Waarom goede voornemens niet werken?

Heb jij je goede voornemens ook al overboord gegooid? Maak je geen zorgen, je bent echt niet de enige. Grote kans dat je volgend jaar zelfs al vergeten bent dat je dit voornemen had. Vandaag is het Blue Monday, een ‘feestdag’ die in de loop der jaren zijn naam heeft gekregen. Als het gaat om nieuwe voornemens en het veranderen van gedrag, kost dat tenslotte altijd even tijd voor het dusdanig ingeburgerd is dat het ‘normaal’ is. Vaak heb je daar minimaal drie weken voor nodig. Wat een hele prestatie op zich is, veel mensen haken af voor die derde week. Daarom dat de derde maandag van januari Blue Monday wordt genoemd. Het moment dat veel mensen zich realiseren dat er niet veel terecht komt van hun goede voornemens, het buiten koud en kil is en het ook nog even duurt tot de eerstvolgende zonnestralen of vakantie. Aangezien ik aan het begin van dit jaar geen goede voornemens heb bedacht of opgeschreven heb ik dus geen last van Blue Monday. Oké, ik baal wel dat het zo koud is en kan nu al niet wachten op de vakanties die dit jaar gaan komen en had ik vorige week een dipmomentje maar daar geef ik liever de maandelijkse ongemakkelijkheden als vrouw de schuld van. 

Januari is het verkeerde moment om te starten

Bijna driekwart van de voornemens heeft te maken met gewichtsverlies of een betere conditie. Vaak heeft dat te maken doordat men eind december rondom de feestdagen teveel heeft gegeten of teveel stilgezeten en mensen willen dat dan in januari ‘oplossen’. Als je bijvoorbeeld wilt gaan hardlopen is een goed voornemen in de zomer veel beter, het is dan ’s avonds langer licht en de temperatuur is veel aangenamer zodat de kans groter is dat je doorzet.

Concretiseren

Hoe concreter je doel hoe makkelijker het vol te houden is. Bedenk dus niet dat je meer wilt gaan sporten, maar maak het concreet door twee keer per week een uur naar de sportschool te gaan. Dat kan je makkelijker afvinken en dus volhouden. Blijf je niet iedere dag bedenken dat je eigenlijk meer zou willen bewegen. Naast het concreet maken moet je ook nadenken over wat te doen als je in een niet zo fijne situatie terecht komt vol verleiding. Bijvoorbeeld als je collega jarig is en met een taart aan komt zetten. Neem je dan een (ienieminie) stukje of zeg je netjes nee?

Realistische doelen

Naast concreet is het ook heel belangrijk om realistische doelen te stellen. Verwacht niet dat je binnen een jaar weer in maatje 36 past, dat valt alleen maar tegen waardoor het makkelijker is om het te laten gaan. Want je redt het toch niet. Wat wel werkt? Kleine veranderingen in eetgedrag, zoals minder suiker eten en daardoor een paar kilo afvallen. Vermijdt ook dagelijkse obstakels; in de praktijk zijn het de alledaagse hindernissen die je belemmeren om voornemens tot een succes te brengen. Uit tijdnood pak je toch de auto in plaats van de fiets. Moe van het werk laat je dat rondje hardlopen voor wat het is en plof je op de bank met chips. Je overvolle agenda kan er indirect voor zorgen dat je jouw voornemen niet uitvoert. Bedenk vooraf ook wat je valkuilen zijn.

Want wil je het ook echt zelf?

Zijn de voornemens die je hebt bedacht ook echt doelen die je zelf wilt bereiken, of worden die toch echt opgelegd door je omgeving of over wat je vindt dat je zou moeten doen? Wil je ook echt zelf afvallen, of zie je veel slanke mensen om je heen en wil je dat ook? Dan wil je het misschien zelf wel veranderen, maar komt het niet echt uit jezelf.

Positieve formulering

Wat wil je graag bereiken; wil je stoppen met roken of eigenlijk gezonder leven? Door jezelf iets te verbieden zoals ’s avonds niet met een zak chips voor de tv zitten, creëer je alleen maar verboden vruchten.  Wat dan wel zou werken is ‘Ik wil een betere conditie en de kans op hart- en vaatziekten verkleinen.’

Stel er een beloning tegenover

Stel, je wilt stoppen met roken, stop het bedrag (of al is het maar een deel daarvan) in een potje op het moment dat je anders een pakje sigaretten gekocht zou hebben. Stel daar dan een doel voor op; bijvoorbeeld een reis maken in de zomer net wat verder of luxer dan je normaal zou doen. Dan kun je iedere keer als je het moeilijk hebt jezelf voor de keus stellen; wordt het nu die sigaret of straks die mooie vakantie?

En nu eerlijk, heb jij je goede voornemens voor dit jaar al overboord gegooid?

Volgende
Vorige

Comment ( 1 )

  • Goed artikel! Ik heb ze nog niet overboord gegooid! Ik ben er nog mee bezig. Tot nu toe gaat het minder snel als gedacht maar er word aan gewerkt.

Enroll Your Words

CommentLuv badge

To Top
// and these part of the code may be inserted in the end of HTML document of your website to exclude delays in loading of your main content.