Afvallen door middel van kCal besparen

Afvallen is en blijft een “hot topic” In 2016 had bijna de helft van de Nederlanders (49,2%) van 18 jaar en ouder overgewicht en helaas blijven deze cijfers maar groeien. We leven natuurlijk ook in een enorme welvaart. De supermarkten zijn de hele dag open (bij ons zelfs op zondag van 7u- 22u) en daar heb je voor een simpel pak yoghurt al keuze uit tientallen smaakjes en variaties. Eten is voor ons dus bijna altijd beschikbaar. En van nature houden we nou eenmaal allemaal van vet en calorierijk voedsel. Vroeger was dit schaars en als het wel beschikbaar was, dan aten we er zoveel mogelijk van, omdat we een voorraad wilden aanleggen voor mindere tijden.

Lees ook: Ervaringen Get Started Program Sportcity; sporten om af te vallen.

Risico’s overgewicht

Helaas zijn we er dus nog steeds gek op en dat heeft tot gevolg dat er steeds meer mensen overgewicht hebben. Overgewicht is voor je gezondheid niet erg goed. Je hebt een hogere kans op veel ziektes zoals hart en vaatziekten, diabetes en verschillende soorten kanker. Om de kans op deze en vele andere ziektes te verkleinen is het afvallen van 10% van je lichaamsgewicht al een mooie eerste stap, je gezondheid verbetert dan vaak al aanzienlijk, het is dus zeker niet onmogelijk om je gezondheid een stuk te verbeteren.

Afvallen met resultaat

Afvallen is niet makkelijk om maar even te doen, we willen het liefst zo snel mogelijk een mooi resultaat. Er zijn superveel verschillende diëten die de mooiste resultaten beloven en vaak werken ze ook wel, maar om daarna weer op gewicht te blijven, dat is dan heel lastig.

Ik zou je aanraden om nooit zomaar een dieet te beginnen. Probeer het echt te zoeken in het gezonder leven; gezonder eten, meer bewegen. Hoewel de resultaten dan niet supersnel gaan, zijn het vaak wel blijvende resultaten. Daarbij is er in een gezonde levensstijl ook zeker plek voor ongezonde producten, maar natuurlijk wel met mate. Een gezonde levensstijl kun je je hele leven zonder problemen volhouden.

Op gewicht blijven met wiskunde

Even terug naar het afvallen en op gewicht blijven, dat is een rekensom; als je minder kcal binnenkrijgt dan dat je verbruikt, dan val je af en krijg je er meer binnen, dan kom je aan. Is dit over het algemeen goed in balans, dan zal je op gewicht blijven. Ben je chronisch ziek of slik je medicijnen waardoor je aan kunt komen, dan ligt het een stukje lastiger, maar voor de meeste mensen is de bovenstaande rekensom handig om te gebruiken.

Lees ook: Smartwatch; de populairste voor mannen en vrouwen ook geschikt voor android, ook goedkoop alternatief

Minder calorierijk eten

Als je dus wilt afvallen, dan zal je in eerste instantie minder kcal binnen moeten krijgen. En dat is soms makkelijker dan gedacht. Er zijn verschillende trucjes die je in het dagelijks leven kunt toepassen om wat kcal te besparen. Van net even andere producten kiezen tot calorierijke maaltijden laten staan. Met deze methode kun je goed kijken naar je huidige eetpatroon en wat er voor jou haalbaar is om aan te passen. Als je wilt afvallen, dan zal je zeker wat dingen moeten veranderen, maar als dat een kleine aanpassing is, dan is de kans ook veel groter dat je het volhoudt. Om 1 kilo af te vallen moet je gemiddeld 7000 kcal minder binnenkrijgen. Dat lijkt heel veel, maar als je het combineert met anders en gezonder eten en bewegen, dan gaat het sneller dan je denkt.

10 tips om kCal te tellen


In mijn nieuwste video geef ik je 10 tips om aan de slag te gaan met de kcal die je binnenkrijgt. Kun je daar iets in veranderen? En hoe kun je dingen makkelijk aanpassen? Al die kleine beetjes kcal bij elkaar, zijn misschien uiteindelijk wel die 7000, waardoor je een kilo lichter bent. En als je eenmaal resultaat begint te zien, dan is de motivatie om door te gaan ook steeds groter. Ontzeg jezelf niets, maar zie het als iets voor jezelf, iets wat je voor jezelf doet en waar jij uiteindelijk gelukkiger van wordt. Ik hoop dat ik je met de 10 tips kan helpen aan een gezondere toekomst en ik hoop dat je ermee aan de slag kunt gaan, veel succes!

Doe jij aan calorieën tellen?

Summary
Review Date
Reviewed Item
Afvallen door kilocalorieën tellen
Author Rating
51star1star1star1star1star

No Comments

Enroll Your Words

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

To Top