Het is alweer een tijdje geleden dat ik op de website van Mamazing meedeed aan een winactie en het Bebiboek mocht ontvangen. Die ging dan ook gelijk in de tas mee voor het weekje weg. Het was tenslotte al weer een tijdje geleden dat ik een boek had gelezen, in ieder geval zonder voor te lezen. Daarna is het boek in de boekenkast verdwenen, met het idee om er een keer een review van te schrijven. Daar vond ik het nu wel tijd voor worden met al die zwangere bloglezende mama’s! Bij deze dus een primeur; een allereerste boekreview. Ben benieuwd wat jullie er van vinden, tips zijn natuurlijk altijd welkom!

Bebiboek

Het Bebiboek is geschreven door Hanneke van den Brink en is bedoeld voor jou. In dit boek vind je allerlei tips en deskundig advies om de eerste tijd met je kindje door te komen. Hiervoor komt haar eigen jarenlange ervaring als babyconsulent en kinderverpleegkundige goed van pas. In combinatie met de hulp van externe partijen. Deze passie voor de verzorging van jonge baby’s is duidelijk terug te vinden in het boek. Wat er voor zorgt dat het erg prettig weg leest.

Eerste indruk

Het is een vierkant boek van een overzichtelijk formaat, niet te groot en niet te klein, zodat het perfect in de boekenkast past. De kaft is lekker kleurig met een mooie tekening van een vader en moeder die haar baby in een draagdoek draagt. Op de voorkant staat nadrukkelijk vermeld dat het boek ook bedoeld is voor vaders. Iets wat manlief motiveerde om het boek ook even door te bladeren. En de mededeling dat er een babymassagefilm bij zit. Op de achterkant staat er een aanbeveling van ontwikkelingspsycholoog Sylvia Nossent en een korte beschrijving van het boek.

Inhoud

Als je het boek openslaat kom je gelijk op een van voor pagina uit. Zelf vind ik dat altijd erg handig, aangezien de praktijk leert dat je dit soort boeken vaak cadeau krijgt. Dan kan je later nog eens zien van wie je dit boek hebt gekregen. De inhoud is verdeeld in een aantal handige thema’s zoals pasgeboren, slapen, huilen, voeden, babymassage, babykwaaltjes en spelen en leren. Ideaal dus als naslagwerk, voor als je op zoek bent naar een tip wat je moet doen als je baby weer eens huilt. De teksten zijn zeer toegankelijk geschreven, ideaal voor de to-be moeder die al genoeg nieuwe dingen over zich heen krijgt.

Naast een introductie per thema worden er vooral ook veel tips gegeven, waarbij er verschillende opties worden aangereikt. Om op een evenwichtige en sensitieve manier zorg te dragen voor je kind. En dan niet alleen tips hoe je je kind moet laten slapen of wat te doen bij kloofjes. Maar ook hoe je als ouder er voor kan zorgen dat je ook op een zware dag even tot jezelf kan komen om er vervolgens weer voor je kind te zijn. Dat ben ik nog niet vaak tegengekomen in een ‘babyboek’. Hier en daar wordt er ook een ‘waarschuwing’ gegeven; bijvoorbeeld waar je op moet letten als je er voor kiest om je baby in te bakenen.

Voor de vaders is er zelfs een aparte pagina met tips hoe je als man de band met je kind kan opbouwen. Een mooie toevoeging die het wel compleet maakt.

Bonuspunten

Bonus is natuurlijk de babymassage film. Met onze dochter hebben we toen ze drie maanden oud was een cursus gevolgd van een aantal ochtenden samen met een andere ouderechtpaar. Lekker kleinschalig dus. In het bezoek vind je een wachtwoord waarmee je online toegang krijgt tot een kort filmpje waarin enkele tips wordt gegeven en de sfeer helder wordt gemaakt. Handige tips en bewegingen vind je ook terug met plaatjes in het boek zelf. Een mooie toevoeging.

Achterin worden er ook nog een aantal tips gegeven voor interessante websites binnen diverse thema’s. Waarvan ik onder andere groeigids en pikler wil delen. Ook heel interessant voor ouders met kinderen.

Conclusie

Het mooiste vind ik persoonlijk dat de schrijfster haar best doet om de mommy to be echt in haar waarde te laten. Ja, ze geeft tips. Maar probeert ook vooral de moeder te stimuleren zelf te kijken naar waar het kind behoefte aan heeft. In het nawoord benadrukt ze dan ook dat er meer wegen zijn die naar Rome leiden. Helemaal super natuurlijk dat ze ook een fan is van het dragen van je baby, het co-slapen en het niet laten huilen. Dat hoor en lees je niet zo vaak. En sluit precies aan bij mijn ‘pleidoo’ voor natuurlijk ouderschap. Kortom dit boek is zeer helder en overzichtelijk geschreven. Ideaal voor ouders-to-be om gewoon op een avondje weg te lezen. En na afloop er weer een keertje bij te pakken.