Zo aan het begin van het jaar ontkom je niet aan de goede voornemens, en een van de voornemens die ik het meeste voorbij zie komen gaat over de balans tussen privé en werk. Steeds meer mensen werken als zzp-er (of in ieder geval in mijn omgeving) of kunnen vanuit huis werken. Klinkt heel verleidelijk en fijn en heeft ook zeker zo zijn voordelen, maar het kan ook een behoorlijke uitdaging zijn. Aan de ene kant zal je genoeg uren moeten maken, aan de andere kant wil je voorkomen dat je je helemaal verliest in je werk. Zeker voor moeders met kinderen kan dit heel pittig zijn.

Lees ook: Ballen hooghouden moederschap; Can we have it all?
Lees ook: Family time; tips & 8 activiteiten samen met het gezin
Lees ook: Werken als moeder; 8 tips om als werkende moeder werk, gezin en huishouden te combineren.
Lees ook: Vanuit huis werken? De voordelen van thuis werken voor moeders
Lees ook: Time-management; Zo ga je efficiënt om met de tijd voor mama’s

Vaste werkdagen en tijden

Als je vanuit huis werkt heb je geen duidelijke fysieke grens tussen werken en privé. Dus is het belangrijk om die zelf te trekken. Bijvoorbeeld door het vaststellen van vaste werkdagen. Kies op basis van jouw weekplanning (en die van je partner / kinderen) welke dagen je het beste kan werken. Welke dagen kan je partner bijvoorbeeld voor de kinderen zorgen of hebben je kinderen geen clubjes waar je naar toe moet rijden. En zet daar dan ook een kruis doorheen voor andere afspraken.

Probeer bijvoorbeeld de kinderen twee dagen (één dag is te weinig om echt te wennen in een opvang) de kinderen bij een opvang onder te brengen, of je nu gaat voor gastouder of kinderopvang. Gaan de kinderen naar school, zorg dan dat ze tussen de middag overblijven en je niet heen en weer hoeft te racen. Want ook al ben je thuis, er moeten wel uren gemaakt worden. In de vakanties kan dit een extra uitdaging zijn omdat de kinderen thuis zijn. Je kan kiezen voor vakantie-opvang, logeerpartijtjes, spelen bij vriendjes of dagjes uit. Zo heeft de binnenspeeltuin een speciale ruimte met glazen wanden zodat je minder last hebt van geluidsoverlast, maar de kinderen toch heerlijk kunnen spelen en jij ze in de gaten kan houden.

’s Avonds nog even met de laptop op schoot, het gaat zo gemakkelijk maar erg gezellig is het niet voor je partner. Maak dan ook goede afspraken hoe jullie daarmee om gaan. Je kan er voor gaan om ’s avonds helemaal niet meer te werken, maar het kan ook zijn dat je net zoals ik ’s avonds juist een stuk productiever bent dan overdag. Spreek dan bijvoorbeeld een avond per week af dat de laptop niet open geklapt wordt. Daar kan je een date night van maken en een oppas voor regelen, maar ook gewoon thuis voor de buis of in bad doorbrengen.

Durf nee te zeggen

Zorg ervoor dat dat dan ook echt je werkdagen zijn en je niet ondertussen allemaal andere dingen gaat doen. Hoe verleidelijk ze ook zijn. Geen andere afspraken maken dus of gezellige visites. Je bent aan het werk. Communiceer dit dan ook naar familie, vrienden en je partner. Zodat hij of zij niet verwacht dat er na een dag thuiswerken de was gedaan is, stof gezogen of de vaatwasser. Jij bent ook aan het werk, weliswaar thuis. En als je met het huishouden bezig bent komt dat er niet van. Zelf ben ik erg blij met de schoonmaakster die een keer in de twee weken langs komt. Die neemt mij werk uit handen wat mij kostbare tijd kost en ik er dus privé meer voor mijn kinderen kan zijn en overdag efficiënter kan werken. Vind je dat niet prettig, ga dan voordat je gaat werken eerst als een soort wervelwind door het huis om alle klusjes te doen. Zelf vind ik het veel prettiger werken als het opgeruimd is. Voordat ik naar bed ga zorg ik dat alles opgeruimd is, zodat als de kinderen naar school zijn ik direct de laptop kan pakken en aan het werk kan tot ik ze weer moet ophalen.

Als het gaat om werk, durf ook keuzes te maken. Je kan niet overal “ja” op zeggen. Hoe leuk het ook is. Probeer liever te focussen en daarin enorm goed te zijn. Probeer kwaliteit boven kwantiteit te stellen. Meer is niet altijd beter.

Neem op tijd pauze

Als je ergens eenmaal helemaal in zit kan je je daar al snel helemaal in verliezen. Hoe vaak ik wel niet aan het einde van de dag, vlak voordat de kinderen opgehaald moeten worden bedenk dat ik nog moet ontbijten en lunchen… Een pauze kan ook prima werken als beloning voor jezelf. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af wat je minimaal gedaan wil hebben en wat je daarvoor ‘krijgt’. Dit kan een wandeling of chocolaatje zijn, even buiten de deur lunchen of even online shoppen ;-) Je moet tenslotte de batterij weer opladen.

Het is ook erg fijn om even naar buiten te gaan in de pauze. Of je nu meteen even wat nuttigs doet en een rondje loopt naar de brievenbus of supermarkt of gewoon even een frisse neus haalt en een stukje fietsen. Die afwisseling van omgeving en de frisse lucht doen veel goed voor je productiviteit. Je kan even je gedachten los laten en wie weet wat voor geniale invallen je daarna krijgt.

Pomodoromethode

De Pomodorotechniek is een methode voor tijdmanagement, ontwikkeld aan het eind van de jaren tachtig door Francesco Cirillo, die hiervoor een kookwekker in de vorm van een tomaat gebruikte, vandaar de naam. De methode is sterk gerelateerd aan timeboxing. Bij deze techniek wordt een kookwekker gebruikt waarmee steeds periodes van 25 minuten geconcentreerd werken aan een taak worden afgebakend. Voordat je begint met werken bepaal je wat je gaat doen zodat je daarna 25 minuten efficiënt kan werken. Deze 25 minuten worden vervolgens opgevolgd door drie tot vijf minuten pauze, waarna weer een nieuwe periode van 25 minuten kan worden gestart, na de vierde keer mag een langere pauze genomen worden van 30 tot 45 minuten. Na vier van deze cyclussen heb je er een volledige werkdag op zitten van 8 uur.

Balans in- en ontspanning

Mogelijke invullingen van een korte pauze tussen het werken door of na afloop zijn:

  • Het doen van ademhalingsoefeningen. Bijvoorbeeld door te tellen hoe vaak je ademt per minuut. Tussen de 6 en 9 keer is relaxt. Adem je sneller is het tijd om dat proberen terug te brengen of echt even pauze te nemen.
  • Kies een vorm van ontspanning waarmee je je hoofd echt leeg kunt maken: tuinieren, muziek of (duur-)sporten. Als er maar geen beeldscherm aan te pas komt.
  • Doe op tijd een powernap, het is wetenschappelijk bewezen dat je daarvan uitrust.
  • Ga af en toe labbekakken en lanterfanten. Ook zonder de tv aan, spreek anders buitenshuis af.
  • In plaats van de tv aan te zetten lees een boek.

Mute

Heel leuk social media en app-groepjes, maar je hoeft echt niet 100% online te zijn. Zo ben ik vast niet de enige die de dag begint met eerst alle meldingen te lezen op de mobiel nog voor ik opsta. Ook niet als ‘online ondernemer’. Het is echt niet erg als de ander even moet wachten op een reactie. App-groepjes kan je bijvoorbeeld muten, zodat je niets hoort als iemand een berichtje achterlaat. Dat zegt verder niets over de mensen in de groep, als je buitenshuis werkt zijn er ook opdrachtgevers waarbij het verboden is om een telefoon bij je te dragen. Zet ook andere pushmeldingen van apps uit, zoals sociale media, mail, nieuwsapps etc. Als het echt spoed is, kan er altijd gebeld worden. Vind je het lastig om dit los te laten, laat je telefoon dan ergens liggen op een vaste plek in huis zodat je hem niet ziet (of hoort). Of ga dan op zoek naar een fijne app die dit afsluit of schakel internet uit zodat je telefoon weer een echte telefoon wordt en je wel bereikbaar blijft. Dit voorkomt enorm veel afleiding en zorgt ervoor dat je