Bloggers, vloggers, youtubers of social influencers? Dat is toch allemaal hetzelfde?

Als blogger, vlogger, youtuber of social influencer wordt je vaak over één kam geschoren. Voor buitenstaanders lijkt het allemaal op elkaar. Hoe vaak je dan niet als blogger zijnde ook als vlogger wordt aangesproken of andersom.  En ja, als je er niet dagelijks mee te maken hebt lijkt het inderdaad op elkaar. Net zoals voor mij werknemers van een verzekeringsbedrijf hetzelfde zijn. Het is allemaal online en het gaat allemaal om stukken tekst, al dan niet met foto’s en filmpjes op Youtube en social media-updates. Toch zit er wel degelijk verschil tussen en ben je niet meteen altijd alles. Zo voel ik mezelf echt een blogger en absoluut geen social influencer.

Bloggers

Blog is de afkorting van web-log. Oftewel een soort log / dagboekje online waarop je regelmatig schrijft. Dit kunnen persoonlijke verhalen zijn, van bijzondere ervaringen en verhalen, of echt de dagboekjes met overzichten wat je een bepaalde dag (plog = picture log) of week hebt gedaan. Of je nu een hobby, amateur of professionele blog hebt, als blogger heb je een eigen site waar je regelmatig updates plaatst. Dit kunnen stukjes tekst en/of foto’s zijn. Ook de onderwerpen kunnen verschillen. Zo heb je bepaalde ‘niches’ zoals mamabloggers, travelbloggers, boekenbloggers etc. die zich richten op een specifiek thema. Hoe vaak er een artikel wordt gepubliceerd is afhankelijk van de blogger; dit kan één keer per maand zijn of vijf keer op een dag.

Toch zit hier ook nog onderscheid in; zo heb je blogs (meer persoonlijk) maar ook online magazines (algemeen) en kan je op je eigen blog beheren of als gastblogger op de blog van een ander updates schrijven.

Youtubers

Iemand die regelmatig filmpjes maakt en deelt op Youtube is een youtuber. Je hebt verschillende soorten content die je kan delen op Youtube. Denk bijvoorbeeld aan diy’s, challenges, gaming video’s etc. Als youtuber kan je ook zeker een blog bijhouden waar de filmpjes worden gedeeld, in de praktijk zie je echter vaak dat beiden toch echt een andere doelgroep hebben.

Vloggers

Net zoals blog staat voor web-log staat vlog voor video-log. Oftewel een dagboek in videovorm. Alle vloggers zijn in principe youtubers, maar alle youtubers hoeven geen vloggers te zijn. Als vlogger film je echt dagboekjes waarin je laat zien wat je allemaal doet, eet, ziet etc. Dat kan een vlog zijn van een uitstapje of een bepaald ritueel, van een vakantie, of een weekvlog waarin je deelt wat je die week hebt gedaan. En vrijwel iedereen kiest ervoor om dat op Youtube te delen, in plaats van een ander videodistributiesysteem.

Social influencers

Tot slot heb je nog de social influencers. Dit zijn vaak mensen met een grote following op social media, zoals Instagram of Snapchat. Dit zijn toch wel vaak de media met een wat jongere doelgroep die niet de tijd heeft / neemt om uitgebreid blogs te lezen maar wel op de hoogte wil blijven. Bijvoorbeeld van de laatste fashion trends, of het wel en wee van bekende Nederlanders / sporters. Zij staan niet alleen bekend om de grote groepen volgers, maar ook de interactie met hun volgers. Als ze een vraag stellen komen daar heel veel reacties op. Of als ze iets nieuws hebben willen ze graag weten waar dat is gekocht omdat ze het ook willen hebben. Het zijn dus echt mensen die op social media hun doelgroep in beweging kunnen brengen.

Het is toch allemaal hobby?

Ook dit is een vooroordeel dat ik regelmatig voorbij hoor komen. Ja, je kan een blog beginnen als hobby en dat is prima. Maar dat wil niet zeggen dat je er niet ook echt geld mee kan verdienen. Net zoals taartenbaksters; je kan een taart bakken en decoreren omdat je dat leuk vindt. Voor jezelf en voor de buren of familie. Maar je kan er ook een klein of groot bedrijfje mee opzetten voor wat extra inkomsten of je fulltime onderneming. Dat geldt ook voor het online ondernemen. En ja, daar kan je ook gewoon een volledig inkomen mee genereren dat gelijk staat aan een fulltime baan bij een werkgever. Het is niet allemaal vrijblijvend. Het is daarom ook niet voor iedereen weggelegd, als je dat echt wilt bereiken zal je er veel tijd en geduld in moeten steken. Net zoals een willekeurige andere onderneming die je wilt opzetten.

Naast het reviewen van items waarbij je in natura producten krijgt toegestuurd, kan je er ook echt geld mee verdienen. Dat kan bijvoorbeeld door het plaatsen van banners waarbij je betaald krijgt per 1000 views of per click. Dit zijn vaak redelijk stabiele inkomsten, het bedrag varieert maar je hebt dan iedere maand wel iets. De overige inkomsten zijn afhankelijk van de opdrachten waarvoor je wordt gevraagd / die je binnensleept. Er zijn opdrachtgevers die graag een advertorial willen inkopen op jouw site, net zoals in een tijdschrift. Omdat je je specifiek richt op hun doelgroep, je heel veel lezers bereikt, je mooie foto’s maakt of vanwege de inhoudelijke meerwaarde. Of je kan affiliate links plaatsen waarbij je schrijft over een product en een linkje opneemt waar je dat product kan kopen en er een klein percentage (vaak tussen de 1 en 6%) naar de blogger gaat. Tot slot kun je (vaak in uitzonderingssituaties) betaald krijgen om naar events toe te komen of mee te gaan op een persreis en daar een social media-post van te delen. Op Youtube kun je ook inkomen genereren op basis van de vertoonde advertenties in filmpjes. Afhankelijk van het aantal views lopen die bedragen op tot soms wel een paar duizend per maand voor de grotere kanalen die iedere dag content delen. Ook kun je hier gevraagd worden voor product placement en betaald krijgen om een bepaald product te showen. Volgens de Reclame Code Commissie dient dit wel aangegeven te worden, sluikreclame is dus ook hier niet toegestaan.

Dit wordt de komende tijd ook alleen maar meer. Zeker aangezien er tegenwoordig steeds meer blogs zijn met een groter bereik dan tijdschriften. Daarnaast gaat er sinds dit jaar ook meer geld naar online adverteren in plaats van tv-reclame.

Volgende
Vorige

No Comments

Enroll Your Words

CommentLuv badge

To Top
// and these part of the code may be inserted in the end of HTML document of your website to exclude delays in loading of your main content.