Ken je de term ‘voeden, niet vullen’? Deze uitspraak staat voor bewuste keuzes maken op het gebied van voedsel. Kies voor maaltijden en hapjes die niet alleen de honger of trek wegnemen, maar die vooral ook voedzaam zijn. Voeding is alles, dat hoeft niemand je te vertellen. Maar wat je wellicht niet weet is hoe groot de invloed van voeding is op niet alleen je lichaam, maar zeker ook op je mentale gesteldheid. Dit geldt voor volwassenen en misschien nog wel meer voor kinderen. Junkfood, de naam zegt het al, is rommel. Een echte guilty pleasure en zo nu en dan mag het best gegeten worden, maar met mate! Hoe krijg je nu je kinderen zo ver om junkfood vaarwel te zeggen en gezond te snacken en groenten bij de maaltijden met een glimlach te laten eten? Allereerst wil je vast weten wat nu de effecten van junkfood op lichaam en geest zijn, dat maakt de stap om het vaarwel te zeggen iets sneller gezet.

Junkfood en de effecten op lichaam en geest

We hoeven er niet omheen te draaien, junkfood is niet goed voor jou en je kinderen. Eens per maand junkfood is niet zo erg, maar wekelijks een snelle en vette hap past niet in een gezond en evenwichtig dieet. De effecten van deze ongezonde snelle maaltijd zijn groter dan je wellicht denkt. Zeker nu de welvaartsziekte obesitas ook bij kinderen de kop opsteekt, wordt er steeds meer onderzoek gedaan naar de gevolgen van junkfood op de gezondheid van kinderen. Steeds meer kinderen zijn (veel) te zwaar, krijgen te maken met hoge bloeddruk en diabetes type 2. Landen van over de hele wereld nemen maatregelen om obesitas aan te pakken. Denk maar eens aan de suikertaks, het verbod op reclame over junkfood gericht op kinderen of het verbod op het verbinden van ‘televisiehelden’ aan ongezonde snacks. Gezond eten geeft lichaam en geest energie en er is nu zelfs naar voren gekomen dat de kenmerken van ADHD al enorm afnemen bij een specifiek dieet. Dat voeding dus van grote invloed is op de lichamelijke gesteldheid van kinderen, en volwassenen, mag duidelijk zijn.

Geen idee hoe te beginnen?

We zijn nu eenmaal gewoontedieren en het kan dan ook lastig zijn om het patroon van junkfood te doorbreken. Zeker wanneer je trotse ouder bent van een puber in de groei, die heerlijk met zijn maten onder zijn kinderbed hoogslaper ligt te snacken.

Het beste is natuurlijk om met gezond eten en snacken te beginnen als die kinderbedden nog kinderbedjes zijn, op jonge leeftijd dus. Maar…het is nooit te laat en geloof ons, ook die puber is best te porren voor een gezonde maaltijd. Het is gewoon hoe je het aanbiedt. Denk eens aan de bento lunch en een monkey platter. We geven je 11 tips om junkfood te verbannen.

Gezonde Kidsmeals

Kan je kindje ‘met de pot mee-eten’ dan wil je natuurlijk dat het alle belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt. Volwassenen moeten al op hun zoutinname letten, maar kinderen nog meer. Zo kunnen de nieren van kinderen tot 4 jaar het natrium in zout niet goed verwerken en is een spijsverteringsstelsel pas met 6 jaar volledig ontwikkeld.

Met de Kidsmeals van Gijs van de Hoef, uitgeroepen tot beste groenteman van Nederland, zorg je ervoor dat je kind niet alleen verantwoorde voeding binnenkrijgt, maar ook nog eens voeding om je vingers bij af te likken.

De bento lunch voor verantwoord lunchen op school

Lekker eten hoeft helemaal niet saai en vervelend te zijn. Heb jij kinderen die liever hun zakgeld uitgeven aan ongezond kantinevoedsel op school? Geef ze dan een bento lunch mee. De bento box of lunch komt oorspronkelijk uit Japan en betekent een lunchtrommel met verschillende lagen of vakjes. In ieder vakje doe je een ander hapje. Denk aan snoeptomaatjes, lekkere wraps met sla, kipfilet en roomkaas, schijfjes komkommer, etc.

Maak het extra leuk door bijvoorbeeld de groente, sandwiches en kaas met leuke vormpjes uit te steken. Er zijn enorm veel manieren om een bento lunch nog verder op te vrolijken met bijvoorbeeld wiebeloogjes en leuke prikkertjes.

Monkey platter

In het verlengde van de bento lunch vind je de monkey platter. De monkey platter is een leuke manier om je kind zelf te laten kiezen wat het eet, althans, het gevoel te geven dat het zelf mag kiezen. Jij bepaalt namelijk welke verschillende dingen er op de monkey platter komen te liggen. Kies hiervoor een extra mooi of leuk (vakjes)-bord uit en je kind zal heerlijk smullen van verantwoorde snacks.

Gezond vakantievoedsel

Vakantie is dé periode om te ontstressen. Vooral emotie-eters zullen vinden dat daar een makkelijke hap bij hoort, zeker wanneer je een dagje uitgaat. Je bent heus niet op dat patatje aangewezen, als je maar wat eenvoudige voorbereidingen thuis treft.

Lekker picknicken met een mand vol lekkers, dan smaakt die fruitsalade nóg lekkerder. Maak thuis belegde broodjes klaar en neem een frisse salade mee. Ook op vakantie is er altijd fruit te krijgen en begin de dag met een stevig ontbijt om te voorkomen dat je kinderen snaaihonger krijgen.

Helpen in de keuken

Geloof ons, als je je kind laat helpen in de keuken, zal het automatisch meer trek krijgen. Laat je kind eens meedenken over het eten en stel daarbij als enige voorwaarde dat het een gezonde maaltijd is. Je zal versteld staan van de creativiteit en wij weten zeker dat je kind het bord leegeet.

Een groentetuin

Gezond eten is veel leuker wanneer je kinderen weten waar de groente en het fruit vandaan komt. Kijk eens of je een groentetuin kunt beginnen en laat je kinderen meehelpen. Enorm leuk om ‘s avonds je eigen oogst te eten, en nog leuker in combinatie met de vorige tip!

Vegetarisch eten

Bijna ieder kind heeft wel een periode waarin het zich afvraagt of het wel vlees wil eten. Eet je kind, al dan niet vanwege bewuste overwegingen, geen vlees? Geen probleem, zolang je die voedingsstoffen maar compenseert met bijvoorbeeld ei, tempé, tofu en peulvruchten of vleesvervangers.

Gezond trakteren

Steeds meer scholen hebben het streven een Gezonde School te zijn. Dit betekent dat ook traktaties gezond moeten zijn. Er zijn enorm veel leuke traktaties te verzinnen die hieraan voldoen. Koop een aubergine en prik er fruitspiesen in en maak een pauw, of maak van groene druiven en een aardbei Rupsje Nooitgenoeg.

Trein eten

Het oog wil ook wat en je zal je kinderen hun groente met plezier laten eten wanneer het er mooi uitziet. Maak bijvoorbeeld van een aantal halve paprika’s een trein en vul de paprika’s met groente zoals tomaatjes, komkommer en wortel. Komkommer is ook een goede basis voor een leuke groentetrein.

Food Design

Tekenen met eten? Nou, niet letterlijk, maar je kunt met eten de mooiste figuurtjes op het bord maken. Aardappelpuree als aarde, een plakje wortel als boomstam en blaadjes gemaakt van komkommer. Laat je fantasie op de vrije loop en blije kindergezichtjes gegarandeerd.

Voedselhumor

Maak grappige figuurtjes van gezond eten. Leuke bloemen van wortel en komkommer bijvoorbeeld. Of een gekookt eitje als sneeuwman met een hoedje van een schijfje wortel. Op Pinterest vind je enorm veel ideeën. Leuk om te maken en leuk om te eten.