Taalstimulering: Hoera het eerste woordje

Een van de nadelen van de tweede zijn is dat niet alles meer nieuw is. Waar bij de eerste alles dubbel nieuw is; voor het kind en voor jouw als mama & papa. Is dat bij een tweede gewoon een stuk anders. Combineer dat met het feit dat onze zoon gewoon een echte baby is. Die nog niet veel heeft met zitten of gaan staan, maar gewoon lekker rollend de boel verkend. Ik moet dan ook eerlijk bekennen dat we hem een stuk minder uitdagen in zijn ontwikkeling. We hangen niet boven de box afwisselen mama en papa te roepen en hem op alle mogelijke manieren uit te dagen ons na te doen. Het hoeft ook niet, want het komt allemaal vanzelf wel. Een baby hoeft echt niet met zes maanden te staan in de box (zoals zijn zus) of met een jaar de eerste stapjes gezet te hebben. Afgelopen week was ik toch wel heel erg trots, zomaar, vanuit het niets was het eerste woordje daar. Het woordje mama nog wel! Een woordje dat niet veel als eerste woordje gebruikt wordt. Hij lag heerlijk in de box te spelen terwijl ik met zijn zus en nicht bezig was. Maar ik hoorde het wel, heel duidelijk!

Wat kan je trots zijn als je baby zijn eerste woordje zegt. En dan vooral als het mama of papa zegt. De twee mooiste woordjes op deze wereld! Zijn grote zus kletst ondertussen ook aardig wat af. Die maakt nu al redelijke twee en soms al drie woorden zinnen. Zo blij en trots op beide kinderen. Nu zat ik al een tijdje in mijn hoofd om een blogje te schrijven over taalontwikkeling, en vooral hoe je dat op een leuke vrije manier kan stimuleren. Gebaseerd op de ‘methoden’ zoals we die hier in huis toepassen. Dit leek me wel een mooi moment daarvoor.

Benoemen

Het maakt niet uit wat je doet maar benoem het. “Ik ga nu je luier schoonmaken”, “Lekker ruikt het hier. dat is lavendel”, “Ik ga even naar de wc toe” gewoon de alledaagse handelingen werken dan het beste. Of wat we hier vaak doen aan tafel “Mondje open, goedzo, Hap” (en dan natuurlijk zelf ook met mond wagenwijd open voordoen). Herkenning is vaak heel belangrijk; ze moeten een bepaald woord aan een beeld kunnen koppelen. Daarom vond ik het heel bijzonder nadat manlief een houten pinguïn had aangewezen en benoemd onze dochter in de dierentuin een ‘echte’ pinguïn herkende en benoemde. Zo blijkt maar weer, kinderen begrijpen je veel sneller dan je denkt. De passieve woordenschat, woorden die kinderen kennen is altijd groter dan de actieve woordenschat, woorden die kinderen uitspreken. Vooral als je regelmatig herhaalt zal de woordenschat snel uitbreiden.

Na het benoemen zal het kind al snel voorwerpen gaan aanwijzen die je moet benoemen, naar de fase waarin het zelf woorden noemt en jij het kan aanwijzen.

Voorlezen

Al is je baby nog zo klein, het zal ervan genieten om je stem te horen tijdens het voorlezen van een boek. Maakt niet eens uit wat je voorleest. Zo las manlief onze dochter voor uit de tijdschriften die hij zelf las. Met drie maanden zijn ze ook allebei lid geworden van boekstart zodat we regelmatig naar de bibliotheek gaan. Als ze ouder worden doen boeken met plaatjes het ook altijd erg goed. Hier kan je de favoriete kinderboeken hier in huis vinden. Zo hoef je niet zelf kletsverhalen tegen je kind op te gaan hangen. Voorlezen kan gewoon overdag, lekker samen op de bank. Of onderdeel worden van het bedritueel. Vaak vinden ze het ook heel fijn om zelf te ‘lezen’. Daarom hebben we een mandje met kartonnen / houten / stoffen boekjes die ze ‘zelf’ mogen pakken en lezen. Een mand beneden met wat mooiere boeken of om voor te lezen en op de kinderkamer een hele rij met boeken voor als ze wat ouder zijn. Op een hoogte waar ze nu zelf nog niet bij kan.

Op de website van Boekstart vind je meer informatie en tips over het voorlezen aan kinderen.

Zing het!

Of je zo vals zingt als een kraai maakt niet uit, kinderen leren sneller woorden als je zingt. Hoe jong ze al zijn, daar genieten ze al van en je zult zien dat ze er ook al snel op gaan reageren door te bewegen. Daarom ook dat Muziek op Schoot steeds populairder wordt, zeker bij jonge kinderen. Hier in huis doen vooral de dierenliedjes het erg goed of de liedjes met bewegingen. Die worden al snel nagedaan. Met een woord kan een kind ook al snel aangeven welk liedje er gezongen moet worden. Bijvoorbeeld eten (smakelijk eten), visje (visje in het water), kwak (alle eendjes in het water). Het kan even duren, maar het is erg handig om jezelf een aantal liedjes aan te leren en deze te zingen. Bijvoorbeeld tijdens het verschonen als je dreumes interesse heeft in de spaarpoteend (alle eendjes) of een poesje ziet (poesje mauw). Al zingend zullen ze ook sneller de eerste zinnen maken. En anders kan de televisie ook helpen 😉 Let maar eens naar de programma’s voor jonge kinderen. Weinig tekst en vooral heel veel muziek en zang!

Geef aandacht

Het allerbelangrijkste; geef aandacht aan je kind. Zodat het zich gehoord voelt. Hoe lastig het ook is, probeer datgene waar je mee bezig bent even neer te leggen als je kind iets belangrijks komt vertellen. Dit is zo goed voor het zelfvertrouwen van het kind waardoor het zich gemotiveerd voelt om verder te gaan. In het begin zal een kind vaak voor papegaai spelen en jouw woorden herhalen. Wat ik zelf vaak doe is als er iets gezegd wordt de zin proberen te herhalen (al dan niet in de juiste formulering  / uitspraak), aan verbeteraars hebben kinderen niet veel, dat komt vanzelf wel. En stel ze vragen, daag ze uit om verder te gaan. En ja, ik vind het zelf ook belangrijk om ze de hemel in te prijzen. Hier in huis hoor je niet voor niets heel vaak het woordje goedzo.

Samen spelen

Onder andere de taalontwikkeling bij onze dreumes is heel snel gegaan toen een pleegkind van een jaar ouder hier in huis kwam. Ondanks zijn taalachterstand liep hij toch voor op onze dreumes. Kinderen doen na, en willen zich kunnen uitdrukken. In het begin zal dit veel met gebaren gepaard gaan, bijvoorbeeld het uit de handen trekken van een speelgoed waar het kind mee wilt spelen. Toch gaat dit al vrij snel, of het kind ouder is, of juist jonger zodat het dingen zal gaan uitleggen maakt niet uit. Het moet vooral vrij en open gaan. Geen gedwongen situatie, maar gewoon gezellig spelen. Terwijl jij iets anders aan het doen bent of met de moeder op de bank een kopje thee drinkt.

Aanmoediging, beloning, enthousiasme, rust, samen doen, ontdekken, uitdagen, ondernemen, beleven, volgen… het zijn allemaal begrippen die passen bij de taalstimulering van een kind. Wil het toch allemaal niet zo gaan als je hoopt, kijk dan of het gebruik van babygebaren iets voor je is.

Tot slot nog een leuke lezerstip; bij omagazijn las ik al leuke tips voor gespreksonderwerpen met je kind of over hoe kinderen leren praten. Twee andere inhoudelijke websites met interessante informatie over taalontwikkeling zijn KindenGezin.be en dit artikel over Taalstimulering werkt. Als je dit interessant vond zijn deze artikelen zeker de moeite waard.

Zijn jullie thuis bewust of onbewust bezig met taalstimulering? Hoe pakken jullie dat aan?

Volgende
Vorige

Comments ( 9 )

  • Ik doe het met mijn achtergrond wel bewust maar mijn man onbewust. Maar we doen het wel.. Al die tips die je gaf zijn echt goed.. Wij doen dat vrijwel precies zo. Ik zing ook veel. Vaak ook liedjes die ik zelf bedenk haha.. Vind ze kei leuk!
    Nicole onlangs geplaatst…Outfits of the Fay #3My Profile

    • Dank je, zelfgemaakte liedjes zijn the best. Komt regelmatig voor dat ik van zelfs de simpelste liedjes die ik vijf minuten daarvoor ook zong opeens de tekst niet meer weet. Dan maar improviseren.

  • Ik ben wel bezig met stimulatie van taal maar ik heb wel zoiets van: don’t push it omdat je toevallig voor de klas hebt gestaan haha. Zoals je al zei: een kind ontwikkelt zich op zijn eigen tempo en ze gaan uiteindelijk allemaal praten! Mooi dingetje van de natuur. Wat ik wel doe is alles benoemen, veel liedjes zingen in zowel het Nederlands als Engels en vanaf dat hij 3 maanden oud was regelmatig voorlezen. Voor nu voldoende lijkt me! 🙂
    Odile onlangs geplaatst…De Liebster AwardMy Profile

    • Heel verstandig, al ben je er volgens mij dan bewust wel mee bezig. Vaak is dat het allerbelangrijkste, ongeacht wat je wel / niet doet. Helemaal niets doen is echter ook niet verstandig, hebben een pleegkind van drie jaar gehad dat minder sprak dan onze dochter van toen net 1.

  • Ik heb erg mijn best lopen doen toen Casper klein was, maar toch wilde het bij hem niet vlotten! Met twee liep hij zogenaamd “achter” volgens het cb. Ik kreeg de aanbeveling voor 4 dagen psz, maar daar had ik toch geen zin in! Ik was tenslotte toch thuis en hij kon nog zo lang naar school! Dus dat aanbod heb ik afgeslagen. Met 2,5 zat hij weer op schema hoor, is vanzelf goed gekomen.
    Priscilla onlangs geplaatst…Op Pad: NaturalisMy Profile

  • He, wat leuk. Ik lees altijd op mijn mobiel, maar wat is je site mooi geworden!!
    Mama’s Jungle onlangs geplaatst…Eco on holidayMy Profile

  • Wauw, als logopedist ben ik onwijs trots op wat je hier geschreven hebt als taalstimulering. Alles is zo waar, ontzettend goed dat je er zo over schrijft!

    • Bedankt, altijd fijn als een professional aangeeft dat je degelijke tips geeft. Voor dit soort stukjes probeer ik ook altijd eigen ervaring te koppelen aan research zodat de informatie juist is.

Enroll Your Words

CommentLuv badge

To Top
// and these part of the code may be inserted in the end of HTML document of your website to exclude delays in loading of your main content.