Afvallen tijdens de vakantie?

Voor de vakantie had ik al een paar keer een blog geschreven over dat ik ben begonnen met sporten op de sportschool. Voornamelijk om fitter te worden en weer een beetje uithoudingsvermogen terug te krijgen maar ook om af te vallen. En toen gingen we drie weken op vakantie, dus dat betekende Franse croissantjes, Italiaanse ijsjes en geen sportschool. Op de camping in Italië was er wel een parcours met apparaten, maar bij 30 graden in de volle zon, mij niet gezien! Op vakantie wil ik ook niet constant bezig zijn met het afvallen, maar gewoon lekker genieten van de vakantie en het lekkere eten. Veel mensen komen aan tijdens de vakantie dus ik was erg benieuwd wat mijn gewicht zou doen. De dag nadat we thuis kwamen ging ik daarom een beetje angstig op de weegschaal staan. Wat zou die aangeven? Groot was de verbazing dat ik niet was aangekomen, maar zelfs weer een paar kilo afgevallen! Dat voelde best goed. Hoe ik dat heb gedaan?

Genieten van het eten

Onderdeel van vakantie gaan is lekker eten. Dus een wijntje bij het eten, een pizza in Italië (die vervolgens druipt van het vet), croissantjes bij het ontbijt en een heerlijk ijsje. Toch heb ik ook geprobeerd hier evenwicht in te houden. Nu scheelde het enorm dat het zo warm was. Daardoor heb ik vooral heel veel water gedronken, en soms afgewisseld met iets anders. Door de warmte had ik ook veel minder trek om te eten.

Ontbijt

Nu ben ik niet echt een ontbijter, ik heb daar echt moeite mee. Ik ben ook geen broodeter. Daarom heb ik tijdens de vakantie gewoon croissantjes gegeten bij het ontbijt in plaats van kwark of gezonde crackers, vooral de roombotercroissantjes bij Landal in Duitsland waren zo lekker. Wel hield ik het dan maar bij een croissantje en combineerde ik het met een glas jus d’orange. Ook heb ik een paar keer een boterham met gebakken ei gegeten, ik kreeg namelijk de tip om meer eieren te eten en dat vind ik dan wel weer lekker. En ja dan toch wel met een gebakken spek erbij en een plak kaas.

Tussendoortjes

Tussendoortjes eet ik thuis ook al niet zoveel en dat heb ik gewoon doorgetrokken naar de vakantie. Tenminste, zo heb ik tijdens het boottochtje in de Duitse Eifel gewoon een chocoladetaart genomen en hebben we in Italië regelmatig in de middag een bakje met zoute stengels of tortilla chips op tafel gezet om de zoutvoorraad aan te vullen zodat je blijft drinken en het zout dat je verliest door te zweten, weer aangevuld wordt. Echter heb ik me ingehouden als het gaat om Italiaanse ijsjes. De kinderen hebben die dagelijks wel één (en soms zelfs twee keer) gegeten, maar zelf had ik gewoon niet de behoefte. En was een hapje proeven van de kinderen meer dan voldoende. Wat stiekem best opmerkelijk is, want ik heb altijd gewoon genoeten van ijsjes maar had er nu gewoon geen zin in. In plaats daarvan haalde ik liever een cup met vers fruit zoals aardbeien en ananas. Ook dat is super lekker!

Zelf koken

Op de avonden dat we zelf hebben gekookt, heb ik wel geprobeerd om er op te letten om iets meer groenten en vlees te eten en wat minder aardappelen, pasta en andere koolhydraatrijke ingrediënten. Dus een beetje pasta en vervolgens een grotere lading saus en vlees. Zo kan je gewoon lekker eten, maar let je toch een beetje op wat je eet.

Uit eten

Vakantie is voor ons ook uit eten, zo hebben we in Italië geluncht met pizzapunten die we haalden als we in een stadje waren, hebben we in Duitsland een bezoek gebracht aan Vapiano en in Frankrijk ook pizza’s gehaald. Doordat ik de laatste tijd wat meer let op hoe of wat merk ik ook dat mijn smaak aan het veranderen is. Zou ik vroeger standaard een pizza bestellen omdat ik bang zou zijn niet vol te zitten met een pasta of een salade, heb ik nu heerlijk genoten van de lekkerste pasta’s. En ja, daar hoort na afloop ook gewoon een toetje bij!

Beweging

Mijn sportschoenen had ik thuis gelaten, nu zouden we ook nergens heen gaan met een sportschool. We hadden wel een aantal bergachtige bestemmingen waar je veel heuvels loopt maar hebben we ook veel in de auto gezeten. Zelf merk ik dat je tijdens de vakantie toch al snel meer beweegt dan thuis. Gezellig samen met de kinderen in het zwembad is misschien geen baantjes trekken maar kan best intensief zijn, vooral al het opvangen als ze in het water springen of er weer uit tillen is een prima armspieroefening 😉

Dat geldt ook voor alle wandelingen die we hebben gemaakt, vaak geen heel lange wandelingen zodat het ook leuk blijft voor de kinderen of het te warm is. Maar hebben we aardig wat steden bezocht waar je toch al snel meer stappen zet dan verwacht of wandelingen door het bos. Dit beviel me stiekem best goed en het resultaat mag er zijn!

Linda

Publisher at Mamaliefde
Linda is oprichter van Mamaliefde.nl, getrouwd en moeder van een koningskoppel bestaande uit een self-proclaimed prinses en een nieuwsgierige zoon. Verslaafd aan chocola en sinds kort aan bloggen. Houdt van reizen, lekker eten en natuurlijk quality time doorbrengen met het gezin. Altijd in voor een spontane actie.