Wij zijn over het algemeen zeer blij met het slaappatroon van onze kinderen. Natuurlijk zijn er uitschieters waarbij ze nachten achter elkaar midden in de nacht wakker worden. En als de een na een paar uur dan eindelijk weer in slaap valt, wordt de tweede wakker. Op het moment dat je na een aantal nachten verzucht waarom je ook al weer aan kinderen bent begonnen. Of wat je nu weer kan doen, slapen ze door. Zonder problemen. Soms zelfs tot half tien in de ochtend… Niet dat dat de bedoeling is, maar blijkbaar hebben ze de slaap dan weer nodig. Hierdoor hebben we in de loop der tijd wel een voorraadje aan tips en trucs opgebouwd als het gaat om slapen. Of het nu gaat om het inslapen, doorslapen of in de ochtend uitslapen.

Lees ook: Richtlijnen voor veilig samen slapen
Lees ook: Shaken Baby Syndroom? Wat is het en hoe kan je het voorkomen
Lees ook: Sprongetjes en mijlpalen in de ontwikkeling van een baby
Lees ook: Goede nachtrust; 19 praktische tips om beter te slapen
Lees ook: Wanneer stoppen met het middagslaapje?
Lees ook: Buikslapen slecht voor je baby? Met 18 tips om wiegendood te voorkomen
Lees ook: Gebroken nachten; Tips voor als je baby niet wil doorslapen
Lees ook: Nachtmerries kind; Tips om te helpen voorkomen of verhelpen
Lees ook: Help, mijn kind slaapt slecht / niet overdag

Het lijkt allemaal zo simpel; je kinderen naar bed brengen. Helemaal als ze de overgang naar een groot bed hebben gemaakt. In de praktijk kan dit nog best wel eens meevallen. Het lijkt zo makkelijk ‘even je kind naar bed brengen’ maar er komt stiekem zoveel bij kijken. Zo was onlangs een van de zoektermen ‘baby wil niet slapen, mama weet niet wat te doen’. Dat lijkt me een vreselijke situatie. En ik hoop dat deze mama het antwoord online heeft gevonden. Een antwoord die past bij wat ook goed voelt, want laten huilen, al is het iedere keer een minuutje langer, is niet voor iedereen de oplossing. Het is dan ook belangrijk om te zoeken naar wat goed voelt voor jouw!

Nu zijn wij gezegend met kinderen die meestal heel makkelijk zijn met het naar bed brengen. Tenminste, onze dochter was de eerste drie maanden niet makkelijk vanwege de darmkrampjes, maar dat gaat over. Zelfs als ze door iemand naar bed worden gebracht. Buitenshuis slapen gaat de ene keer makkelijker dan de andere keer. Zelfs als ze in hun eigen tentje slapen. Maar dat is wel logisch, zelf slaap ik de eerste nacht(en) in een nieuwe omgeving ook een stuk slechter. Misschien dus een beetje dubbel, maar toch wil ik graag de volgende tips delen.

Laten huilen

Laten we beginnen met te vertellen dat dit niet onze voorkeur heeft. Als een baby huilt is er iets aan de hand, dat is zijn manier van communiceren. Het kan echter voorkomen dat een baby midden in de nacht wakker wordt van een zogenaamde nachtmerrie. Het dan even aankijken is vaak voldoende. Zo hoorde ik afgelopen nacht een kreunhuiltje van onze dreumes. Dan ben ik gelijk wakker, maar daarna was het gelijk weer stil. Ook als het niet weer stil is, wacht ik eerst even en luister ik of ik er uit moet of niet. Vaak wel.

Lees ook: Hoe lang laat jij je kind huilen bij inslapen?

10 minuten methode

Dit hebben we vooral bij onze dochter toegepast. Zodra ze naar bed gebracht werd was het huilen. Of eigenlijk al zodra ze in de buurt kwam van het bed, of zich er van bewust werd dat dat de volgende stap was. Als we dan weer beneden waren ging de kookwekker op vijf minuten. Negen van de tien keer sliep ze binnen die tien minuten. Was ze dan nog aan het huilen, probeerden we iets anders. Of als het geen huilen, maar krijsen was. Als ouder leer je daar snel genoeg onderscheid in maken. Laatst kwam ik de variant tegen waarbij je na tien minuten je kindje laat liggen, maar wel even aandacht geeft. En dat blijft herhalen tot het slaapt.

Baby lichaamstaal

Altijd een uitdaging om zo snel mogelijk na de geboorte je baby te leren ‘lezen’. Begrijpen wat hij / zij wil aan de hand van signalen die worden afgegeven. Onze dochter was hier gelukkig zeer behulpzaam in. Zodra er een handje naar haar ogen ging was het bedtijd. Onze zoon is hier iets moeilijker in. Maar zodra hij een beetje begint te ‘mopperen’ is het aan de borst en naar bed.

Rustig bedje en slaapomgeving

Over het algemeen kan het helpen om het bedje, en de omgeving zichtbaar vanuit het bedje zo rustig mogelijk te houden. Dus geen drukke printjes, felle kleuren in en om het bed of de babykamer. Zelf hebben we onze kamer vrij wit en grijs ingericht, zo is het lekker licht en ook weinig afleiding voor het kindje. In het wiegje hadden we helemaal geen knuffels liggen, in het ledikantje een paar. Maar ook die zijn wit / grijs.

Donkere kamer

Ja, het is pedagogisch verantwoorder om overdag in een verlichte kamer te slapen. Zodat de baby het verschil leert kennen tussen dag en nacht. Maar goede slaapjes overdag zorgen ervoor dat de baby goed uitgerust is en ‘s-avonds ook makkelijker inslaapt. Na een paar goede nachten, kan je het weer proberen met de gordijnen op een kier.

Slaapritueel

Hier heb je vast al eens over gelezen. Over slaaprituelen. Waarom dat belangrijk is. Hier in huis mag er na het eten nog even gespeeld worden, als ze heel erg vies is van het eten gebeurd dat in bad. Geen tv, omdat dat niet zo heel erg goed is. Zou ik zelf ook niet moeten doen… Daarna is het omkleden, tanden poetsen en dan naar bed waar nog een verhaaltje voorgelezen wordt. Tot slot nog een kusje en klaar. Ga op zoek naar een vast patroon / volgorde om je kinderen naar bed te brengen. Zo weet je kind waar het aan toe is en wat het kan verwachten. Ga ook alle stappen na, als je een keer tanden poetsen, of naar de wc gaan overslaat ga er dan maar vanuit dat je binnen een half uur weer naar boven kan gaan.

Draagdoek

Het consultatiebureau of kinderdagverblijf kan hier best commentaar op hebben, want het is goed om je baby in haar eigen bedje te laten slapen. Soms heeft een baby gewoon behoefte aan geborgenheid. En dan maakt het je niet meer uit waar je kind slaapt, maar dat het slaapt. Als je kind genoeg slaap krijgt wordt het vanzelf ook makkelijker om vervolgens iets nieuws te proberen. Dus als jij graag je kind in een draagdoek draagt; gewoon doen.

Lees ook: Beste draagzak baby

Afwisselen

Hoe graag je het ook wilt, er komt ooit een moment dat je niet in staat bent om je eigen kind naar bed kan brengen. Wissel daarom regelmatig al van jongst af aan af met je partner die de kinderen naar bed brengt, zodat jij ook een avondje weg kan. Als dat goed gaat kan je ook eens oefenen met oma en opa, of een oom of tante die de kinderen naar bed brengt.

Zelfredzaamheid

Naar mate je kind ouder wordt kan het steeds meer zelf; geef hier ook de ruimte voor. Hoe lang dit ook kan duren. Dit is goed voor het zelfvertrouwen van je kind en zal er voor zorgen dat je kind voor het gevoel er meer grip op krijgt en er dus zelf voor kan kiezen.

Planning

Kondig van tevoren aan dat het zo bedtijd is. Dan hebben ze de tijd om af te maken waar ze mee bezig zijn en zich er mentaal op voor te bereiden. Het gevoel dat ze zelf invloed hebben op wanneer er wat gebeurd. Jij moet er ook niet aan denken als je van het een op andere moment iets moet gaan doen.

Knuffelen

Soms heeft je kindje gewoon behoefte aan een knuffel. Neem daar dan ook de tijd voor. Ga er gewoon even vijf minuten lekker bij liggen. Dat heeft niets met verwennen te maken. Kinderen hebben dan gewoon die behoefte aan bevestiging nodig. En tja, als je dan allemaal lieve woordjes in je oren gefluisterd krijgt is dat mooi meegenomen. Als ze slapen kan je rustig weg gaan. Slapen ze nog niet, dan kan je aankondigen dat je tot tien telt en dan weggaat.

Consequent

Tot slot; het maakt niet uit wat je doet. Maar hou het vol. Kies ergens voor en blijf dat volhouden. Is het bedtijd en heb je je kind naar bed gebracht, is het ook echt bedtijd. En niet nog even vijf minuten uit bed om tv te kijken etc.

Lavendelbadje

Dit is misschien wel een van de meest gebruikte methodes. Vanaf drie maanden mag je badproducten gebruiken waar extra ingrediënten aan toegevoegd zijn. Bijvoorbeeld de baby verzorgingsproducten met een lavendel of eucalyptus extract. Jonger kan dit een irriterende werking hebben. Voor het slapen gaan even lekker warm douchen of in bad spetteren. Met wat olie. Zodat ze lekker rozig worden, en hopelijk daarna goed slapen.

Meer informatie vind je hier.

Grotere luier

Soms worden baby’s wakker als ze een volle luier hebben, of als ze helemaal doorgelekt zijn. Niet fijn. Ook niet voor jouw. Daarom doen we ze vaak een groter maatje aan gedurende de nacht. Dan kan er meer opgevangen worden en slaapt je kind ook beter door.

Lees ook: Beste luier & maat

Flesje melk / water

Op het moment dat je de borstvoeding afgebouwd hebt kan een flesje melk voor het slapen gaan nog wel helpen. Rond een jaar hebben we dit langzaam afgebouwd. Aangezien onze dreumes er nog wel behoefte aan heeft, en overdag niet altijd evenveel drinkt krijgt ze een flesje mee naar bed. Niet iedereen zal dit even verantwoord vinden, maar het helpt en van een beetje water is nog nooit iemand slechter geworden. Een borst is natuurlijk ook altijd een optie. Zeker voor onze zoon.

Speen

Een speen om op te sabbelen kan altijd fijn zijn. Nadeel is wel dat zodra de speen de mond verlaat, en de baby hem zelf niet kan vinden, je wakker gemaakt wordt om hem opnieuw te geven. Hier hebben we zelf echter geen ervaring mee, aangezien onze beide kinderen geen speen willen hebben.

Muziekje / oceaangeluiden

Op een gegeven moment was onze dochter dusdanig geconditioneerd dat ze bij een bepaald muziekje in slaap viel. Ja, baby’s kan je conditioneren, dat wil zeggen, bepaalde patronen aanwennen. Net zoals bij huisdieren. Als ze dan bij oma bleef slapen moest dat muziekje natuurlijk mee. Onze zoon doet het heel goed met oceaan geluiden. Dit schijnt voor baby’s een herinnering te zijn aan de baarmoeder. Als hij moeilijk in slaap valt zoek ik op youtube een baby ocean song op, en binnen vijf minuten is hij over het algemeen vertrokken. En ik ook… Er zijn ook handige muziekmobiles met deze muziekjes.

Meer informatie vind je hier.

Mamageur

Als je kindje bij iemand anders slaapt, of gewoon op de eigen kamer. Is het altijd fijn om een beetje mama bij je te hebben. Door overdag een klein doekje bij je te dragen. Bijvoorbeeld tussen je bh. Neemt dat je lichaamsgeur op. Door dit in de avond aan je kindje te geven, heeft het toch een beetje mama bij zich.

Inbakeren

Onze baby girl maaide in haar slaap met haar armen. Met een inbakerzakje, wij gebruikten die van puckababy, kan je dit tegengaan. Dit deden we vooral in de nacht. Zodat ze alleen wakker werd voor een voeding, en niet omdat ze zichzelf voor het hoofd sloeg. Na drie maanden was dit niet meer nodig en kon ze gewone slaapzakjes uit. Anders kan je overstappen op een grotere versie. Bij onze zoon hebben we dit ook gedaan. Geeft toch meer rust en geborgenheid.

Samen in slaap vallen

Als alle trucjes op de babykamer zelf zijn uitgeprobeerd mag het kind even mee, naar beneden, of nog liever naar ons eigen bed. Waar we dan samen in slaap vallen, of in ieder geval doen alsof. En na een tijdje het kind toch weer in het eigen bedje neer leggen.

Lees ook; Co-sleeping of rooming in

Co-sleeping

Niet iedereen is hier even positief over. In verband met de kans op wiegendood. Maar als het helpt… Wij hebben een co-sleeper naast ons bed staan, maar voor onze dochter was dit soms niet voldoende. Die moest en zou dan tussen ons in liggen. Dus kussens aan de kant. Baby zo hoog mogelijk tussen ons in en dan proberen zelf in slaap te vallen. Bij haar ging dat, onze zoon daarentegen wordt dan beweeglijk. Gelukkig slaapt hij prima in zijn eigen co-sleeper, en is  tevreden als hij naar mama kan kijken.

Baby-slaapt-sticker

Als je baby eindelijk slaapt, wil je natuurlijk ook dat je baby doorslaapt en niet gestoord wordt door onverwachte geluiden zoals de wekker. Iedereen kent wel de zogenaamde ja/nee stickers voor op de brievenbus, of tegenwoordig ook voor colportage aan de deur. Nieuw is de baby-slaapt-sticker; dit is een sticker die aangeeft dat de baby slaapt om aan te geven dat het niet wenselijk is om de deurbel te gebruiken maar even aan te kloppen. Dan hoef je niet meer de bel uit te schakelen of een briefje op te hangen die altijd op mysterieuze wijze verdwijnt.

Autorijden

Dit is echt een noodgreep. Maar bij een baby met darmkrampjes weet je het gewoon niet meer. Zo hebben we een keer, nadat we alles hadden geprobeerd en de halve vierdaagse hadden gelopen onze dochter achterin de auto gezet. In de maxi cosi. Want zo viel ze in slaap, tenminste zolang je geen verkeerslichten die op rood staan tegen komt…

Wandelen

In de draagdoek of de wandelwagen; vooral bij onze dochter met darmkrampjes hebben we kilometers gemaakt. In en om het huis. Natuurlijk tegelijkertijd zachtjes wiegend en liedjes zingen.

Overdag vaker voeden

Als je baby vaak wakker wordt gedurende de nacht, kan je overwegen om hem overdag vaker aan te leggen. Hierdoor kan de baby aan het einde van de dag iets voller zitten en een langer slaapje toepassen.

Niet wakker houden

Het idee dat als je je kind overdag wakker houdt, of korter laat slapen zodat het ‘s-avonds beter slaapt is een fabeltje. Niet doen! Je kind wordt alleen maar vermoeider en zal moeilijker in slaap komen. Dus heb je nog meer problemen ‘s-avonds.

Sleepy time thee

Komt je kind moeilijk in slaap? Met de Sleepytime thee van Celestial Seasonings kun je dat voortaan tegengaan. Celestial Seasonings was de eerste met een nachtrust bevorderende theelijn en al sinds 1969 is de Original Sleepytime de meest verkochte slaapthee. Een thee die door de blend van pepermunt, kalmerende kamille, citroengras en andere kruiden ontspant. Drink ’s avonds gerust vier koppen thee. Extra hulp nodig om te kalmeren? De toegevoegde valeriaan in de Sleepytime Extra maakt van deze thee het perfecte slaapmutsje.

Meer informatie vind je hier.

Variatie

Probeer af te wisselen en nieuwe dingen te proberen als je kind echt niet wil slapen. Op een gegeven moment zijn we zelfs rondjes gaan rijden in de auto omdat ze daar wel in slaap viel. Je moet toch wat met een huilende baby die gewoon oververmoeid is.

Het is een fase

En tot slot, geduld hebben. De praktijk wijst gelukkig uit dat na een aantal nachten, of dat nu een paar nachten is, of een kleine twee maand. Er altijd een einde komt en er weer goed doorgeslapen wordt. Dat je wakker wordt, op de wekker kijkt en ziet dat het al half tien is… Waar is die natuurlijke wekker gebleven? Dat kan samenhangen met sprongetjes, ontwikkeling van de hersenen en nog veel meer. Maar het kan altijd beter gaan.

Welke methodes / middelen hebben jullie in in huis geprobeerd? Wat beviel wel, en wat beviel minder?

Linda

Publisher at Mamaliefde
Linda is oprichter van Mamaliefde.nl, getrouwd en moeder van een koningskoppel bestaande uit een self-proclaimed prinses en een nieuwsgierige zoon. Met een achtergrond als pedagoge is ze op de hoogte van de theorie, maar weet ze ook dat dat in de praktijk als moeder soms net iets anders kan zitten. Het liefste reist ze de hele wereld over, ze heeft een zwak voor kwalitatief speelgoed en probeert de vele uurtjes werken te compenseren met quality time doorbrengen met het gezin. Daarom ook dat dat haar favoriete onderwerpen zijn om over te schrijven. Altijd in voor een spontane actie.
mamaliefde@gmail.com'

Latest posts by Linda (see all)