeet en zij greep vervolgens naar een pak koekjes.
  • Kom buiten. Dit kan je helpen je gedachten te verzetten.

Tot slot. Je drang naar eten, kan ook komen doordat je hormonen van slag zijn en je op zoek gaat naar comfort food. Het is niet erg om daar een keertje aan toe te geven, maar heb je er vaker last van, dan kan het handig zijn om met iemand te praten over je gevoelens dan dat je toegeeft aan je craving.

Cravings tijdens de zwangerschap horen er voor de meeste vrouwen bij. Maar net als dat je zwangerschap voorbijgaat, verdwijnen de cravings na de zwangerschap ook weer. Dat komt doordat je hormoonhuishouding zich weer herstelt. Dat we die cravings ervaren komt mij ook bekend voor. Maar ik ben vooral benieuwd of hier ook vrouwen zijn die een pica ervaren of hebben ervaren. Als dat zo is, deel dan vooral je ervaring onder mijn artikel.

Bronnen:

  • Pampers
  • Family Education
  • Nutricia
  • Huffpost
Follow me!

Daphne Keislair

Freelance tekstschrijver at Daphne Keislar
Blogger voor dit mooie platform. Ik ben freelance tekstschrijver/ copywriter en ik doe een opleiding journalistiek. Ik ben vijfendertig jaar en moeder van Stijn, een ondernemend ventje van drieënhalf jaar. Zie ook mijn website www.daphneschrijft.nu
Daphne Keislair
Follow me!

Latest posts by Daphne Keislair (see all)