Een extra blogje vandaag. Via via kwam ik terecht op de blog Craving Pages, een persoonlijke boekenblog. Die begonnen is met een challenge waarbij ze zichzelf uitdaagt om beter te worden in het bloggen. De zogenaamde Beter Bloggen Challenge. Waarbij er iedere maand een opdracht centraal staat. Aangezien maart al bijna voorbij is wil ik toch nog graag meedoen. Vandaar een extra ‘editie’. 

Lees ook; Blogtips; alles over beginnen met bloggen tot geld verdienen

Afgelopen week heb ik mijn tips voor meer bezoekers met jullie gedeeld. Zelf ben ik naast het schrijven van de blogjes ook heel erg bezig met het verbeteren van mijn blog. Omdat ik het allemaal zo ontzettend leuk en interessant vind. Als jong meisje was ik al bezig met html en websites bouwen, heb ik cursussen gegeven aan tieners en online diary’s bijgehouden van mijn reizen, de voorbereidingen van de bruiloft en het dagboek van onze dochter. Ruim een jaar blog ik ‘openbaar’. Goede reden om dus eens kritisch naar mijn blog te kijken.

Niet alles in een keer; de komende zeven maanden staat er iedere maand een nieuw onderdeel centraal. Niet met vaste opdrachten, maar de ruimte om hier zelf iets mee te doen en je blogtips te delen voor andere bloggers.Stap 1 is de grote schoonmaak. Die wordt als volgt geformuleerd:

“Overzicht is de eerste stap naar een betere blog en daarom gebruiken we de maand maart voor het aanpakken van de inhoud van je site. Zijn er pagina’s die je niet meer gebruikt? Heb je al die categorieën wel echt nodig? Staan er nog artikelen stof te vangen in de concepten map? Tijd voor de grote schoonmaak.”

De vorige keer heb ik dit in oktober gedaan nadat ik de plugin SEO bij Yoast had geïnstalleerd. Toen ben ik alle blogjes langsgelopen om de seo-titel en metabeschrijving in te vullen. Dat was best wel veel werk, maar zorgde er wel voor dat mijn unieke bezoekers binnen drie weken waren verdubbeld. Nu ben ik wel nieuwsgierig naar wat het effect is van deze opruimactie.

De berichten

De eerste stap is de grote schoonmaak. In het archief staan een kleine 900 blogjes. Dat is stiekem best veel voor een jaar tijd. Tijd om die eens onder handen te nemen. Eerlijk gezegd ben ik hier nog mee bezig.

  • Ik ben begonnen met de concepten. Gelukkig zijn deze op een hand te tellen. De concepten die alleen bestaan uit titel heb ik toegevoegd aan de inspiratielijst in excel. Bij de overige heb ik stil gestaan of ik hier ook echt iets mee ga doen of toch weggooi of even in word opsla.

Daarna ben ik verder gegaan met de meest bezochte blogjes via google. Daar heb ik voornamelijk gelet op de zoektermen die ik terug kon vinden in Google Webmaster Tools. Deze heb ik geprobeerd zoveel mogelijk op een natuurlijke manier te verwerken. Vervolgens ben ik terug gegaan in de geschiedenis met de oudste blogjes en werk ik terug naar het heden. Ik doe er iedere keer tien tegelijk, die open ik achter elkaar in het scherm zodat ze kunnen laden en ik aan de slag kan en direct door kan. Bij ieder blogje let ik op:

  • De titel; Kan die misschien iets duidelijker. Zo heb ik First Scouting Experience veranderd in op scoutingkamp met je baby. De eerste klinkt leuker, de tweede dekt de lading beter.
  • De slug van de url; komt daar het zoekwoord in voor en kan hij eventueel korter. Pas ik de url aan, dan maak ik natuurlijk gelijk een redirect met behulp van de plugin Quick Page / Post redirect plugin.
  • Doen alle afbeeldingen het nog; dit is nog wel het meeste werk. Heb ooit een opruimpoging gedaan in de ftp-map en daardoor iets teveel afbeeldingen verwijderd. Ook bleken er blogjes te zijn met afbeeldingen in grotere afmetingen. Die heb ik gelijk even gecomprimeerd. Wat ik eigenlijk ook nog moet doen is overal een correcte bronvermelding bij vermelden. Dit wil ik nog wel eens vergeten, heel slecht ik weet het.
  • Lees verder knop; is die toegevoegd.
  • H2-tags; Staan er h2-tags in het artikel, zo niet heeft dat toegevoegde waarde?
  • Staan er linkjes in, moeten die eventueel een nofollow worden of zijn ze overbodig? Moeten er eventueel linkjes aan toegevoegd worden.
  • Dekt de metabeschrijving nog wel de lading van het artikel. Of moet het iets objectiever geschreven worden zodat het interessant wordt voor de bezoeker die het vindt via google. Dit is wel altijd een gok; je kan of nog beter gevonden worden. Of juist even terugvallen om vervolgens misschien sterker terug te komen.
  • Zijn de juiste categorieën aangevinkt. Bij voorkeur 1, hooguit 2 bij bijvoorbeeld samenwerking of feestdag.
  • Is er een uitgelichte afbeelding aanwezig.
  • Zijn er tags ingevuld, en zoja hoeveel.
  • Ik gebruik de plugin manual related posts zodat ik zelf kan kiezen welke er onder het artikel weergegeven worden. Moet die aangevuld worden of aangepast.
  • Aantal woorden; behalve bij de blogjes die ik met terugwerkende kracht heb geschreven probeer ik ze minimaal 300 woorden lang te laten zijn. Hele lange zou ik misschien beter moeten opdelen in meerdere blogjes.
  • Taalfouten; tja dat zou ik eigenlijk moet doen. En soms pik ik er ook wel een paar tussenuit. Maar ik lees ze niet allemaal van a tot z. Misschien moet ik maar op zoek gaan naar een student Nederlands / scholier die daar studiepunten mee kan verdienen ;-)

Of het bolletje van SEO groen kleurt let ik eigenlijk niet eens meer op. Vaak gebeurd dit zelf. En anders zijn het de oudere blogjes met voornamelijk foto’s die ik terug in de tijd heb geschreven. Daarvan vind ik het ook minder belangrijk dat ze goed vindbaar zijn in google.

De pagina’s

Vervolgens ben ik naar de statische pagina’s gegaan en heb ik daar ook een controle gedaan. Die was veel beperkter. En ging er meer om of alle pagina’s wel zichtbaar waren. Of dat ze overbodig waren. Bij de meeste pagina’s heb ik ook de functie om te reageren uitgeschakeld. Verder heb ik niet veel gedaan. Geen tags etc.

Gebroken links

Met behulp van de plugin broken links krijg ik regelmatig een mailtje met linkjes die niet meer juist zijn. Een keer in de zoveel tijd loop ik die even langs. Linkjes die niet meer kloppen verwijder ik, anderen pas ik aan of geef ik aan dat onterecht zijn. Bijvoorbeeld als die site er momenteel even uit ligt. Tijd dus voor een nieuw rondje.

Tags & Categorieën

Ik heb echt teveel tags, dus dit is een klusje waar ik zo’n een keer per maand aan begin en na een paar kwartier het helemaal zat ben. In ieder geval zijn dan vaak de dubbele tags verwijder. Zoals uitstapje en uitstapjes. De tags waar geen blog aan gekoppeld is. En voor een deel overbodige tags verwijderd. Zo los in het overzicht zie je ze toch beter dan in het bericht zelf. De plugin simple tags is heel handig om in een keer meerdere tags aan te passen.

Vervolgens heb ik bij een aantal tags en categorieën een meta-beschrijving er aan toegevoegd. Op blogaholic las ik dat dit beter zou zijn voor je SEO.

Afbeeldingen

In de map media heb ik alle afbeeldingen die niet direct gekoppeld waren aan een blog verwijderd. Dit waren bijvoorbeeld hele oude social media buttons. Of afbeeldingen van pagina’s waar ik niets meer mee deed, of twee kaar had geüpload.

Achteraf bleek dat ik ook een aantal uitgelichte afbeeldingen had verwijderd, die worden dus blijkbaar niet aan een bericht gekoppeld als je ze daar niet ook in opneemt. Met de plugin quick featured images kan je een standaard afbeelding instellen om mee te geven in je social media share als je er geen hebt. Maar worden ze ook zichtbaar in je lijst met alle berichten waardoor je snel kan zien waar ze ontbreken.

FTP schoonmaak

Bij de ftp-map kan je letten op dubbel geladen foto’s, grote foto’s en andere ongebruikte bestanden. Controleer bijvoorbeeld eens hoeveel back-ups je online hebt staan. Dit neemt vaak heel veel ruimte in. Met een behulp of bij antagonist zit er een programma ingebouwd waarmee je een nieuwe back-up kan maken en naar de harde schijf kan laden. Dat houdt je site snel.

 

Crawlfouten

Bij Google Webmasters Tool heb je een kopje Crawlen en Crawlfouten. Als je daar voor kiest en vervolgens naar niet gevonden krijg je een lijst met url’s die leiden tot een 404 fout. Als je toch bezig bent met schoonmaken kan je via de redirect plugin dit in orde maken door de url door te leiden naar een actief bericht. Mocht je hier geen tijd voor hebben, het heeft geen effect op je google ranking. Is puur van belang als service naar je lezers.

Mocht je tijd over hebben; je kan natuurlijk ook een grote schoonmaak doen van wie je volgt via social media ;-)

Volgende maand staat de lay-out centraal. Waarin ook de schoonmaak van widgets en plug-ins aan bod komt. En nu maar hopen dat ik het goed ga bijhouden, want dat is natuurlijk het allerbelangrijkste.

Doe jij wel eens een grote schoonmaak van je blog?

Linda

Publisher at Mamaliefde
Linda is oprichter van Mamaliefde.nl, getrouwd en moeder van een koningskoppel bestaande uit een self-proclaimed prinses en een nieuwsgierige zoon. Met een achtergrond als pedagoge is ze op de hoogte van de theorie, maar weet ze ook dat dat in de praktijk als moeder soms net iets anders kan zitten. Het liefste reist ze de hele wereld over, ze heeft een zwak voor kwalitatief speelgoed en probeert de vele uurtjes werken te compenseren met quality time doorbrengen met het gezin. Daarom ook dat dat haar favoriete onderwerpen zijn om over te schrijven. Altijd in voor een spontane actie.
mamaliefde@gmail.com'