Broer en zus bij elkaar in de klas of juist scheiden?

Tijdens het kennismakingsgesprek met de kleuterjuf was het een van de onderwerpen; hoe om te gaan met broer en zus in dezelfde klas? De wenperiode is begonnen, de komende vijf weken mag hij een dag per week meedraaien. En dan vanaf november vijf dagen per week. Aangezien de school ‘maar’ 100 leerlingen heeft, iets waar we bewust voor hebben gekozen, een kleine school met een methode (Dalton) die ons zeer aanspreekt, zijn er dus maar vier combinatieklassen. Dat betekent dat ze bij elkaar in de klas komen.  En hij is niet de enige, in de klas zitten al meerdere broers en zusjes van kinderen in oudere groepen, maar ook in dezelfde klas. En het valt me op dat daar heel verschillend mee omgegaan wordt. Want ja, ook al wonen we in de Randstad en vind je hier meerdere megascholen met 1100 leerlingen en meer. Er zijn ook nog kleine scholen, waar de kleuters ook de kinderen van groep 8 kennen.

Op de peuterspeelzaal

Toen ik bij Merel las over haar ervaringen van twee dochters in dezelfde groep op de peuterspeelzaal had ik even een throwback moment. Ik was al van plan om te schrijven over dit onderwerp, maar was deze tijd alweer ‘vergeten’. Want ook op de peuterspeelzaal zaten ze bij elkaar in de ‘klas’. Dat is het gevolg van twee kinderen kort op elkaar. En vond ik destijds ook erg spannend. Want hoe zouden ze reageren, zou de oudste niet teveel ‘moederen’ over haar kleine broertje etc. En hoe zouden ze omgaan met ruzies; zoals iedere broer en zus is het water en vuur. Ze kunnen heel lief samen spelen, maar ook flink ruzie maken. Ook op de peuterspeelzaal deden ze dat. Bij de momenten aan tafel zoals het fruit eten en de lunch waren er twee tafels, zodat ze een beetje uit elkaar gehouden konden worden. En ook zoonlief gewoon zijn eigen weg kon vinden. Natuurlijk speelden ze af en toe samen, maar dat is dan omdat het twee kinderen zijn in dezelfde groep en niet op de peuterspeelzaal. Na een klein jaar ging grote zus naar de basisschool en had zoonlief het ‘rijk’ voor zich alleen.

Bij elkaar in de klas

Bij het kiezen voor deze school hebben we al rekening gehouden met het feit dat doordat de kinderen kort op elkaar zitten de kans groot is dat ze bij elkaar in de klas komen. Toch woog dat niet op tegen het kiezen voor een andere school of twee scholen.

En nu zitten /komen ze dus weer bij elkaar in de klas. Tijdens het gesprek met de juf heb ik aangegeven dat ze vooral niet naast elkaar hoeven te zitten en ik het fijn vind als ze hun eigen ruimte krijgen. Als het een tweeling was geweest, had ik het iets anders gevonden. Dan ben je zo gewend aan elkaar dat het fijn is om ook op school steun van elkaar te hebben. Daar was de juf geloof ik wel erg blij mee, want er waren ook veel broertjes en zussen die juist bij elkaar moesten ‘blijven’ van de ouders. Bij de een zie je dat er dan inderdaad heel veel geklit wordt en aan elkaar gehangen. De ander maalt er niet om. Persoonlijk denk ik dat dat laatste ook voor onze kinderen geldt.

De eerste dag zaten ze toch naast elkaar, hij zat tussen de juf en zijn grote zus in. Naast de juf, want je weet natuurlijk nooit hoe kinderen reageren op zo’n eerste dag. Of ze gaan huilen of het allemaal wel best vinden. Aan de ene kant vond hij het wel heel stoer, terwijl aan de andere kant zijn knuffel mee moest waar hij al een paar maanden niet meer naar omkeek. Dan is het natuurlijk fijn als je steun hebt aan je grote zus die aan de andere kant naast je zit, en kan zij ook even dwepen met dat ook zij een broertje in de klas heeft.

Toen de juf echter vroeg wie zijn maatje wilde zijn, staken heel veel kinderen hun vinger op. Maar zij niet, dan hoeft de juf haar dus ook niet te passeren toen ze een ander kindje koos. Het viel me wel op dat ze aan het einde van de ochtend bij het ophalen weer naast elkaar zaten, maar dit keer aan de andere kant van de juf. Nu was dit de eerste dag, het zal al snel loslopen en zal hij zijn eigen vriendjes maken.

Of toch uit elkaar?

Gelukkig, ja gelukkig, is het van korte duur. De school heeft namelijk groen licht gekregen om meer geld te ontvangen en dus is er in de herfstvakantie een vacature gekomen voor een kleuterjuf. De komende maanden vinden de gesprekken plaats en vanaf januari gaat de groep ‘open’. De twee kleuterklassen komen dan naast elkaar te zitten. Als je een beetje rekent, betekent dat dan ook dat er vanaf de groep van onze zoon geen combinatieklassen meer zullen zijn. En ze dus ook niet in volgende leerjaren bij elkaar kunnen komen. Althans, er is nog van alles mogelijk. Zelf zat ik in een groep met meer dan 40 kinderen waardoor er in groep vier alsnog een combinatieklas werd gemaakt. Maar dat zien we dan wel weer 😉 Ze zijn dan ook weer stuk ouder, dus dan is het ook weer anders.

Voordelen van broer en zus bij elkaar in de klas

  • Ze hebben een bekend gezicht in de klas, iemand bij wie ze terecht kunnen.
  • De oudste kan gaan moederen over het jongste broertje, of juist heel erg willen beschermen.
  • Ze kunnen heftige ruzies hebben
  • In één keer klaar op de ouderavond
  • Zelfde vriendengroep
  • Steun bij pesten / ruzie
  • Voor de juf is het ook al fijn dat ze al bekend is met de ouders.
  • Als de één iets niet vertelt, kan de ander dat vaak nog goedmaken (zo hoorde ik ooit dat dochter niets had gezegd over iets meenemen, maar zoonlief daar wel mee kwam en het dus toch gedaan kon worden).
  • Als de één niets vertelt over school en de ander wel, weet je toch een beetje hoe of wat. Zo hoorde ik na een dag al meer van zoonlief dan dochter in een heel jaar.
  • Soms kan je ook een voorkeur hebben voor een bepaalde juf; is de één net wat fijner. Dan is het voor het kind leuker om bij de ‘leuke’ juf te zitten dan twee jaar bij een minder leuke juf te moeten doorbrengen. Al geldt dat niet voor ons, want we kennen de nieuwe juf nog niet.

Voordelen van aparte klassen

  • Ze krijgen de kans om zelf een eerste indruk achter te laten bij hun klasgenootjes, en niet het labeltje ‘broer / zus van…’ te dragen. Ook al zal dat als de kinderen elkaar beter leren kennen vanzelf verdwijnen.
  • Kinderen krijgen meer kans om hun eigen persoonlijkheid te ontwikkelen.
  • Worden niet (on)bewust vergeleken door de leerkrachten. Met name bij verschillen in leerproces of gedrag is het verstandig dit mee te nemen. Ook zelf zullen ze die vergelijking maken en dan kan de één zich ‘dom’ voelen ten aanzien van de ander.
  • Er zijn kinderen die het gewoon niet leuk vinden, met name de oudsten willen vaak niet de hele tijd hun jongere broertje / zusje om zich heen.
  • Ze kunnen niet ‘klikken’ als de een iets heeft gedaan in de klas.
  • Ouders die hun kind in dezelfde klas doen, moeten vaak ‘verantwoorden’ waarom ze die keuze hebben gemaakt wat soms meer stress kan opleveren dan het voordeel.
  • Je hoeft als ouder niet twee keer naar hetzelfde verhaal te luisteren wat er is gedaan in de klas.
  • De meeste scholen hanteren dit als beleid.

Natuurlijk ligt het ook heel erg aan het gedrag van de kinderen; is er een kind heel dominant (kan ook de jongste zijn) of zijn ze aan elkaar gewaagd. En of ze op de kinderopvang ook al wel of niet bij elkaar in de groep hebben gezeten en wat ze daar gewend zijn. Als ze altijd thuis zijn geweest is het beter om ze in ieder geval in de kleuterklas bij elkaar te zetten, het wennen aan een nieuwe omgeving is al heftig genoeg en als je dan ook nog eens je broertje / zusjes moet missen…

Hebben jullie ook ervaring met broertjes / zusjes in dezelfde klas?

Lees ook;

Linda

Publisher at Mamaliefde
Linda is oprichter van Mamaliefde.nl, getrouwd en moeder van een koningskoppel bestaande uit een self-proclaimed prinses en een nieuwsgierige zoon. Verslaafd aan chocola en sinds kort aan bloggen. Houdt van reizen, lekker eten en natuurlijk quality time doorbrengen met het gezin. Altijd in voor een spontane actie.

Comments ( 2 )

  • Wat vind ik dit leuk om eens te lezen, eens de andere kant van het verhaal te lezen. Onze tweeling mag vanaf volgende maand naar school en we laten ze samen starten om eens te zien hoe dit gaat lopen dus we zijn erg benieuwd. Ik vind je blog heel prettig om te lezen en zal er vast nog eens terugkomen om nog even te lezen.

    • Dank je, een tweeling zou ik ook sneller bij elkaar zetten. Die zijn toch samen opgegroeid. Bij een broer / zus is de een al begonnen en komt de ander ‘erbij’. Benieuwd hoe het bevalt!

Enroll Your Words

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

To Top