Blogtips: netwerk opbouwen & PR - Mamaliefde.nl

Blogtips: Netwerken & PR

Omdat er bij bloggen veel meer komt kijken dan alleen maar het schrijven van nieuwe content, heb ik een aantal andere (semi)professionele bloggers om tips gevraagd. Iedereen heeft tenslotte andere aandachtspunten bij het bloggen, het gaat erom dat je je eigen weg vindt. De één is makkelijker met SEO en de ander beter met Facebook, de één legt makkelijk contact met bedrijven en heeft in de eerste week al betaalde opdrachten, de ander maakt geweldige foto’s die verkocht kunnen worden. Doe dus vooral je voordeel met deze ervaringen en tips. Deze week gaan we verder met het netwerken; het opbouwen van een netwerk met andere bloggers, bedrijven en media-bureaus.

Blogtips: netwerk opbouwen & PR - Mamaliefde.nl

Bloggen kan best een solistische hobby zijn, je zit tenslotte alleen achter je laptopje. Echter ben je er niet alleen, er zijn vele honderden andere bloggers. Van bloggers die één keer per maand een blogje delen tot bloggers die meerdere keren per dag de nieuwste informatie delen. Ligt maar net aan je eigen verwachtingen en tijdsinvestering. De ene blogger zal je vriendin zijn en de ander zal je meer zien als een concullega. Natuurlijk ligt de één je beter dan de ander, maar uiteindelijk kun je niet zonder elkaar. Samen sta je sterk. Bijvoorbeeld richting opdrachtgevers door allemaal niet zomaar gratis content te delen. Je hebt natuurlijk ook events waar je samen heen kunt gaan.

Eén van de voordelen van het bloggen zijn toch wel de samenwerkingen. Toen ik een paar maanden aan het bloggen was kreeg ik een eerste mailtje en voelde dat heel speciaal. Blijkbaar zagen zij iets in mij. Al snel leerde ik dat het vooral om linkbuilding draaide. En kreeg je daar gratis producten voor, of soms een paar tientjes. In de ogen van andere bloggers was dat op dat moment niet veel, maar ik vond het heel bijzonder. Gaandeweg leerde ik steeds meer van deze wereld, en leert de wereld steeds meer om bloggers in te zetten. Of dit nu is voor het bouwen aan een degelijke linkbase waarvoor je page / domein authority (moz-rank) belangrijk is, tot en met de promotie van bepaalde producten waarbij er met name gekeken wordt naar je bezoekersaantallen en bereik op social media. Als je het leuk vindt, is er heel wat mogelijk op dat gebied, of je nu veel of weinig bezoekers hebt. Vaak ligt het er ook aan hoe actief je hier zelf mee omgaat. Toon je initiatief en mail je iedere dag tien bedrijven, dan zul je sneller samenwerkingen hebben. De vraag is echter of je lezers daar wel op zitten te wachten, als je iedere keer deelt wat je hebt gekregen, blijven er niet veel vaste lezers over. Wees ook creatief in de reviews die je deelt; niet alleen maar “review product x”, maar geef het een twist en maak het ‘eigen’ zodat het aansluit bij de rest van je blog. Op die manier wordt het vanzelf ook beter gelezen.Vermeld ook altijd wanneer er iets is opgestuurd aangezien je dit als blogger verplicht bent door de Reclame Code Commissie.

Het is ook fijn om te werken aan je netwerk met pr-bureaus. Door te googlen vind je al snel een lijstje van pr-bureaus waar je je kunt aanmelden voor bepaalde perslijsten. Zoek van tevoren uit met welke merken ze samenwerken, vaak staat dit gewoon in een overzicht op de site en kun je kijken waar je voorkeur naar uitgaat. Stel je zelf even voor en vanaf 5.000 bezoekers is het ook handig om dat door te geven, aangezien sommige bureaus verschillende categorieën hebben en op basis daarvan bepalen of je in aanmerking komt voor producten. Je kunt het natuurlijk altijd proberen. Wees echter wel selectief in wat je aanvraagt; de kans is groter dat het dan wordt opgestuurd dan als je alles aanvraagt.

PR is dagelijkse activiteit

Bianca: Als blogger zijnde ben je daar toch wel dagelijks mee bezig (vooral het netwerken), zakelijke/PR-afspraken doe ik meestal doordeweeks. Naast de afspraken buiten de deur heb ik ook regelmatig contact met PR-bureau’s, bedrijven per e-mail of via een Skype call. Om te netwerken ga ik ook regelmatig naar diverse beurzen of andere evenementen.

Esmée: Wees correct en aardig voor je medebloggers. Je komt elkaar overal tegen en moet nog heel wat jaren samen door een deur. Wees correct naar PR-bureaus toe en stel je bescheiden op. Je hebt al snel een “naam” als je alleen maar voor de gratis spullen gaat en altijd maar neemt i.p.v. ook eens geeft. Maak een mooi voorstel richting een PR-bureau om je doel te bereiken, waarin je ook veel geeft.

Wees professioneel

Andrea: Ken je waarde, weet wat je kunt bieden, en blijf reëel. Bezoek events, ga de interactie met PR-bureau’s/merken/webshops aan, zorg dat ze je kennen. Blijf altijd professioneel, vriendelijk en doeltreffend. Laat relaties weten wat je ze kunt bieden, en werk altijd hard: houd je aan de afspraken en deadlines, wees begripvol wanneer iets niet kan, en, heel belangrijk, probeer dingen niet te krijgen puur om ze te hebben.

Er is geen makkelijke manier om dit te zeggen, maar er zijn de afgelopen maanden heel wat PR-bureaus, merken én webshops heel negatief over (mama)bloggers gaan denken omdat er een “graaicultuur” is gaan heersen. De nog te kleine blogs stellen eisen en vragen schaamteloos om samenwerkingen, financiële vergoedingen en producten, zonder dat dat voor een bedrijf rendabel is. Blogs die nog maar enkele duizenden bezoekers hebben, moeten eerst zorgen dat ze groter worden voordat ze klakkeloos dingen gaan eisen. Dit is niet alléén slecht voor het beeld dat ze naar een bedrijf projecteren, maar geeft ook andere bloggers een slechte naam. Iets wat ik de afgelopen maanden van verschillende bedrijven te horen heb gekregen, dus zeker belangrijk om op te letten! Beginnende blogger? Neem genoegen met persberichten, open dagen, infobijeenkomsten ed. Houd dit vol tot je de aantallen die rendabel zijn voor samenwerkingen hebt bereikt.

Maak keuzes

Claudia: Hier zou ik meer mee kunnen doen, maar ik vind de standaard PR gewoon echt niet interessant. Naast het feit dat de inhoud vaak niet bij mijn blog aansluit, denk ik dat er nog veel te behalen valt aan de kant van PR-bureau’s om op een andere manier contact te hebben en bloggers actiever te laten zijn ipv de standaard persberichten doorsturen. Netwerken en samenwerkingen zijn zeker leuk en erg belangrijk, maar afhankelijk van je blog en identiteit is het nog veel belangrijker om selectief te zijn.

Tweerichtings verkeer

Judith: Laat je regelmatig zien bij events en PR-bureaus die iets organiseren. Langdurige relaties zorgen voor de gunfactor, dus ga er niet vanuit dat je meteen na 1 x van alles gedaan krijgt. Als jij je best doet om regelmatig interesse te tonen, langs te gaan bij events die ze zorgvuldig organiseren en ook eens iets voor niks publiceert, dan doen ze op termijn voor jou ook meer moeite. Ik houd altijd goed in de gaten dat dit 2 kanten op werkt. Komt alles van mijn kant, dan haak ik af. Sommige PR-bureaus zijn alleen op zoek naar free publicity.

Offline netwerk opbouwen

Yvonne: Zonder netwerken geen blog! Ik ga regelmatig naar een netwerkochtend of -avond. Zo ga ik graag naar een netwerkochtend van Business moms. Daar zijn alleen vrouwen (moeders met een bedrijf), maar ik ga ook naar andere netwerkborrels. Ik heb daar verschillende leuke zakelijke contacten opgedaan. Voor 1 bedrijf schrijf ik bijvoorbeeld vaak voor hun website. Ook zorg dragen voor je eigen PR is belangrijk! Zorg dat je er zelf representatief uitziet. Maar zorg ook dat je visitekaartjes up to date zijn.

Bezoek vooral ook de volgende blogs die een bijdrage hebben geleverd aan de totstandkoming van dit artikel. Dit zijn allemaal serieuze bloggers die weten waar ze het over hebben en een goed voorbeeld zijn als je graag meer wilt bereiken met je blog.

Website 4 Mama / Pink-It / TrendyMommy / KidZblogger / Hip en Hot / Oh Yeah Baby

Volgende
Vorige

Comments ( 3 )

  • Weer een heel interessant artikel! Ik snap die ‘graaicultuur’ ook niet zo. Maar ik ben sowieso nog niet zo groot, dus misschien speelt het dan ook minder. Bloggen doe je in eerste instantie toch omdat je het leuk vind, lijkt me! 🙂
    MetMirjam onlangs geplaatst…Spelen zonder speelgoedMy Profile

  • Tja, je kunt het graaien noemen maar eerst reviewde ik op mijn blog als extra dankjewel vooral gewonnen prijzen. Leuk voor de merken die ze beschikbaar stelden. Door het bloggen heb ik minder tijd om mee te doen en wat je zegt, er zijn genoeg leuke merken die ook met kleine bloggers samen willen werken. En ik ben inderdaad selectief in mijn onderwerpen, bedenk eerst of ik een originele invalshoek heb. Daarbij probeer ik inderdaad wel altijd ook pr-bureaus verder te helpen door prospects te tippen.
    Marguerita onlangs geplaatst…Minty mail van Project 3 + winactieMy Profile

  • Dank je Linda voor dit artikel. In de afgelopen maanden werkte ik 32 uur per week. Ik heb er toen bewust voor gekozen om een stapje terug te doen en weinig samenwerkingen te doen. Ook omdat ik mij niet onder druk wilde zetten. Alhoewel het wel gekund had. Maar het is inderdaad een keuze die je zelf persoonlijk maakt.
    Josan onlangs geplaatst…Klassieke kinderkleding voor new borns van Baby’s OnlyMy Profile

Enroll Your Words

CommentLuv badge

To Top
// and these part of the code may be inserted in the end of HTML document of your website to exclude delays in loading of your main content.